طرز تهیه مربای زردآلو

طرز تهیه مربای زردآلو تازه و خوش رنگ و لعاب در منزل

13:58 - 1401/04/31
در این نوشته می خواهیم ۳ دستور طرز تهیه مربای زردآلو به صورت گام به گام خدمت شما ارائه نماییم.با توجه به اینکه در این فصل میوه های زیادیوجود دارد که می توان مربای آن را تهیه کرد ،
طرز تهیه مربای زردآلو

پاتوق آنلاین: در این نوشته می خواهیم ۳ دستور طرز تهیه مربای زردآلو به صورت گام به گام خدمت شما ارائه نماییم.با توجه به اینکه در این فصل میوه های زیادیوجود دارد که می توان مربای آن را تهیه کرد ،یکی از این گزینه های زردآلو است.اگر شما یا اعضای خانواده تان به این مربا علاقه دارند پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این پست ما را دنبال کنید.در ادامه ۳ دستور طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه و مجلسی را برای شما جمع آوری کرده ایم.امیدواریم که مورد استفاده شما قرار گیرد …. از حسن توجه شما سپاسگزاریم….

دستور تهیه مربای زردآلو مجلسی

همان طوری که در مطلب تغذیه ای مربوط به خواص زردآلو در همین سایت اشاره شد، زرد آلو برای تقویت سیستم ایمنی بدن، نوسازی پوست و جلوگیری از آفتاب سوختگی مفید است. همچنین به علت دارا بودن بتاکاروتن به عنوان پیش ساز ویتامینA ، در تقویت بینایی مؤثر است و باعث دید بهترحتی در تاریکی می شود. بنابراین اگر احساس می کنید شب ها و در طلوع آفتاب خوب نمی توانید ببینید، زرد آلوی بیشتری مصرف کنید. البته هر ماده غذایی باید به مقدار مناسب و متعادل مصرف شود .

بعضی اوقات خوردن زرد آلوی خام نفخ آور است و علاج نفخ آن، خوردن هسته زرد آلوی شیرین می باشد ولی پخته شده آن مشکلی ایجاد نمی کند.

همچنین بایستی از زیاده روی در مصرف زرد آلو خودداری نمود ، زیرا مصرف زیاد آن، باعث اختلال در هضم و یا به هم خوردگی عمل روده می شود و در نتیجه فرد به اسهال مبتلا می گردد.

موادلازم برای درست کردن مربای زردآلو

زردآلو ۱ کیلو
شکر ۶ پیمانه سرخالی
زعفران دم کرده ۲ ق . س
آبلیمو ۱ یا ۲ ق . غ

آموزش طرز تهیه مربای زردآلو

زردآلوها را شسته و از وسط دو نیم کنید و هسته ی آنها را خارج کنید .

در ظرفی که می خواهید مربا را طبخ کنید ، یک ردیف زردآلو بچینید و روی آنها را با مقداری شکر بپوشانید ، و این کار را ادامه دهید تا زرد آلو و شکر تمام شود و بعد در حدود دوازده ساعت درب ظرف را گذاشته و در هوای آشپز خانه یا یخچال قراردهید تا زردآلو آب انداخته و شکر در آن حل شود.

سپس ظرف زردآلو و شکر را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجــــازه دهید کمی بجوشد و شربت مربا قوام بیاد ، در بین طبخ مربا ، زعفران و آلیمو را اضافه کنید.

اگر زردالوی شما ملس بود لازم به ریختن آبلیمو نیست.

قوام آمدن شربت

یعنی موقعی که مربا آماده شد مقداری از شربت آنرا در قاشق بریزید کمی که سرد شدباید به حالت کش از قاشق بریزد.۲- ویا قاشق را داخل شربت مربا کنید وبیرون بیاوری، وقتی ولرم شد، انگشت اشاره ی خود را داخل قاشق کنید ودوانگشت اشاره و انگشت شصت خود را که آغشته به شربت مربا کرده اید را چند بار به هم بزنید اگر شربت بین دو انگشت شما حالت کش یا مثل نخ شد شربت مربا قوام آمده.

دستور شماره ۲ :

طرز تهیه مربای زردآلو تازه و خوش رنگ و لعاب در منزل10

طرز تهیه مربای زردآلوی تازه

این مربا علاوه بر رنگ و ظاهر زیبا، عطر و طعم زردآلوی تازه را میهمان سفره های صبحانه حتی سفره های زمستانی ما می نماید.

توجه: مقادیر را می توانید نصف و یا کمتر نمائید.

مواد لازم برای مربای زردآلوی تازه

  • زردآلو با هسته: ۵ کیلو
  • شکر: دو و نیم کیلو (چون زردآلوی ما شیرین بود)
  • جوهر لیمو: مقداری (حدود نصف قاشق چایخوری)

مراحل تهیه مربای زردآلوی تازه

ابتدا زردآلوها را داخل کاسه ای ریخته و رویش آب میریزیم و با آب روان خوب می شوئیم. سپس آبکش کرده و اجازه می دهیم تا آبش برود.

