چهارشنبه سوری | عید نوروز

چهارشنبه سوری برای عروس چی میبرن؟ | خانواده عروس چهارشنبه سوری به داماد چی هدیه میدن؟

19:04 - 1401/12/17
یکی از سوالاتی که همیشه برای خانواده های عروس داماد پیش می آید این است که برای چهارشنبه سوری چه بخریم؟ در ادامه این نوشته سعی می‌کنیم درباره این شب پرشور و وظایف خانواده عروس و داماد در چهارشنبه سوری بیشتر بگوییم. 

پاتوق آنلاین: یکی از سوالاتی که همیشه برای خانواده های عروس داماد پیش می آید این است که برای چهارشنبه سوری چه بخریم؟ در ادامه این نوشته سعی می‌کنیم درباره این شب پرشور و وظایف خانواده عروس و داماد در چهارشنبه سوری بیشتر بگوییم. با ما در سایت پاتوق آنلاین همراه باشید.

چهارشنبه سوری برای عروس چی می برن؟

در کنار هزینه‌های عروسی تقریبا هر مناسبتی بهانه‌ای است برای اینکه به عروس هدیه داده شود. خانم‌ها عاشق هدیه گرفتن هستند، به خصوص که در ماه‌های آغازین یک رابطه باشند. معمولا خانواده داماد این هدیه را همراه با تزئینات به منزل عروس می‌برند و به او پیشکش می‌کنند.

بسته به وضعیت مالی داماد این هدیه می‌تواند گران‌تر یا ارزان‌تر باشد. اما در واقع قیمت به هیچ عنوان اهمیتی ندارد و نباید دستاویزی برای سخن‌چینی و چشم و هم‌چشمی شود. مهم ابراز احترام و عشق و علاقه است.

این هدیه می‌تواند شامل موارد مختلفی شود، از لباس نو گرفته تا زیورآلات، ساعت و اکسسوری، لوازم خانگی و ست لوازم آرایشی. این هدایا را به زیبایی با روبان و گل تزئین می‌کنند و به منزل عروس می‌برند. تزیین چهارشنبه سوری وسایل عروس یکی از چیزهای جالبی است که کسانی حوصله و سلیقه خوبی دارند می توانند کمک کنند تا هر چه زیباتر و به یاد ماندنی تر این مراسم برگزار شود.

همچنین هدایای جزئی‌تر اما قشنگی، مثل جعبه موزیکال، باکس گل و باکس شکلات می‌توانند گزینه‌های خوبی برای هدیه داماد به عروس باشند.

رسم هدیه دادن به داماد و هدیه چهارشنبه سوری برای داماد

هدیه شب چهارشنبه سوری مختص عروس نمی‌شود، بلکه خانواده عروس هم معمولا هدیه‌ای برای آقای داماد تهیه می‌کنند. هرچه باشد این ابراز احترام و علاقه دوطرفه است. این هدیه را هم شیک و تزئین‌شده به داماد می‌دهند و برای زوج آرزوی عشق و پایبندی و زندگی شیرین می‌کنند.

هدیه داماد هم می‌تواند شامل اقلام مختلفی باشد مثل ساعت، عطر و ادکلن، کت، کفش، دکمه سرآستین، ست اصلاح مردانه و کروات.

پس رسم هدیه دادن همانطور که شامل وظایف خانواده عروس و داماد در نوروز می‌شد، شامل وظایف خانواده عروس و داماد در چهارشنبه سوری هم می‌شود.

مراسم خنچه برون

این هم یکی از رسوم زیبا و معنادار چهارشنبه سوری برای عروس و داماد است. معمولا روی میز یا سفره را پر می‌کنند از وسایل و هدایا و حتی خوراکی‌هایی که هرکدام نماد خاصی هستند. گاهی این اقلام را در سبدهای زیبایی می‌گذارند. آینه و شمعدان و هدایا مثل زیورآلات و ساعت و عطر و غیره را همراه با خوراکی‌هایی که نماد روزی و برکت و شیرینی هستند در سفره چهارشنبه سوری قرار می‌دهند.

