عوارض جدی خودارضایی در دوران بارداری

09:50 - 1400/02/16
یک خانم باردار نیز همانند یک زن غیر باردار غریزه جنسی دارد که در برخی موارد میل جنسی در دوران بارداری افزایش می یابد و این افزایش به علت تغییرات هورمونی است.
عوارض-جدی-خودارضایی-دوران-

یک خانم باردار نیز همانند یک زن غیر باردار غریزه جنسی دارد که در برخی موارد میل جنسی در دوران بارداری افزایش می یابد و این افزایش به علت تغییرات هورمونی است.

عوارض جدی خودارضایی در دوران بارداری11

با خطرات و عوارض خودارضایی در بارداری آشنا شوید

خودارضایی یکی از روش های تحریک جنسی است که نه تنها مردان بلکه خانم ها نیز به این عمل روی می آوند. دلایل متفاوتی سبب می شود افراد به خودارضایی روی آورند، از اصلی ترین علل خود ارضایی پس از ازدواج، نارضایتی از رابطه جنسی، نرسیدن به ارگاسم در هنگام نزدیکی و عدم مهارت زوجین در ارضاء یکدیگر است.

عوارض جدی خودارضایی در دوران بارداری5

این اتفاق گاهی در زنان باردار و در دوران بارداری نیز رخ می دهد، اما آیا خودارضایی در دوران بارداری بی خطر است؟ یا تاثیرخودارضایی برجنین چیست؟ عوارض خودارضایی در بارداری چیست؟ این بخش از نمناک به بررسی عوارض خودارضایی در بارداری و اثرات آن بر جنین و مادر باردار می پردازد.

علت خودارضایی در دوران بارداری

در دوران بارداری به دنبال تغییر در هورمون ها و تغییرات جسمی ، بسیاری از خانم ها دچار کاهش میل جنسی می شوند و تمایلی به برقراری رابطه ندارند اما گاهی نیز میل جنسی بسیاری از خانم ها به دلیل افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در زمان بارداری افزایش می یابد و این دسته از خانم ها در این دوران مایل به برقراری بیشتر رابطه جنسی هستند اما تغییرات ظاهری و جسمی و ترس از آسیب به جنین باعث می شود رابطه جنسی برای هر دو طرف سخت شود و از برقراری رابطه امتناع کنند. بنابراین در این دوران برخی خانم ها به خودارضایی روی می آورند تا نیاز جنسی خود را برطرف نمایند.

اگر در زمان بارداری میل جنسی شما افزایش یافته با پزشک متخصص خود مشورت کنید و با صلاح دید او با همسرتان رابطه برقرار کنید اما توجه نمایید پوزیشنی را انتخاب کنید که به جنین و خودتان آسیب نرساند.

در واقع داشتن رابطه جنسی در طول بارداری به عنوان نوعی فعالیت فیزیکی با قابلیت سوزاندن کالری برای سلامت بدن و همچنین کارکرد بهینه سیستم تنفسی و تقویت ضربان قلب قلمداد می شود.

حفظ ارتباط نزدیک با همسر و برقراری رابطه جنسی دربارداری

برای پیشگیری از خودارضایی و عوارض آن در این دوران حساس با صلاح دید پزشکتان رابطه جنسی داشته باشید البته اگر بارداری نرمال و عادی دارید و در معرض خطرات ناشی از سنگینی بیش از حد وزن جنین، خطر زایمان زودرس و سایر مشکلات مرتبط با بارداری نیستید.

تاثیر رابطه جنسی در بارداری بر مادر و جنین عبارتند از:

1. تجربه ارگاسم در بارداری برای زنان بیشتر است. به دلیل خون رسانی بیشتر به مناطق تناسلی و لگن در بارداری، میزان و کیفیت ارگاسم تجربه شده بهتر از زمان های عادی بوده است بنابراین کیفیت ارگاسم افزایش می یابد.

عوارض جدی خودارضایی در دوران بارداری3

2. داشتن رابطه جنسی در طول بارداری سبب کارکرد بهینه سیستم تنفسی و تقویت ضربان قلب و پیشگیری از بیماری های روحی روانی می شود.

3. در طول نزدیکی و پس از ارگاسم میزان ترشح هورمون آدرنالین در بدن افزایش یافته و بدن در حالت آرامش قرار می گیرد، بنابراین یکی از مزایای رابطه زناشویی کاهش استرس و در نتیجه آن بهبود خلق و خوی فردی است.

4. رابطه جنسی می تواند به کاهش فشار خون نیز کمک کرده و حتی از خطر حمله قلبی به میزان چشم گیری بکاهد.

5. ارگاسم به بهبود کیفیت خواب کمک شایانی می کند.

6. حفظ رابطه زناشویی در دوران بارداری سبب حفظ صمیمیت و افزایش علاقه و عشق بین زوجین می شود. هورمون اکسی توسین که در زمان برقراری رابطه جنسی ترشح می شود، مسول افزایش همبستگی احساسی، تشدید احساس دلگرمی، دلسوزی، حس حمایت و اطمینان در افراد است.

