خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس

22:02 - 1399/09/22
میترا حجار خاطره ای از دعوت شدنش به مراسم افطار یکی از مسئولین را برای دنبال کنندگان خودش در فضای مجازی تعریف کرده و از قصد خود برای حمایت از حقوق حیوانات گفته است.
میترا حجار

سالها پیش به مراسم افطار یکی از مسئولین دعوت شده بودم، من خیلی آدم جمع نیستم و حتی‌المقدور سعی می‌کنم از حضور در مراسم اجتناب کنم، اما آن زمان فکر می‌کردم شاید فرصتی پیش بیاید که با آن شخص در مورد قانون حمایت از حیوانات صحبت کنم.

این فرصت پیش نیامد، اما در طول مراسم ذهن من درگیر غذاهای فراوان و رنگارنگی بود که روی میزها بود و فکر می‌کردم که پسماند این همه غذا چه می‌شود؟ طاقت نیاوردم و با مسئول پذیرایی سالن صحبت کردم و قرار شد که بعد مراسم منتظر بمانم و غذاها را تحویل بگیرم؛ ۱- به دلیل کاهش حجم پسماندِ تر ۲- غذا دادن به حیوانات گرسنه. (طبق مصوبه وزارت بهداشت نمی‌شود ته‌مانده غذاها را به دلیل غیر بهداشتی بودن برای اطعام مساکین استفاده کرد.)

مراسم تمام شد و همه رفتند، چندتایی از همکاران من ازین حرکت خیلی ناراحت شدند و حتا به من گفتند که من آبرویشان را بردم ولی من منتظر ماندم که ته مانده غذاها را بگیرم. آخرین نفر حاج آقا زم سر رسید و خیلی کنجکاو شد که من چه کار می‌کنم. وقتی برایش توضیح دادم خیلی خوشش آمد. آنشب در کانال تلگرام‌اش مطلبی برای من نوشت که یکی از دوستان برای من فرستاد. برای من خیلی دلگرم کننده بود نه به این خاطر که از هوش و ذکاوت من تعریف کرده بود بلکه بیشتر به این خاطر که او نسبت به من “بی‌تفاوت”نبود. امروز صبح وقتی خبر اعدام فرزندش را خواندم احساس کردم که من هم نمی توانم نسبت به مرگ فرزند او بی‌تفاوت باشم

دقیقا حرفات درست بود و انسانی، مثل همیشه مرگ فرزند حتی اگر جانی باشه هم سخته ... نمی دونم چرا منم همیشه از مجازات اعدام بیزار بودم، منم فکر می کنم زندگی و مرگ فقط باید در دستان خداوند متعال باشه ... منم همیشه فکر می کنم شاید هر آدم خلافکار قاتل یا بزه کاری امکان داره اصلاح بشه ... نمی دونم دل منم امروز برای حاج آقا زم سوخت ... خوبه که امثال تو هستن میترا جان

خبر این حکم مرا خیلی ناراحت کرد. من نه از منظر سیاسی، امنیتی، قضایی یا عقیدتی، بلکه از منظر انسانی فکر می‌کنم یک فرزند “برای پدر و مادرش” هرچقدر هم ناخلف باشد، جگر‌گوشه ‌آنهاست و با همه اشتباهاتش هنوز کورسوی امیدی در دل‌شان هست که به “راه راست” برگردد. من هرگز به شخصه اخبار او را دنبال نکردم و می‌دانم خیلی از مطالبی که منتشر می‌کرد درست نبود. شاید علیه شخص خود من هم در آن سایت مطلب نوشته باشد یا علیه خیلی از دوستان من.

اما من به مرگش راضی نبودم اول به دلیل ساده‌ای که قبلا هم گفته‌ام که از نظر من جان گرفتن تنها در دستان کسی‌ست که جان می‌دهد و دوم آن‌که به ما یاد داده‌اند که اسلام دین بخشش و رحمت است و برآن است که “گمراهان را به راه راست هدایت کند.” به ما این‌طور آموخته‌اند که تاریخ صدر اسلام پر از داستان‌هایی با چنین مضامینی‌ست، به عنوان مثال آن شخصی که هر روز بر سر پیامبر اسلام آشغال می‌ریخت و روزی که نریخت پیامبر نگران شد و به خانه او رفت و دید که آن شخص مریض است و از او عیادت کرد و این باعث شد که آن شخص به اسلام ایمان بیاورد.

