درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی

23:16 - 1399/10/28
علت پوسته پوسته شدن بینی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ برای پوسته پوسته شدن بینی استفاده از درمان های گیاهی و طب سنتی بسیار مناسب و کاربردی هستند.
پوسته پوسته شدن بینی

از علل تا راه حل خشکی پوست بینی و پوسته پوسته شدن دور آن

حتما شما هم تا به حال شاهد این بوده اید هنگامی که سرما می خورید اطراف بینی تان خشک می شود. آیا با اینکه پوست چربی دارید بازهم پوست اطراف بینی تان پوسته پوسته می شود؟ یا این که آیا بینی و اطراف آن به ویژه به آفتاب حساس هستند؟

کسانی که مشکل خشکی پوست دارند حتما با مشکل خشکی پوست اطراف بینی نیز روبرو شده اند. آیا می دانید دلیل این اتفاق چه می تواند باشد؟ از مقدار آبی که باید بنوشید تا کمبود ضد آفتاب، در این قسمت مفصل در مورد آن ها و نحوه مراقبت از پوست اطراف بینی توضیح خواهیم داد.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی9

علل خشکی پوست اطراف بینی

خشکی شدید پوست صورت تحت عنوان Xerosis نیز شناخته می شود . دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خشکی پوست اطراف بینی می شود که برخی از این دلایل عبارتند از:

1- استفاده از آب داغ و دوش گرفتن های طولانی

اگر در منطقه ای سرد همراه با زمستان های سنگین زندگی می کنید، ممکن است از دوش آب گرم و طولانی احساس لذت داشته باشید اما این یکی از دلایلی است که باعث خشکی پوست اطراف بینی می شود. حتی اگر بیش از حد صورت خود را بشویید باز هم ممکن است که باعث این وضعیت شود.

2- کمبود آب بدن

نوشیدن آب ناکافی باعث می شود پوست از درون رطوبت کافی نداشته باشد و کم آب شود. این وضعیت می تواند منجر به خشکی پوست اطراف بینی و دهان نیز شود.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی2

3- آب و هوا

آب و هوا عامل اصلی است زیرا هوای سرد، خشک و زمستان های سنگین می تواند باعث خشکی پوست در سراسر صورت به ویژه اطراف بینی و دهان شود. اگر از محافظ های پوستی همانند مرطوب کننده ها و سرم های مغذی به قدر کافی استفاده نکنید، این خشکی روز به روز بدتر و بارز تر خواهد شد.

4- نوع پوست

خشکی پوست در اطراف بینی حتی در پوست مختلط نیز ممکن است رخ دهد. اگرچه افرادی که پوست خشکی دارند بیشتر مستعد این وضعیت هستند. اگر ناحیه تی و برخی از قسمت های پوست تان خشک است، اطراف بینی تان نیز به مرور خشک خواهد شد.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی11

5- مشکلات پوستی

کسانی که مشکلات پوستی مانند درماتیت آتوپیک، رزواسه یا پسوریازیس دارند، ممکن است خشکی پوست در اطراف بینی را نیز تجربه کنند. افراد مبتلا به رزواسه معمولا این مشکل را تجربه می کنند زیرا این بیماری باعث خشکی اطراف ناحیه بینی و گونه ها خواهد شد.

درماتیت سبورئیک نیز یک بیماری شایع است که علت وجود آن مخمر مالاسزیا می باشد. در این وضعیت با اینکه پوست چرب است اما لکه های خشکی در گوشه های بینی، پشت گوش ها، اطراف ابروها و پوست سر وجود دارد.

6- سن

با افزایش سن، پوست به مرور رطوبت خود را از دست داده و نازک می شود. این اتفاق می تواند عاملی برای ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف بینی باشد.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی12

7- اشعه ماورابنفش

تاثیر اشعه ماورابنفش برروی قسمت های در معرض خطر پوست می تواند باعث آفتاب سوختگی و لایه برداری آن شود. چشم ها را می توان با عینک آفتابی پوشاند اما بینی معمولا در معرض آفتاب قرار می گیرد و باعث خشکی پوست آن و نواحی اطرافش می شود.

