روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

شوهرم هیچ اختیاری بهم نمیده و نمیزاره تنهایی جایی برم، چیکار کنم!؟؟

13:31 - 1401/11/21
به دلیل سوالات مکرر شما در رابطه با سخت گیری های همسر و کنترل کردن رفت و آمدهای زن توسط شوهر، به بررسی این موضوع پرداخته ایم. اگر شما نیز احساس می کنید در زندگی هیچ اختیاری ندارید، همسرتان به شدت سخت گیر است و نمی گذارد جایی بروید، پس مطالعه این مقاله جامع و کاربردی را از دست ندهید.
روانشناسی

پاتوق آنلاین: شوهرم اصلا نمیزاره تنهایی جایی برم، شوهرم اجازه نمیده برم خونه پدرم، شوهرم خیلی سخت گیره و … آیا شما نیز با چنین رفتارهای منفی و کنترل کننده ای از جانب همسر خود مواجه شده اید؟ متاسفانه در برخی از زندگی های مشترک، رفتارها و عملکردهای منفی و نامناسب وجود دارد که باعث می شود زندگی زناشویی آسیب دیده و با مشکلات زیادی روبه رو شود. سخت گیری شوهر برای بیرون رفتن همسرش یکی از این رفتارهای اشتباه و آسیب زننده است. برخی از زنان از شوهران خود گله مند هستند و از رفتارهای کنترل کننده آنها به ستوه آمده اند. این رفتارها و اعمال ناپسند و سلطه طلبانه از کجا نشات می گیرد؟ چرا مرد می خواهد دائم همسرش را کنترل کند؟ چگونه باید با چنین مردانی رفتار کرد؟

به دلیل سوالات مکرر شما در رابطه با سخت گیری های همسر و کنترل کردن رفت و آمدهای زن توسط شوهر، به بررسی این موضوع پرداخته ایم. اگر شما نیز احساس می کنید در زندگی هیچ اختیاری ندارید، همسرتان به شدت سخت گیر است و نمی گذارد جایی بروید، پس مطالعه این مقاله جامع و کاربردی را از دست ندهید.

چرا شوهرم نمیزاره تنها جایی برم؟

خانم های زیادی هستند که از زندگی با مرد کنترل گر رنج می برند. آنها می گویند: شوهرم نمیزاره کلاس برم، او اجازه نمی دهد تنهایی جایی بروم، شوهرم خیلی سخت گیره و … . در چنین شرایطی سوالی که بوجود می آید این است که چرا شوهرم اجازه نمیده برم باشگاه؟ و یا چرا تا به این اندازه حساس هست؟ برای فرار از حساسیت های نا به جای همسر و رفتارهای کنترل کننده او، در ابتدا شما باید اطلاعاتی در رابطه با دلیل سختگیری ها و رفتارهای کنترل کننده همسرتان بدست آورید. چه چیزی باعث شده که شوهر شما به یک مرد سخت گیر تبدیل شود؟ برخی از مهم ترین علت های سخت گیری شوهر در رفت و آمد همسر عبارتند از:

حسادت شدید

برخی از خانم ها می گویند: شوهرم نمیزاره خانوادمو ببینم و یا شوهرم اجازه نمیده برم خونه پدرم. دلیل این رفتار همسرتان چه چیزی می تواند باشد؟ بله درست است حسادت شدید و بیمار گونه. برخی از مردان به دلیل حسادت زیاد نمی توانند اجازه دهند شما به کسی جز خود آنها محبت کنید و با کسی جز آنها مهربان باشید. او ممکن است به دلیل حسادت شدیدی که دارد نتواند اجازه دهد که خانواده شما اوقات خوبی را در کنار شما داشته باشند و از اینکه شما با برادر یا خواهر خود شادی کنید، متنفراند.

ما دو نوع حسادت داریم. یکی حسادت وسواسی و دیگری حسادت توهمی. حسادت وسواسی فرد می تواند افکار تکراری و بیمارگونه ای را برای او به همراه داشته باشد. فردی که حسادت وسواسی دارد دائم احساس می کند که همسرش می خواهد به او خیانت کند. در صورتی که تا به حال رفتار منفی و یا خیانت از او ندیده است. حسادت توهمی یعنی اینکه فرد احساس می کند شریک زندگی اش به کسی جز او بیشتر بها می دهد و او را بیشتر دوست دارد. حال آن شخص می تواند یکی از اعضای خانواده باشد و یا یک فرد غریبه.