شاید ابن فلسفه بخشش است که امروز میلیونها نفر پیرو برای اسلام جمع کرده در حالی که دیکتاتورهایی مانند استالین یا ایدی‌امین با تمام قدرتشان و علی‌رغم ترسی که در دل مردم افکنده بودند دوام نیاوردند. (شاید هم من اشتباه می‌کنم.) من به عنوان یک انسان نه چیزی بیشتر، وظیفه خودم می‌دانم که به حاج‌آقا زم و خانواده‌اش مرگ فرزندش، که آخرین بارقه کورسوی امید در قلبشان را خاموش کرد تسلیت بگویم و امیدوارم روح‌‌ فرزند او در آرامش باشد

  • نام:میترا
  • نام خانوادگی:حجار
  • تاریخ تولد:1355/11/15
  • محل تولد:مشهد
  • زمینه فعالیت :بازیگر
  • محل زندگی :تهران

---------------------------------

در 15 بهمن 1355 در مشهد متولد شد.مادر او مهری جاهد و پدرش محمد حجار می باشد. وی دارای یک خواهر به نام مریم حجار و یک برادر به نام مجتبی حجار می باشد.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس20

حجار در سال 84 ایران را به قصد فرانسه ترک کرد و برای تحصیل در رشته کارگردانی به آمریکا سفر نمود، او پس از حضور 3 ساله در محافل فرهنگی خارج از کشور توانست در یک قسمت از سریال تلویزیونی آمریکایی به نام اسمیت بازی کند. همچنین در زمینه موسیقی نیز در حال فعالیت است.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس19

میترا حجار با مدرک ریاضی فیزیک از سال 76 و با فیلم غریبانه وارد سینما شد و دوره دوساله کارگردانی را در کلاس های بزرگمهر رفیعا گذراند.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس12

میترا حجار در سریال پلیس جوان نقش همسر گمشده (یونس هدایتی) را بازی می کرد. پلیس جوان اولین تجربه بازی میترا حجار در تلویزیون بود. پلیس جوان چهارمین تجربه کارگردانی سیروس مقدم در تلویزیون است. این سریال سال 1381 از شبکه سه سیما، پخش شد و به دلیل شیوه متفاوت ساخت و روایت پیچیده، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. «پلیس جوان» بعد از 11 سال، این روز ها از شبکه آی فیلم پخش می شود.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس6

او در سال 1377 در فیلم فریاد درخشید و بازی قابل توجهی از خود ارائه داد. پس از آن با بازی در متولد ماه مهر ساخته احمد رضا درویش در سال 78 چنان بازی قدرتمندی را به نمایش گذاشت که هیئت داوران هجدهمین جشنواره فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول را به او دادند.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس19

شبهای تهران یک تریلر جنایی از بود که در آن با و بازی کرد.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس15

سال 81 در همکاری مجدد با کیمیایی نقشش در اعتراض را به خوبی ایفا کرد. پس از آن در سگ کشی به کارگردانی بیضایی نقشی کاملا متفاوت را ایفا کرد و علی رغم حضور اندکش توانست از خود بازیگری توانا به نمایش بگذارد.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس7

میترا حجار در سال 1380 در فیلم رخساره به کارگردانی امیر قویدل ایفای نقش کرد این فیلم زندگی تینا مسرور را روایت میکند که دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی سالمندان است، برای تحقیقات خود به خانه سالمندان می رود. در آنجا به خانم سالمندی برخورد می کند که در حال خواندن داستانی است به نام رخساره و... .

