فلافل / آشپزی /ساندویچ ترد و خوشمزه

نمیدونم چرا فلافل که درست میکنم موقع پخت متلاشی میشه ؟/ بیا تا بهت بگم چیکار کنی که دیگه فلافل ها وا نره و سالم در بیان

16:10 - 1402/02/23
وا رفتن فلافل حین پخت علل مختلفی داره که باعث وا رفتن فلافل می‌شوند که در اینجا ما به برخی از علتها اشاره می کنیم امیدواریم موثر باشه

فلافل از غذاهای بسیار خوشمزه‌ای است که پایه اصلی آن را نخود تشکیل می‌دهد. بر همین اساس امکان متلاشی شدن بافت فلافل بسیار زیاد بوده و پخت آن را کمی سخت کرده است. اگر بخواهیم به سوال “علت وا رفتن فلافل چیست؟” پاسخ دهیم باید بگوییم که علل مختلفی باعث وا رفتن فلافل می‌شوند که در این مقاله قصد داریم به برخی از آن‌ها اشاره کرده و همچنین چند راهکار ساده را برای جلوگیری از این اتفاق بیان کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت وا رفتن فلافل چیست؟

وا رفتن فلافل چه دلایلی دارد؟

وا رفتن غذاهایی مانند فلافل دلایل مختلفی دارد. برخی مواقع استفاده نادرست از مواد اولیه و وجود اشکالاتی در آماده‌سازی مایه فلافل باعث می‌شود تا فلافل در هنگام سرخ شدن وا رفته و بافت منسجمی نداشته باشد. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم.

✅ استفاده از نخودهای پخته شده و کنسروی به هیچ عنوان جایگزین مناسبی به جای نخود خام در فلافل نخواهند بود.

✅ همچنین مایه فلافل اغلب به دلیل نبودن آرد در مواد اولیه آن شل شده و در نتیجه فلافل وا می‌رود.

✅ مقدار روغن تاثیر بسزایی در بافت فلافل دارد به طوری‌که کم و یا زیاد بودن آن باعث متلاشی شدن بافت فلافل خواهد شد.

✅ استفاده بیش از حد از پیاز و همچنین آب آن موجب وا رفتن فلافل می‌گردد‌‌.

✅ مایه فلافلی پیش از سرخ شدن نیاز به استراحت در یخچال دارد در غیر این صورت بافت منسجم و مناسبی در هنگام سرخ شدن نخواهد داشت.

✅ چنانچه مواد فلافل به مقدار کافی چرخ و یا به خوبی ورز داده نشوند ممکن است در زمان سرخ شدن از هم ‌بپاشند.

راهکارهای پخت فلافل عالی و منسجم

اگر شما هم با مشکل وا رفتن و از هم پاشیدن فلافل هنگام پخت آن روبرو هستید می‌توانید با انجام چند راهکار ساده این مشکل را به راحتی برطرف نمایید.

مایه فلافل را به خوبی چرخ نمایید

چرخ کردن مواد فلافل به صورت اندازه و مناسب از نکات بسیار مهمی است که با انجام آن فلافل شما بافت خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان وا نخواهد رفت. نرم بودن بیش از حد و یا اندازه درشت مواد یکی از دلایل باز شدن فلافل در حین پخت است.‌ بر همین اساس بهتر است به جای مولینکس، مخلوط‌کن و دیگر دستگاه‌ها از چرخ گوشت برای چرخ کردن مواد فلافل استفاده کنید.

استفاده از تخم مرغ در تهیه فلافل

در برخی رسپی‌های فلافل از تخم مرغ به عنوان مواد لازم استفاده نمی‌شود و گاهی همین امر باعث وا رفتن فلافل در هنگام پخت آن خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه دوباره با فلافل‌های وارفته روبرو شوید از یک عدد تخم مرغ برای انسجام بیشتر بافت آن در تهیه مایه استفاده کنید.

کمی آرد به مواد فلافل اضافه نمایید

فرقی نمی‌کند که از چه آردی در تهیه فلافل استفاده می‌کنید، مهم این است که وجود آن باعث چسبندگی هرچه بیشتر مواد فلافل شده و از وا رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید از انواع آرد مانند آرد لپه، آرد سوخاری و غیره برای پخت فلافل‌های خوشمزه و عالی بهره بگیرید.

