روانشناسی / روانشنانسی برای زن و شوهر

روانشناسی / شغل شوهرم رو اصلا دوست ندارم و از داشتن این شغلش خجالت میکشم باید چیکار کنم/ بیا تا بهت بگم چیکار کنی

12:00 - 1402/01/10
یکی از مهم‌ترین چالش‌های زندگی مشترک فراهم کردن رفاه مالی آن است که قاعدتا با کسب درآمد و شغل ممکن است. انتظارات هر فرد نسبت به شغل خودش یا همسرش متفاوت است و نباید این انتظارات را با یکدیگر مقایسه کرد. ایده‌آل آن است که زن و شوهر در این زمینه باهم همفکر و هم عقیده باشند اما همیشه چنین چیزی ممکن نیست. شما ممکن است با شغل همسرتان کنار نیایید، شغلی که گاهی از روی اجبار و برای کسب درآمد به او تحمیل شده است و گاهی به علت انتخاب خودش. در هر دو صورت شما چه باید بکنید؟ چه عکس العملی باید نشان دهید؟ این تعارض چگونه قابل حل است؟ این مقاله به سوالات شما جواب می‌دهد.

علت نارضایتی شما چیست و چه باید کرد؟

قبل از اینکه بدانید باید با نارضایتی‌تان از شغل همسر چه باید بکنید باید بدانید چرا ناراضی هستید. در ادامه مقاله برخی از مهم‌ترین علت‌ها را با هم بررسی می‌کنیم و برای هر تیتر رفتار و عکس‌العمل مناسب را نیز برای شما شرح می‌دهیم:

نارضایتی از درآمد

یکی از مهم‌ترین علل نارضایتی از شغل شوهر، میزان درآمد پایین آن است. این موضوع به خصوص در شرایط اقتصادی امروزی می‌تواند چالش برانگیز باشد. مشکلاتی مانند افسردگی، جر و بحث‌های مالی، اضطراب و … می‌تواند در خانواده شما اتفاق بیفتد. اما این بدان معنی نیست که هرکس مشکلات مالی دارد حتما در زندگی زناشویی و خانوادگی به مشکل بر می‌خورد! این مشکل را می‌توان مدیریت کرد اما چگونه:

روانشناسی / شغل شوهرم رو اصلا دوست ندارم و از داشتن این شغلش خجالت میکشم باید چیکار کنم/ بیا تا بهت بگم چیکار کنی6

