زلزله تهران

هشدار زلزله برای مردم تهران /آیا پیشگویی زلزله تهران در روزهای نهم و دهم اردیبهشت واقعیت داره ؟ زلزله چند ریشتری در راه تهرانه ؟!!

16:00 - 1402/02/08
داستان و ماجرایی پیشگویی و پیش بینی وقوع زلزله تهران توسط زلزله شناس مطرح هلندی برای روزهای نهم و دهم اردیبهشت چیست

یشگویی زلزله تهران روزهای نهم و دهم اردیبهشت واقعیت دارد ؟ + ماجرای پیشگویی را قرار دادیم . داستان و ماجرایی پیشگویی و پیش بینی وقوع زلزله تهران توسط زلزله شناس مطرح هلندی برای روزهای نهم و دهم اردیبهشت چیست ؟ آیا واقعا در روزهای نهم و دهم اردیبهشت زلزله در تهران اتفاق خواهد افتاد یا فقط یه پیشگویی یا حتی شایعه است ؟

ماجرای پیش‌بینی زلزله برای 9 و 10 اردیبهشت در ایران

زلزله ترکیه یکی از حوادث بزرگ چند وقت اخیر بود که همه را از اقصی نقاط جهان متعجب کرد.

پیش‌گویی یک محقق هلندی با نام فرانک هوگربیتس هم درباره وقوع این زلزله مهیب با سر و صدای زیادی در فضای اینترنت همراه بود.

حالا او با استناد به داده‌های موسسه SSGEOS از یک زمین لرزه بزرگ در ایران در آینده نزدیک خبر داده است.

به‌نظر می‌رسد چنین زلزله‌ای در صورت وقوع مناطق غربی کشور را در بر خواهد گرفت.

وقوع یک زمین لرزه عظیم در مناطق غربی ایران به‌گفته پیشگوی هلندی

پیش بینی زمین لرزه بزرگ در ایران توسط پیشگوی زلزله ترکیه

موسسه SSGEOS اخیراً از طریق حساب خود در توییتر تصویری را به‌اشتراک گذاشت که نشان از سیگنال‌هایی از وقوع زلزله در مناطقی از جمله غرب تا شمال غربی ایران دارد.

فراک هوگربیتس هم در جواب به این توییت اظهار داشت که با توجه به نوسانات ۱ تا ۲ اردیبهشت، یک زمین لرزه بزرگ داخل یا حوالی این مناطق شامل ایران، تبت و هند بین ۹ تا ۱۰ اردیبهشت رخ خواهد داد. او قرار است طی ویدیویی به تحلیل دقیق‌تر این موضوع بپردازد.

البته پیش‌گویی این محقق هلندی درباره زلزله اخیر ترکیه اتفاقی بوده و صرفاً با ترفندی رایج صورت گرفته است.

هوگربیتس بارها پیش‌بینی اشتباه کرده بود تا اینکه از قضا پیش‌بینی او درباره حادثه ترکیه درست از آب درآمد.

از این رو، نمی‌توان به اظهارات او مبنی بر وقوع زمین لرزه تا چند روز دیگر در ایران اطمینان کرد.

گذشته از این، پیش بینی زلزله با وجود همه پیشرفت‌ها هنوز امکان‌پذیر نیست. نزدیک‌ترین چیزی که به پیش بینی زلزله داریم،

در واقع قابلیت تشخیص احتمال وقوع این پدیده در مناطق مشخص است.

این درحالی است که در پیش بینی زلزله به معنای واقعی، زمان و مکان نسبتاً دقیق وقوع باید مشخص شود.

خبر کامل در زیر :

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در یادداشتی نوشت: فرانک هوگربیتس یک کارشناس هلندی است که به دلیل پیش‌بینی‌های زمین‌لرزه‌ بر اساس هم‌ترازی اجرام آسمانی شهرت پیدا کرد.

در ۳ فوریه ۲۰۲۳، او در توییتی درباره وقوع زلزله احتمالی – با تعیین نقطه ای روی نقشه که تقریبا در همان حدود دو روز بعد زمین‌لرزه با بزرگای ۷.۸ رخ داد -در ترکیه منتشر کرد (و نوشت که “دیر یا زود” زمین‌لرزه ای در این محل رخ می دهد) معروف شد .

