اطلاعات کلی درمورد واکسن های ویروس کرونا

14:55 - 1399/10/18
در حال حاظر اغلب کشور های دنیا در حال ساخت واکسن ویروس کرونا هستند ولی هنوز درباره کیفیت واکسن های کرونا ابهاماتی وجود دارد.
کرونا

به گزارش روزنامه دیلی میل، کارشناسان در تلاشی برای آرام کردن نگرانی ها در مورد گونه های جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی و انگلیس اعلام کردند که واکسن های فعلی کووید ١٩ را می توان در طی چند روز دوباره به نحوی برنامه ریزی کرد که گونه های جدید را هدف قرار دهد.

محققان ارشد دولت انگلیس هشدار داده اند که تغییر در ویروس ممکن است به معنای آن باشد که موج فعلی واکسن ها تاثیر کمی بر روی آن دارند و یا اصلاً موثر نیستند.

مت هانکوک وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد که در مورد گونه به شدت مسری ویروس کرونا که در انگلیس مشاهده شده به شدت نگران است.

اما کارشناسان اعلام کردند که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی به طور عمومی منتشر نشده است که نشان دهد این گونه با وجود قابلیت سرایت بیشتر از توانایی برخوردار است که واکسن های فعلی بر روی آن تاثیری نداشته باشند.

پروفسور ایان جونز یک ویروس شناس از دانشگاه «ردینگ»، ادعا کرد که «تقریباً مطمئن است» که واکسن ها هنوز تا حدودی بر روی این گونه موثر هستند.

وی افزود: در صورت موثر نبودن این واکسن روی این گونه جدید تنها چند روز طول می کشد که واکسن ها را برای هدف قرار دادن این گونههای جهش یافته، دوباره تنظیم کرد.

کارشناسان درباره گونه جهش یافته ویروس کووید مشاهده شده در انگلیس، نگرانی کمتری دارند زیرا در این گونه تغییرات کمتری در پروتیین اسپایک آن ایجاد شده است؛ بروز تغییرات در پروتیین اسپایک ویروس کرونا، عملکرد خوب واکسن ها را تهدید می کند.

پروفسور جونز گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد توانایی هر دو گونه ویروس جهش یافته مشاهده شده در انگلیس و آفریقای جنوبی برای فرار از واکنش ایمنی تولید شده توسط واکسن وجود ندارد. این واکسن ها آنتی بادی های متعددی تولید می کنند که تعامل گیرنده ویروس را با سلول مسدود می کنند؛ اگرچه تغییرات ایجاد شده در این گونه های جهش یافته ممکن است باعث شود که آنها از برخی از این آنتی بادی ها فرار کنند اما بعید به نظر می رسد که بتوانند از تمامی آنها طفره روند، بنابراین تقریباً مطمئن است که واکسن هنوز در برخی از سطوح موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: تا زمانیکه از انتقال کووید شدید جلوگیری شود، حتی یک واکسن تا حدی موثر نیز مفید خواهد بود. اگر نیاز باشد تغییری در واکسن ایجاد شود، تغییر ژنتیکی مورد نیاز می تواند طی چند روز انجام شود اما البته این کار در مقیاس میلیون ها دوز زمان بر است.

تولیدکنندگان واکسن نیز اعلام کردند که در حال حاضر به دنبال روش هایی هستند که بتوانند برای محافظت از افراد در برابر گونه های جدید، فرمول واکسن های خود را تغییر دهند.