سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

19:49 - 1399/12/18
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: یکی از شایع ترین بیماری های درگیر میان مردم سندروم روده تحریک پذیر(IBS) است که گاها با کولیت عصبی اشتباه تشخیص داده می شود.

محمد قزلو، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: در این بیماری حساسیت احشا شکمی به محرک های درد بسیار بیشتر است، به همین دلیل استرس و تنش های روحی درد و سایر علائم را تشدید می کند.

او بیان کرد: این افراد از لحاظ شخصیتی، روحی و روانی افراد حساسی هستند، بنابراین اعتمادسازی میان پزشک و بیمار یک امر ضروری است.

او تاکید کرد: اعتماد سازی و افزایش ارتباط موثر میان پزشک و بیمار در بیماری سندروم روده تحریک پذیر حائز اهمیت است.

این متخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: فراوانی این سندرم حدود ۳۰ درصد میان افراد گزارش شده که از نظر شیوع حدود ۷ الی ۱۴ درصد، کل مردم جهان، مبتلا به این بیماری هستند.

قزلو در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط اقلیمی، تغذیه و ژنتیک از عوامل تاثیرگذار در این بیماری هستند، این بیماری هزینه های تشخیصی و درمانی فراوانی را برای اشخاص و سیستم درمانی به همراه دارد.

او درد را مهمترین مشخصه این بیماری دانست و گفت: این درد همراه با علایم دیگر مثل تغییر اجابت مزاج، قوام و تعداد آن است، که با دفع درد بیمار تا حدودی تسکین می یابد.

او یاد آور شد: به صورت دوره ای اسهال و یا یبوست می تواند مشاهده شود، همچنین ممکن است نفخ شکم و احساس ریفلاکس نیز مشاهده شود.

دکتر قزلو در پایان گفت: برای تایید این بیماری، باید با استفاده از تصویر برداری، آزمایش خون، stool exam و شرح حال گیری احتمال بیماری های دیگر مثل توده یا سایر مشکلات شکمی رد شود.