استفاده از سیب زمینی

وا رفتن فلافل باعث می‌شود تا تمام زحمات شما برای درست کردن آن از بین برود. اما راهکار ساده استفاده از سیب زمینی این مشکل را حل کرده و می‌توانید فلافل‌هایی منسجم و بی‌نظیر تهیه نمایید. بدین‌ترتیب ابتدا سیب زمینی را آبپز کرده و به همراه سایر مواد فلافل آن را چرخ کنید. اما توجه داشته باشید که با اضافه کردن سیب زمینی دیگر نیازی به استفاده از موادی مانند تخم مرغ و آرد نخواهد بود.

به مواد فلافل استراحت لازم را بدهید

از نکات بسیار مهم در پخت یک فلافل خانگی حرفه‌ای و خوشمزه استراحت دادن به مواد فلافل قبل از سرخ کردن آن‌ها است. بعد از اینکه مایه فلافل آماده شد آن را برای مدت حداقل یک ساعت در یخچال گذاشته و سپس فلافل‌ها را سرخ نمایید.

از روغن به اندازه استفاده کنید

کم و یا زیاد بودن روغن نیز بافت فلافل را متلاشی خواهد کرد. استفاده از روغن به اندازه و مناسب از نکات طلایی برای داشتن فلافلی ترد و خوشمزه است. همچنین فلافل‌ها به هیچ عنوان وا نرفته و می‌توانید از آشپزی لذت ببرید. به همین منظور مقدار کافی از روغن را درون ماهیتابه بریزید به طوری‌که تنها نیمی از سطح فلافل را بپوشاند.

استفاده از قالب برای آماده‌سازی فلافل

قالب از لوازم کاربردی برای تهیه و آماده‌سازی فلافل به شمار می‌آید که با استفاده از آن علاوه بر انسجام فلافل‌ها می‌توانید آن‌ها را در سایز و ابعاد یک‌دست نیز تهیه کنید. به همین منظور ابتدا مایه فلافل را در اندازه مناسبی داخل قالب قرار داده و با پشت قاشق مواد فلافل را فشار دهید. سپس قالب را نزدیک ماهیتابه برده و مایه فلافل را درون روغن قرار دهید تا سرخ شود.

از مقداری آب در تهیه فلافل استفاده کنید

گاهی اوقات وا رفتن فلافل به دلیل سفت و خشک بودن بیش از حد مواد آن پیش می‌آید. از این‌رو شما می‌توانید به مقدار بسیار کم در حد یک یا دو قاشق غذاخوری آب نسبتا سرد را به مایه فلافل اضافه نمایید.

جدا کردن آب پیاز از مواد فلافل

اگر می‌خواهید فلافل‌های شما بعد از پخت طعمی خوشمزه و بافتی سالم داشته باشند بهتر است در هنگام تهیه مواد، آب پیاز را بعد از رنده کردن جدا کنید. آب زیاد پیاز باعث شل شدن مواد شده و در نتیجه فلافل‌ها وا خواهند رفت.

انجام روش صحیح سرخ کردن فلافل

گاهی با وجود تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، هنوز هم فلافل‌ها در هنگام سرخ شدن وا رفته و متلاشی می‌شوند. اما با بهره‌گیری از روش صحیح سرخ کردن می‌توانید این مشکل را حل نمایید. بعد از ریختن روغن داخل ماهیتابه صبر کنید تا به اندازه کافی داغ شود سپس فلافل‌ها را در ماهیتابه بچینید و درب آن را بگذارید.

این کار به مغز پخت شدن فلافل‌ها نیز کمک می‌کند. بعد از چند دقیقه در ماهیتابه را برداشته و فلافل‌ها را سرخ نمایید. از نکات بسیار مهم در زمان سرخ کردن فلافل زیر و رو کردن مداوم آن‌ها با استفاده از قاشق است.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد فلافل از غذاهای بسیار خوشمزه‌ای است که بیشترین مواد اولیه آن را نخود تشکیل می‌دهد. از این‌رو احتمال وا رفتن فلافل بسیار زیاد خواهد بود. اما در این مقاله سعی کردیم چند راهکار ساده را به شما آموزش دهیم تا با رعایت آن‌ها بتوانید فلافل خانگی خوش طعم و سالمی را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.