خوراکی‌هایی از قبیل دارچین و کله‌قند و هل و زیره و… همچنین سفره را با روبان و گل و تزئینات دیگر می‌آرایند و زیباتر می‌کنند. بعضی از خانواده‌ها که این شب را در مکانی جشن می‌گیرند از همان خدمات آتلیه و فیلمبرداری مراسم عروسی برای این جشن هم بهره می‌گیرند.

تهیه این خنچه با سلیقه هم یکی از وظایف خانواده عروس و داماد در چهارشنبه سوری است و اصطلاها خنچه چهارشنبه سوری عروس می گویند که همراه با تزیین وسایل چهارشنبه سوری برای عروس به منزل پدری عروس می برند.

خوراکی های شب چهارشنبه سوری

شبی خوش است و شعله‌های آتش می‌درخشند و همه جا شور و شادی برپاست. خانواده‌های زوج خوشبخت به هم پیوسته‌اند تا در کنار هم این شب زیبا را جشن بگیرند، از روی آتش بپرند و «زردی من از تو، سرخی تو از من» بخوانند و به استقبال سبزی و طراوت بهار روند.

چنین شبی قطعا باید خوراکی‌های خوشمزه و خوشایند خودش را داشته باشد. آش رشته یکی از رایج‌ترین چیزهایی است که در این شب سال می‌خورند و دعا می‌کنند عروس و داماد در سال جدید و زندگی پیش رو بتوانند رشته امور را به دست گیرند.

پلوی هفت‌رنگ و آجیل پلو و مرصع پلو از دیگر غذاهای مجلسی است که خانواده عروس و داماد در این شب کنار هم میل می‌کنند. البته لازم نیست سخت بگیرید و تجملاتی باشید. مهم این است که خوراک خوشمزه‌ای را چاشنی این شب زیبا کنید تا به همه بیشتر خوش بگذرد.

یکی از خوراکی هایی که می تواند جایگزین شیرینی باشد کیک چهارشنبه سوری است که علاوه بر ایده جدید می تواند به سفره شما زیبایی خاصی را القا کند.

تزئینات مخصوص چهارشنبه سوری

فراموش نکنید که تزئینات همیشه چیزها را زیباتر و چشمگیرتر نشان می‌دهند. بهتر است در این شب که پر از شراره‌های رقصان آتش و بالون آرزوها و منورهای درخشان است، شما هم در اقلامی که برای رسومات مربوط به عروس داماد آماده کرده‌اید تزئینات خود را داشته باشید.

می‌توانید از سبدهای حصیری زیبا، باکس‌های چوبی، روبان و تور، گل‌آرایی، شمع، فشفشه و دیگر چیزهای کوچک و زیبایی که حس خوب ایجاد می‌کنند با سلیقه خودتان برای این کار بهره بگیرید.

از وظایف خانواده عروس و داماد در چهارشنبه سوری است که به تزئینات و زیبایی همه چیز توجه کنند. تزئینات زیبا می‌تواند این شب را در خاطر دو خانواده ماندگار کند و باعث شود همه از حضور در این جشن باستانی در کنار هم بیشتر لذت ببرند.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم هدف از تمام این کارها و اجرای تمام این رسومات، ابراز عشق و محبت و آرزوی علاقه و الفت و پایداری پیوند برای عروس و داماد است. گاهی بعضی از خانواده‌ها با افتادن در دام تجملات و چشم‌ و هم‌چشمی‌های بیهوده، هدف این مراسم را که همانا ابراز محبت است گم می‌کنند. این کار متاسفانه باعث بروز اختلاف شده و کام همه را تلخ می‌کند. چیزی که باید به جد از آن پرهیز کرد.

نیازی نیست سخت بگیرید یا سعی کنید قوانین خاصی را رعایت کنید. در واقع هیچ قانونی وجود ندارد. به سلیقه خود و در حد وسع مالی خود این رسومات را به جا آورید و مهر را به یکدیگر هدیه کنید. تمام این مناسبات و آنچه به عنوان وظایف خانواده عروس و دامد در چهارشنبه سوری از آن یاد می‌کنند، بهانه‌ای است برای آفریدن عشق و شادی بیشتر.