8- آلرژی / سرماخوردگی

استفاده مداوم از دستمال کاغذی هنگام سرماخوردگی عاملی برای خشک شدن پوست اطراف بینی است. مالیدن یا پاک کردن بینی با دستمال های زبر می تواند باعث تحریک مناطق اطراف آن شود. در صورت داشتن آلرژی؛ عطسه یا آبریزش بینی نیز همان مشکل را ایجاد می کند.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی9

چگونه خشکی پوست بینی را درمان کنید؟

1- از محصولات مناسب استفاده کنید

محصولی را امتحان کنید که متناسب با پوست شما بوده و دارای موادی مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک باشد. از این محصولات زمانی استفاده کنید که بعد از شستن صورت، پوست تان هنوز مرطوب است. این کار از رطوبت طبیعی پوست شما در برابر خشکی محافظت می کند. این راهکار را 2 بار در روز انجام دهید.

اگر از پماد دارویی استفاده می کنید، به جای لوسیون؛ کرم را انتخاب کنید زیرا کرم ها همانند مرطوب کننده ها بافت غلیظی دارند و می توانند در ترمیم پوست خشک اطراف بینی سریع تر عمل کنند.

محصولات مراقبت از پوست غنی از مواد شیمیایی یا پاک کننده های خشن ممکن است که باعث ایجاد خشکی پوست در اطراف بینی شوند. برخی از محصولات مانند صابون های خاص ممکن است باعث از بین رفتن چربی و رطوبت طبیعی پوست شوند.

برای پوست خشک اطراف بینی و سایر نقاط صورت بهتر است از محصولات ضد حساسیت و پاک کننده های ملایم استفاده کنید و تا زمانی که مشکل برطرف شود فقط یک بار در روز از پاک کننده ها استفاده نمایید.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی10

2- از اسپری بینی برای آلرژی/ سرماخوردگی استفاده کنید

اگر سرماخوردگی یا آلرژی باعث خشکی پوست اطراف بینی شما شده است، به این دلیل که آنتی بیوتیک ها یا داروی سرماخوردگی باعث انسداد بینی شما می شوند، اسپری بینی به باز شدن آن کمک می کند و تنفس تان را آسان تر خواهد کرد.

3- یک دستگاه بخور تهیه کنید

اگر در مکانی زندگی می کنید که رطوبت کم و آب و هوای خشکی دارد، باید از یک دستگاه رطوبت ساز یا همان بخور در خانه استفاده کنید تا به کاهش علائم سرماخوردگی یا آلرژی کمک و از خشک شدن سینوس ها پیشگیری کند. همچنین این دستگاه می تواند از خشکی و ترک خوردگی پوست نیز محافظت کند.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی0

4- رژیم غذایی خود را تغییر دهید

غذاهایی سرشار از امگا-3 مانند ماهی قزل آلا و خال مخالی ؛ و غنی از آنتی اکسیدان چون چای سبز، شکلات تلخ و زردچوبه مصرف کنید تا در طولانی مدت از خشکی پوست در امان بمانید.

5- در زمستان مراقبت های بیشتری انجام دهید

پوشیدن روسری یا کلاه برای محافظت از پوست در زمستان علاوه بر استفاده محصولات محافظ پوست مانند ضد آفتاب و مرطوب کننده، مهم است. این امر برای حفاظت در برابر باد لازم است زیرا باد سرد باعث خشکی پوست می شود.

6- هیدراته بمانید

تا می توانید آب بنوشید زیرا این کار باعث آبرسانی پوست از درون می شود. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب کافی می تواند از خشک شدن پوست به ویژه در مناطق حساسی چون بینی پیشگیری کند.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی18

7- از لوازم آرایش غیر کومدون ساز یا غیر مول جوش استفاده کنید

اگر به بیماری هایی چون رزواسه مبتلا هستید، باید به دنبال محصولات ضد آلرژی باشید که برای پوست حساس بهترین هستند. همچنین از لوازم آرایشی غیر کومدون ساز استفاده کنید که منافد پوستی را مسدود نمی کند زیرا قسمت های اطراف بینی بیشتر در معرض جوش های سر سیاه هستند.

