طرز تهیه آش جو

طرز تهیه آش جو به روش نذری با طعم درجه یک و بی نظیر

13:05 - 1401/05/08
آش جو یکی از انواع آش های خوشمزه و اصیل ایرانی است که با رسپی های مختلفی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش جو در ادامه با ما همراه باشید.
طرز تهیه آش جو

آش جو یکی از انواع آش های خوشمزه و اصیل ایرانی است که با رسپی های مختلفی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش جو در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
جو پرک ۳ پیمانه
نخود ۱ پیمانه
ماش ½ پیمانه
عدس ½ پیمانه
لوبیا چیتی ½ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی ⅓ پیمانه
سبزی آش ۷۵۰ گرم

اسفناج ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد درشت
آب گوشت به مقدار کافی
کشک به مقدار کافی
سیر داغ به مقدار کافی
پیاز داغ به مقدار کافی
نعنا داغ به مقدار کافی

نمک و زردچوبه فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه آش جو

مرحله اول

برای تهیه آش جو خوشمزه در ابتدای کار نخود را به همراه لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی می شوییم، سپس درون یک کاسه مناسب حاوی آب ریخته و اجازه می دهیم حبوبات به مدت ۱۲ ساعت درون آب بمانند.

مرحله دوم

برای اینکه نفخ حبوبات به حداقل ترین حد ممکن برسد، در طی این مدت آب درون کاسه را چندین مرتبه تعویض می کنیم. پس از گذشت این زمان حبوبات خیس خورده را درون آبکش ریخته تا آب اضافی شان خارج شود.

مرحله سوم

در ادامه حبوبات را درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا حبوبات به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب جوش بمانند تا کاملا پخته شوند. حالا جو را درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله چهارم

در ادامه به اندازه ای که روی جو را بگیرد آب اضافه کرده، سپس اجازه می دهیم جو به مدت ۱ ساعت درون آب بماند تا کاملا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان پیاز را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به قابلمه می افزاییم. حالا پیاز خلالی را به همراه مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز کاملا سرخ و طلایی شود.

مرحله ششم

حالا جو خیس خورده و آب درون کاسه را به همراه آب گوشت به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم جو کاملا بپزد، سپس لعاب پیدا کند. در ادامه عدس و ماش را شسته و درون یک قابلمه جداگانه حاوی آب می ریزیم.

مرحله هفتم

در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم عدس و ماش کاملا پخته شوند، سپس درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود. حالا سبزی آش (تره، جعفری و گشنیز) را به همراه اسفناج می شوییم.

مرحله هشتم

حالا سبزی آش و اسفناج را به صورت ریز خرد می کنیم. زمانی که جو کاملا پخت، سیر را به صورت ریز خرد کرده و به همراه سبزی آش به قابلمه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم سبزی آش کاملا پخته شود.

مرحله نهم

زمانی که سبزی کاملا پخت، حبوبات پخته شده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کرده، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. حالا اجازه می دهیم آش به خوبی جا بیفتد.

مرحله دهم

پس از اینکه آش جو کاملا جا افتاد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در نهایت آش جو را به همراه مقداری کشک، پیاز داغ، سیر داغ، و نعناع داغ تزیین می کنیم. نوش جان.