پروتکل های بهداشتی در ایران تا چه میزان رعایت می شود؟

08:13 - 1399/10/20
خوشبختانه طی چند ماه گذشته میزان توجه و رعایت کردن مردم به پروتکل های بهداشتی روند افزایشی داشته است.
پروتکل های بهداشتی

به گزارش ایرنا ، دکتر سیما سادات لاری در نشست ستاد مقابله با کرونا شهرستان آمل افزود : میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به شرایط خوبی رسیده که البته باید برای رساندن به وضعیت ایده‌آل تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی گفت : رسیدن به عدد ۸۶ درصد در رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی در کشور نتیجه تلاش جمعی بود و خوشبختانه مردم و گروه‌های مختلف اجتماعی و مردمی هم در خروج سریع کشور از پیک سوم کمک کار بزرگی بودند.

او افزود : اکنون کشور به سمت ثبات شیوع ویروس کرونا با طی مسیر کاهشی قرار گرفته است که با توجه به فصل سرما و بروز بیماری های دیگر یک دستاورد برای مدیریت کرونا و همچنین مردم است که البته در این میان جان بسیاری از عزیزانمان را نیز از دست دادیم که یک هشدار برای همه ما است.

مازندران نیازمند هماهنگی

سخگنوی وزیر بهداشت همچنین به وضعیت افزایشی شیوع کرونا در مازندران هم اشاره کرد و گفت : مازندران بر خلاف سایر نقاط کشور بتازگی وارد پیک سوم کرونا شده است و برای خروج از این پیک و اجرای تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا باید بین همه نهادهای استان و شهرستان همراهی و همدلی ایجاد شود.

وی افزود : در مدیریت کرونا نباید یک نفر را عامل یک جریان دید و عدم رعایت پروتکل های بهداشت و محدودیت های کرونایی را در مجموعه دولت دانست ، چون همه می دانیم این بیماری روزنه های مختلف برای انتقال دارد.

دکتر لاری تاکید کرد : چند صدایی در استان و شهرستان ها بشدت برای مدیریت کرونا مشکل ساز است . باید همه نهادها ، شخصیت ها و همچنین مردم در جهت اجرای صحیح پروتکل های بهداشتی همراه و یکصدا باشند.

وی افزود : لازمه خروج مازندران از وضعیت افزایشی شیوع کرونا و عبور از پیک سوم ، کنار گذاشتن اختلاف نظرها است چون دنبال مقصرو گناهکار گشتن برای مشکلات پیش آمده فقط شرایط مدیریت کرونا را سخت تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت : اینکه شهرستان آمل زمانی محل تردد گردشگران و مسافران بوده ، افتخاری برای مازندران و محل کسب درآمد اقشار مختلف است ، ولی همین مزیت امروز به معضلی برای کنترل بیماری تبدیل شده است و باید تلاش کرد تا این مشکل هر چه زودتر برطرف شود .

وی تاکید کرد : نباید در مردم این تصور را ایجاد کرد که آمل رها شده بلکه همه کشور موج سوم را طی کرده و مازندران دیرتر وارد موج شده است.

تاکید بر بهره‌گیری از توان پزشک خانواده

ناظر ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا بر طرح شهید سلیمانی همچنین گفت : استان مازندران یکی از افتخاراتش طرح پزشک خانواده است که نیاز است مسئولان استان هنر داشته باشند با استفاده از همین پزشک خانواده تعامل خوبی با سازمان های مردم نهاد ، سپاه و بسیج برای مدیریت و کنترل ویروس کرونا داشته باشد.

دکتر لاری بر ضرورت قرنطینه قطعی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پس از شناسایی تاکید کرد و افزود : اگر بیمارانی که تست کرونای آنها مثبت است ، قرنطینه را رعایت نکنند تمامی زحمات و رنج های کشیده شده بی فایده می شود و برای این که دچار چنین وضعیتی نشویم به همکاری همه نهادها و مردم نیاز داریم تا رصد کامل در استان صورت گیرد.

وی نزدیکی شهرهای مازندران را امتیاز بزرگی برای استان دانست و ادامه داد : این وضعیت می تواند زنجیره رصد و پایش ویروس و بیماران را محکم تر و دامنه وسیعی از خدمات و مراقبت را ایجاد کند.

سخنگوی وزارت بهداشت طرح شهید سلیمانی را قدم بزرگ برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا معرفی کرد و گفت : باید در استان ها این طرح به صورت جدی پیگیری شود و همه به آن کمک کنند.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل که روز گذشته ۱۵ دی ماه منشتر شد ، هم اکنون یک هزار و ۲۷۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. این تعداد حدود ۷۰ درصد بیشتر از زمان قبل از اجرای طرح محدودیت های جامع کرونایی است.

روند افزایشی آمار بیماران مبتلا به کووید۱۹ در مازندران از هفته نخست دی ماه شدت بیشتری گرفت به گونه ای که وضعیت چهار شهرستان آمل ، ساری ، رامسر و سوادکوه شمالی را از نارنجی به قرمز تبدیل کرد و وضعیت پنج شهرستان زرد استان هم نارنجی شد.

در حال حاضر بیشترین میزان شیوع کرونا و آمار بستری بیماران کرونایی در مازندران مربوط به شهرستان آمل است.