غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)

09:34 - 1402/01/19
برای خیلی از افراد انتخاب غذاهای سبک و مقوی برای سحری کمی چالش برانگیز است، اما در ادامه می‌توانید با برخی از غذاهای سبک و مقوی برای سحری آشنا شوید.

پاتوق آنلاین: سحری چی بپزم؟ غذاهای سبک و مقوی برای سحری بهترین گزینه برای تأمین انرژی بدن در طول روز و جلوگیری از احساس سنگینی و خستگی هستند. در واقع در میان غذاهای پیشنهادی ماه رمضان بهترین غذاها برای سحری باید در کنار این که انرژی بدن را تأمین می‌کنند، مقوی و سالم باشند. خوردن یک سحری ساده با برنج و همچنین مصرف غذاهای مقوی نونی برای سحر ماه رمضان موجب شادابی و انرژی بیشتر در طول روز می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با ایده انواع غذای مناسب برای سحری آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین غذاها برای سحری پاسخ خواهیم داد.

غذاهای سبک برای سحری

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)19

خوردن غذاهای سبک برای سحری موجب می‌شود تا فشار کمتری به سیستم گوارش شما وارد شود و در طول روزهای رمضان احساس سنگینی نداشته باشید. انتخاب غذاهای سالم و سبک برای سحری می‌تواند به شما کمک کند تا حس بهتری را تجربه کنید و کمتر با مشکلات گوارشی و نفخ شکم روبرو شوید.

بهترین غذاها برای سحری غذاهایی هستند که چربی، شکر و کالری کمتری دارند و از همین رو بدن ما برای هضم آن کمتر با مشکل روبرو می‌شود. معمولاً انتخاب اسنک‌های سالم و غذاهای گیاهی می‌توانند گزینه مناسبی برای شروع یک روز پرانرژی محسوب شوند.

اگر به دنبال چند ایده برای سحری هستید و دوست دارید ماه رمضان امسال فشار کمتری به معده‌تان وارد کنید، در ادامه پیشنهادهای جذابی برای سحری ماه رمضان شما داریم.

۱- نرگسی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)13

«نرگسی اسفناج» یکی از قدیمی‌ترین، مقوی‌ترین و ساده‌ترین غذاهای ایرانی است که در سال‌های اخیر در رستوران‌هایی که صبحانه‌ خوشمزه و لوکس سرو می‌کنند با کمی تفاوت به «املت اسفناج» هم مشهور شده است.

این غذای خوشمزه و مقوی یکی از بهترین غذاها برای سحری ساده است که هم سریع و ساده آماده می‌شود و هم به دلیل وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌هایی که در آن وجود دارد، برای روزه‌داران بسیار سالم و مناسب است.

۲- اسنک خانگی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)20

اگر به دنبال یک سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان هستید، «اسنک» گزینه فوق‌العاده‌ای است. اسنک یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهایی است که می‌توانید آن را در عرض چند دقیقه در خانه آماده کنید و برای سحری میل کنید.

اگر در خانه دستگاه اسنک ساز داشته باشید که درست کردن این غذای مناسب برای سحری بسیار راحت‌تر خواهد بود. اما در غیر این صورت می‌توانید اسنک را در ماهیتابه یا فر بدون دستگاه اسنک ساز نیز آماده کنید.

۳- پوره سیب زمینی با پیاز داغ

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)14

سحری چی بخوریم؟ «پوره سیب زمینی» یکی از غذاهای سبک برای سحری است که هم سریع آماده می‌شود و هم مزه بسیار لذیذی دارد. این سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان نیاز به زمان پخت کمی نیاز دارد.

همچنین می‌توان آن را با مواد مختلف و به شیوه‌های متفاوت درست کرد. پوره سیب زمینی معمولاً در کنار دیگر غذاها سرو می‌شود. اما سرو آن به تنهایی هم طرفداران خاص خودش را دارد.

استفاده از پیاز داغ، نعناع و رب گوجه فرنگی در کنار ادویه‌های دلخواه و همچنین سبزیجات معطر می‌تواند طعم این غذای ساده را بسیار لذیذ کند.