7. داشتن رابطه جنسی و ارگاسم در بارداری برای جنین خطرناک است، اما باید گفت:چنین چیزی حقیقت ندارد. با اینکه ارگاسم باعث انقباض ماهیچه های جداره رحم می شود، اما بر روی سلامت جنین تاثیری نمی گذارد.

عوارض جدی خودارضایی در دوران بارداری6

آیا داشتن رابطه جنسی با همسر در دوران بارداری خطرناک است ؟

داشتن رابطه جنسی با همسر در دوران بارداری بر خلاف باور عموم برای جنین خطرناک نیست، البت زمانی که خانم باردار دچار مشکل نباشند و بارداری سالمی داشته باشند. فعالیت جنسی والدین ممکن است باعث واکنش نشان دادن جنین و تغییر در حرکات جنین در شکم مادر شود که این نیز به نوبه خود علامت خوبی مبنی بر هشیار بودن جنین است.

در رابطه جنسی با بالا رفتن میزان ضربان قلب مادر کودک نیز بالا می رود اما بالا رفتن ضربان قلب به کودک شما آسیبی نمی رساند. داشتن رابطه جنسی در اواخر دوران بارداری و نزدیک به زایمان سبب ایجاد حس آرامش در زنان شده و به آسان شدن زایمان کمک می کند.

چه زمانی داشتن رابطه جنسی در بارداری خطرناک است ؟

  • زمانی که آب ریزش دارید و مشکوک به پارگی کیسه آب هستید.
  • زمانی که خونریزی دارید.
  • زمانی که در معرض خطر زایمان زودرس هستید.
  • زمانی که جفت سرراهی دارید.

عوارض جدی خودارضایی در دوران بارداری12

عوارض خودارضایی در بارداری برای جنین و مادر باردار

خودارضایی دربارداری عوارضی برای جنین و مادر دارد که همانطور که در نمناک خواهید خواند عبارتند از:

1. خودارضایی و رسیدن به ارگاسم سبب می شود انقباضاتی در رحم احساس نمایید که اگر در معرض خطر برای زایمان زودرس هستید، این انقباضات شانس زایمان را افزایش می دهد و برای شما خطرناک است. پس اگر علائم زایمان زودرس یا سابقه زایمان زودرس دارید، از انجام خودارضایی اجتناب کنید.

2. در مواردی که مادر باردار دارای شرایط و مشکلات خاص بارداری باشد، خودارضایی در بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود. پس اگر دهانه رحم شما کیفیت لازم را ندارد و در معرض سقط هستید و خونریزی از واژن دارید، هرگز رابطه جنسی و خودارضایی نداشته باشید.

3. خودارضایی زنان مبتلا به جفت سر راهی، در دوران بارداری به شدت منع شده است ، زیرا برای جنین و مادر خطرناک است.

عوارض جدی خودارضایی در دوران بارداری8

4. ارگاسم عضلات رحم را متوقف می کند و می تواند منجر به اسپاسم در دهانه رحم شود پس اگر سابقه زایمان زودرس دارید، باید از کار هایی که منجر به تحریک رحم می شود مانند خودارضایی ، خودداری کنید.

5. در زمان خودارضایی در بارداری و رسیدن به ارگاسم، ممکن است دچار اندکی گرفتگی عضلانی شوید . این گرفتگی های عضلانی در نواحی رحم ممکن است شدید و برای شما خطرناک باشد. اگر گرفتگی های عضلانی با خروج مایع مانند آب یا خون همراه بود، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

6. از دیگر عوارض خود ارضایی در بارداری سردرد، لرزش انگشتان دست و کم شدن توان شیر دهی است.

7. به جز عوارض خود ارضایی در بارداری، مادران باردار با انجام این عمل ممکن است دچار علائم روحی مانند گوشه گیری، خستگی، بی حوصلگی و عصبی شدن و کاهش ضریب هوشی فرد و... شوند.

نکته بسیار مهم :

اکنون که با خطرات خودارضایی در بارداری و فواید ارگاسم آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش آید که در بارداری رابطه جنسی داشته باشیم یا خیر. پزشکان بر این باور هستند که اگر بارداری نرمال و عادی دارید و در معرض خطرات ناشی از سنگینی بیش از حد وزن جنین، خطر زایمان زودرس و سایر مشکلات مرتبط با بارداری نیستید، داشتن رابطه جنسی و ارگاسم در بارداری مشکلی برای شما و یا جنینی که در شکم دارید ایجاد نخواهد کرد.

عوارض جدی خودارضایی در دوران بارداری19

پس قبل از برقراری رابطه جنسی با پزشک مشورت نمایید زیرا ممنوع بودن رابطه جنسی گاهی فقط به معنای عدم دخول، گاهی به معنای نداشتن ارگاسم یا هر دو است. در صورت داشتن رابطه جنسی و ارگاسم در بارداری توصیه می شود از پوزیشن هایی استفاده شود که مادر و کودک هر دو در آرامش بوده و تحت فشار نباشند.