آشپزی / خورش آلو سیاه / غذاهای سنتی خوشمزه

تا حالا خورش آلو سیاه درست کردی / این خورش جذاب و خوشمزه رو اینجوری که میگم درست کن تا همه کیف کنن + عکس

20:00 - 1401/11/16
خورش آلو سیاه یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که بر خلاف دیگر خورش هایی ایرانی که با آلوی خشک تهیه می شوند، این خورش با آلو سیاه تازه تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش آلو سیاه در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای ۲ نفر
آلو سیاه تازه ۲۰ عدد متوسط
سینه یا ران مرغ ۲ تکه
شکر ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری غلیظ
آب نارنج ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

تا حالا خورش آلو سیاه درست کردی / این خورش جذاب و خوشمزه رو اینجوری که میگم درست کن تا همه کیف کنن + عکس14

طرز تهیه خورش آلو سیاه

مرحله اول

برای تهیه خورش آلو سیاه خوشمزه و مجلسی ابتدا نصف آلو سیاه ها را به همراه نصف لیوان آب و ۱ قاشق غذاخوری شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم آلوها بپزند.

مرحله دوم

پس از اینکه آلوها پختند و کاملا له شدند، محتویات درون قابلمه را داخل یک صافی می ریزیم و عصاره آلو سیاه را صاف می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه پیازها را پوست گرفته و به صورت خلالی درشت خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را به قابلمه اضافه می کنیم. پیاز را بدون روغن کمی تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود، سپس چند قاشق روغن اضافه می کنیم و پیاز را تفت می دهیم تا سبک شود.

خورش آلو اسفناج یکی از انواع خورش های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که می توانید آنرا به سلیقه…

مرحله چهارم

حالا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و به همراه پیاز تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند، در ادامه رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود.

مرحله پنجم

در این مرحله تکه های گوشت مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم و هر دو سمت شان را چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند. در صورتی که روغن درون قابلمه کم بود می توانیم برای سرخ کردن مرغ ها کمی روغن اضافه کنیم.

مرحله ششم

پس از اینکه تکه های گوشت مرغ سرخ شدند، زعفران دم کرده ( بهترین روش دم کردن زعفران ) را به همراه نصف لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا مرغ ها به مدت ۴۵ دقیقه بپزند.

خورش سیب درختی یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که شاید امروزه خیلی مورد توجه کدبانوهای ایرانی نباشد.

مرحله هفتم

در همین حین یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس آلوهای باقیمانده را به همراه کمی شکر و آب نارنج به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا آلوها کاملا سرخ شوند.

مرحله هشتم

پس از اینکه گوشت مرغ پخت آلوهای سرخ شده را به همراه عصاره آلو به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا طعم آلوها به خورد گوشت مرغ برود. این کار باعث می شود رنگ مرغ ها تغییر کند و خوشرنگ تر شود.

مرحله نهم

پس از اضافه کردن آلو و عصاره آلو حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می دهیم تا خورش جا بیفتد، سپس خورش را درون ظرف مناسب می کشیم و به همراه برنج ساده ( چگونه برنج آبکشی درست کنیم؟ ) یا کته سرو می کنیم.