8- از ضد آفتاب استفاده کنید

برای پیشگیری از آسیب خورشید به بینی و اطراف آن همیشه از کرم ضد آفتاب ی با SPF مناسب (spf 30به بالا) استفاده کنید. این کار از خشکی پوست اطراف بینی پیشگیری می کند.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی6

9- درمان های طبیعی و ماسک های گیاهی

برای مراقبت های بیشتر در طول زمستان یا زمانی که پوست تان خشک است، می توانید از درمان های خانگی مانند استفاده از روغن نارگیلیا روغن زیتون خالص، کره شی و روغن جوجوبا در اطراف بینی استفاده کنید.

نرم کننده های موجود در این روغن ها، مرطوب کننده های طبیعی هستند که می توانند پوست خشک و پوسته پوسته اطراف بینی را ترمیم کنند. در مطلب " نرم کننده ترین ماسک گیاهی پوست خشک" در بخش پوست و موی نمناک بهترین درمان های خانگی برای رفع خشکی پوست دور بینی و قسمت های دیگر صورت را گفته ایم که میتوانید از آنها به راحتی استفاده کنید.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی14

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید؟

  • تغییر در رنگ یا بافت پوست اطراف ناحیه بینی را مشاهده کنید
  • احساس کشیدگی در پوست دارید یا هنگام لمس درد احساس می کنید
  • علی رغم استفاده از مرطوب کننده ها و سایر روش های درمانی پوست تان همچنان خشک است
  • به نظر می رسد خشکی پوست تان بدتر شده است
  • هر نوع رشد مشکوکی مانند خال را شاهد بودید

زمان بهبودی خشکی پوست اطراف بینی چقدر است؟

اگر از محصولات مناسبی استفاده می کنید و خشکی پوست تان به دلیل یک مسئله جدی نیست، وضعیت آن باید طی یک هفته تا 10 روز بهبود یابد. اگر مشکل مزمن باشد، ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی9

نکاتی برای پیشگیری از خشکی پوست اطراف بینی

باید ها:

  • اگر زیاد در معرض سطوح بازتابنده مانند آب، برف یا یخ قرار می گیرید، از ضد آفتابی با spf بالاتر استفاده کنید.
  • برخی از داروهای تجویزی برای آکنه می توانند باعث حساسیت پوست شما در برابر آفتاب شوند، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.
  • اگر ساعت های طولانی از عینک آفتابی یا طبی استفاده می کنید، حتما آن ها را تمیز کنید تا منافذ اطراف بینی و دهانتان را مسدود نکند.
  • اگر خشکی پوست تان فراتر از ناحیه اطراف بینی رفته است، به جای رژگونه پودری، رژگونه کرم دار را انتخاب کنید.
  • با استفاده از اسپری صورت (فیس میست) در فواصل منظم صورت خود را اسپری کنید تا آرایش تان تازه بماند.

درمانی راحت برای پوسته پوسته شدن بینی17

نباید ها:

  • از استفاده کرم پودر برروی پوست خشک و پوسته پوسته شده خودداری کنید زیرا باعث خشکی بیش از حد می شود.
  • مهم نیست هوا چقدر سرد است، شما نباید بیش از 10-15 دقیقه دوش بگیرید و به جای استفاده از آب داغ ؛از آب ولرم استفاده کنید.
  • خشکی پوست ممکن است باعث خارش شود و میل به لایه برداری را افزایش دهد.
  • از انجام مکرر این کار خودداری کنید و به جای لایه برداری خشن از یک اسکراب ملایم استفاده کنید و همیشه پوست خود را مرطوب نگه داشته و با ضد آفتاب محافظ کنید.

هشدار:

اگر پوست اطراف بینی تان خشک است و به نظر می رسد این مشکل برطرف نمی شود با یک مرطوب کننده مناسب پوست خود را مرطوب نگه دارید وآب کافی بنوشید و اگر مشکل همچنان ادامه داشت، با یک متخصص پوست مشورت کنید زیرا ممکن است نشانه مشکلی جدی تر و عمیق تر باشد.