غذاهای مقوی برای سحری

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)1

وعده سحری در ماه رمضان حکم ناهار روزهای عادی را دارد و از همین رو اهمیت زیادی برای سلامت بدن ما دارد. درواقع انتخاب غذاهای مقوی برای سحری موجب می‌شود تا بدن فشار کمتری را تجربه کند و انرژی لازم برای تحرک و فکر کردن را داشته باشد.

بهترین غذاها برای سحری غذاهایی هستند که در کنار سالم بودن مقوی و انرژی‌بخش هستند. خوردن غذاهای بدون گوشت و گوشتی برای سحری می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز تأمین کند و از ضعف بدن جلوگیری کند. در ادامه می‌توانید با لیست غذاهای مقوی برای سحر ماه رمضان آشنا شوید.

۴- کتلت هویج

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)10

یک ایده برای سحری کتلت هویج است. «هویج» از جمله سبزیجات خوشمزه‌ای است که تقریباً در تمام فصول سال در دسترس قرار داد و به خاطر فواید غذایی زیادی که دارد، وجود آن در وعده‌های روزانه توصیه می‌شود.

«کتلت هویج» از آن غذاهای مقوی برای سحری است که همراه با سالاد و نان جو و سبزی خوردن می‌تواند تمام نیازهای بدن شما برای شروع یک روز پرانرژی را تأمین کند. اگر به دنبال یک غذای مقوی و ساده برای سحری هستید، این ایده برای سحری برایتان مناسب خواهد بود.

۵- خوراک ماش

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)11

سحری بدون گوشت چی درست کنم؟ «ماش» یکی از حبوبات خوشمزه و مفیدی است که علاوه بر استفاده در انواع سوپ و آش سحری و افطار، می‌توان با آن غذاهای مفید و لذیذی تهیه کرد. این بنشن کوچک و پرخاصیت، سرشار از مواد مغذی گیاهی، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است. همچنین در پایین آوردن کلسترول خون بالا بسیار مفید عمل می‌کند.«خوراک ماش» از غذاهای مقوی برای سحری است که بسیار ساده نیز تهیه می‌شود.

۶- خوراک کدو سبز

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)12

غذا برای سحری ساده چی بپزم؟ «خوراک کدو سبز» یک سحری خوشمزه و مفید است. برای درست کردن این غذای خوشمزه می‌توانید از گوشت، مرغ و سبزیجات دیگر مثل سیب زمینی، قارچ، گوجه فرنگی و … استفاده کنید و از آن لذت ببرید. شما می‌توانید این غذا را به شیوه‌های مختلف و با استفاده از سبزیجات و یا گوشت و مرغ تهیه کنید.

اگر به دنبال یک سحری ساده با برنج یا نان هستید که هم مقوی باشد و هم طعم لذیذی داشته باشد، حتماً از این ایده برای سحری استفاده کنید.

غذاهای سبک و مقوی برای سحری

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)3

اگر به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید، قطعاً انتخاب غذاهای سبک و مقوی برای سحری می‌تواند برای شما گزینه فوق‌العاده‌ای باشد. غذاهایی که برای سحری انتخاب می‌کنید باید هم سبک باشند و هم از بروز ضعف و کمبود انرژی بدن جلوگیری کنند.

غذاهای سبک و مقوی برای سحری معمولاً سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف هستند و از همین رو با مصرف این غذاها معمولاً بدن کمتر دچار ضعف، خستگی و بی‌حالی می‌شود. از طرف دیگر از آنجایی که این غذاها چرب و سنگین نیستند، سیستم گوارش و متابولیسم بدن نیز با خوردن آن‌ها به خوبی عمل می‌کند و در طول روز با مشکل مواجه نخواهد شد.

برای خیلی از افراد انتخاب غذاهای سبک و مقوی برای سحری کمی چالش برانگیز است، اما در ادامه می‌توانید با برخی از غذاهای سبک و مقوی برای سحری آشنا شوید.

۷- سوپ مرغ

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)13

«سوپ مرغ» معمولاً به عنوان یک غذای مقوی و در عین حال لذیذ، هم نقش پیش غذا را بازی می‌کند و هم می‌تواند به عنوان یک غذای ساده و سبک مخصوصاً برای سرماخوردگی و افزایش انرژی بدن به کار برود.

