بعد از سقط چی بخورم رحمم پاک شه؟ | از کجا بفهمم بعد از سقط رحمم پاک شده؟

10:00 - 1402/03/01
یکی از دغدغه های مهم زنانی که سقط جنین داشته اند؛ دفع بقایای جنین باقی مانده در رحم است...

یکی از دغدغه های مهم زنانی که سقط جنین داشته اند؛ دفع بقایای جنین باقی مانده در رحم است. بنابراین موضوع پاک شدن رحم بعد از سقط یکی از سوالات رایج برای این افراد می باشد. در بسیاری از موارد پس از سقط جنین کلیه بقایای آن به طور طبیعی از رحم خارج می گردد. ولیکن در برخی موارد گزارش شده است که بقایایی از آن باقی مانده و در رحم ایجاد مشکل نماید. حتی در برخی گزارشات رشد بقایای باقی مانده گزارش شده است. در این مواقع کورتاژ می تواند به عنوان درمان قطعی توصیه گردد.

اما چطور بفهمیم رحم از بقایای جنین به طور کامل پاک شده است. به عبارتی دیگر علائم پاک شدن رحم بعد از سقط چیست و یا اینکه بعد از سقط چی بخورم رحمم پاک بشه؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات در این مطلب با ما همراه باشید.

علائم پاک شدن رحم بعد از سقط چیست؟

نشانه های پاک شدن رحم پس از سقط چیست؟ یکی از سوالات متداولی که برای بسیاری از زنان بعد از سقط جنین پیش می آید؟ همانطور که می دانید پس از سقط جنین خونریزی اتفاق می افتد. ولیکن بایستی پس از گذشت چند روز سیر نزولی خونریزی کاملا مشهود باشد. به طور کلی تمام علائمی که برای سقط جنین در فرد ظاهر شده است. پس از چند روز سیر نزولی می یابد. خونریزی ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد. البته در برخی موارد بسته به نوع سقط و هفته بارداری ممکن است خونریزی کمتر یا بیشتر ادامه یاید. بهتر است پس از پایان خونریزی سونوگرافی واژینال انجام شود تا رحم به طور کامل رویت گردد. به طور کلی سیر نزولی علائم سقط جنین و عدم وجود بقا در سونوگرافی را می توان علائم پاک شدن رحم معرفی نمود. ناگفته نماند مصرف داروهای گیاهی نیز می تواند در پاک شدن رحم بسیار موثر باشد.

علائم باقی ماندن جفت در رحم بعد از سقط

باقی ماندن جفت یا بقایای جنین در رحم دارای علائمی است که بسیاری از زنان پس از سقط جنین گزارش داده اند. چنانچه علائم سقط جنین از جمله خونریزی شدید واژینال، درد در ناحیه کمر، خارج شدن بافت و لخته های خونی از واژن کاهش نیابد. احتمال باقی ماندن جفت در رحم وجود دارد. به طور کلی پزشکان علائم آمده در ذیل را از علائم باقی ماندن جفت در رحم بعد از سقط دانسته اند:

  • درد در ناحیه لگن و کمر
  • تب طولانی مدت
  • احساس ناراحتی و فشار در ناحیه زیر شکم
  • حساس شدن رحم
  • خونریزی واژینالی ادامه دار

قرص برای پاکسازی رحم بعد از سقط

گاهی ممکن است بقایایی از جنین در رحم زن بماند که می تواند موضوعی نگران کننده باشد. چنانچه علائم سقط پس از چند روز کاهش نیابد. یا در سونوگرافی بقایایی از جنین رویت شود. پزشکان متخصص اقدام به تجویز دارو می نمایند که با مصرف آنها محتویات باقی مانده در رحم در تخلیه می گردد. قرص‌ های واژینال پروستاگلاندین و میفپریستون از جمله قرص هایی هستند که باعث تخلیه و پاک شدن رحم پس از سقط می شوند. ولیکن چنانچه با مصرف این قرص ها نیز علائم سقط جنین کاهش نیابد؛ بایستی گام آخر یعنی کورتاژ انجام شود و رحم زن از بقایای جنین پاک گردد.

بعد از سقط چی بخورم رحمم پاک شه؟ | از کجا بفهمم بعد از سقط رحمم پاک شده؟17

بعد از سقط چی بخورم رحمم پاک بشه؟

پس از سقط جنین چی بخورم رحمم پاک بشه؟ احتمالا این سوال ذهن زنانی که به تازگی سقط داشته اند را به خود مشغول می سازد. طب سنتی مصرف برخی از گیاهان دارویی و پرخاصیت را برای تقویت و پاکسازی رحم پیشنهاد می دهد. شربت زعفران و عسل یک نوشیدنی گرم و مقوی برای رحم است که علاوه بر پاکسازی رحم طبع آن را نیز گرم می نماید. دمنوش زیره و پودر زنجبیل، دمنوش رازیانه، دمنوش کاسنی، بهِ پخته، دمنوش دارچین و عسل نیز از جمله دمنوش های گیاهی هستند که مصرف آنها برای پاک شدن رحم بعد از سقط پیشنهاد می گردد.

خوردن مواد غذایی دارای آهن نیز می تواند خون از دست رفته در این دوران را جایگزین نماید. جگر، سبزیجات برگ دار، گوشت قرمز، کشمش، هلو خشک شده، سویا، لوبیا، کلم بروکلی، عدس، تخمه کدو و روغن کنجد از جمله مواد آهن دار هستند که ضعف و خستگی پس از سقط را از بین می برد. همچنین کمبود آهن ناشی از خونریزی را جبران می نماید.

مواد غذایی دارای کلسیم نیز نمونه ای از خوراکی های مفید برای تقویت رحم پس از سقط می باشند. لبنیات، ماهی ساردین و سالمون، سویا، انواع میوه های خشک و سبزیجات برگ دار سرشار از کلسیم هستند. بنابراین توصیه می گردد زنان پس از سقط مصرف آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

طب سنتی گرم نمودن فوری رحم را برای پاک شدن رحم بعد از سقط پیشنهاد می دهد. مصرف منظم کاچی که با روغن حیوانی اصل، نبات و مغزیجات تهیه شده باشد نیز برای این منظور بسیار موثر خواهد بود.