کاربرد قرص داپوکستین + نحوه مصرف

23:29 - 1399/10/25
قرص داپوکستین به منظور رفع مشکل زود انزالی در آقایان مورد استفاده قرار می گیرد که در ابتدا باید با نحوه مصرف آن آشنا شوید.
قرص داپوکستین

موارد مصرف قرص داپوکستین و احتیاطات آن

زود انزالی امری ناامید کننده و اغلب شرم آور است که می تواند توانایی فرد را برای داشتن یک رابطه جنسیکامل نقض کند . هیچ کس نمی خواهد قبل از آنکه همسرش به اوج برسد تخلیه شود اما دقیقا موردی است که در برخی مردان رخ می دهد.

جستجو در پی یافتن درمانی برای زودانزالی می تواند فرد را به جهات مختلفی سوق دهد که یکی ازاین جهات مصرف داروهای تجویزی است . داپوکستین که از نظر پزشکی به عنوان ssri (مهارکننده باز جذب سروتونین ) و با عملکردی سریع طبقه بندی می شود ؛ تنها دارویی است که بطور خاص برای درمان زودانزالی در دسترس بوده و در مردان بین 18-64 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

این داروی محبوب زودانزالی یک رابطه جنسی را به تاخیر می اندازد. اما حال چگونه عمل می کند؟ آیا واقعا موثر است ؟

داپوکستین ( پریلیجی) چیست ؟

داپوکستین که اغلب با نام تجاری پریلیجی نیز شناخته می شود و دارویی است که برای زودانزالی تجویز می شود . این دارو مهارکننده بازجذب سروتونین است و جزو داروهای تجویزی طبقه بندی می شود و برای درمان موارد زیر نیز کاربرد خواهند داشت:

  1. افسردگی
  2. اختلالات اضطراب
  3. اختلالات رفتاری

اگرچه مکانیسم های عمل داپوکستین مشابه مهارکننده بازجذب سروتونین است اما این دارو به طور خاص برای درمان زودانزالی در بازار عرضه خواهد شد.

در ابتدا داپوکستین به عنوان داروی ضدافسردگی تجویز می شده است اما زمانی که توسعه یافت داروسازان دریافتند که می تواند بطور موثر ارگاسم را در مردان به تاخیر اندازد.

این دارو برخلاف دیگر داروهای بازجذب سروتونین عمل می کند و به سرعت پس از مصرف جذب بدن شده و خیلی زود نیز ازبین خواهد رفت اما دیگر داروها تمایل به نیمه عمر طولانی تری دارند.

کاربرد قرص داپوکستین + نحوه مصرف2

داپوکستین چگونه عمل می کند ؟

همانطورکه قبلا اشاره شد؛ داپوکستین یک داروی مهارکننده بازجذب سروتونین است بدان معنا که از بازگرداندن سروتونین به مغز جلوگیری کرده زیرا از لحاظ علمی سروتونین ارتباط زیادی با برانگیختگی جنسی و ارگاسم دارد.

سروتونین چیست ؟

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که با عبور از سیگنال های بین اعصاب در سیستم عصبی قرار گرفته و فراتر از عملکرد اصلی علمی خود نقش مهمی در انزال دارد . هنگامی که فعالیت سروتونین افزایش یابد مدت زمان لازم برای رسیدن به ارگاسم طولانی می شود . مردانی که از داپوکستین استفاده می کنند به دلیل افزایش سطح سروتونین قادر به کنترل اوج انزال خود هستند.

آیا قرص داپوکستین واقعا موثر است ؟

بله ؛ براساس مطالعات داپوکستین برای تاخیر در انزال بطور موثری عمل می کند. داپوکستین در واقع برروی بیش از 6000 مرد بالای 18 سال مورد مطالعه قرار گرفت و اثربخشی آن اثبات شد. در این مطالعات زمان انزال این مردان بین 0/5-3/4 دقیقه طولانی تر شده بود.

عوارض جانبی :

هنگامی که صحبت از عوارض جانبی داپوکستین می شود چندین عارضه جانبی به میان میایند از جمله :حالت تهوع؛ سردرد و سرگیجهاما سایر عوارض جانبی نگران کننده آن عبارتند از:

  1. احساس ضعف یا سرگیجه هنگام ایستادن
  2. احساس سوزن سوزن شدن - بی حسی یا لرزش
  3. درد چشمیا تاری دید
  4. زنگ زدن گوش یا تغییراتی در شنوایی
  5. افزایش فشارخون یا افت فشارخون
  6. احساس اضطراب - عصبانیت- بی تفاوتی یا افسردگی
  7. دیدن رویاهای غیرعادی - کابوس یا اختلال در خوابیدن
  8. تعریق بیش از حد
  9. اسهال
  10. ضربان قلبسریع یا نامنظم
  11. خستگی بیش از حد
  12. خشکی دهان

در موارد نادر مردان ممکن است که علایم واکنش های آلرژیک نیز به این دارو نشان دهند . علائمی چون کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ نیز به عنوان عوارض جانبی نامطلوب ذکر شده است.