سوپ مرغ از غذاهای خوشمزه برای سحری است که به دلیل وجود مرغ و سبزیجات متنوعی که در آن به کار رفته انرژی بدن را در طول روز تأمین می‌کند و از کمبود ویتامین و کاهش قوای بدن جلوگیری می‌کند.

۸- سالاد لوبیا چیتی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)18

«سالاد لوبیا چیتی» از غذاهای سبک و مقوی برای سحری است که مقدار پروتئین و فیبر فراوانی دارد. «لوبیا چیتی» یکی از مفیدترین انواع حبوبات است که به دلیل داشتن انواع مواد مغذی همچون آهن، فیبر، پروتئین و ویتامین‌های ضروری ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

شما می‌توانید از لوبیا چیتی برای درست کردن انواع سالاد استفاده کنید و از خواص معجزه آسای این لوبیای شگفت انگیز بهره‌مند شوید. اگر به دنبال یک غذای بدون گوشت برای سحری هستید باید بدانید که سالاد لوبیا چیتی در لیست بهترین غذاها برای سحری قرار دارد.

۹- عدسی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)12

«عدسی» از غذاهای سبک و مقوی برای سحری است که در لیست خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین غذاهای ماه رمضان برای افطار نیز قرار دارد. عدسی را معمولاً با نان میل می‌کنند و با پیاز داغ و ادویه‌های مختلف مثل پودر سیر و پیاز مزه‌دار می‌کنند.

عدسی از بهترین غذاها برای وعده سحری است که بسیار ساده و سریع نیز تهیه می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن خوراک عدسی که در لیست بهترین غذاها برای سحری نذری قرار دارد

۱۰- نخود آب

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)16

«نخود آب» یک از غذاهای مقوی برای سحری است که طعم بسیار لذیذی دارد. این غذا که ترکیبی از نخود و گوشت است و معمولاً در فصل زمستان در سفره‌خانه‌های سنتی شهرهای جنوبی ایران سرو می‌شود جزو معروف‌ترین غذاهای خیابانی برای شام یا غذای ناهار هم هست.

یکی از مشخصه‌های نخود آب میزان آب زیاد در این غذا است. این غذا ترکیبی از نخود، گوشت و آب نسبتاً زیاد است که آن را برای پیشگیری از تشنگی در روزهای ماه رمضان گزینه ایده‌آلی تبدیل می‌کند. نخود آب به دو روش با گوشت و بدون گوشت تهیه می‌شود.

۱۱- کتلت مرغ

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)19

«کتلت مرغ ساده» یا «کباب شامی مرغ» یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای سبک و نیم ساعته برای سحری است که با مرغ خام و پخته هر دو قابل تهیه است. شما می‌توانید این غذا را به سادگی برای سحری آماده کنید و با نان میل کنید. معمولاً در طرز تهیه کتلت مرغ از سیب زمینی هم استفاده می‌شود.

۱۲- کوکو لوبیا چشم بلبلی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)9

«کوکوی لوبیا چشم بلبلی» یکی از غذاهای سحری مقوی و سبک است که طرز تهیه آن با سایر کوکوها چندان تفاوتی ندارد. البته کوکوی لوبیا چشم بلبلی همانند سایر کوکوها به روش‌های متفاوتی درست می‌شود.

برخی از سبزیجات متنوع هم در پخت آن استفاده می‌کنند. برخی هم ترجیح می‌دهند این کوکو را بسیار ساده و فقط با لوبیا چشم بلبلی درست کنند.

۱۳- انواع املت برای سحری

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)13

«املت» یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای سبک و مقوی برای سحری است که شما می‌توانید در عرض چند دقیقه آن را تهیه کنید. اگر چه به نظر می‌رسد ایرانی‌ها املت را معمولاً در وعده صبحانه میل می‌کنند اما حقیقت این است که املت برای سحری و حتی ناهار و شام هم همیشه اولین گزینه دم دستی ایرانی‌هاست، حتی وقتی مهمان خودمانی دارند.

