آشپزی / آش ترخینه /غذاهای سنتی خوشمزه/ پلو عربی

طرز تهیه آش ترخینه اراکی خوشمزه و خواص مفید این آش برای استخون درد | این آش رو اینجوری بپز که میگم طعمش بی نظیر میشه

22:42 - 1402/01/20
ماه رمضان است و خوردن آش در زمان افطار حسابی می‌چسبد. در ایران هر قوم و شهری برای خود آش‌ها و خوراک‌های مخصوصی دارند که آشنایی با هر کدام از آن‌ها روزها وقت می‌برد.

یکی از این آش‌های خوشمزه که اتفاقا مناسب این روزهای ماه رمضان است آش ترخینه است که بیشتر اهالی استان مرکزی و شهر اراک آن را می‌پزند.

مواد لازم برای تهیه آش ترخینه:

نخود : ۵۰ گرم

لوبیا چیتی : ۵۰ گرم

ترخینه: ۳۰۰ گرم

سبزی آش: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد متوسط

نعناع و نمک و فلفل: به مقدار لازم

کشک: به مقدار لازم

دستور پخت:

برای تهیه هر نوع آشی ابتدا باید برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید. یعنی باید حبوبات آش را از شب قبل خیس کنید تا نفخ و باد آن گرفته شود.

حالا ترخینه‌ها را در ظرفی بخیسانید. در یک قابلمه پیازها را خورد کرده و سرخ کنید.

نخود و لوبیا را در قابلمه پیاز داغ بریزید و کمی تفت دهید و پنج پیمانه آب به آش ترخینه خود اضافه کنید و حرارت را نیز زیاد کنید و وقتی که آش شما به جوش آمد حرارت را کم کنید.

بعد از اینکه آش شما یک ساعت روی حرارت ملایم جوش خورد باید عدس و ترخینه را که از آبکش رد کرده و آب آن را گرفته اید به مواد دیگر آش ترخینه خود اضافه کنید؛ چرا که اگر عدس با لوبیا همزمان پخته شود له می شود.

در این مرحله باید نمک و فلفل و زردچوبه را به آش ترخینه خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید از کشک استفاده کنید به دلیل شور بودن کشک باید نمک کمتری به آش خود بزنید.

بعد از گذشت نیم ساعت از ریختن ترخینه در آش باید سبزی آشی را نیز به آش خود اضافه کنید تا کم کم نرم و پخته شود. زمانی که آش آماده شد در ظرف مناسب بریزید و برای تزئین آش از پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ استفاده کنید.

خواص آش ترخینه:

این آش برای مبتلایان به سرماخوردگی و بیمارانی که دوران نقاهت را سپری می‌کنند، بسیار مفید است؛ آش ترخینه پروتئین بالایی دارد بنابراین عضلات را تقویت می‌کند و انرژی بدن را هم افزایش می‌دهد.

این آش به علت داشتن کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین دی استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از بروز پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند.

آش ترخینه نقش موثری در تقویت سیستم قلبی و عروقی دارد؛ این آش به علت داشتن هورمون سروتونین نشاط و شادی را ایجاد و از بروز افسردگی در افراد جلوگیری می‌کند.

آش ترخینه برای زنان باردار و جنینشان بسیار مفید است؛ این آش تاثیر بسزایی در تقویت دستگاه گوارش دارد؛ آش ترخینه حافظه را تقویت و از ابتلای افراد به آلزایمر جلوگیری می‌کند.