آشپزی / شیرینی / کیک / غذاهای سنتی خوشمزه

طرز تهیه کیک شکلاتی پرتقالی | این کیک خوشمزه رو عصرانه درست کنید و کنار خانواده از طعم بی نظیرش لذت ببرید

20:36 - 1401/11/11
کیک شکلاتی پرتقالی یکی از انواع کیک های خوشمزه و بین المللی است که با مواد و رسپی های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کیک شکلاتی پرتقالی در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم کیک شکلاتی پرتقالی
کره ۷۰ گرم
شکر ۸۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
آب پرتقال ۱۲ گرم
رنده پوست پرتقال ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۶۲ گرم
وانیل ½ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر ½ قاشق چایخوری
پودر کاکائو ۱۵ گرم
نمک ۱ پنس
پودر زنجبیل و دارچین ½ قاشق چایخوری
مواد لازم سس شکلاتی پرتقالی
شکر ۲ قاشق غذاخوری
کره ۲۰ گرم

شکلات تخته ای ۵۰ گرم
آب پرتقال ۳ قاشق غذاخوری
رنده پوست پرتقال ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک شکلاتی پرتقالی

مرحله اول

برای تهیه کیک شکلاتی پرتقالی خوشمزه در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل از شروع، کره را از یخچال خارج کرده و اجازه می دهیم دمای آن با دمای محیط یکی شده و کاملا نرم شود. حالا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود.

مرحله دوم

در این مرحله کره هم دمای محیط را به همراه شکر را درون یک کاسه مناسب ریخته و با همزن برقی به مدت ۵ تا ۶ دقیقه به خوبی هم می زنیم تا بافت مواد درون کاسه پوک و کرمی شود. حالا تخم مرغ ها را به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه آب پرتقال را به همراه رنده پوست پرتقال و عصاره وانیل به کاسه اضافه کرده و در حد مخلوط شدن هم می زنیم. حالا قالب مورد نظرمان را با مقداری اسپری روغن جدا کننده چرب کرده و آرد پاشی می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد خشک را که شامل آرد، بیکینگ پودر، پودر کاکائو، پودر زنجبیل، پودر دارچین و نمک می باشد را ۳ مرتبه الک کرده، سپس طی ۳ مرحله به کاسه می افزاییم و با لیسک به صورت دورانی به یک سمت هم می زنیم.

مرحله پنجم

زمانی که بافت مایه کیک یکدست و یکنواخت شد هم زدن را متوقف می کنیم. توجه داشته باشید مایه کیک را بیش از حد مخلوط نکنید، به دلیل آنکه بیکینگ پودر بر اثر هم زدن زیاد غیر فعال شده و کیک به خوبی پف نمی کند.

مرحله ششم

حالا مایه کیک را درون قالب ریخته و قالب را چندین مرتبه محکم روی سطح کار می کوبیم تا هوا و حباب های اضافی بین مایه کیک از بین بروند. در ادامه قالب را طبقه میانی فر گذاشته تا کیک به مدت ۵۰ دقیقه بپزد.

مرحله هفتم

در این فاصله به سراغ درست کردن سس شکلاتی پرتقالی می رویم، برای این منظور نیمی از شکلات تخته ای را به همراه آب پرتقال، رنده پوست پرتقال، شکر و کره درون یک کاسه مناسب ریخته و روی حرارت بخار کتری می گذاریم.

مرحله هشتم

حالا مواد سس را روی حرارت کتری به روش بنماری ذوب می کنیم، سپس کاسه را از روی کتری برداشته و مابقی شکلات تخته ای را به کاسه می افزاییم و به خوبی مخلوط می کنیم تا شکلات با گرمای سس ذوب شود.

مرحله نهم

پس از گذشت ۵۰ دقیقه برای اطمینان از پخت کیک، یک خلال دندان یا سیخ چوبی در مرکز کیک فرو برده و خارج می کنیم، در صورتی که مایه کیک به آن نچسبیده بود، کیک کاملا پخته است، سپس قالب را از فر خارج می کنیم

مرحله دهم

حالا اجازه می دهیم کیک به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا کاملا خنک شود، سپس از قالب جدا کرده و درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم. سس را به صورت پخش روی کیک ریخته و به دلخواه تزیین می کنیم. نوش جان.