۱۴- استانبولی پلو یا دمی گوجه

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)4

سحری بدون گوشت چی درست کنم؟ استامبولی، استانبولی پلو، دمپخت یا دمی گوجه یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهای ایرانی برای افطاری و سحری ماه رمضان است که اتفاقا اصالت ترکیه‌ای دارد. ظاهرا دستور استانبولی پلو که احتمالا غذایی با ریشه ترکی است در دوره قاجار از ترکیه به ایران آمده و خیلی زود هم در آشپزی ایرانی محبوب شده است.

دمی گوجه هم یک غذای بدون گوشت است و هم با انواع گوشت قرمز تکه‌ای و چرخ کرده یا گوشت سفید مثل مرغ و بوقلمون و سیب زمینی که معمولا عضو ثابت ترکیبات دمی گوجه است تهیه می‌شود. دمی گوجه از انواع غذا با رب گوجه لذیذ است و برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان یک گزینه عالی است.

۱۵- ماکارونی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)9

«ماکارونی» یکی از مواردی است که جزو غذاهای ساده و سریع سحری به حساب می‌آید و گزینه عالی برای سحری ماه رمضان است. این غذا بسیار سیر کننده است و می‌توان در طرز تهیه آن هم از سویا و هم از گوشت چرخ‌کرده استفاده کرد.

برخی هم ماکارونی را با سبزیجات، سیب زمینی، هویج و … به صورت گیاهخواری درست می‌کنند. ماده اصلی درست کردن ماکارونی، خود ماکارونی، رب گوجه فرنگی و ادویه‌های مختلف هستند و بسته به موادی که در طرز تهیه ماکارونی به عنوان غذای سحری استفاده می‌کنید، این مواد برای یک سحری خوشمزه و سیرکننده متغیر هستند.

انواع پلو و چلو برای سحری ماه رمضان

درست کردن انواع پلو در ماه رمضان بسیار متداول است و به خاطر طرفداران زیادی که دارد، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان آن را به عنوان غذای سحری تهیه کرد. انواع پلو مهمانی با گوشت، مرغ و سبزیجات که هر کدام عطر و طعم متفاوتی دارند جزو غذاهای سحری و شام مقوی برای ماه رمضان محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر قرار دادن انواع پلو و چلو مجلسی جلوه فوق‌العاده زیبایی به میزهای غذای شما می‌بخشد. می‌توانید برای آموزش و گرفتن ایده‌های بیشتر برای سحری ماه رمضان روی لینک مقاله انواع پلو و چلو مجلسی بزنید و یا طرز تهیه این غذاها آشنا شوید.

۱- شکر پلو شیرازی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)6

اگر اهل استان فارس یا شهرهای جنوبی کشور باشید، حتما اسم «شکر پلو» را شنیده‌اید یا تجربه خوردن آن را دارید. شکر پلو یکی از غذاهای مشهور و محبوب استان فارس به ویژه شیرازی‌هاست.

شکر پلو معمولا در ماه‌های محرم و صفر به عنوان نذری یا در مهمانی‌ها و مجالس، به عنوان یک غذای مجلسی سرو می‌شود. شکر پلو برای نذری یا برای سحری و شام ماه رمضان را معمولا با قیمه و شکر پلو مهمانی را با مرغ تهیه می‌‌کنند.

چکدرمه ترکمنی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)10

«چکدرمه» یک غذای ترکمنی بسیار خوشمزه و مقوی و برای ایده غذای سحری ماه رمضان بسیار مناسب است. این غذای اصیل، قدمتی هزار ساله دارد. ترکمن‌ها این غذا را در قابلمه‌های بزرگ درست می‌کنند. چکدرمه در ظاهر بسیار شبیه به استانبولی است اما به شیوه متفاوتی طبخ و تهیه می‌شود.

برای این که از طعم این غذا در ماه مبارک رمضان بیشتر لذت ببرید بهتر است آن را در کنار دوغ محلی و سالاد شیرازی و ترشی سرو کنید.

