قدرنشناسی شوهر

شوهرم قدرم رو نمیدونه چیکار کنم؟ | این کارهایی رو که میگم انجام بده

00:28 - 1401/10/23
«چرا شوهرم از کارهایی که براش انجام میدم، تشکر نمی‌کنه؟»، «چرا شوهرم قدر منو نمیدونه؟» شاید این سوالات در ذهن شما نیز باشد. طبیعتا زجردهنده است وقتی می‌بینیم کارهای زیادی برای همسرمان انجام می‌دهیم، همیشه از او حمایت می‌کنیم و یک زن زندگی خوب برایش هستیم اما او...

پاتوق آنلاین: «چرا شوهرم از کارهایی که براش انجام میدم، تشکر نمی‌کنه؟»، «چرا شوهرم قدر منو نمیدونه؟» شاید این سوالات در ذهن شما نیز باشد. طبیعتا زجردهنده است وقتی می‌بینیم کارهای زیادی برای همسرمان انجام می‌دهیم، همیشه از او حمایت می‌کنیم و یک زن زندگی خوب برایش هستیم اما او، متشکر نیست و قدردانی نمی‌کند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ شوهری که قدر ما را نمی‌داند، ما را دوست ندارد؟ به خاطر خوبی کردن زیاد است که او قدرمان را نمی‌داند؟ به تمام این سوالات در این مقاله پاسخ می‌دهیم.

دلایل قدرنشناس بودن شوهر

مغرور بودن زیاد

افراد مغرور فکر می‌کنند که اگر به همسرشان عشق بورزند یا از او قدردانی کنند، ضعیف دیده می‌شوند و یا با این کارها، غرورشان زیر پا له می‌شود، در حالی که انجام دادن این کارها، نشانه بلوغ روانی و احساسی و شخصیتی است و هر فرد سالم باید این کارها را نسبت به همسرش انجام دهد تا زندگی مشترک و ارتباط خوبی داشته باشد.

فکر می‌کنند همسرشان اصطلاحا پررو می‌شود

این افراد فکر می‌کنند اگر به همسرشان خوبی کنند یا از او قدردانی کنند، همسرشان اصطلاحا پررو می‌شود و دیگر نمی‌توان او را مدیریت کرد. این دسته از افراد گمان می‌کنند نباید به همسر خود خوبی کرد، بلکه باید با بدرفتاری و کنترل‌گری، او را در مشت خود نگه داشت.

تربیت خانوادگی

در برخی از خانواده‌ها، در کل فرهنگ شکرگزاری و قدردانی از یکدیگر وجود ندارد. اگر شوهرتان نیز از چنین خانواده‌ای آمده و تربیت شده است، پس این یک عادت رفتاری خانوادگی در آنها است. یعنی چون افراد خانواده نیز افراد قدردانی نیستند، فرزند از آنها یاد گرفته که او هم مثل آنها باشد و قدردانی نکند.

فکر می‌کند همه این زندگی را خودش ساخته است و شما نقشی در آن ندارید

برخی از افراد قدرنشناس، خودشان را مسئول کل زندگی مشترک‌شان می‌دانند، به طوری که معتقد هستند همسرشان هیچ کاری برای این زندگی نکرده است و این، خودشان هستند که همه کاره هستند. پس کسی باید از آنها قدردانی کند، همسرشان است و نه خودشان! البته که این طرز تفکر اشتباه است چون ساختن زندگی مشترک، توسط زن و شوهر انجام می‌شود و نه هر کدام‌شان به تنهایی.

داشتن توقعات زیاد

گاهی به خاطر اینکه از همسرمان خدمات بیشتر و بیشتری می‌خواهیم، قدردان او نیستیم. داشتن توقعات زیاد، باعث می‌شود همسرمان هر کاری هم که برای ما انجام می‌دهد، همچنان برایمان کافی نباشد و خواسته‌هایمان هر بار بیشتر شود.

فکر می‌کند باید برای کارهای بزرگ، قدردانی کند

برخی از افراد این طرز تفکر اشتباه را دارند که فکر می‌کنند فقط برای انجام دادن کارهای بزرگ، باید قدردان همسرشان باشند اما برای کارهای کوچک و معمولی که به اصطلاح وظیفه‌اش است، نیازی به قدردانی نیست.