براساس یک مطالعه 80 درصد از مردانی که داپوکستین مصرف می کردند ظرف 6 ماه مصرف آن را متوقف کردند زیرا علاوه بر هزینه های بالای این دارو عوارضی چون تهوع - سردرد - سرگیجه و یا کاهش میل جنسی را تجربه کرده بودند.

کاربرد قرص داپوکستین + نحوه مصرف11

کی و چگونه باید داپوکستین را مصرف کرد ؟

همانطور که در بخش سلامت نمناک اشاره شده است مهم است که ازاین دارو بصورت خودسرانه استفاده نشود مگر آنکه توسط پزشک تجویز شده باشد. برخلاف بسیاری از داروهای دیگر داپوکستین به گونه ای طراحی شده است که براساس نیاز مورد استفاده قرار می گیرد . این دارو در قرص های 30 میلی گرمی و به تعداد 30 عدد در هرنسخه تجویز می گردد.

چنانچه نسخه ای برای مصرف این دارو ندارید آن را طبق دستورالعمل سازنده مصرف کنید:

  1. سعی کنید بین 1-3 ساعت قبل از رابطه جنسی این دارو را مصرف کنید.
  2. قرص را به طور کامل مصرف کنید :از جویدن و خرد کردن آن خودداری کنید.
  3. قرص را حداقل با یک لیوان آب میل کنید.
  4. هر 24 ساعت یکبار این دارو را مصرف کنید.

داپوکستین را می توان همراه غذا یا با معده خالی مصرف کرد زیرا بنظر نمی رسد غذا اثرات دارو را تحت تاثیر قراردهد اما می تواند در طولانی کردن اثر آن موثر واقع شود.

نکته:توجه داشته باشید که در طی 24 ساعت پس از مصرف داپوکستین از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید زیرا نحوه متابولیسم دارو و سطح داپوکستین در بدن را تغییر خواهد داد.

چه مدت طول می کشد تا داپوکستین اثر کند؟

طبق دستورالعمل سازنده این دارو باید بین 1-3 ساعت قبل از رابطه جنسی این دارو مصرف شود . عوامل زیادی می توانند در این زمان موثر واقع شوند . بهتر است چند تست آزمون و خطا با داپوکستین انجام دهید تا زمان اثربخشی آن را دریابید اما بطورمتوسط تاثیر این دارو بین 1-2 ساعت طول خواهد کشید.

برخی از مشکلات مصرف داپوکستین:

  1. مصرف داپوکستین عوارض جانبی به همراه دارد بطوری که 80 درصد از مردان مصرف آن را متوقف کرده اند.
  2. اثرات طولانی مدت استفاده از داپوکستین برای بیماران افسرده اثبات نشده است.
  3. خرید داپوکستین می تواند هزینه بالایی را شامل شود.

برخلاف اسپری های تاخیری ؛ داپوکستین به برنامه ریزی پیشرفته برای اثر در رابطه جنسی نیاز دارد.

کاربرد قرص داپوکستین + نحوه مصرف19

مصرف این دارو برای چه افرادی توصیه نمی شود ؟

  • افرادی که به داپوکستین یا مواد موجود در آن حساسیت شناخته شده ای دارند.
  • به علت بدتر شدن وضعیت در بیماران نارسایی قلبی ، اختلالات ریتم قلبی ، اختلالات دو قطبی، افسردگی، بیماران کلیوی و کبدی ، بیمارانی با اختلالات تشنجی ، افرادمبتلا به گلوکوم و افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند مصرف این دارو توصیه نمی شود.
  • این دارو برای استفاده خانم ها توصیه نمی شود
  • به دلیل برخی از عوارض جانبی داپوکستین مصرف آن هنگام رانندگی توصیه نمی شود.

تداخلات دارویی

به دلیل افزایش خطرات جانبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه ، اختلال در تفکر و ازدست دادن هوشیاری مصرف این دارو با داروهای زیر تداخل ایجاد می کند:

  • اریترومایسین
  • فلوکونازول
  • کتوکونازول
  • لیتیوم
  • ترامادول
  • وارفارین
  • ریتوناویر
  • واراپامیل