پس از وقوع زمین‌لرزه ششم فوریه ۲۰۲۳ بود که این توییت به سرعت در فضای مجازی بازنشر شد.

توجه به این نکته ضروری است که پیش بینی زلزله در هیچ مقاله علمی تبیین و تشریح نشده است.

توانایی پیش بینی دقیق زلزله – به ویژه در زمان کوتاه و بلادرنگ – هنوز محدود و چالشی همچنان موجود برای بشر است.

در حال حاضر اکثر زمین لرزه ها بدون هیچ هشداری رخ می دهند و در حالی که روش‌هایی برای شناسایی مناطق با خطر افزایش یافته، و پیش‌یابی، و پیش‌بینی زلزله برای کوتاه مدت وجود دارد که توسط پژوهشگران زلزله شناسی آزموده می شود.

باید تاکید شود که هنوز هیچ روش قابل اعتمادی به ویژه برای پیش بینی زمان دقیق زلزله وجود ندارد.

حالا پیش بینی برای ۹-۱۰ اردیبهشت در پهنه وسیعی از غرب ایران مورد توجه هموطنان قرار گرفته است.

بعضی از افراد علاقمند به علم زلزله شناسی که متخصص در زلزله شناسی نیستند، نیز تلاش کرده‌اند- و همچنان ادامه می‌دهند- که با روش‌هایی که الزاما ربطی به زلزله شناسی ندارد، پهنه‌هایی وسع را مشخص کنند تا هر زلزله ای بعدا در آن منطقه رخ داد به حساب پیش‌بینی – یا ادعاهای پیش‌بینی – خودشان بگذارند!

این کار البته برای شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از رسانه‌ها هیجان انگیز و جذاب است، و علاقه دارند تا بلافاصله مطالبی را با چنین محتوایی نشر دهند.

رویکرد و نتایج هوگربیتس برای زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳ ترکیه به نظر منحصربه‌فرد بود و به‌ویژه به دلیل نبود روش‌های مطمئن برای پیش‌بینی زلزله، توجه عمومی زیادی را به خود جلب کرد.

رسانه‌ها اغلب داستان‌هایی را درباره سوانحی که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند و زلزله های مهم بعدی از زبان افرادی که آنها را متخصص و زلزله شناس می نامند، منتشر می‌کنند و بدین طریق فضایی هیجان‌انگیز می‌سازند.

شهروندان نیز البته در شبکه‌های اجتماعی متعدد موجود به چنین فضایی بسیار دامن می‌زنند.

هوگربیتس یا هر کس در ایران و جهان که روش و منش هوگربیتسی داشته باشد، بیشتر در شبکه‌های اجتماعی هواخواه دارد! توجه به این نکته مهم است که اگرچه پیش‌بینی‌های هوگربیتس ممکن است محبوب بوده باشند، نباید آنها را به عنوان پیش‌بینی علمی زلزله در نظر گرفت.

در حال حاضر علم پیش بینی زلزله در حال توسعه است.

حضور فرانک هوگربیتس در شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار توییت وی در مورد پیش بینی زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳ در ترکیه، افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

این توییت توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد و به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شد که منجر به افزایش تعداد فالوورهای او شد.

او از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن ایده‌های خود و تعامل با فالوورهایش استفاده کرده است.

رویکرد هوگربیتس برای پیش‌بینی زلزله که بر اساس هم‌ترازی اجرام آسمانی و توانایی او در ایجاد سر و صدا در رسانه‌های اجتماعی است، به افزایش فالوورها کمک کرده است.

متخصصانی که در حوزه هایی غیر مرتبط به یک موضوع خاص دارای معروفیت هستند، گاه با مداخله در حوزه ای که در آن تسلط ندارند، کمک بزرگی به توسعه شبه علم میکنند.

هوگربینس که زلزله شناس نیست، در حوزه ای مداخله میکند که تخصصی در آن ندارد، ولی با فضایی هیجان انگیز در رسانه‌ها پیرامون پیش‌بینی‌های او هر روز توجه بیشتری در افکار عمومی به خود جلب میکند، و این البته مصداق بارز شبه علم است.

بسیاری از مردم به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی او روی آورده اند تا از آخرین پیش‌بینی‌های او به‌روز بمانند.