تجربیات تلخ در گذشته

تجربه های تلخ در روابط گذشته که حل نشده باقی مانده، آسیب های عاطفی، خیانت و … می تواند شوهر شما را به یک مرد کنترل گر تبدیل کند که اجازه نمی دهد شما تنها جایی بروید. او سعی می کند شما را از تمام جنبه ها زیر نظر بگیرد. زیرا احساس می کند که ممکن است مجدد با شکست و یا آسیب بزرگ روحی و عاطفی روبه رو شود. حتی ممکن است همسر شما کودکی مناسبی نداشته و مورد آزار و اذیت جسمی، عاطفی، جنسی و .. قرار گرفته است و همین امر باعث شده که نتواند نسبت به محیط اطراف خود دید مثبتی داشته باشد و اجازه بدهد همسرش تنها جایی برود.

باورها و فرهنگ نادرست

برخی از خانوم ها می گویند در زندگی هیچ اختیاری ندارم یا شوهرم فقط جایی میزاره برم که خودش بخواد. دلیل این موضوع می تواند باور و فرهنگ های غلط خانوادگی باشد. برخی از خانواده ها بر این باوراند که در زندگی مشترک، حرف مرد ارجحیت داشته و کنترل زندگی از تمام جنبه ها به عهده مرد است. آنها بر این باوراند که زنان نباید در هیچ اموری دخالت کرده و یا تصمیم گیری کنند. مرد سالاری یک فرهنگ و باور غلط است که امروزه هیچ جایگاهی ندارد و می تواند زندگی زناشویی افراد را به پایان خودش نزدیک کند.

شوهرم هیچ اختیاری بهم نمیده و نمیزاره تنهایی جایی برم، چیکار کنم!؟؟12

ترس از دست دادن

ترس از دست دادن یکی از مهم ترین دلایل کنترل شوهر و اجازه ندادن برای بیرون رفتن است. این رفتار و نگرش می تواند دلایل و ریشه های مختلفی داشته باشد. برخی این رفتار را یک رفتار بیمارگونه توصیف می کنند. مردی که ترس از دست دادن دارد و یا وابستگی شدیدی به همسرش دارد، حتی با دیر جواب دادن تلفن نیز نگران شده و مضطرب می شود. به همین دلیل نمی تواند اجازه دهد که همسرش بدون حضور او جایی برود.

اختلال پارانویا و بدبینی

این نوع اختلال جز بیماری ها و اختلالات روانی محسوب می شود که در آن فرد نسبت به همه کس و همه چیز بدگمان بوده و تردید دارد. در این نوع اختلال همسر شما دائم احساس می کند که دیگران می خواهند به او آسیب برسانند و یا به نحوی باعث ناراحتی او شوند. به همین دلیل او نمی تواند به شما اجازه دهد که بدون او به بیرون بروید. زیرا احساس می کند که ممکن است دیگران به شما آسیب برسانند و یا شما با خیانت کردن به او آسیب برسانید. حتی در برخی از موارد مرد می گوید من چون تو را دوست دارم نمی توانم اجازه دهم که تو جایی بروی! چون ممکن است دیگران به تو آسیب برسانند. این یعنی اینکه او نسبت به محیط اطراف خود و افراد دیگر دائم احساس خطر می کند.

نداشتن اعتماد

اگر در زندگی زناشویی شما اعتماد و ایمان به یکدیگر از بین برود، ممکن است همسرتان به یک مرد کنترل کننده و سخت گیر تبدیل شود. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود اعتماد از زندگی شما دور شود مانند: دروغ، خیانت، پنهان کاری، داشتن رابطه های پنهان و … .این موارد می تواند شوهرتان را به یک مرد بی اعتماد تبدیل کند و اجازه ندهد شما به تنهایی جایی بروید. عدم اعتماد در زندگی می تواند باعث شود که زوجین به مرور از یکدیگر خسته شده و احساس کنند دیگر نمی توانند با یکدیگر زندگی خوبی داشته باشند. پس به محض انجام کار اشتباه و ناپسند، سعی کنید به فکر جبران آن باشید و اجازه ندهید که مسئله حل نشده باقی بماند.

کنترل گر بودن

میل به کنترل کردن و دانستن همه چیز یک رفتار و بیماری است که می تواند افراد را درگیر کند. میل به کنترل گری باعث می شود که مرد بخواهد هر لحظه از همسر خود و کارهایی که انجام می دهد و جایی که حضور دارد، اطلاع داشته باشد. کنترل گر بودن دلایل مختلفی دارد. اگر می خواهید بیشتر با میل به کنترل گری آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنم مقاله همسر کنترل گر را مطالعه بفرمایید تا بتوانید اطلاعات دقیق تری نسبت به این موضوع پیدا کنید.