  • چه میزان درآمد شما را راضی می‌کند؟ انتظار از درآمد یک موضوع نسبی است. شاید برای فردی که میزان درآمد خانواده‌اش X تومن بوده است حالا به دو برابرش قانع باشد و حتی خوشحال باشد از اینکه درآمد همسرش دو برابر میزان قبلی است و فرد دیگری که قبلا 10 برابر X درآمد خانواده‌اش بوده است حالا احساس می‌کند حتی به 5 برابر X هم نمی‌تواند راضی باشد. بنابراین اگر همسر شما قادر نیست نیازهای مالی اولیه یک زندگی معمولی را فراهم کند و در مضیقه قرار دارید قطعا شرایط مالی مناسبی ندارید، اما اگر دارای یک زندگی معمولی هستید ولی حس می‌کنید یک سری نیازهای ثانویه‌تان مانند تفریح‌های خارج از کشور، تعداد دفعاتی که به رستوران می‌روید و … در زندگی برایتان میسر نیست باید در مورد توقعاتتان با همسرتان صحبت کنید، آیا او هم هم نظر شماست و حس می‌کند درآمدتان باید بالاتر رود؟ یا نظر متفاوتی دارد و فکر می‌کند شما توقعاتتان بالاست؟ در هر صورت باید این موضوع بین شما حل شود، اگر هر دویتان هم نظر هستید که درآمدتان پایین است باید فکر کنید چه راهی برای رسیدن به خواسته‌هایتان دارید و برای آن برنامه ریزی کنید و اگر او معتقد است زیاده خواه هستید باید این تعارض را حل کنید. اما اگر میزان درآمد همسرتان واقعا پایین است و قادر به تامین اولیه زندگی نیست لطفا به نکات بعدی توجه کنید.
  • آیا همسرتان از همه پتانسیلش استفاده می‌کند؟ گاهی روزمرگی باعث می‌شود ما در یک نقطه به اصطلاح امن فرو رویم و به آن عادت کنیم و نخواهیم از آن بیرون بیاییم. مثلا ممکن است چندین سال در یک شرکت که حق و حقوق ما را درست پرداخت نمی‌کند و برای ما چالش‌هایی به همراه دارد بمانیم چون جرات خارج شدن از آن و روبرو شدن با ریسک‌هایش را نداریم. آیا همسر شما در چنین موقعیتی است؟ آیا با وجودی که مهارت‌های بسیار زیادی دارد تنها از بخش کوچکی از آن بهره می‌برد؟ اگر همسرتان در چنین شرایطی است به او کمک کنید از نقطه امنش خارج شود و از تمام پتانسیلش برای رسیدن به اهدافش استفاده کند.
  • آیا این شرایط موقت است؟ گاهی به دلایل مختلف ممکن است شرایط مالی شما به صورت موقت مساعد نباشد. این شرایط به خصوص در اوایل زندگی که اغلب درگیر پرداخت قسط و وام هستید برجسته‌تر است. اگر این شرایط موقت است و می‌دانید که در آینده تغییر می‌کند باید هر دو به یکدیگر کمک کنید از این شرایط خارج شوید و کمک حال یکدیگر باشید. گاهی ممکن است همسرتان سرباز باشد، در حال گذراندن دوره خاصی باشد، در حال تحصیل باشد و … در چنین شرایطی باید بپذیرید در مقطعی هستید که روی هر دوی شما فشار است و باید کنار یکدیگر باشید.
  • آیا می‌توانید به او کمکی بکنید؟ با اینکه در قانون ما فراهم کردن امکانات مالی اولیه به عهده مرد است اما به عنوان یک خانم نباید او را با چنین طرز فکری از کمک‌های مالی‌تان محروم کنید. در دنیای امروز زن و مرد در کنار هم کار می‌کنند و حتی گاهی تمام بار مالی منزل به دوش زن است. درباره درست و غلط بودن این کار صحبت در این مقاله صحبت نمی‌کنیم زیرا جوابش فقط یک بله و خیر نیست و به خیلی عوامل مختلف بستگی دارد، اما به طور کلی هرآنچه باعث آرامش شما و همسرتان بشود و رابطه‌تان را صمیمی‌تر کنند بی توجه به حرف مردم انجام دهید. اگر خانه‌دار هستید و مهارتی دارید و احساس می‌کنید می‌توانید کمک حال منزلتان باشید با توجه به شرایط انجامش دهید و کمک کنید زندگی بهتری داشته باشید.

نارضایتی و خجالت از شغل

برخی خانم‌ها از شغل همسرشان خجالت می‌کشند. باید ببینیم دلیل این خجالت چیست؟ آیا دلیلش این است که شغل ناشریفی دارند یا تنها آن را رده پایین دسته بندی می‌کنند:

روانشناسی / شغل شوهرم رو اصلا دوست ندارم و از داشتن این شغلش خجالت میکشم باید چیکار کنم/ بیا تا بهت بگم چیکار کنی2