نمی‌داند چقدر همسرش پر از ویژگی‌های خوب است که باید قدرشان را بداند

برخی از افراد، بابت آنچه که دارند، قدردان و شکرگزار نیستند و وقتی یک چیزی را دارند، نمی‌دانند که آن، دارایی ارزشمندی است و اگر از دست برود، چه اتفاقی در زندگی‌شان می‌افتد. به عنوان مثال تا وقتی که همسرش در کنار او است، متوجه خوبی‌هایش نمی‌شود اما وقتی پای جدایی در میان می‌آید، تازه متوجه می‌شود که همسرش چه تاثیری روی روحیه و زندگی‌اش داشت و حالا که نیست، چه اتفاقاتی افتاده است.

پیامدهای قدرنشناسی در زندگی مشترک

افسردگی و دل مردگی خانم

وقتی که خانم ببیند هر کاری هم که می‌کند، همچنان شوهرش قدردانی نمی‌‌کند و انگار اصلا برایش مهم نیست، خانم کم کم افسرده و دل مرده می‌شود. بی‌حوصلگی، انجام ندادن بسیاری از کارها، بی‌انگیزگی و سرد شدن از رابطه جنسی و زندگی مشترک نیز از جمله پیامدهای قدرنشناسی شوهر و افسردگی خانم می‌تواند باشد.

خیانت

خیانت نیز یکی از پیامدهای این مشکل می‌تواند باشد، چرا که همه ما نیاز به توجه و محبت داریم و نیاز داریم تلاش‌هایمان دیده شود و از ما تشکر شود، اما اگر این نیاز در زندگی مشترک برآورده نشود، ممکن است با تعریف و تمجیدهای یک فرد دیگر، شخص وسوسه شود و خیانت اتفاق بیفتد.

تلافی کردن

برخی از افراد در مقابل قدرنشناسی شوهرشان، اقدام به تلافی کردن می‌زنند. به عنوان مثال خودشان هم قدرنشناس می‌شوند و یا کارهای شوهرشان را بی‌ارزش کرده و نادیده می‌گیرند. درواقع سعی می‌کنند با تخریب کردن شخصیت و کارهای شوهرشان، شخصیت و غرور خودشان حفظ شود یا شوهرشان متوجه شود که قدرنشناس بودن، چقدر دردآور و ناراحت‌کننده است.

بی‌علاقگی زن نسبت به مرد

وقتی زن احساس کند در زندگی مشترک دیده نمی‌شود و یا به اندازه کافی دوست داشتنی نیست، نسبت به مرد سرد و بی‌علاقه می‌شود.

چه کار کنم شوهرم قدر مرا بداند؟

درخواست نکنید از شما قدردانی کند

وقتی شما مدام از او این درخواست را داشته باشید یا با غر زدن و گله کردن سعی کنید او را تغییر دهید، شاید اوایل این روش جواب بدهد و کمی تغییر کند اما شک نکنید که دوباره همه چیز به روال قبلی خود بازخواهد گشت. پس مدتی دست از غر زدن بردارید و اصلا درخواست قدردانی کردن نکنید و سپس راهکارهای بعدی را اجرا کنید.

خودتان را دوست داشته باشید و از خودتان قدردانی کنید

گاهی اوقات خودمان از درون دچار خلاء عاطفی هستیم و می‌خواهیم این خلاءها را با همسرمان پر کنیم، در حالی که او نمی‌تواند ما را درمان کند، بلکه این خودمان هستیم که باید به فکر راه چاره برای درمان این موارد و پر کردن این خلاءها باشیم. سعی کنید این خلاءها را به کمک مشاور پر کنید. خودتان را دوست داشته باشید و از خودتان به خاطر نقاط قوت‌تان، تلاش‌هایی که انجام می‌دهید و خوبی‌هایتان، قدردانی کنید. گاهی برای خودتان هدیه بخرید. به خودتان رسیدگی کنید و برای خودتان وقت بگذارید. انجام دادن این کارها، یعنی عشق به خود. اگر شما خودتان را دوست داشته باشید، می‌توانید توقعات درست و واقع‌بینانه‌ای از شوهرتان داشته باشید.