سپس همراه با هسته در ته قابلمه ای بزرگ می چینیم. به طوریکه خیلی روی هم قرار نگیرند.

سپس حدود یک لیوان آب داخل قابلمه میریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در قابلمه بهتر است تا به هنگام جوش آمدن نیمه بسته باشد، سپس سایر مراحل بدون درب می باشد.

زردآلوها خوب آب خواهند انداخت. وقتی زردآلوها درون آب خودشان شروع به جوشیدن و کمی نرم شدن بکنند (البته زردآلو ها آنقدر نپزند و آنقدر نرم نشوند که شکلشان را از دست بدهند و وا بروند) شکر را به آن اضافه می کنیم.

اجازه می دهیم شربت خوب قوام بیاید. یعنی شربت کمی غلیظ شده و حباب بزند.

سپس جوهر لیمو را درون چند قاشق آب ریخته و خوب مخلوط می کنیم تا جوهر لیمو حل شود و سپس به قابلمه می افزائیم قابلمه را بارها به این طرف و آنطرف تکان می دهیم تا جوهر لیمو به همه جای آن برسد.

چند جوش که زد، حرارت را خاموش می کنیم.

اکنون اجازه می دهیم مربا درون قابلمه با دم کنی یک روز بماند (محیط خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد). سپس میوه ها احتمالاً آب پس خواهد داد. این آب هم سبب رقیق شدن شیره مربا می شود و در ضمن باعت افزایش احتمال کپک زدگی آن نیز می گردد.

لذا بهتر است تا شیره مربا را دوباره بجوشانیم. در این حالت میوه ها را خارج کرده و درون آب کش میریزیم. شربت را دوباره می جوشانیم تا آب اضافی آن تبخیر شده و قوامش مناسب باشد.

در انتها میوه را مجدداً و با دقت در ته قابلمه می چینیم. یکی دو جوش که زد حرارت را خاموش می کنیم. اجازه می دهیم کاملاً خنک شود و سپس به ظرف شیشه ای دردار تمیز و خشک منتقل می کنیم.

بافت این مربا نرم است لذا حین برداشتن آن دقت شود. هنگام میل کردن هسته آن را خارج می کنیم و با نان و کره یا نان و خامه میل می کنیم.

نکات ضروری برای درست کردن مربای زردآلوی تازه

میزان شکر بستگی به میزان شیرینی زردآلوها دارد.

زردآلو ها آنقدر نپزند و آنقدر نرم نشوند که شکلشان را از دست بدهند و وا بروند.

می توان به جای جوهر لیمو از مقداری آب میوه بالنگ تازه که هنگام درست کردن مربای بالنگ برداشته بودیم استفاده کردیم. اگر آب میوه بالنگ را درون یک بطری بریزید و درش را ببندید. اصلاً خراب نمی شود و می توانید به عنوان جوهر لیمو برای مرباها استفاده کنید. ضمناً عطر خوبی دارد.

موقع پخت مربا در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ آن زیاد تغییر نکند.

هیچ وقت مربای گرم را در شیشه نریزید. صبر کنید تا خنک شود. شیشه حتماً بایستی تمیز و خشک باشد.

بهتر است مربا درون قابلمه با دم کنی یک روز بماند (محیط خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد). سپس میوه ها احتمالاً آب پس خواهد داد. این آب هم سبب رقیق شدن شیره مربا می شود و در ضمن باعت افزایش احتمال کپک زدگی آن نیز می گردد. لذا بهتر است تا شیره مربا را دوباره بجوشانیم. تا آب اضافی آن تبخیر شده و قوامش مناسب باشد.

احتمال کپک زدن این مربا کمی زیاد است، لذا برای نگهداری طولانی مدت بهتر است آن را فریز نمائیم.

دستور شماره ۳:

طرز تهیه مربای زردآلو تازه و خوش رنگ و لعاب در منزل12

طرز تهیه مربای برگه زرد آلو

این روش تهیه برای مربای برگه هلو هم به همین ترتیبه

موادلازم برای مربای برگه زرد آلو

  1. برگه زردآلو: یک کیلو
  2. شکر: ۷۵۰ گرم
  3. آب: ۳ لیتر
  4. جوهر لیمو: کمی
  5. هل: ۶ عدد

طرز درست کردن مربای برگه زرد آلو

برگه هارو شوئید و تو آب به مدت ۲ ساعت خیس کنید بعد با همون آب بزارید رو گاز تا بجوشه وقتی جوشید حرارت رو ملائم کنید و شکر ، جوهر لیمو وهل هارو بریزید توش ، بزارید اونقدر بجوشه تا قوام بیاد،، بعد هل ها رو از توش بردارید و تو ظرف شیشه ای نگهداری مربا بریزید.