  • شغل شرافتمندانه اما دست پایین: متاسفانه در جامعه ما شغل‌ها به غیر از درآمد، از نظر اجتماعی نیز طبقه بندی می‌شوند. این طبقه بندی تنها بر اساس یک قرارداد اجتماعی است و رسمیت خاصی ندارد. اگر همسر شما دارای چنین شغل‌هایی است باید به او و تلاشش برای زندگی افتخار کنید. بگذارید یک مثال برایتان بزنیم، شما یک ظاهر معمولی دارید، اگر تمام عمر بخواهید ناراحت باشید که چرا من قیافه معمولی دارم یک فرد افسرد و منزوی می‌شوید، از جامعه خود را دور می‌کنید و فرصت‌هایتان از دست می‌رود. اما اگر فردی باشید که به شخصیت خود افتخار می‌‌کنید با غرور بجا آن را نمایش می‌دهید و از پتانسیل خود برای پیشرفت و ترقی استفاده می‌کنید و ظاهرتان الویت شما برای ارزشمند بودن یا نبودن شما نیست! شغل همسرتان هم شبیه به همین مثال است. وقتی او یک شغل شریف دارد، فرصت این را دارید که به او افتخار کنید، قدردان زحماتش باشید و به خود ببالید که در این دنیا فردی حاضر است برای زندگی با شما تلاش کند و حمت بکشد تا اموراتتان را بچرخاند. اما اگر بخواهید ذهنتان را درگیر دسته‌بندی‌های جامعه بکنید، دائم در حال خجالت و شرمساری هستید و این را به همسرتان نیز منتقل می‌کنید و او را نیز شرمسار می‌کنید. البته این به هیچ عنوان به این معنا نیست که شما و همسرتان نباید به فکر پیشرفت باشید و باید به هرچه دارید قانع باشید، برعکس شما می‌توانید با حال خوب و با افتخار در کنار هم برای آینده برنامه ریزی کنید!
  • شغل غیر شرافتمندانه: اگر همسر شما شغل‌ ناشریفی مانند دزدی، قاچاق فروشی و … دارد حتی قانون به شما اجازه می‌دهد در این زندگی نمانید. البته در زندگی نماندن یا ماندن به سادگی این یک جمله نیست و شما به خصوص اگر فرزند دارید باید تمام جوانب کار را در نظر بگیرید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید برای این زندگی، یادتان باشد نباید اعمال خلاف عرف و شرع همسرتان را به خودتان نسبت دهید به خصوص اگر قدرتی برای مقابله با او نداشته باشید، اجازه ندهید این موضوع روی عزت نفس و حد و مرزهای شما اثر بگذارد.

نارضایتی از محیط کار

روانشناسی / شغل شوهرم رو اصلا دوست ندارم و از داشتن این شغلش خجالت میکشم باید چیکار کنم/ بیا تا بهت بگم چیکار کنی20

گاهی اوقات خانم‌ها از محیط کار همسرشان ناراضی هستند، مریم یک خانم ۲۸ ساله و از مراجعین ما بود و می‌گفت: “همسرم مغازه لوازم آرایش فروشی داره، وقتی سر کاره همش به این فکر می‌کنم که خانم‌ها رفتن مغازه‌اش و شوهرم داره بهشون توجه می‌کنه، دوست ندارم کسی با همسرم حرف بزنه”. اگر شما محیط کار همسرتان را به علت حساسیت روی همکارانش یا مراجعین و مشتری‌هایش دوست ندارید یا به او اعتماد ندارید باید ریشه این بی اعتمادی در خود کشف و به کمک همسرتان حل و فصل کنید چرا که اعتماد یکی از ابعاد بسیار مهم رابطه عاطفی است.

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • هرگز شوهرتان را برای شغلش تحقیر نکنید
  • هرگز وقتی کاری از او ساخته نیست تحت فشارش نگذارید
  • هرگز او را با دیگران مقایسه نکنید
  • در مسیر پیشرفت کنار همسرتان باشید و همراهی‌اش کنید و توقع نداشته باشید این مسیر را به تنهایی طی کند
  • تا جایی که می‌توانید کمکش کنید
  • اجازه دوستان یا خانواده در زندگی شما دخالت کنند یا بخواهند همسرتان را بابت شغلش تحت فشار قرار دهند، این موضوع به شما و همسرتان مربوط است