واکنش پوران درخشانده به مرگ کیم-کی-دوک

23:16 - 1399/09/22
پوران درخشانده به مرگ فیلمساز معروف از بیماری کرونا واکنش نشان داد و و از تکرار نشدن شخصی مانند او ابراز تاسف کرد
پوران درخشنده

پوران درخشنده نوشت : خالق كهن الگوهای روانشناختی در سینما بعلت ابتلا به كرونا در گذشت. كیم- كی- دوك، سینماگر اعجوبه كره جنوبی، با روایت های داستانی گنگ و بی پاسخ، جا پای دیوید لینچ گذاشته بود... كیم-كی- دوك، با تصاویر كارت پستالی و خیره كننده اش، تصویر را بر دیالوگ غالب كرد و نهایت این هنر را در فیلم پیتا، به نمایش گذاشت. یادش برای همه دوستداران سینمای معناگرا باقی خواهد ماند

متولد ۷ فروردین۱۳۳۰ در کرمانشاه، فیلمساز، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان اهل ایران است. وی فارغ‌التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است.

واکنش پوران درخشانده به مرگ کیم-کی-دوک17

فعالیت حرفه ای

پوران درخشنده تحصیل تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند و در سال ۱۳۵۴ در سازمان صدا و سیما شروع بکار کرد و در همان زمان فیلم طاعون که درباره طاعون در کردستان به سال ۱۳۲۸ است را تهیه کرد. سال بعد نیز ۱۳۵۵ درباره چهارشنبه سوری و نیز فیلمی درباره مراسم سنتی نواحی مختلف ایران موسیقی نواحی ایران را سال ۱۳۵۶ تولید کرد. «موج، جانماز، سجاده»، تحقیقی درباره زنان، اشتغال و صنایع دستی در کردستان در سال ۱۳۵۷ فیلم‌های مستند «چشمه‌های آب معدنی راه هراز»، به تصویر کشید و همان سال مستند‌های سه‌گانه صنایع دستی را در کردستان تولید کرد. «موج، سجاده، جانماز»، «نازک کاری»، «گلیم». الیاف طبیعی و مصنوعی (۴ قسمت) مستندی تحقیقی دربارهٔ نخ، ابریشم و پشم و الیاف مصنوعی را ساخت.

دیگر آثار

سال ۵۹–۱۳۵۸ با ساخت فیلم مستند «چرخ‌ها می‌چرخند» را تولیدکرد که نگاهی به مسایل رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها بخصوص ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) را به تصویر کشاند. «شوکران» ۱۷ قسمت که از سال ۱۳۶۹ تا ۷۱ طول کشید مستندی است درباره پدیده اعتیاد در زنان، مردان و کودکان در ایران و مسئله قاچاق مواد مخدر و راه‌های پیشگیری آن که ۳ قسمت از آن بیشتر پخش نشد.

ضویت در انجمن ها

پوران درخشنده عضو انجمن‌های فیلمسازان زن آمریکا (WIF)، کارگردانان مستقل آمریکا (IFP) و مرکز بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو (CIFEJ) نیز هست.

جوایز

از جمله جوایزی که پوران درخشنده به دست آورده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نامزد بهترین فیلم از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم زیر سقف دودی در سال ۱۳۹۵. نامزد بهترین کارگردانی از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم زیر سقف دودی در سال ۱۳۹۵. فیلم «هیس… دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

برنده دیپلم افتخار از اولین دوره جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم «رابطه». برنده لوح زرین بهترین فیلم از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال ۱۳۶۶. برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال ۱۳۶۶. برنده دیپلم افتخار از سومین جشنواره فیلم زنان از آرژانتین برای فیلم‌های «پرنده کوچک خوشبختی» و «زمان از دست رفته». برنده مشعل طلایی از دومین جشنواره فیلم غیرمتعهد‌ها در کره شمالی برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی». برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم بلند از بیست و یکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان.