ویروس کرونا را جدی بگیرید

13:32 - 1399/10/23
شیوع ویروس کرونا در حال حاظر از هر زمان دیگری شدید تر شده است و احتمال سرایت آن افزایش پیدا کرده است.
ویروس کرونا

به گزارش ایرنا، اعمال طرح محدودیت های هوشمند برای کنترل و مقابله با کرونا و همچنین اجرای طرح شهید سلیمانی موجب شد تا آمار فوتی های روزانه کووید ۱۹ از نزدیک به ۵۰۰ نفر به زیر ۱۰۰ نفر برسد.

آنطور که به تازگی مسوولان ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در قزوین اعلام کرده اند، آمار فوتی های ویروس کرونا در این استان نسبت به قبل از اعمال محدودیت های هوشمند ۷۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش قابل توجه آمار مبتلایان و فوتی ها در قزوین وضعیت کرونایی سه شهرستان این استان شامل البرز، آبیک و بوئین زهرا را به رنگ آبی درآورد و سایر مناطق نیز زرد رنگ هستند که این موضوع موجب رفع محدودیت برخی مشاغل و همچنین بازگشایی سینماها، موزه ها و امکان فعالیت رستوران ها با ظرفیت ۳۰ درصدی شد.

با وجود کاهش قابل توجه تلفات کرونا در کشور و همچنین استان قزوین بیم آن می رود که با عادی انگاری جامعه از شرایط جدید بار دیگر شاهد اوج گرفتن کووید و صعودی شدن آمار مبتلایان و مرگ و میرها باشیم، کنار گذاشتن ماسک از سوی برخی شهروندان، حضورهای غیرضروری در خارج از خانه و ترافیک و شلوغی خیابان ها و افزایش دورهمی ها حاکی از آن است که باید این بیم و نگرانی را جدی گرفت.

مسوولیت اجتماعی که از سوی بعضی شهروندان نادیده گرفته می شود

در شرایط فعلی که کرونا سلامت افراد جامعه را تهدید می کند، هر یک از شهروندان دارای مسوولیت اجتماعی هستند که آنرا با رعایت نکات بهداشتی از جمله ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی و خروج غیرضروری از منزل ایفا می کنند اما در این بین هستند بعضی از افراد که با بی توجهی به این موضوع سلامت افراد دیگر را با تهدید روبرو می کنند.

اگرچه شاید نتوان به لحاظ برخی ملاحظات اجتماعی و قانونی با افراد بدون توجه به نکات بهداشتی برخورد کرد، اما این افراد باید با وجدان خود کنار بیایند و بدون شک به لحاظ شرعی باید پاسخگوی نادیده گرفتن رعایت حال دیگران و بی توجهی به سلامت هم نوعان خود باشند.

سری به بازار قزوین که از پرازدحام ترین مکان های این شهر به شمار می رود زدیم، افرادی که از ماسک استفاده کرده و سعی دارند فاصله اجتماعی را حفظ کنند زیاد هستند اما افراد بدون ماسک و بی توجه به رعایت فاصله هم کم نیستند.

یک شهروند خانم که شامگاه برای خرید به بازار قزوین آمده و از ماسک استفاده نکرده به خبرنگار ایرنا در پاسخ به چرایی ماسک نزدن،گفت: ضرورتی به استفاده از ماسک نمی بینم، در محیط های شلوغ البته از آن استفاده می کنم اما در حال حاضر بازار خلوت است و مشکلی پیش نمی آید.

اگر بیمار باشید و با این شرایط کرونا را به دیگران انتقال دهید پاسخ ما به جواب این شهروند بود که با لبخند به ما گفت: انشاء الله که چیزی نمی شود، نمی توانیم که همیشه ماسک بزنیم به صورتمان، خطر بیماری هم که می گویند کم شده است.

یک مغازه دار (میوه فروش) هم که ماسک نزده است، در جواب به سوال ما برای اینکه چرا از ماسک استفاده نکرده است، گفت: تا هفته پیش ماسک می زدم الان هم در ساعت های شلوغ می زنم ولی فعلا که بازار خلوت است، تازه تعداد مریض ها و مرگ و میرها آنطور که در خبرها می گویند خیلی کم شده بنابراین می توان از شر ماسک زدن خلاص شد.

او در پاسخ به این که فکر نمی کند در صورت عدم استفاده از ماسک دارای بیماری باشد به دیگران هم انتقال می دهد، این طور جواب داد: من هیچ علائمی ندارم اگر مریض شوم خودم را قرنطینه می کنم، البته این شهروند اشاره ای نکرد که خیلی از بیماران کرونایی دارای علامت خاصی نیستند و یا دارای علائم خفیف هستند و می توانند با بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی بسیاری را مبتلا کنند.

چند جوان هم که ماسک نداشتند و مشغول کشیدن سیگار بودند به سوال ما در خصوص چرایی عدم استفاده از ماسک و بی توجهی به نکات بهداشتی، این گونه جواب دادند: به شما هیچ ربطی ندارد آقای خبرنگار! و سپس بلند خندیدند و به راه خود ادامه دادند.

کم توجهی این شهروندان که متاسفانه تعداد آن ها کم نیست و افزوده شدن تعداد بیشتری به این قشر افراد در پی کمرنگ شدن آمار بستری ها و فوتی های کرونا، بار دیگر می تواند این ویروس را از لاک دفاعی خود خارج کرده و سرکش کند.

ویروس کرونا را جدی بگیرید10

فاصله‌گذاری تا مهار کامل کرونا باید به فرهنگ تبدیل شود

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین معتقد است باید تا مهار کامل و شکست کرونا، شهروندان دستورالعمل های بهداشتی را همچنان جدی گرفته و قائل به فاصله گذاری باشند.