شوهرم هیچ اختیاری بهم نمیده و نمیزاره تنهایی جایی برم، چیکار کنم!؟؟13

شوهرم نمیزاره اصلا تنها جایی برم، چه کنم؟

شوهرم خیلی روم حساسه و نمیزاره تنها جایی برم، چه باید کرد؟ آیا شما نیز از حساسیت بیش از اندازه همسر خود و کنترل گر بودن و سخت گیری های او درمانده شده اید؟ چگونه باید با شوهری که اجازه نمی دهد همسرش تنها جایی برود رفتار کرد؟ مسلما زندگی با شوهری که حتی اجازه نمی دهد همسرش به باشگاه برود و یا به دیدار خانواده خود برود، بسیار سخت و طاقت فرسا است. این گونه رفتارهای مرد می تواند زندگی را خسته کننده کرده و شور و نشاط و شادی را از روابط پاک کند.

کنترل گر بودن و حساس بودن مرد گاهی باعث می شود که زن احساس کند شوهرش دیگر به او اعتماد ندارد و نظرات و خواسته هایش برای شوهرش مهم نیست. اگر دوست دارید زندگی مشترک خود را حفظ کنید و رفتارهای اشتباه و کنترل کننده همسرتان را از بین ببرید، می توانید از راهکارهایی که در این قسمت گفته شده است کمک بگیرید.

دلایل این رفتار همسرتان را پیدا کنید

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، اولین قدم برای درمان همسر کنترل گر این است که علت رفتار او را جویا شوید. ریشه این رفتار و بی اعتمادی و حساسیت چیست؟ آیا شما در گذشته رفتار اشتباهی داشته اید که باعث شده همسرتان نتواند به شما اعتماد کند؟ آیا کسی به او ضربه زده است؟ ترس از دست دادن شما او را آزار می دهد؟ و .. مسلما این رفتار و واکنش های مرد برای جلوگیری از تنها رفتن بیرون همسر و اجازه ندادن برای رفتن به باشگاه یا کلاس دلایل مشخصی دارند. که باید بررسی شده و سنجیده شوند که آیا دلایل منطقی هستند یا خیر.

همسر شما ممکن است از بیماری رنج ببرد و یا درگیری ذهنی او را آزار بدهد که ماحصل آن می شود جلوگیری از تنها بیرون رفتن همسر و اجازه ندادن به او برای رفتن به خانه پدری و یا بازار و … . پس اولین و مهم ترین قدم این است که ریشه یابی کنید.

در کمال آرامش نظرات خود را بیان کنید

گاهی اوقات باور و طرز فکر غلط باعث می شود که همسرتان به یک فرد حساس و کنترل گر تبدیل شود. پس بهتر است در این مواقع با او صحبت کنید. سعی کنید رفتار پرخاشگرانه و عصبی را از خود دور کنید. در کمال آرامش به او بگویید که کدام رفتارهایش شما را آزار می دهد و درست نیست. گاهی مردان خودشان نیز نمی دانند که رفتار اشتباهی داشته اند و تا شما به آنها نگویید که ناراحت هستید و رفتارشان شما را آزار می دهد متوجه این موضوع نمی شوند. پس در قدم اول بهتر است گفتگو دوستانه و صمیمانه ای با همسر خود داشته باشید.

از لجبازی و کینه توزی دوری کنید

گاهی اوقات زنان برای نشان دادن ناراحتی خود و یا اینکه از رفتار مرد دلخور هستند، شروع به لجبازی می کنند. باور کنید همسر شما نمی تواند از لجبازی هایتان متوجه شود که چرا ناراحت هستید.

در برخی از موارد نیز زنان در مقابل رفتار همسر خود و امتناع از رفتن به خانه پدر، کینه توزی کرده و آنها نیز همین رفتار را تکرار می کنند. مثلا ممکن است به مهمانی در خانه پدر همسرش نرود و یا از رفتن همسرش به خانه پدری جلوگیری کند. این رفتار و لجبازی ها کار را دشوارتر کرده و درگیری و اختلاف نظر شما و همسرتان را بیشتر می کند. همچنین باعث می شود که شوهرتان نیز با شما لج کرده و حساسیت و رفتار کنترل کننده خود را تشدید کند.

اعتماد شوهرتان را بدست آورید

گاهی یک اشتباه و یا رفتار ناپسند شما می تواند همسرتان را نسبت به شما بی اعتماد کرده و باعث حساسیت او شود. ممکن است بدون دادن اطلاع به او به مکانی رفته باشید که او خوشش نمی آید. یا در فضای مجازی با فردی چت کرده باشید و … . اگر می دانید که کدام کار اشتباه شما باعث چنین رفتاری شده است، آن را ترک کرده و سعی کنید مجدد اعتماد به همسرتان را بدست آورید. به او ثابت کنید که خودتان نیز از عملکرد خود ناراحت هستید و می خواهید جبران کنید.

