بررسی مشکلات زناشویی در دیابتی ها + راهکارها

06:30 - 1399/09/29
برای بررسی مشکلات زناشویی در افراد دارای دیابت تا آخر مطلب همراه ما باشید
مشکلات زناشویی

دیابت و اثرات منفی آن بر روابط زناشویی

بیماری دیابت یا قند خون یکی از شایعترین بیماری های متابولیکی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده است . این بیماری بر جنبه های مختلف زندگی اثر دارد. یکی از مهم ترین چالش های زندگی فرد دیابتی، تحت تاثیر قرار گرفتن روابط زناشویی است.

افراد دیابتی در صورتی که نتوانند بیماری خود را کنترل نمایند ، دچار مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ، کاهش تمایلات جنسی، اختلال در تخمک گذاری، یائسگی زودرس و حتی ناباروری می شوند . در این بخش از نمناک شما را با دیابت و اثرات منفی آن بر روی روابط زناشویی آشنا می کنیم.

آثار مخرب دیابت بر روابط زناشویی

دیابت می تواند بسیاری از اعضا و دستگاه های بدن را درگیر کند و یکی از این دستگاه ها دستگاه جنسی بیمار است که می تواند مشکلات بسیاری را برای وی بوجود آورد. اثرات نامطلوبی که دیابت بر روابط زناشویی می گذارد عبارتند از :

علل کاهش میل جنسی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شامل موارد زیر می باشد:

  • عوارض جانبی استفاده از داروی فشار خون و افسردگی

  • کمبود انرژی

  • افسردگی

  • تغییرات هورمونی

  • استرس ، اضطراب و مشکلات مربوط به روابط

بیماری های عصبی دیابتیک

دیابت نوع 1 و 2 در طولانی مدت سبب ایجاد عوارض عروقی مانند ماکروواسکولار (عوارض عروق بزرگ) و میکروواسکولار (عوارض عروق ریز) می شود . نفروپاتی (عوارض کلیوی)، رتینوپاتی (عوارض ته چشم) و نوروپاتی(عوارض عروق ریز خون رسان به اعصاب) از عوارض عروق ریز هستند . عروق بزرگ یا ماکروواسکولار نیز بر عروق قلب، مغز و پا اثر می گذارد. هر دو این عوارض سبب اختلال در سلامت جنسی بیماران دیابتی می شود.

بیماری عصبی دیابتیک یا نوروپاتی نوعی از آسیب به عصب در رابطه با دیابت می باشد که می تواند عاملی برای مشکلات جنسی باشد . بی حسی ، درد یا کمبود احساس در سیستم تناسلی به وجود خواهد آمد که عاملی برای اختلال نعوظ نیز است.

این مشکل عصبی می تواند مانع رسیدن افراد به ارگاسمشود و یا تحریک جنسی را برای آن ها سخت کند. عوارض جانبی برای افراد بسیار دردناک هستند و لذت آن ها را از زندگی کم خواهد کرد.

عوارض عروق بزرگ نیز با کاهش خون رسانی به آلت جنسی سبب اختلال نعوظ در آقایان و کاهش قدرت جنسی در خانم ها می شود.

بررسی مشکلات زناشویی در دیابتی ها + راهکارها17

مشکلات سلامت جنسی مختص مردان

دیابت سبب افسردگی و افسردگی سبب افزایش اختلالات جنسیو مشکلات نعوظ در مردانمی شود. مشکلات سلامت جنسی معمولا در افراد مبتلا به دیابت در بین آقایان ، مشکل اختلال نعوظ است . بعضی از افراد مبتلا به دیابت نوع اول، بیش از همه به دنبال درمانی برای اختلال نعوظ می گردند.

شکست خوردن در بهبود مشکلاتی مثل اختلال نعوظ می تواند باعث آسیب به عصب ماهیچه ها یا ساختارهای رگی شود.

طبق مطالعات انجام شده ، تقریبا نصف مردان مبتلا به دیابت در بعضی از مراحل زندگی مشکل اختلال نعوظ را تجربه می کنند.

اختلالات هورمونی بر قدرت جنسی تأثیر می گذارد و باعث کاهش سطح هورمون های جنسی در مردها و در خانم ها می شود.

عوارض جانبی داروهای خاص نیز می تواند سطح تستسترون را تحت تاثیر قرار دهد و عاملی برای اختلال نعوظ باشد . داروهای مخصوص دیابت سبب افزایش احتمال اختلال های جنسی می شود. دیابتی ها بیشتر دچار فشار خون می شوند و بیماری فشار خون نیز بر قدرت جنسی تأثیرگذار است.

وضعیت های دیگر مرتبط با دیابت نیز عاملی برای مشکلات اختلال نعوظ هست که شامل موارد زیر است :

  • چاقی

  • فشار خون بالا

  • افسردگی

  • کاهش اعتماد به نفس

  • اضطراب

  • کاهش فعالیت های روزانه

  • ورزش نکردن به اندازه کافی

کاهش سطح نعوظ ، یکی دیگر از مشکلات سلامت جنسی می باشد که آقایان در دیابت نوع دو آن را تجربه می کنند و زمانی اتفاق می افتد که مایع منی به جای این که وارد آلت تناسلی شود ، وارد مثانه می شود.

