حالا که نمیتوانیم و نمیشود قوانین را تغییر داد( حتی با تلاش و به لطف ِ همجنسانمان در مجلس و اینور و آنور!!)پس کاش خودمان حواس مان را جمع و جور کنیم. دختردار ها شروط ضمنِ عقد را جدی که نه، خیلی جدی بگیرند. حتی شده در شرایطی به قیمت ِ تاخت زدن با مهریه.اصلاً بیایید بیاندازیمش توی چشم و همچشمی ...بیشک جواب میدهد. یعنی مثلاً همان طور که پُز میدهند سِت جواهر و لباس و آرایشگاه و فلان، فلان قیمت و فلان برند است، پُز بدهند که دختر ِ ما حق ِ طلاق و حق ِ انتخاب شغل و حق ِ حضانت فرزند و حق انتخاب محل زندگی و...را دارد.چه عیب دارد آدم به آیندهنگری ِ خودش برای آسایش و امنیت ِ فرزندش و البته خودش ببالد و پُزش را بدهد؟ این ها را باید به وقت ِ جیک جیک ِ مستون اصطلاحاً !در نظر گرفت و فکر زمستان بود. پسردارها هم لطفی کنند و حالی ِ کاکُلزری های قندِ عسل شان بکنند که قانون ِ مهر و انسانیت و انصاف، اولْ قانون ِ زندگی ست. بفهمانندشان که ارجحیتی در کار نیست. قاعده و معنی ِ مردی و نامردی را،آنطور که واقعاً باید باشد به آنها بیاموزند . و کاش هم را و آرزو های هم را و توانایی های هم را در طول ِ زندگی مشترک قربانی ِ حماقت و حقارت و حسادت ِ کنترل ناشدهی هم نکنیم.کاش این برای زن و مرد حکم ِنانوشتهی لازمالاجرایی میشد. . عکس مربوط است به سخنرانیام در تداکس.که البته هنوز منتشر نشده.پوستر هم طراحی ِ خود ِ گروه برگزار کنندهی تداکس است. دیدم مناسب ِ موضوع ِ روز است،پستش کردم. . تداکس یک رویداد بینالمللی ست و به همین دلیل بعضا ً مطالبش به انگلیسی نوشته میشوند. نه که من فارسی بلد نباشم یا کشته مردهی انگلیسی نوشتن و گفتن باشم! آن یک A اضافه را هم به بزرگی ببخشید ...گفتم که طراحی از من نیست.این هم برای راحتی ِ خیال ِ اهل ایراد و تردید ِ همیشه حاضر در صحنه! که به جای توجه به متن و به اصل سریعاً می زنند به حاشیه
نام:شبنم نام خانوادگی:مقدمی تاریخ تولد:1351 محل تولد:تهران تحصیلات:کارشناسی ادبیات فارسی تاهل:متاهل -------------------------------------------------
زندگینامه
شبنم مقدمیمتولد سوم فروردین ماه سال 1351 در خیابان شیخ هادی، بیمارستان عیوض زاده شهر تهران می باشد. وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و دانش آموخته آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخاست.
ساکن منطقهء بسیار خوش اب و هوایی در شمال کرج، پایهء کوه بوده به نام عظیمیه دبستانش را در همانجا ، در مدرسه شهید کرمی ، دورهء راهنمایی را در مدرسه جمهوری اسلامی، و دبیرستان را در دبیرستان شهید باهنر گذرانده است . رشتهء تحصیلی اش، علوم تجربی بود.
در دانشگاه آزاد، در همان کرج،ادبیات فارسی خواند، و به گفته ی خودش حسرت تحصیل درتئاتر و سینما، به دلم ماند تا هنوز و همیشه…
شبنم مقدمی و همسرش
شبنم مقدمی و دخترش
دنیای بازیگری:شبنم مقدمی در مدرسه کارگاهی فیلمنامه نویسی حوزه هنری، زیر نظر بهترین اساتید فن، فیلمنامه نویسی آموخت و همزمان، با گروه تئاتر شایا فعالیت حرفه ای در تئاتر تهران را آغاز کرد و بعد از آن بود که به دوره های آموزشی بازیگری سینما، در مدرسه بازیگری امین تارخ پیوست.
گرچه پیش از آن هم چه جلوی دوربین چه در پشت صحنه، به عنوان نویسنده، دستیار کارگردان،منشی صحنه و…کار می کردم، اما گذراندن این دوره یکساله، بسیار به اندوخته هایم افزود.
شبنم مقدمی فعالیت خود در رادیو را در سال 77 با اجرای برنامه خانه ی کاغذی به کارگردانی شهرام کرمی آغاز کرد و سابقه اجرا در برنامه هایی چون هفت شنبه، خط خطیم، کبوتری ناگهان و هفت ترانه را داراست. شبنم مقدمی در سال 1377 کار بازیگری در سینما را با فیلم زخمی کامران قدکچیان آغاز نمود.