رابطه زناشویی و عاطفی خود را محدود نکنید

گاهی بهتر است همسرتان را درک کنید. در بسیاری از مواردی که در بالا ذکر شد، شوهرتان نه خودش می داند که رفتار اشتباهی داشته و نه می تواند رفتار خود را تغییر دهد. او نیاز به زمان و تمرین و تلاش دارد تا بتواند دست از خطاها و اشتباهاتش بکشد. در این میان، قهر و کج خلقی شما و دوری از روابط زناشویی نه تنها کارساز نخواهد بود. بلکه می تواند شرایط را سخت تر کند. برخی از زنان هنگامی که با مخالفت همسر خود برای رفتن به خانه پدری روبه رو می شوند قهر می کنند و حتی ممکن است موقع خوابیدن از همسر جدا شوند و … . دوری از همسر و امتناع از روابط زناشویی چاره کار نیست.

این کار شما باعث می شود که حساسیت همسرتان بیشتر شده و یا به خانواده شما حسادت کند. زیرا شما بخاطر خانواده خود با او قهر کردید و به او توجه نمی کنید. داشتن روابط عاطفی و زناشویی می تواند به شما کمک کند تا روابط سالمی با همسرتان برقرار کنید و بتوانید نظر و خواسته خود را بیان کنید و به او بگویید که رفتارش شما را آزار می دهد.

از مشاوره خانواده کمک بگیرید

اگر حساسیت بیش از اندازه شوهر و اجازه ندادن برای رفتن به باشگاه، کلاس یا حتی خانه پدر شما را آزار می دهد و نمی دانید که چگونه باید این مشکل را برطرف سازید. بهتر است به مشاوره خانواده مراجعه کنید. مشاور می تواند علت سخت گیری ها و حساسیت شوهرتان را متوجه شود. همچنین به شما کمک کند تا با این رفتار نامناسب او مقابله کنید. بهترین فردی که می تواند به شما کمک کند و راهکار موثر برای از بین بردن حساسیت همسرتان را به شما پیشنهاد بدهد، مشاور یا روانشناس است. زیرا در این زمینه تخصص داشته و از روی احساسات و قضاوت های نادرست، شما را راهنمایی نمی کند. پس بجای درد و دل کردن پیش دوستان و یا خانواده بهتر است به مشاوره مراجعه کنید.

شوهرم هیچ اختیاری بهم نمیده و نمیزاره تنهایی جایی برم، چیکار کنم!؟؟19

سخنی از مشاوران

در یک رابطه سالم و زندگی مشترک موفق، هم زن و هم شوهر حق انتخاب و تصمیم گیری دارند. مردسالاری و یا اطاعت بی چون و چرا از شوهر در جوامع امروزی کارساز نخواهد بود. پس اگر همسرتان دائم شما را کنترل می کند. یا می خواهد که همیشه خودش برای همه موضوعات تصمیم بگیرد، سکوت نکنید. کنار آمدن با این قضیه می تواند دردسرها و ناراحتی های زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. البته درگیری و بگومگو کردن نیز راه حل این مشکل نیست. هرچه شما صبورتر باشید و بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. بهتر می توان این مشکل را برطرف کرد. از بین بردن حساسیت شوهر و سخت گیری های او نیاز به تلاش و صبر شما دارد. بهترین گزینه مراجعه به مشاور و درخواست کمک از مشاور است. برای داشتن زندگی شاد و روابط سالم تلاش کنید. مطمئن باشید که موفق خواهید شد.

سوالات متداول

چرا شوهرم نمیزاره آرایش کنم؟

برخی از مردها اجازه نمی دهند همسرانشان آرایش کنند. این رفتار مرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند: حسیاسیت بیش از اندازه شوهر، بی اعتمادی، آسیب دیدن در گذشته، باور و فرهنگ، بی اعتماد بودن نسبت به افراد جامعه، شک و بدبینی و …

شوهرم نمیزاره خانوادمو ببینم، چکار کنم؟

هرگز با او بحث نکنید. به گونه ای رفتار نکنید که او نسبت به این موضوع حساس تر شود. سعی کنید گفتگوهای دوستانه ای داشته باشید. از نیازهای خود برای دیدن خانواده صحبت کنید. همچنین می توانید از خانواده خود بخواهید که برای دیدن شما به منزلتان بیایند. اگر با صحبت کردن مشکلتان حل نشد. بهتر است از مشاور کمک بگیرید.