این آش رو برای روز جمعه درست کن کنار خانواده میچسبه + طرز تهیه

11:47 - 1401/07/22
امروز قصد داریم طرز تهیه یک آش خوشمزه را به شما آموزش دهیم. اگر میخواهید آش دوغ را به سبک بازاری درست کنید پس با ما همراه شوید...
طرز تهیه آش دوغ

آش دوغ یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با دستورهای متنوعی درست می شود ، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش دوغ ساده در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج نیم دانه ۱ لیوان
ماست پرچرب ۵۰۰ گرم
دوغ محلی ۱ کیلو و ۲۵۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
سبزی آشی ۴۰۰ گرم
سیر ۲ حبه
کره ۷۵ گرم

نخود ۱ لیوان
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
آب جوش ۲ لیوان
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه آش دوغ ساده

مرحله اول

برای تهیه آش دوغ خوشمزه ابتدا نخود را از شب قبل درون یک کاسه آب می ریزیم و در صورت امکان چند مرتبه آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ نخود به طور کامل گرفته شود، سپس نخود را آبکش می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله نخود را به همراه ۲ تا ۳ لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا نخود به طور کامل بپزد. پس از اینکه نخود پخت، آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

حالا برنج را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه ای آب به قابلمه اضافه می کنیم که سطح آب دو بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا برنج کمی بپزد و نرم شود.

مرحله چهارم

در همین حین دو سوم دوغ را به همراه ماست و تخم مرغ درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با همزن دستی مواد را مخلوط می کنیم تا بافت شان کاملا یکدست شود. این کار باعث می شود که ماست و دوغ هنگام اضافه کرده به آش نبرند.

مرحله پنجم

پس از اینکه برنج نرم شد، مخلوط دوغ و ماست را به قابلمه اضافه کرده و به سرعت مواد را مخلوط می کنیم تا آش ته نگیرد. در حین هم زدن مواد، باقیمانده دوغ را کم کم اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شود.

مرحله ششم

در این مرحله ۲ لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج کاملا پخته و له شود. در ادامه سبزی آش را به صورت درشت خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. حالا صبر می کنیم تا رنگ سبزی کمی تغییر کند.

مرحله هفتم

حالا سیرها را به صورت ساطوری ریز خرد کرده به قابلمه اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم، سپس نخود پخته شده را اضافه می کنیم. در ادامه نعناع را با کمی روغن تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد، سپس به همراه کره اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله طعم آش را می چشیم و کمی نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش به غلظت مناسب برسد. توجه داشته باشید آش دوغ را تا اخرین مرحله پخت باید به صورت مداوم هم بزنیم، چون این آش خیلی سریع ته می گیرد.

مرحله نهم

پس از اینکه آب به غلظت دلخواه مان رسید، مجددا طعم آنرا تست می کنیم و در صورت نیاز کمی نمک اضافه می کنیم. در نهایت آش را در ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به وسیله پیاز داغ، نعناع داغ و نخود پخته شده تزیین می کنیم.