زبان عشق و قدردانی شوهرتان را پیدا کنید

ما برای فهمیدن یکدیگر، نیاز داریم زبان صحبت کردن یکدیگر را بلد باشیم. در ابراز علاقه و ابراز قدردانی کردن هم باید زبان‌های مختلف را بشناسیم، بتوانیم زبان خودمان و شوهرمان را تشخیص بدهیم تا بتوانیم با هم ارتباط خوبی برقرار کنیم و یکدیگر را بشناسیم. برخی از افراد از طریق کلام، قدردانی می‌کنند، برخی از افراد با رفتار و عمل خود. مثلا برای قدردانی از کارهای شما، خودش خریدهای خانه را انجام می‌دهد، در خانه تعمیرات می‌کند و یا اگر نیاز به کمک داشته باشید، همیشه حاضر است. برخی از افراد از طریق هدیه دادن، تشکر می‌کنند و بعضی‌ها از طریق زمان گذاشتن برای شما. مثلا قرار ملاقات دو نفره ترتیب می‌دهد و یا در کنار شما می‌نشیند و با هم فیلم تماشا می‌کنید. این مواردی که توضیح داده شد، انواع زبان عشق و قدردانی هستند. سعی کنید زبان قدردانی خودتان و شوهرتان را تشخیص بدهید. این نکته را بدانید که شاید شوهرتان از شما قدردانی می‌‌کند، اما چون روش او با روش شما فرق می‌کند، شما آن را متوجه نمی‌شوید و فکر می‌کنید او قدرنشناس است. اگر روش‌هایتان با هم فرق می‌کند، از این به بعد وقتی او برایتان هدیه خرید یا به شما کمک کرد یا برایتان زمان گذاشت، در ذهن‌تان این کارها ترجمه کنید و با خود بگویید که «شوهرم با این کار می‌خواست ازم قدردانی کنه.» از این طریق دیگر خلاء کمتری را احساس خواهید کرد و بهتر یکدیگر را درک خواهید کرد.

وقتی از شما قدردانی می‌کند، به او پاداش بدهید

اگر با روش‌های ذکر شده در بخش قبلی یا روش‌های دیگر، از شما قدردانی کرد، به او پاداش بدهید تا تشویق شود بیشتر این رفتار خوب را ادامه دهد. به او بگویید:«این ارزشمندترین کاری هست که میتونی برام انجام بدی عزیزم. ازت ممنونم.»

به او بگویید که قدردانی کردن از او، باعث می‌شود انرژی بیشتری داشته باشید

به شوهرتان بگویید که وقتی از شما قدردانی می‌کند، چقدر انرژی می‌گیرید تا بیشتر به کارهای خانه برسید و یا بیشتر برای زندگی مشترک‌تان تلاش کنید. برخی از افراد واقعا نمی‌دانند که کارهای خوبی که انجام می‌دهند، چه تاثیری دارد. پس باید این تاثیرات را با رفتار و کلام‌تان نشان دهید تا او بیشتر ادامه دهد.

صبور باشید

هر تغییری زمان بر و سخت است. نمی‌توان انتظار داشت شوهرتان در یک روز و با یک بار انجام دادن این کارها، کاملا تغییر کند. باید به او زمان بدهید و این راهکارها را مداوم انجام دهید تا تاثیراتش را مشاهده بکنید.

با زوج درمانگر مشورت کنید

اگر مشکل‌تان با این راهکارها حل نشد، می‌توانید با مشاور صحبت کنید تا تخصصی‌تر علت این مشکل بررسی شود و مشاور شما را راهنمایی کند.

سخن پایانی

قدردانی از یکدیگر، یکی از کارهایی است که باید برای تداوم زندگی مشترک و بهبود آن انجام دهیم. اگر قدردانی در زندگی نباشد، افراد افسرده و دل مرده می‌شوند و همچنین این مشکل بر روی زندگی مشترک نیز تاثیر منفی می‌گذارد. برای اینکه شوهرتان هم این عادت رفتاری خوب را داشته باشد و از زحمات شما و کارهایی که انجام می‌دهید، قدردانی کند، اولا سعی کنید از این به بعد از او درخواست مستقیم قدردانی نداشته باشید و غر نزنید که چرا این کار را نمی‌کند، دوما با او صحبت کنید که وقتی قدردانی می‌کند، چقدر حال شما خوب می‌شود و چقدر انرژی می‌گیرید که کارهایتان را بهتر و بیشتر انجام دهید. البته باید زبان عشق و قدردانی یکدیگر را نیز بشناسید تا بدانید شوهر شما از چه روشی برای قدردانی استفاده می‌کنید. این روش‌ها و سایر موارد در این مقاله توضیح داده شده است.