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس9

مزاحم یک کار جوان پسند دیگر سیروس الوند بود که در آن با و همبازی بود. فیلم مزاحم به کارگردانی سیروس الوند، نویسندگی و تهیه کنندگی سیروس الوند وداریوش بابائیان ساخته سال 1381 است. این فیلم در فروردین 1381 بر روی پرده سینما رفت.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس19

او در ساخته جنگی متفاوت رسول ملاقلی پور در سال 1380 به عنوان قارچ سمی، در کنار قرار گرفت.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس18

بعد از آن در سال 81 در فیلم صورتی ساخته اجتماعی با مایه طنز فریدون جیرانی بازی متفاوتی را ارائه داد که نامزدی بهترین بازیگر زن از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس11

آخرین کار میترا حجار بازی در فیلم سینمایی آتش بس 2 به کارگردانی تهمینه میلانی است که به زودی به روی پرده سینماها خواهد رفت. این فیلم ادامه آتش بس با بازی و میباشد. میترا حجار و بازیگران نقش اصلی این فیلم هستند.

خاطره عجیب و جنجالی میترا حجار + عکس7

فیلم شناسی میترا حجار

سینمایی

سال تولید نام فیلم در نقش کارگردان

1395 دعوتنامه مهرداد فرید
1395 یادم تو را فراموش تیارا علی عطشانی
1395 نرگس مست افتخار السلطنه جلال الدین دری
1394 این زن حقش را می خواهد محسن توکلی
1393 360 درجه
1393 خداحافظی طولانی فرزاد مؤتمن
1392 آتش بس 2 ترانه تهمینه میلانی

1392 خط ویژه شهرزاد مصطفی کیایی
1392 لاله صنم اسدالله نیک نژاد
1391 دلتنگی های عاشقانه فرشته رضا اعظمیان
1391 خاکستر و برف روح الله سهرابی
1390 نارنجی پوش داریوش مهرجویی
1390 من همسرش هستم مرجان مصطفی شایسته
1389 خاک و آتش شرنگوک مهدی صباغ زاده

1387 آناهیتا آناهیتا عزیزالله حمیدنژاد
2010 شکارچی سارا علوی رفیع پیتز
2009 استلینای آبی میترا گابریل اسکات
1384 این ترانه عاشقانه نیست رحمان رضایی
1384 زمستان است خاتون رفیع پیتز
1383 بازنده تبسم قاسم جعفری
1383 رازها محمدرضا اعلامی

1381 جنایت مهتاج محمدعلی سجادی
1381 صورتی سحر ماهان فریدون جیرانی
1381 فراری مریم رضا جعفری
1381 ملاقات با طوطی رویا (شراره) علیرضا داودنژاد
1380 قارچ سمی بیتا سفیری رسول ملاقلی پور
1380 مزاحم غزال صابری سیروس الوند
1379 رخساره تینا و رخساره جوان امیر قویدل

1379 سگ کشی فرشته اقتداری (منشی) بهرام بیضایی
1379 شب های تهران شیرین داریوش فرهنگ
1378 اعتراض لادن مسعود کیمیایی
1378 متولد ماه مهر مهتاب احمدرضا درویش
1377 فریاد فاطمه / گردآفرید مسعود کیمیایی
1376 غریبانه پروین احمد امینی

مجموعه تلویزیونی

  • سرزمین کهن - کمال تبریزی (1392)
  • گمشده - راما قویدل (1388)
  • تله فیلم «آسفالت» - (1382)
  • باغ بلور (1382)
  • پلیس جوان - سیروس مقدم (1380)

جوایز

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم متولد ماه مهر از هجدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر
  • کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم متولد ماه مهر از چهارمین دوره جشن خانه سینما (1379)
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم سگ کشی از نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1379)
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم صورتی از بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر (1381)
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم نارنجی پوش از سی امین جشنواره فیلم فجر (1390)
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم خداحافظی طولانی از سی و سومین جشنواره فیلم فجر (1393)
  • برنده بهترین بازیگر زن جشنواره فیلیپین برای فیلم دلتنگی های عاشقانه (1392)
  • برنده بهترین بازیگر زن جشنواره ایرانی سانفرانسیسکو برای فیلم یادم تو را فراموش (1396)