صفحه توییتر Hoogerbeets مجموعه ای از پست ها را ارائه می دهد که از اخبار مربوط به زلزله های بزرگ تا پیش بینی های مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده ها را شامل می شود.

او اغلب اطلاعات دقیق در مورد خوانش های لرزه ای و همچنین تصاویری از تصاویر ماهواره ای را به اشتراک می گذارد که نشان می دهد زلزله ها کجا رخ داده اند یا به زودی رخ می دهد.

علاوه بر این، او به‌روزرسانی‌هایی را در مورد تحقیقات جدید مرتبط با فناوری پیش‌بینی زلزله و کاربرد آن در کشورهای مختلف در سراسر جهان ارائه می‌کند – که همگی با سبک بصری منحصربه‌فردی ارائه شده‌اند که درک آنچه را که در هر لحظه در حال وقوع است برای خوانندگان آسان می‌کند.

برای هر کسی که علاقه مند به دنبال کردن اخبار به روز مرتبط با Frank Hoogerbeets است ، صفخات او در توئیتر، یوتیوب و فیسبوک منابع ضروری پر از اطلاعات ارزشمند است.

با بیش از ۱.۲ میلیون دنبال کننده که در حال حاضر روزانه فید او را مشاهده می کنند، شکی نیست که همچنان از طریق رسانه های اجتماعی مطالبی با اهمیت را با ظاهری علمی و با به کاربردن بعضی از عبارتها و نمادهای تخصصی بر افکار عمومی اثر مبگذارند، در حالی که منطق و استدلال علمی و شواهد کافی و قابل آزمون در مورد آنها وجود ندارند.

SSGEOS یک حساب کاربری اینستاگرام است که به طور منظم دریافتها و تفسیر های هوگربیتس را از کیهان و اثراتی که او ادعا میکند بر فعالیت لرزه ای زمین می گذارند ، ارائه می دهد.

ویدیوهای آموزشی در مورد نجوم و موضوعات مرتبط را نیز به اشتراک می گذارد. مبنا و پایه پیش بینی های هوگربیتس که البته در هیچ مجله علمی منتشر نشده است ،

هم ترازی های سیاره ای است که او بر این باور/ادعا است که قبل از زمینلرزه ها ، و به طور بالقوه باعث زلزله یا سایر سوانح طبیعی در سراسر جهان شوند.

خوب است تا مخاطبان هوگربیتس و همه آنها که به شیوه و روش او مشغول به توسعه ایده های شبه علمی خود هستند، موارد پیش بینی های غلط و غیرمعتبر و بی‌پایه را نیز راستی آزمایی و بازتاب دهند تا صرفا یک زلزله مهم پیش بینی شده – ۶ فوریه ۲۰۲۳ – موجب نشود تا همه دیدگاه‌ها و نظراتش درست پنداشته شود.