شبنم مقدمی در سریال سقوط یک فرشته:
این سریال که دنباله روی سریال او یک فرشته بود محسوب می شود در شبهای ماه رمضان1390 روی آنتن شبکه اول سیما رفت. جذابیت اصلی این سریال بیان داستان از زبان شیطان (محمدرضا علیمردانی) به عنوان راوی قصه است که تاکنون سابقه نداشته است خصوصاً که از قسمت های میانی این سریال هویت اصلی او مشخص می شود.
شبنم مقدمی در سریال مدینه:
شبنم مقدمی در سریال مدینه نقش زنی به نام روحی را بازی میکند این سریال هر شب ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش میشود.
فیلمشناسی سینمایی 1 - امروز (1392) 2 - آینه شمعدون (1391) 3 - گس (1391) 4 - آزمایشگاه (1390) 5 - ابرهای ارغوانی (1390) 6 - بوسیدن روی ماه (1390) 7 - زیر آب (1388) 8 - کودک و فرشته (1387) 9 - فرزند خاک (1386) 10 - همیشه پای یک زن در میان است (1386) 11 - پاداش سکوت (1385) 12 - به نام پدر (1384) 13 - زیستن (1380) 14 - از صمیم قلب (1379)
مجموعه تلویزیونی مدینه (1393) هفت سنگ (1393) سقوط یک فرشته (1390) زیر تیغ (1385) گل های آفتابگردان (1376)
شبنم مقدمی در سریال هفت سنگ
جوایز:
فیلم گس با بازی شبنم مقدمی و کارگردانی در جشنواره فیلم رم برنده جایزه بهترین بازیگر زن/مرد نوظهور شد. این جایزه به گروه بازیگران زن و مرد این فیلم ایرانی اهدا شد به صابر ابر، پانته آ پناهی، رویا جاویدنیا ، احسان امانی ، شبنم مقدمی ، مهسا علافر ، محمدرضا غفاری، نوال شریفی ، صدف احمدی ، ماهانا نور محمدی ، سیما مبارک شاهی ، بهاران بنی احمدی ، سیامک صفری ، مانی گندمکار ، آرشام طالبی.
شبنم مقدمی در سی و دومین دوره از جشنواره فیلم فجر برای بازی فیلم امروز بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.
مصاحبه جالب با شبنم مقدمی بازیگر سینما
اینروزها فیلم زاپاس را آماده برای پخش دارد.زنی آرام و خوشرو اسـت کـه با مهربانی خاصی صحبت می کند.شبنم مقدمیبازیگر سینمای کشور ایران. وقتی نام شبنم مقدمیبرای دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل فیلم «امروز» بـه کارگردانی رضا میرکریمیدر سی و دومین جشنواره فیلم فجر خوانده شد، همه ی نگاهها بـه او جلب شد.
بازیگری کـه تا پیش از این فیلم، سالها در عرصه بازیگری بـه ایفای نقش پرداخته بودو حالا با گرفتن سیمرغ نامش برسر زبانها افتاد.مقدمیبازیگری رابا صحنه تئاتر شروع کرد و معتقد اسـت کـه ادامه این مسیر برای او با تئاتر درکنار سینما و تلویزیون همراه خواهد بود.
او اگر چـه در مجموعههای تلویزیونی و نقشهای متفاوت سینما بازیگری را تجربه میکند اما در طول گفتگو نمی خواهد این موضوع را فراموش کند کـه خاک صحنه خورده و از تئاتر بازیگری را آموخته اسـت.این بازیگر موفق سینما سال گذشته با سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. فیلمهایی کـه در هر کدام گریم و نقشی متفاوت را ایفا کرده بود.
تبلیغ
آخرین فصل هم رسید! رایگان و بدون اشتراک در بازار ببین.
مشاهده
بازی تحسین برانگیز او در فیلم “ابد و یک روز” بـه کارگردانی سعید روستایی باعث شد تا سیمرغ بلورین نقش مکمل زن رابه دست آورد.مقدمی اینروزها مشغول بازی در فیلم «آبا جان» بـه کارگردانی هاتف علیمردانی اسـت. کـه درکنار بازیگران مطرح سینما بـه ایفای نقش میپردازد.
با او درباره سینما، تئاتر و تلویزیون بـه صحبت نشستهایم. پیش از این او معتقد اسـت کـه دست مزد تلاشش را طی این سالها گرفته اسـت.
خانم مقدمی شنیدهایم کـه بتازگی در فیلم «آباجان» بـه ایفای نقش پرداختهاید.
