آشپزی / غذاهای سنتی خوشمزه/ پلو عربی/ کباب چنجه

طرز تهیه مرغ سوخاری خوشمزه و بدون آرد سوخاری رو با این 3 روش که میگم درست کن تا عالی بشه !+ عکس

12:52 - 1401/10/04
طرز تهیه مرغ سوخاری به شدت لذت بخشه اما یه مشکل داره، اینکه مجبورت میکنه که هرلحظه مزه‌اش رو تو ذهنت تصور کنی و خب همین باعث میشه که بزاق‌های تو دهن شروع به فوران کنن.

مرغ سوخاری رو از کوچیک تا بزرگ دوست دارن و برای خوردنش با کسی تعارف نمی‌کنن. سوخاری کردن باعث میشه که گوشت مرغ به خوشمزه‌ترین و ترد ترین حالت خودش برسه، طوری که با هر گاز، صداش تو گوشت می‌پیچه.

فرق سوخاری کردن مرغ، تو خونه اینه که هم میتونی با هر سلیقه‌ای که داری درستش کنی، و هم اینکه خیالت از سالم بودنش راحت باشه. خب اگه برات سواله که آیا طعم مرغ سوخاری بیرون رو میده؟ باید بگم که بله، با رعایت نکات آشپزی، میشه که به هر طعمی که دلت میخواد برسی.

طرز تهیه مرغ سوخاری خوشمزه و بدون آرد سوخاری رو با این 3 روش که میگم درست کن تا عالی بشه !+ عکس12

نوع های مختلف طرز تهیه مرغ سوخاری باعث شده که در ادامه این مقاله 3 روش متفاوت و به شدت خوش طعم رو براتون آماده کنم و امیدوارم که خوشتون بیاد.

این روش یکی از آبدارترین، خوشمزه ترین و ترد ترین مرغ سوخاری هایی هست که تا به حال امتحان کردید. اونم فقط با 4 حرکت.

طرز تهیه مرغ سوخاری خوشمزه و بدون آرد سوخاری رو با این 3 روش که میگم درست کن تا عالی بشه !+ عکس17

دستور پخت در 4 مرحله ساده

طرز تهیه مرغ سوخاری رو با این حرکت شروع کنید که در مرغ رو تکه‌تکه کرده و اگه تمایل داشتید پوستش رو بکنید. یه کیسه پلاستیکی بزرگ و زیپداز(زیپ‌کیپ) رو انتخاب کرده و آرد رو داخلش بریزید(اندازه آرد رو به اندازه تکه‌های مرغ تعیین کنید) نمک و فلفل سیاه و پاپریکا(پاپریکا به قهوه‌ای شدن مرغ سوخاری کمک میکنه) رو داخل آرد بریزید و به خوبی با هم مخلوط کنید.

در ادامه دوغ رو داخل کاسه بریزید و تکه‌های مرغ رو به دوغ آغشته کرده و در کیسه آرد بندازید و درب کیسه رو ببندید و به خوبی تکان بدید که آرد به همه‌ی مرغ بچسبه. این کار رو چند بار انجام بدید که مرغ تو لایه‌های مختلف مخلوطی از دوغ و آرد بشه. تکه مرغ‌ها رو روی سینی بچینید و روشون رو بپوشونید و اجازه بدید که استراحت کنه تا آرد یه حالت خمیری پیدا کنه.

طرز پختن مرغ سوخاری رو با انتخاب یه تابه در دار بزرگ ادامه میدیم، (ترجیحا چدنی) حدود 1/2 تا 1/3 تابه رو روغن بریزید. حرارت رو بالا ببرید تا روغن داغ بشه. هر تکه مرغ رو داخل تابه و روغن داغ قرار بدید، هر دو طرف مرغ‌ها رو با حرارت بالا سرخ کنید. وقتی رنگشون قهوه‌ای شد، حرارت رو کم کنید و درب تابه رو ببندید و اجازه بدید که 30 دقیقه بپزه(در این زمان مرغ فقط پخته مییشه). حالا دوباره درب رو بردارید و حرارت رو بالا ببرید و به سرخ کردن ادامه بدید که که مرغ سوخاری کاملا ترد بشه.

تکه های سرخ شده مرغ سوخاری رو با حوله آشپزخونه روغن گیری کنید. اینم از طرز تهیه یه مرغ سوخاری به شدت خاص و خوش طعم. بسته به اندازه و تعداد تکه‌های مرغ ممکنه که چند بار لازم باشه که اونها رو سرخ کنید. میتونید هرکدوم رو که زودتر سرخ شدن، تو فر گرم کنید.

طرز تهیه مرغ سوخاری رستورانی با آرد سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری خوشمزه و بدون آرد سوخاری رو با این 3 روش که میگم درست کن تا عالی بشه !+ عکس5

دستور پخت

مرحله اول

در این مرحله برای تهیه مرغ سوخاری رستورانی بهتره که مرغ رو برای بهتر پخته شدن به تیکه های کوچیک برش بزنید. در ادامه تکه‌های مرغ رو شسته و سپس آبکشی کنید و در ادامه پوستشون رو جدا کنید.

مرحله دوم

خب این مرحله به 3تا کاسه نیاز داریم. اینطوری که تخم‌مرغ رو داخل کاسه بریزید و با نمک و فلفل به خوبی هم بزنید و آرد سفید و آرد سوخاری رو هر کدوم جداگانه داخل کاسه‌های جدا بریزید و هر 3 کاسه رو کنار هم بزارید که سراغ مرحله بعدی بریم.

مرحله سوم

این مرحله بیشتر شبیه یه بازیه به این صورت که برای داشتن یه مرغ سوخاری خوب باید یه تیکه مرغ رو داخل کاسه تخم‌مرغ فرو برده و بعد داخل کاسه آرد غلتانده و دوباره اون رو داخل کاسه تخم‌مرغ بزنید و بعد داخل آرد سوخاری غلتانده و به همین ترتیب همه تکه‌های مرغ رو آغشته به مواد کنید.

مرحله چهارم

طرز تهیه مرغ سوخاری به این صورت ادامه پیدا میکنه که باید یه قابلمه مناسب رو روی حرارت بزارید و به ارتفاع 4 سانتی متر روغن بریزید و اجازه بدید که روغن داغ بشه. حالا نوبت به سرخ کردن تکه‌های مرغ میرسه که دونه دونه هرکدوم رو داغل روغن غوطه ور کرده و اجازه بدید که با حرارت متوسط به خوبی سرخ بشن.

نکته: بهترهاین رو بدونید که ران مرغ دیرتر از سینه سرخ میشه و بهتره که ران رو به تیکه های کوچک برش زده یا جدا سرخ کنید. میتونید از سرخ کن با دمای 180 درجه استفاده کرده و مرغ‌ها رو در 12 دقیقه سوخاری کنید.

مرحله آخر

بعد از سرخ شدن مرغ ها اون ها رو با روی کاغذ آشپزخونه گذاشته که روغنشون گرفته بشه.اینم از نحوه درست کردن مرغ سوخاری رستورانی در خانه. به همین سادگی و کم هزینه. نوش جان.

در آخر هم بهتره بگم که سوخاری کردن فقط یکی از روش های درست کردن مرغه، اما شاید محبوب ترینش باشه. به هر حال بعضی از روش های تهیه مرغ سوخاری پر کالری و چرب هستن، که بهتون توصیه میکنم به اندازه مصرف کنید تا سلامتیتون به خطر نیوفته.