انواع خورش برای سحری

انواع خورش‌ها در فرهنگ غذایی ایرانی‌ها به عنوان وعده‌های غذای اصلی ناهار، شام و در ماه رمضان به عنوان سحری و شام، جایگاه ویژه‌ای دارند. انواع خورش ساده و سریع این قابلیت را دارند که با انواع گوشت (مرغ یا گوشت) یا حتی به صورت خورش گیاهی با سویا درست شوند.

خورش‌های ایرانی معمولا ترکیب آبداری از گوشت، حبوبات و سبزیجات هستند. داشتن یک لیست انواع خورش مجلسی، انواع خورشت با مرغ، گوشت یا سویا بسیار کار راه‌انداز است. برای ماه رمضان می‌توانید انواع خورش‌ها را با برنج به عنوان سحری سرو کنید.

خورش کرفس

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)13

هر چند برخی افراد با «خورش کرفس» رابطه چندان خوبی ندارند ولی معمولا این اعتقاد وجود دارد که اگر خورش کرفس دوست ندارید، یعنی خورش کرفس خوبی نخورده‌اید. خورش کرفس علاوه بر طعم لذیذش، خواص و فواید بسیار زیادی هم دارد.

در ضمن به خاطر خنک بودن طبع خورش کرفس برای جا دادن در لیست غذا برای سحری ماه رمضان بسیار مناسب است و از عطش ناشی از روزه‌داری جلوگیری می‌کند. خورش کرفس را با لوبیا یا بدون لوبیا می‌توان درست کرد.

همچنین در کنار کرفس از سبزی‌های دیگری مثل جعفری و نعنا هم استفاده می‌شود. اما برای درست کردن خورش کرفس، باید مراحل تهیه را به درستی رعایت کنید و رازهای خوشمزه شدن آن را بدانید.

خورش بامیه

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)1

«خورش بامیه» یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ایرانی با مرغ و گوشت و یک غذای مناسب برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است. طبع بامیه سرد و تر است و به همین خاطر، یک غذای ایرانی مناسب برای سحری و شام ماه رمضان به حساب می‌آید.

همچنین در فصل تابستان غذایی مفید برای پیشگیری از گرمازدگی است. در ماه رمضان هم خوردن این خورش، جلوی عطش و تشنگی را می‌گیرد. علاوه بر این بامیه یکی از مغذی‌ترین انواع سبزیجات و سرشار از کلسیم است.

به همین خاطر استفاده از آن به صورت انواع خوراک و خورشت برای کودکان در حال رشد و سالمندان برای رشد و تقویت استخوان‌ها و درمان پوکی استخوان بسیار مفید است.

انواع شربت و نوشیدنی ضد عطش برای سحری

برای رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان انواع مختلفی از شربت‌های ساده و خوشمزه و نوشیدنی‌های خانگی را می‌توانید تهیه کنید. یکی از دغدغه‌های روزه‌داران به خصوص افرادی که شاغل هستند و مجبورند ساعات زیادی از روز را بیرون از خانه باشند،‌ کم کردن احساس تشنگی در زمان روزه‌داری است.

خوردن چای کمرنگ، آب، میوه‌های آبدار مثل هندوانه و … از جمله راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان هستند. اما به جز این‌ها با درست کردن برخی نوشیدنی‌های مفید و خوشمزه ضد عطش شما می‌توانید به راحتی احساس تشنگی در زمان روزه‌داری را به حداقل میزان ممکن برسانید.

شربت گلاب

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)16

«شربت گلاب» یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌ عطرترین شربت‌های ایرانی است که با عصاره گل محمدی، شکر و ترکیب چاشنی‌های دیگر مثل زعفران، آبلیمو، نشاسته و … درست می‌شود. این شربت به خصوص در ماه رمضان و مناسبت‌های مذهبی بسیار پرطرفدار است.

همچنین یکی از بهترین انواع شربت برای پذیرایی از مهمان‌ها است و در لیست شربت‌هایی برای مقابله با عطش و تشنگی برای نوشیدنی سحری و افطار ماه رمضان نیز قرار دارد.

