قیمت گوشت | افزایش قیمت گوشت | کاهش قیمت گوشت

خبر داغ ، قیمت گوشت چهارشنبه 20 اردیبهشت | افزایش نوسانات قیمت گوشت دغدغه خانوارها را افزایش داد

13:00 - 1402/02/20
قیمت گوشت چهارشنبه 20 اردیبهشت اعلام شد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مهرنوشت: طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه اسفند برابر با ۴.۷ درصد در آخر سال گذشته به ثبت رسیده است. در بررسی‌های آماری مشاهده می‌شود گوشت قرمز، میوه و خشکبار و پوشاک و کفش بالاترین رکورد‌ها را در این ماه رقم زده‌اند. در همین خصوص تورم ماهانه «گوشت قرمز» برابر با ۱۸.۳ درصد بوده و «میوه و خشکبار» با ثبت تورم ۱۲.۸ درصد رده دوم را داشته است.

در ادامه تورم ماهانه ثبت شده در گروه «پوشاک و کفش» نیز در این مقطع برابر با ۷.۵ درصد، سومین رتبه را به ثبت رسانده است. این روند، اما در فروردین امسال، با افت در برخی گروه‌ها و رشد در برخی گروه‌های دیگر همراه بوده است.

طبق داده‌های مرکز آمار تورم ماهانه در این فروردین برابر با ۳.۷ درصد ثبت شده و حدودا ۱ واحد درصد از ماه قبل خود کمتر شده است. تفکیک آماری در این ماه نشان می‌دهد تورم ماهانه «میوه و خشکبار» همچنان رکورددار رشد قیمت‌ها بوده است.

بر اساس آمار‌های ثبت‌شده تورم ماهانه «میوه و خشکبار» در فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵.۳ درصد بوده و بالاترین رشد قیمت را رقم زده است. دومین رکورد نیز در این مقطع مربوط به «حمل و نقل» بوده و معادل ۸.۶ درصد به دست آمده است؛ بنابراین مشاهده می‌شود در دو ماه پی‌درپی میوه و خشکبار رکورددار گرانی ماهانه بوده است.

در نهایت مشاهده می‌شود تورم سال ۱۴۰۱ بالاترین سطح ۱۰ سال را در داده‌های مرکز آمار رقم زده است. براساس داده‌های مرکز آمار، تورم سالانه در ۱۴۰۱ برابر با ۴۵.۸ درصد بوده و در بالاترین سطح ۱۰ سال قرار گرفته است.

پوریان قیمت کنونی هرکیلو دام زنده را ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزارتومان اعلام کرد و گفت: با گرم شدن هوا و کاهش مصرف، برنامه ریزی برای صادرات بخشی از دام مازاد باید صورت گیرد تا دام تولیدی روی دست دامدار نماند که منجر به افزایش هزینه های تولید شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: دام زنده همانند مرغ است و زمانیکه آماده کشتار است، باید کشتار شود. در غیراین صورت علاوه بر افزایش هزینه از کیفیت گوشت هم کاسته می شود.

او گفت: در شرایط کنونی که عرضه دام نسبت به تقاضا پیشی گرفته است، پیش بینی می شود که روند کاهش قیمت گوشت و دام در بازار استمرار دارد.

سپاهی افرود: همچنین جهت تکمیل زنجیره تولید یک واحد کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت ۵۰۰ قطعه در ساعت مجوز‌های لازم را اخد و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

دادرس گفت: این قیمت عمده فروشی بود و لاشه، گوشت قطعه بندی شده براساس آن سلیقه ای که مصرف کننده دارد و سلیقه ای که قصاب دارد مسلما قیمتش متفاوت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این که شما به عنوان مصرف کننده چه قدر از چربی و چه از استخوان را برای شما پاک کنند این فرق می کند. قیمت میانگین حدود ۳۳۰-۳۴۰ هزار تومان باید قیمت لاشه باشد بره نر البته، نه ماده و نه بز.

در همین رابطه منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با گرم شدن هوا و استمرار افزایش عرضه، قیمت دام سبک با کاهش چشمگیر به ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

او از رکود چشمگیر دام در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش عرضه دام داخل و عرضه گسترده گوشت‌های وارداتی انتظار می‌رود که برنامه ریزی در راستای خرید تضمینی یا صادرات دام اندیشیده شود تا دامداران دچار مشکل نشوند.

پوریان ادامه داد: با توجه به کاهش نرخ دام، قیمت منطقی هرکیلو لاشه ۳۱۰ هزارتومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر گرانفروشی است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به حجم گسترده گوشت‌های وارداتی و تولید داخل باید اهرم‌حمایتی در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به التهابات ماه های اخیر بازار گوشت، مسئولان وزارت جهاد برآورد کرده بودند که از اوایل فروردین با عرضه انبوه دام تولید داخل، قیمت گوشت کاهش می یابد که تاکنون به رغم افت قیمت دام، وعده ارزانی گوشت محقق نشده است. این درحالی است که نرخ دام به سبب انباشتگی و عدم جذب در بازار داخل ناشی از شرایط اقتصادی بازهم احتمال کاهش وجود دارد.