پیشگویی زلزله تهران روزهای نهم و دهم اردیبهشت واقعیت دارد ؟ + ماجرای پیشگویی,زلزله تهران,زلزله تهران امروز,زلزله تهران ۱۴۰۲,زلزله تهران را لرزاند,زلزله تهران سال ۹۶,زلزله تهران الان,زلزله تهران تاریخچه,زلزله تهران دهه ۸۰,زلزله تهران دقایقی پیش,زلزله تهران ۱۳۸۳,زلزله تهران امروز صبح,زلزله تهران امروز چند ریشتر بود,زلزله تهران امروز ۲۶ بهمن,زلزله امروز تهران ۱۴۰۰,زلزله امروز تهران ۲۶ بهمن ۱۴۰۲,زلزله امروز تهران دقایقی پیش,زلزله امروز تهران 1402,زلزله امروز تهران ۱۸ بهمن,زلزله امروز تهران و قم,زلزله تهران ۱۴۰۲ الان,زلزله تهران ۱۴۰۲ نی نی سایت,زلزله تهران 1402,زلزله امروز تهران ۱۴۰۲,زلزله تهران تیر ۱۴۰۲,زلزله در تهران ۱۴۰۲,زلزله تهران بهمن ۱۴۰۲,زلزله تهران امشب ۱۴۰۲,زلزله تهران اسفند ۱۴۰۲,زلزله استان تهران را لرزاند,زلزله دقایقی پیش تهران را لرزاند,زلزله دماوند تهران را لرزاند,زلزله الان تهران را لرزاند,زلزله تهران سال 96,زلزله تهران در سال 96,زلزله در تهران الان,زلزله تهران همین الان,زلزله تهران دقایقی پیش ۱۴۰۰,زلزله تهران دقایقی پیش ۱۴۰۲,زلزله تهران دقایقی پیش ۹۹,زلزله در تهران دقایقی پیش ۱۴۰۲,زلزله نگاری تهران دقایقی پیش,زلزله در تهران دقایقی پیش ۱۴۰۰,زلزله در تهران دقایقی پیش 1402,زلزله ی تهران دقایقی پیش,زمین لرزه تهران دقایقی پیش۱۴۰۲,زلزله سال ۱۳۸۳ تهران,پیشگویی زلزله تهران,پیشگویی زلزله تهران توسط مرد چینی,پیشگویی زلزله تهران توسط مرد هلندی,پیش بینی زلزله تهران,پیش بینی زلزله تهران توسط ژاپن,پیش بینی زلزله تهران ۱۴۰۲,پیش بینی زلزله تهران ۱۴۰۰,پیشگویی زلزله در تهران,پیشگویی هندی درباره زلزله تهران,پیشگویی در مورد زلزله تهران,پیشگویی زلزله ترکیه,پیشگو زلزله ترکیه,پیشگویی زلزله تركیه,پیش بینی زلزله ترکیه,پیشگوی زلزله ترکیه,پیش بینی زلزله ترکیه توسط,پیش بینی زلزله ترکیه توسط دانشمند هلندی,پیش بینی زلزله ترکیه توسط هلندی,پیش بینی زلزله ترکیه هلندی,پیش بینی زلزله ترکیه امروز,پیشگویی زلزله خوی,پیش بینی زلزله خوی,پیش بینی زلزله خوی امشب,پیش بینی زلزله خوی امروز,پیش بینی زلزله خوی نی نی سایت,پیش بینی زلزله خوی برهمند,پیش بینی زلزله خوی و ترکیه,پیش بینی زلزله خوی توسط دانشمند هلندی,پیش بینی زلزله خوی توسط هلندی,پیش بینی زلزله خوی ۲۷ بهمن,پیشگویی زلزله,پیشگویی زلزله ایران,پیشگویی زلزله تبریز,پیشگویی زلزله شناس هلندی,پیشگویی زلزله هلندی,پیش بینی زلزله ایران,پیشگویی زلزله در ایران,پیشگویی هلندی در مورد زلزله ایران,پیش بینی زلزله در تهران,پیش بینی زلزله در تهران امشب,پیش بینی زلزله در تهران امروز,پیش بینی وقوع زلزله در تهران,پیش بینی زمان زلزله در تهران,پیش بینی زلزله تبریز,پیش بینی زلزله تبریز امروز,پیش بینی زلزله تبریز فردا,پیش بینی زلزله تبریز و تهران,پیشگویی در مورد زلزله تبریز,پیشگویی زلزله شناس هلندی در مورد ایران,پیش بینی زلزله شناس هلندی,پیش بینی زلزله زمین شناس هلندی,پیش بینی زلزله شناس هلندی در ایران,پیش بینی زلزله شناس هلندی درباره ایران,پیش بینی جدید زلزله شناس هلندی,آخرین پیش بینی زلزله شناس هلندی,پیش بینی های زلزله شناس هلندی,پیشگویی زلزله هلندی درباره ایران,پیش بینی زلزله هلندی,پیشگوی زلزله هلندی,پیشگوی هلندی زلزله ترکیه,پیش بینی زلزله هلندی در ایران,پیشگو هلندی زلزله,پیشگوی هلندی زلزله ایران,پیش بینی زلزله تهران,پیش بینی زلزله تهران توسط ژاپن,پیش بینی زلزله تهران ۱۴۰۲,پیش بینی زلزله تهران ۱۴۰۰,پیش بینی زلزله تهران,پیش بینی زلزله تهران نی نی سایت,پیش بینی زلزله تهران 1402,پیش بینی زلزله تهران و تبریز,پیش بینی زلزله تهران ۱۴۰۲,پیش بینی زلزله تهران توسط مرد هلندی,پیش بینی زلزله در تهران ۱۴۰۲,پیش بینی زلزله تهران در سال ۱۴۰۰,پیشگویی زلزله تهران توسط مرد هلندی