منوچهر حبیبی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آمار فوتی های کرونا در استان ۷۰ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت سه شهرستان استان شامل البرز، آبیک و بوئین زهرا به رنگ آبی تغییر یافته که به معنای شرایط کم خطر است و میزان بستری بیماران در آنها در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲ نفر یا کمتر است.

منوچهر حبیبی با بیان اینکه کم شدن آمار بیماران بستری شده و فوتی ها به معنای از بین رفتن خطر کرونا نیست و مردم نباید شرایط را عادی بپندارند، ادامه داد: با این وجود نباید فراموش کرد این وضعیت شکننده است و در صورت بی توجهی مردم به تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی می تواند این رنگ به قرمز و حتی سیاه تبدیل شود.

وی با اشاره به رفع محدودیت برخی مشاغل با زرد و آبی شدن شرایط کرونایی در استان قزوین، خاطرنشان کرد: در وضعیت آبی تقریبا همه مشاغل به جز موارد بسیار محدود امکان فعالیت را دارند اما باید پروتکل های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین خاطرنشان کرد: تا مهار کامل کرونا و از بین رفتن آن باید فاصله گذاری اجتماعی به یک فرهنگ تبدیل شود و در اماکن عمومی شاهد رعایت فاصله بین افراد باشیم.

این مسوول ادامه داد: باید تا زمان مهار کامل کرونا یاد بگیریم که با این شرایط کنار بیاییم و با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سلامت خود، عزیزانمان و دیگران را تضمین کنیم و شاهد بیماری و جان باختن هموطنان و همشهریان خود نباشیم.

حبیبی خاطرنشان کرد: با اصناف و مشاغلی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند و برای مهار کرونا همکاری نداشته باشند بدون شک برخورد می شود و از شهروندان می خواهیم تا در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را به ستاد مقابله با کرونا و یا مراکز بهداشت شهرستان ها اعلام کنند.

وی اظهار داشت: ادارات و بانک ها باید همچنان از ارایه خدمات به افراد بدون ماسک پرهیز کنند و همچنین اتوبوس ها و تاکسی ها نیز اجازه استفاده از وسایط نقلیه خود را به این افراد ندهند و اصناف هم باید مشتریان را ملزم به استفاده از ماسک کنند و در صورت هرگونه بی توجهی به این موضوعات با خدمات دهندگان متخلف برخورد می شود.

ویروس کرونا را جدی بگیرید11

عادی انگاری مردم شرایط کرونایی را به رنگ قرمز بازمی‌گرداند

دکتر پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز معتقد است که عادی فرض کردن شرایط از سوی مردم می تواند به سرعت وضعیت شهرها را به حالت سابق بازگردانده و اوضاع را قرمز کند.

دکتر پیمان نامدار در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: افزایش قابل توجه انجام تست گیری و پاسخ دهی سریع آن با افزایش مرکز تشخیص و درمان کرونا، در کنار اعمال محدودیت های هوشمند و اجرای طرح شهید سلیمانی به بهبود شرایط کمک کرده و وضعیت استان قزوین را مانند بسیاری دیگر از نقاط کشور از قرمز و نارنجی به رنگ زرد و آبی تغییر داده و امیدواریم که این روند ادامه یافته و به وضعیت سفید و بی خطر برسیم.

وی با بیان اینکه از شهروندان تقاضا داریم تا همچنان پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله مناسب با سایر افراد را جدی بگیرند،افزود: قرارگیری در وضعیت زرد و آبی به معنای رفع خطر نیست و اگر مردم شرایط را عادی بپندارند احتمال بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد.

این مسوول گفت: پرهیز از اجتماع و گردهمایی، استفاده از ماسک بهداشتی سه لایه، حفظ فاصله حداقل ۲ متری از افراد و عدم حضور در محیط های بسته و بدون تهویه که افراد دیگر در آن حضور دارند و خودداری از تماس دست ها با چشم، دهان و بینی و شست و شوی مستمر آنها با آب و صابون همچنان از مهم ترین و بهترین های راه های پیشگیری از کرونا به شمار می رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: افرادی که احساس بیماری می کنند و علائمی مانند تب، سرفه و گلودرد و کوفتگی بدن دارند باید ارتباط خود با دیگران را قطع کنند و به سرعت برای انجام تست اقدام کنند و در صورت مثبت شدن تست آنها ۱۴ روز کامل قرنطینه باشند.

نامدار با بیان اینکه شهرهای استان به میزان کافی به مراکز تشخیص و تست گیری کرونا تجهیز شده اند،افزود: افراد با علائم بیماری در صورت مراجعه به این مراکز و مثبت شدن تست شان توصیه های لازم را برای درمان و بهبودی و قرنطینه دریافت می کنند و کسانی که دارای حال بد باشند نیز با تشخیص پزشکان مستقر در این مراکز در بیمارستان ها بستری می شوند.

رهاورد:

تاکنون کرونا جان هزار و ۲۴۹ نفر را در استان قزوین گرفته است، چه بسا اگر بیشتر شاهد رعایت دستورالعمل های بهداشتی بودیم، تعدادی از این افراد جان باخته هنوز در بین ما بودند و نفس می کشیدند و در بین خانواده ها و عزیزان خود بودند.

اکنون که با تدابیر اندیشیده شده در ستادهای ملی و استانی پیشگیری و مقابله با کرونا آمار بیماران بستری و فوتی ها کاهش یافته است، باید همه شهروندان جامعه به مسوولیت اجتماعی خود توجه داشته و همچنان با جدی گرفتن نکات بهداشتی و حفظ فاصله گذاری به تداوم این روند کمک کنند و بدانند که هرگونه عادی انگاری از شرایط فعلی، می تواند ما را به وضعیت بحرانی سابق بازگرداند.