بله مـن اینروزها مشغول بازی در فیلم «آبا جان» بـه کارگردانی هاتف علیمردانی در زنجان هستم. انتخاب بازیگران و فیلمنامه، در واقع همه ی چیز خوب اسـت . کارگردان هم با ساخت فیلم «کوچه بی نام» ثابت کرد کـه سینمای قصه گو را خوب میشناسند. بـهامید این کـه حاصل کار هم، اثری باشد کـه همانند فیلمهای قبلی این کارگردان مورد توجه قرار بگیرد و مـن هم دوستاش داشته باشم.
آیا بازی شـما در این فیلم شبیه کاراکترهای قبلیتان اسـت؟
اتفاقا نقش مـن در این فیلم شبیه هیچ کدام از کارهای قبلی ام نیست.اصولا تلاش میکنم تا نقشهایی را انتخاب کنم کـه شبیه کارهای قبلی ام نباشد.درباره نقشم در این فیلم سعی می کنم صحبتی نکنم، چون ممکن اسـت بخشی از داستان بازگو شود.
بیشتر از هر موضوعی بنظر می رسید شـما بازیگر سینما باشید تا تئاتر. چـه طور حرفه بازیگری رابا صحنه تئاتر آغاز کردید؟
همیشه خودم را بازیگر تئاتر میدانم. چرا کـه بازیگری را از تئاتر ودر تئاتر آموختم. اگر چیزی هم برای ارائه در وادی تصویر وجود داشته باشد تجربیاتی اسـت کـه ازتئاتر میآورم.
بازیگری کـه در صحنه درخشان اسـت چرا نباید در سینما و تلویزیون هم بـه او پیشنهادهای درخشان شود؟
شاید در بیشتر مواقع بازیگران این امکان را داشته باشند کـه از طریق ارتباطات مثلاً پدر، مادر و یا همسر در این عرصه جایگاهی داشته باشند.اما مـن جز بازیگرانی هستم کـه از همان ابتدا مستقل و بدون کمک هیچ شخص نزدیک و دوری وارد سینما شدم.
بعضی از بازیگران ورودشان در عرصه بازیگری بـه سختی اسـت اما بـه انچه حق واقعیشان اسـت، قطعا خواهند رسید.مـن هم حالم خوب اسـت و فکر میکنم تا حدودی حق تلاشم را در عرصه بازیگری گرفتهام و آنرا ادامه میدهم.
بارها شاهد بودهایم کـه در نقشهای کوتاه بازی کرده اید. یا گریمهای سختی روی صورت شـما انجام شده در حالیکه نقش کوتاه بوده اسـت. در این باره صحبتی میکنید؟
بله. اگر نقش خاصی باشد کـه بتوانم آنرا اجرا کنم و با بازی ام تاثیرگذار باشم و یک چیزی بـه تجربه بازیگری و دانشم اضافه کند، حتماً آن نقش را میپذیرم و برایم مهم نیست کـه نقش چند سکانس کوتاه باشد.
بخاطر دارم کـه در سریال سقوط یک فرشته بـه کارگردانی بهرام بهرامیان، از مـن خواستند تا پرتز دندان داشته باشم کـه اصلا دهانم بسته نمیشد و دندانهایم بیرون بود، چرا کـه کارگردان معتقد بود کـه چهره مـن یک معصومیتی دارد، کـه یک شخصیت منفی ازآن در نمیآمد. کارگردان می دانست کـه چهره مـن خیلی ساده و معصوم اسـت.
با این شیوه قرار بود تا ظاهر مـن منفی شود و بعد با ایفای نقش از مـن بخواهد کـه درون خاکستری ام را نمایان کنم.همه ی دوستانم مـن را نقد کردند کـه کار تـو اشتباه بوده، چون این یک سریال مناسبتی اسـت و زیاد اهمیتی ندارد. اما واقعا برایم مهم بود تا با این نقش بـه انچه کارگردان و خودم میخواستم، در واقع برسم.
اتفاق خوبی هم برای آن نقش افتاد. منکر این موضوع هم نیستم کـه زیبایی برای هر بازیگری اهمیت دارد اما مـن حاضر نیستم این را بگویم کـه چون در فلان نقش زشت میشوم، پس آنرا بازی نمیکنم.
نقش شـما در فیلمهای سال گذشته موثر بود. از فیلم «ابد و یک روز» بـه کارگردانی سعید روستایی تا فیلمهای «زاپاس» و «نفس».چـه طور هم زمان سه فیلم را می توانید با سه گریم و نقش متفاوت بازی کنید؟
بـه هر حال ممکن اسـت شرایطی پیش بیاید کـه در طول یکسال سه نقش متفاوت را ایفا کنم. البته آن قدر فیلمنامه «ابد و یک روز» را دوست داشتم کـه نتوانستم نه بگویم. فیلم «نفس» هم کـه یک گویش، گریم و تجربه تازه در عرصه بازیگریام بود.