معمولاً علت آن می تواند کار نکردن صحیح عضلات اسفنکتر داخلی هم باشد . ماهیچه ها مسئول باز و بسته کردن راه های مختلف در بدن هستند.

سطح گلوکز بالا به صورت غیر معمول در بدن می تواند به عصب در ماهیچه اسفنکتر آسیب بزند و عاملی برای مشکلات نعوظ شود.

بررسی مشکلات زناشویی در دیابتی ها + راهکارها11

مشکلات مربوط به سلامت جنسی در خانم ها

خشکی واژن

بارها در مطالب سلامت جنسی در نمناک توضیح داده ایم که بالا بودن قند بر ترشح غدد جنسی موجود در ابتدای واژن تأثیر می گذارد و سبب خشکی و سوزش واژن می شود. این مشکل می تواند به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش جریان خون به آلت تناسلی اتفاق بیفتد.

خشک بودن واژن سبب می شود فرد در حین برقراری رابطه زناشوییاحساس درد نماید . افراد با قند بالا به عفونت های لگن، واژن، رحم و لوله ها نیز دچار می شوند که سبب ایجاد درد در زمان برقراری رابطه جنسیمی شود.

عفونت واژینال

دیابت کنترل نشده در خانم ها سبب ایجاد عفونت های تناسلی، بخصوص عفونت های میکروبی و قارچی می شود که با علائمی مانند ترشحات سفیدرنگ، خارش، سوزش، تورم و قرمزی ناحیه تناسلی همراه است . این مشکل در سنین یائسگینیز ممکن است برای خانم ها پیش آید.

خانم هایی که مبتلا به دیابت هستند ، معمولاً بیش از بقیه در معرض ابتلا به عفونت و التهاب قرار می گیرند که می تواند رابطه جنسی را برای آن ها دردناک کند.

آسیب عصب مثانه نیز می تواند عاملی برای بی اختیاری ادراردر دوران رابطه جنسی شود. خانم های مبتلا به دیابت همچنین بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ادراری هستند که می تواند رابطه جنسی را دردناک کند.

رابطه زناشویی دردناک

فعالیت هورمون های تخمدان و تخمک گذاری بر تمایلات جنسی تأثیرگذار است . قند خون بالا در ترشح این هورمون ها اختلال ایجاد می کند و تمایلات جنسی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

اختلال در تخمک گذاری

کنترل نشدن دیابت و بالا بودن قند خون در خانم ها ، تعادل ترشح هورمون های زنانهمانند استروژن و پروژسترونرا بر هم میزند و سبب اختلال در قاعدگی و تخمک گذاری،خونریزی های غیرطبیعی، کاهش تمایلات جنسی ، ناباروری ، زایمان زودرس، سقط جنینیا بروز اختلالات مغزی و عصبی، مشکلات گوارشی و کلیوی و ... در بدن جنینمی شود.

بررسی مشکلات زناشویی در دیابتی ها + راهکارها10

برای کاهش اثرات منفی دیابت بر روابط زناشویی راه های زیر را امتحان کنید :

  1. کنترل قند خون علاوه بر عوارض چشمی و کلیوی، از بروز عوارض جنسی هم جلوگیری می کند. بنابراین باید قند خون مرتب کنترل شود و هورمون های افراد دیابتی بررسی شود.

  2. در صورت وجود افسردگی فرد دیابتی باید تحت درمان قرار گیرد.

  3. ناتوانی جنسیو اختلالات نعوظ در مراحل آخر دیابت و در افرادی رخ می دهد که اصلاً به کنترل قندشان اهمیتی نمی دهند .این افراد عروق اندام جنسی شان نیز آسیب می بیند.بخشی از عوارض نوروپاتی قابل درمان هستند.

  4. آگاهی داشتن خانواده ها از تاثیر دیابت بر اختلالات زناشویی، سبب می شود که به محض بروز اولین علائم، برای درمان آن، اقدام شود.

  5. افراد دیابتی در صورت از خشکی واژن می توانند از لوبریکنت های(روان کننده ها) با پایه ی آبی استفاده نمایند. برخی از لوبریکنت ها می تواند به برانگیختگی جنسی نیز کمک کنند.

  6. افراد دیابتی ممکن است گاهی دچار افت قندخون در هنگام مقاربت شوند ، افت قند لذت ارتباط جنسی را زایل می کند.

  7. به کسانی که از پمپ انسولین استفاده می کنند توصیه می شود در هنگام مقاربت و ورزش پمپ را از تن خود جدا کنند.

  8. اگر افراد دیابتی از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند و این داروها سبب کاهش تمایل آنها به ارتباط جنسی می شوند با پزشک خود در مورد تغییر دارو و استفاده از داروی دیگری که عوارض جانبی کمتری بروی تمایلات جنسی داشته باشد، مشورت کنند.

  9. زنان مبتلا به دیابت برای رسیدن به ارگاسم احتیاج به زمان و تحریکات بیشتری دارند پس این موضوع را با همسر خود مطرح کنید تا او با شما همکاری نماید.

  10. نوشیدن الکل می تواند سبب افت سریع قندخون شده و بروی تمایل جنسی اثر عکس دارد پس از نوشیدن الکل بپرهیزید.

  11. از متخصصین کمک بگیرید و مشکلات جنسی خود را با او بازگو کنید تا او بتواند به شما کمک کند.