نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی

18:43 - 1399/10/16
طبق بررسی های انجام شده افسردگی در بین بیماران سرطانی طی این چند سال افزایش زیادی پیدا کرده است و دلیل اصلی افسردگی نداشتن امید به زندگی در اغلب افراد بیمار است.
افسردگی

علائم افسردگی افراد سرطانی و تاثیر آن در بیمار

افسردگی یک بیماری جدی است که می تواند تأثیر عمده ای بر کیفیت زندگی یک فرد داشته باشد. در حقیقت، 15 تا 25 درصد از افراد مبتلا به سرطان نیز از افسردگی رنج می برند و این مقدار بیش از دو برابر جمعیت عمومی است. مطالعات نشان می دهد سلامت روان و رفاه اجتماعی می تواند در موفقیت درمان تأثیر بگذارد و احتمال مرگ و میر در بیماران سرطانی که با افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم میکنند بیشتر است پس لازم است در این مورد بیشتر بدانید.

نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی11

تشخیص افسردگی و اضطراب در بیماران سرطانی

تشخیص افسردگی و اضطراب در بیماران سرطانی سخت است زیرا علایم اضطراب و افسردگی با علایم سرطان و درمان آن هم پوشانی دارد. افراد مبتلا به سرطان به علت عوارض شیمی درمانی ممکن است دچار خستگی، اختلال خواب و تغییر اشتها ،اختلال اضطرابی شوند که این علائم با علائم افسردگی یکسان است.

به همین دلیل هم بیمار و هم پزشک به اشتباه فکر می کنند که این علایم ناتوان کننده یا عوارض داروهاست و یا یک واکنش طبیعی نسبت به تشخیص سرطان است.ترس و افسردگی احتمال مرگ ومیر را در بیماران مبتلا به سرطان افزایش می دهد بنابراین تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی اهمیت فراوان دارد.

نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی0

تشخیص افسردگی از غم و اندوه طبیعی:

افسردگی چیزی فراتر از احساس غم و اندوه طبیعی است و زمانی رخ می دهد که فرد حداقل بیش از دو هفته یکی از علائم زیر را تجربه کند :

  • احساس غم و اندوه در بیشتر اوقات
  • از دست دادن لذت و علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید
  • تغییر در عادت های غذایی و خواب
  • عصبی بودن
  • واکنش های جسمی و روحی به صورت آهسته
  • خستگی وصف نشدنی

نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی7

  • احساس بی ارزشی
  • احساس گناه بدون دلیل
  • کاهش قدرت تمرکز
  • داشتن افکار مرگ یا خودکشی

اگر بیش از دو هفته از هر یک از این مشکلات رنج می برید و علائم آنقدر شدید است که باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در فعالیت های روزانه تان می شود، لازم است با پزشک خود مشورت کنید زیرا او می تواند در تعیین علت این مشکلات کمک کند و در صورت لزوم برنامه ریزی هایی برای درمان بیشتر انجام دهد.

افسردگی و مرگ در پی سرطان

موارد مرگ و میر در بیمارانی که به سرطان خون، روده، لوزالمعده (پانکراس) و سرطان پروستاتمبتلا هستند و دچار مشکلات روحی و روانی هستند ،بیشتر دیده شده است. سلامت جسمی و روحی در ارتباط دائم با هم هستند و عدم کارآیی یک بخش تاثیرات خود را در بخش های دیگر نیز می گذارد. بنابراین درمان افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان اهمیت فراوان دارد.

نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی7

درک افسردگی در بیماران سرطانی:

طبیعی است که بیماران سرطانی به دلایل مختلفی از جمله :

  • تغییر در برنامه های زندگی
  • تغییر در عزت نفس و تصویر بدنی
  • اختلال در نقش های اجتماعی
  • چالش های مالی و مسائل مرگ
  • غم و اندوه

چنان چه این تغییرات و چالش ها را تجربه می کنید، مهم است که بر روی آنان نظارت کنید تا اطمینان حاصل کنید که بر زندگی روزمره شما تأثیر نمی گذارد و یا در مراقبت پزشکی تان مداخله نخواهد کرد.

نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی4

چگونه با افسردگی ناشی از سرطانی مقابله کنیم؟

داروهای ضد افسردگی گزینه ای رایج برای درمان آن می باشد که برای بسیاری از بیماران سرطانی تجویز می شود. در حالی که این داروها برای بعضی بیماران عالی عمل می کنند اما ممکن است برای همه جوابگو نباشد.

با توجه به عوارض جانبی رایج شیمی درمانی (مانند حالت تهوع) و ضرورت جلوگیری از تعامل جدی از جمله کاهش اثر بخشی داروهای شیمی درمانی، انتخاب داروهای ضد افسردگی باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.

نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی16

استرسمزمن نیز می تواند بیماران را به افسردگی مستعد کند. فعل و انفعالات پیچیده بین سیستم های غدد درون ریز، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن که همچنان ادامه دارد، ممکن است فرصتی برای توسعه درمان های سریع تر و کارآمدتر برای افسردگی در سرطان در آینده ایجاد کند.

روش های اثبات شده دیگری نیز وجود دارد که باید در ابتدا با پزشک خود در مورد آن ها صحبت کنید.

روان درمانی :

روان درمانی یا مشاوره می تواند در قالب یک گروه و یا تک نفره انجام شود. بعضی از شواهد رایج بر اساس ایجاد درمان های موثر برای افسردگی و درمان های رفتاری ذهنی، پذیرش و تعهد درمانی و تراپی های میان فردی است.

ورزش:

ورزش نیز می تواند در درمان افسردگی مؤثر واقع شود، اکثر مطالعات نشان می دهند که ورزش کردن حداقل سه بار در هفته ایده آل است. انجمن سرطان توصیه می کند که در اسرع وقت پس از تشخیص سرطان ورزش کردن را از سر بگیرید اما این برای بسیاری از بیماران سرطانی دشوار است. بنابراین می توانید درمورد آن با ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت و مشورت کنید.

نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی11

به یک روتین پایبند باشید:

روتینی را دنبال کنید که به شما احساس موفقیت و کنترل شرایط را بدهد که هر دو می تواند بر اثر سرطان یا افسردگی ، اثر منفی بگیرد. یک روتین همچنین به شما کمک می کند که وارد فعالیت هایی شوید که تابحال انگیزه ای برای کامل کردنشان نداشته اید.

اطرافیان و مراقبان چگونه می توانند در این زمینه کمک کنند؟

اگر مراقب یکی از اعضای خانواده یا دوست تان هستید که از افسردگی رنج می برد، روش های بسیاری وجود دارد که می توانید به او کمک کنید. لازم است او را تشویق کنید تا به دنبال درمان برای افسردگی باشد.

همچنین می توانید مکانی امن را برای عزیز خود فراهم کنید تا در مورد آن چه که تجربه می کند با شما صحبت کند و شما نیز بازخوردی غیر داوری را ارائه دهید و به او نشان دهید که واقعاً به سلامتی جسمی و عاطفی اش اهمیت می دهید.

نحوه تشخیص افسردگی در بیماران سرطانی2

نکته ای برای بیماران سرطانی:

چنان چه فکر می کنید دچار افسردگی شده اید، برای کمک و پشتیبانی مورد نیاز خود وقت بگذارید. از این گذشته، درمان افسردگی در اسرع وقت می تواند به درمان پر چالش سرطان نیز کمک کند.