بد نیست بدانید که تهیه شربت گلاب با گل محمدی یا گل سرخ تازه علاوه خاصیت انرژی‌زایی، زیادی دارد و برای بازیابی انرژی از دست رفته به خاطر روزه بسیار مفید است. معمولا در طرز تهیه شربت‌های ضد عطش از ترکیب گلاب به وفور استفاده می‌شود و جالب است بدانید که حتی بوییدن آن می‌تواند به رفع تشنگی کمک زیادی کند.

شربت تخم شربتی

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)9

«شربت تخم شربتی» همیشه در ابتدای لیست انواع شربت‌های ضد عطش و مناسب برای سحری ماه رمضان قرار دارد. روش درست کردن این شربت هم بسیار راحت است. ابتدا باید تخم‌شربتی‌ها پاک کنید و بخیسانید تا حسابی لعاب پس بدهند.

سپس شکر را به همراه یک پیمانه آب در یک قابلمه روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا حل شود و چند جوش بزند.

غذاهای نونی و بدون برنج برای سحری

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)2

اگر سوال شما هم این است که غذای سحری بدون برنج چی درست کنم؟ یا سحری بدون برنج چی بخورم که گرسنه نشوم؟ و …، این مقاله مخصوص شما است. انتخاب یک غذای ماه رمضانی به عنوان سحری مقوی که مدت زیادی بتواند شما را سیر کند و در عین حال باعث تشنگی و عطش در طول روزه‌داری نشود، یکی از پرسش‌های متداول برای پخت غذا در ماه رمضان است.

ساندویچ سالاد نخود

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)7

برای نمونه «ساندویچ سالاد نخود» یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای بدون برنج و بدون گوشت برای سحری است که هم سالاد است و هم ساندویچ. برای تهیه ساندویچ سالاد نخود از هیچ نوع گوشتی استفاده نمی‌شود و جرو غذاهای گیاهی و در عین حال مقوی و مفید برای گیاهخواران هم محسوب می‌شود.

شما هم می‌توانید این سالاد و ساندویچ را به عنوان غذای اصلی یا کنار غذای اصلی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان قرار بدهید. ساندویچ سالاد نخود به خاطر خواص نخود یک غذای کامل و خوشمزه است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد و برای افرادی که دوست دارند غذاهای متنوع و سالم را انتخاب کنند، گزینه مناسبی است.

برای تهیه این سالاد شما به مقداری نخود پخته شده، خیارشور، کرفس، شوید و سس نیاز دارید. در اولین قدم باید نخودها را برای ۱ تا ۲ شب بخیسانید و در این فرصت چندین بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

سپس نخودها را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا بپزند. بعد آنها را پوره کنید.

بادمجان شکم پر

غذای سبک برای سحری چی بپزم؟ ( طرز تهیه 24 غذای سبک + نوشیدنی خنک)5

«بادمجان شکم پر» یا «شکم پاره» یا به قول ترک‌ها «قارنی یارخ» از جمله لذیذترین خوراک‌هایی است که می‌توانید با بادمجان برای یک سحری خوشمزه و نونی درست کنید. ترک‌ها مدعی‌اند که «قارنی یارخ» را برای اولین بار آن‌ها درست کرده‌اند و مناطق دیگر به خصوص استان‌های شمالی از روی دست آن‌ها به دستور پخت این غذا رسیده‌اند.

البته بادمجان شکم پر شمالی‌ها در جزییات با قارنی یارخ فرق دارد. به هر حال بادمجان شکم پر یا شکم پاره یا قارنی یارخ، نخستین بار دستپخت هر قومی که بوده از انواع غذای نونی خوشمزه و مناسب برای شام بعد از افطار ماه رمضان و سحری ساده است.

این غذا تا مدت زیادی می‌تواند شما را سیر نگه دارد و مخلفات و مواد مختلفی هم می‌توانید در داخل آن قرار دهید و آن را شکم‌ پر کنید. بادمجان شکم پر به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های با بادمجان و گوشت چرخ کرده یا بدون گوشت است.

سوالات متداول

سحری چی بپزیم؟

اگر به دنبال غذاهای سبک و مقوی برای سحری هستید، عدسی، سوپ مرغ، انواع املت، ماکارونی، استانبولی و … گزینه‌های مناسبی هستند.