ازآن نقشهایی کـه کوتاهاما تاثیرگذار بود.وقتی فیلمنامه «زاپاس» را خواندم حس کردم مردم هم این فیلم را دوست خواهند داشت. این شد کـه در این سه فیلم بازی کردم کـه خوشبختانه نتیجه آن هم برایم مثبت بود.
امسال فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم فجر بازهم درخشیدند. شـما بعنوان یک بازیگر چطور بـه این دسته از فیلمسازان اعتماد می کنید ودر فیلم اولیها بـه ایفای نقش میپردازید؟
وقتی با یک فیلمنامه درست و استانداردهای مهم فیلمنامه نویسی طرف هستید، ناخوادآگاه میپذیرید تا در آن فیلم بازی کنید.کسیکه فیلمنامه خوبی را می نویسد، دیدگاه صحیح و زیبایی بـه سینما دارد، پس بـه این دسته از فیلمسازان اعتماد میکنید.
ضمن این کـه فیلمسازان جوان غالبا از فیلم کوتاه می آیند. مـن از اعتماد کردن بـه کارگردانهای جوان بدی ندیدم. و فکر میکنم فیلمسازان قدیمیساختمانی را ساختهاند کـه فیلمسازان جوان آن ساختمان را مرتفع تر میکنند و این فیلمها را میسازند و بالا می روند. فکر میکنم این دوستان بزودی در جایگاههای خوبی در سینما قرار خواهند گرفت.
سال گذشته با حضور در سه فیلم بـه سیمرغ بلورین هم فکر کردید؟
سال گذشته زمانی کـه در این فیلمها بـه ایفای نقش پرداختم، برایم نتیجه کار مهم بود.اگر چـه سیمرغ جشنواهر فیلم فجر از اهمیت بالایی برای هنرمندان برخورداراست آن هم بـه این دلیل کـه تنها جشنواره سینمایی ایران، جشنواره فجر اسـت کـه بعنوان یک رویداد مهم تلقی می شود.
بـه هر حال گرفتن سیمرغ بلورین برای هر شخصی کـه اهل هنر باشد، قابل اهمیت خواهد بود.اما هیچوقت فیلم و یا نقشی را انتخاب نمیکنم کـه بابت آن سیمرغ بلورین دریافت کنم.همه ی این سالها تلاش کردم. مـن سالها در عرصه بازیگری در صحنه تئاتر زحمت کشیدم و بعد بـه سینما آمدم كه این برای مـن افتخار اسـت.
خوشحالم کـه پله پله و بدون هیچ راه ارتباطی از طرف خانواده، اقوام و دوستان بـه آن مسیری کـه مد نظرم بوده، رسیدهام.
چـه طور شد کـه در فیلم «زاپاس» بـه ایفای نقش پرداختید؟
بعد از خواندن فیلمنامه «زاپاس»، با یک ملودرام غیرشهری مواجه شدم و بازی در شخصیتی بـه مـن پیشنهاد شده بود کـه شبیه هیچکدام از زنان شهری کـه میشناسم، نبود و همین مسأله برای مـن بسیار جذاب بود.یکی از مهمترین چالشهایی کـه در این فیلم با آن مواجه بودم، این بود کـه باید نقش مادر جواد عزتی راکه فاصله سنی چندانی باهم نداریم، بازی می کردم و این مسأله برای مـن بسیار جذاب بود.
البته دو نقش شـما در دو فیلم «ابد و یک روز» و نیز فیلم «نفس» درخشان تر بود. در حالیکه درفیلم «زاپاس» بـه نوعی نقش مهم بـه شمار میرفتید؟
انتخاب نقش واقعا بـه مود بازیگر مرتبط می شود. از طرفی گاهی کارگردان موقعیتی برای بازیگر ایجاد میکند کـه ناخودآگاه تصمیم میگیرد در فیلم بـه ایفای نقش بپردازد.
برزو نیک نژاد کارگردان فیلم «زاپاس» هم روح و انرژی بـه فیلمنامه داده بود کـه مـن آنرا درک کردم و تا پایان کار هم این انرژری همراه مـن بود. بهمین دلیل در جایی گفته بودم کـه «زاپاس» شیرینترین فیلم در کارنامهام بود. اما در مورد فیلم «نفس» بـه کارگردانی خانم نرگس آبیار تجربه همکاری با یک کارگردان زن برایم جذاب بود.
بـه هر حال با آبیار بـه اسانی میتوانستم ارتباط برقرار کنم و تقریباً دو دیدگاه نزدیک بـه هم داشیتم ودر طول کار باهم درباره نقش صحبت می کردیم و خوشبختانه ایشان هم ایدهها و پیشنهادهای مـن را میپذیرفتند.حالا هم کـه اکران عمومیو موفق «ابد و یک روز» هم بـه اتمام رسیده، دیگر حرفی ندارم چون احساس می کنم مردم با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند.