آیا تاثیر ویروس کرونا در کودکان کمتر است؟

17:16 - 1399/10/18
طبق بررسی هایی که دانشمندان بر روی ویروس کرونا داشته اند، این ویروس تاثیر کمتری بر روی کودکان دارد و به میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در بین کودکان به مراتب کمتر است.
کرونا در کودکان

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی تهران، رضا شروین بدو افزود: بیش از آنچه تصور می‌کنیم کودکان فهیم و قانونمند هستند. اگر به کودک، قانونی را توضیح دهیم میزان قانون‌گریزی آنها از بزرگسالان کمتر است. آنها ممکن است در سنین مختلف به کرونا مبتلا ‌شوند، اما میزان ابتلای آنها بسیار پایین تر بوده است.

وی اظهار داشت: احتمال ابتلای کودکانی که بیماری زمینه‌ای مثل بیماری‌های خونی، بیماری‌های دستگاه تنفسی، دیابت کنترل نشده و غیره دارند، به کرونا بیشتر است و احتمال دارد شدت بیماری در آنها در مقایسه با کودکان دیگر شدیدتر باشد. در نتیجه اعضای خانواده باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

شروین بدو تصریح کرد: از نظر رعایت کردن مسائل کووید ۱۹، کودکان به دو گروه تقسیم می‌شوند یک گروه سه تا چهار سال که متوجه بسیاری از مسائل می‌شوند و آموزش پذیر هستند و گروه بعدی یک تا ۲ سال است که در اینجا نقش خانواده و نظافت فردی خود والدین و افراد خانواده مهم است. به کودکان دارای معلولیت باید توجه بسیار بیشتری شود.

وی خاطرنشان کرد: رعایت نکات بهداشتی در جامعه نیز باعث کاهش میزان ابتلا به بیماری آنفلوانزا در کودکان شده است.

به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد میزان ابتلا به این ویروس در کودکان زیر ۱۸ سال کمتر از بالغین و در حدود ۱.۷ درصد بوده است. به طور کلی کودکان کمتر از بالغین علائم بیماری را نشان می‌دهند و عوارض شدید بیماری و نیاز به بستری در آنها کمتر است.

همچنین میزان بستری کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه بسیار کم و حدود نیم تا ۲ درصد است. علائم بیماری که تقریبا ۱۴-۲ روز بعد از تماس ظاهر می شود، مشابه بقیه ویروس‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، شامل تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، سردرد، اسهال و از بین رفتن حس چشایی و بویایی و راش (بثورات پوستی) است. در گروه سنی زیر ۱۸ سال، بیماری در جنس مذکر و در گروه ۱۷-۱۵ سال شایع‌تر است، اما درصد بستری کودکان زیر یک سال بیشتر بوده است. در میان کودکان بستری ۷۷ درصد بیماری زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، نقص سیستم ایمنی و آسم داشته‌اند.