نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ

23:11 - 1399/10/16
بیمارانی که دیگر امیدی به زنده بودن آنها وجود ندارد و حتی پزشکان هم از این افراد قطع امید کرده اند، باید با آنها رفتار مناسبی شود تا در ایام باقی مانده زندگیشان بتوانند به راحتی زندگی کنند.
مرگ

چگونگی رفتار کردن با بیمار در حال احتضار ( در حال مرگ )

درد کشیدن بیماری که رو به مرگ است برای اطرافیانش بسیار طاقت فرسا و دشوار می باشد و به نوعی قلبشان را به درد می آورد چرا که آنها جدا از این که اندوه و غم بزرگی را به خاطر از دست دادن عزیزان تجربه خواهد کرد مجبورند بیمار را نیز دلداری داده و آرام کنند.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ1

شاید برای شما بسیاری از مواقع پیش آمده است که در مواجهه با شخصی که بیمار است و در حال جان دادن است دچار دستپاچگی شده اید نتوانستید آنطور که باید برخورد مناسب و به جایی داشته باشید. چنانچه از آن دسته افرادی هستید که برایتان جای سوال است که چه رفتاری باید در قبال بیماری که در حال احتضار می باشد از خود نشان دهید با ما همراه باشید

راهکارهایی برای رفتار مناسب با بیمار در حال مرگ

اگر در لحظات پایانی در کنار بیمار حضور داشته باشید و با او هم صحبتی کنید او با خیال آسوده و آرامش خاصی به زندگی خود پایان می دهد، پس بهتر است ابراز اندوه و گریه و زاری را کنار بگذارید تا بیمار را آزرده خاطر نکنید. راهکارهای زیر را در رفتار خود در مواجهه با بیمار در حال مرگ به کار ببندید تا بتوانید برخورد مناسبی با او داشته باشید.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ18

توجه به خواسته های بیمار

زمانی که بیمار در حال مرگ را می بینید به دنبال خواسته های او باشید به عنوان مثال از او سوال کنید که با چه کسی تمایل دارد صحبت کند یا اصلاً در مورد چه چیزی میخواهد بگوید، چه فیلمی مورد علاقه اش است یا دلش می خواهد چه آهنگی گوش دهد؟

در چنین مواقعی بیمار دوست دارد با کسی به درد دل کردن بنشیند. زمانی که او به علت خستگی از درد کشیدن حرف از رفتن میزند از او بخواهید که در این باره بیشتر با شما صحبت کند تا فشارهای روحی اش تخلیه شود. پیشنهاد می کنیم در این شرایط سعی کنید شنونده خوبی برای حرف های بیمار باشید و در آن هنگام صبر و توجه ویژه ای به او اختصاص بدهید. شما می توانید در این زمینه مقاله هایی درباره گوش دادن فعال را مطالعه نمایید.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ16

صحبت درباره رسیدن زمان مرگ بیمار

بارها شاهد آن بودیم که اطرافیان بیمارانی که در حال مرگ هستند و هیچ حرفی به هیچ عنوان در مورد نزدیک شدن مرگ بیمار به او نمی گویند تا او را از احساسات منفی دور کنند اگرچه این مورد می تواند در بعضی جاها صدق کند ولی در بسیاری از مواقع نیز بیمار نیاز دارد به خاطر نزدیک شدن زمان مرگش ارتباط نزدیکی با افراد زندگی خود داشته باشد بنابراین رک بودن و داشتن صداقت بسیار با اهمیت است بهتر آن است که توسط یک نفر بیمار درباره این موضوع توجیه شود.

واکنش و برخورد مناسب در لحظات صحبت از مرگ

در کنار رفتار مناسب با بیمار در حال مرگ، چیزی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است واکنش صحیح شما نسبت به حرف های او می باشد. معمولاً بیماری که در حال مرگ است زمانی که شروع به صحبت کردن می کند و اطرافیانش بسیار اندوهگین و ناراحت می شوند واکنش جالبی از خود نشان نمی دهند.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ17

باید بدانید که اکثر بیماران تمایل شدیدی به صحبت از ترک زندگی و مراحل مرگ و غم هایشان دارند و می خواهند به آنچه که پس از مرگ قرار است برایشان رخ دهد واقف باشند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره از کارکنان و متخصصان آسایشگاه ها کمک بگیرید تا بتوانید برخی از سوالات بیماران را به درستی جواب دهید.

به عنوان مثال امکان دارد که بیماری که در حال مرگ است از شما سوال کند که چرا این اتفاق فقط برای او افتاده است و این واقعاً برای شما غم انگیز و دردناک است. در اینجور مواقع هیچ جمله جادویی وجود ندارد که معجزه ای رخ دهد، شما تنها کافی است دست او را بفشارید و به او اجازه صحبت کردن داده و دلگرمش کنید.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ2

بخشش بیمار بخاطر اتفاقات تلخ گذشته

در لحظات پایانی زندگی یادآوری اتفاقات و اشتباهات تلخ گذشته ای که بیمار مرتکب آنها شده است یک امر طبیعی تلقی می شود اما با این افکار رنج بسیار زیادی متوجه او خواهد شد بنابراین بهترین کار این است که به او اطمینان دهید که تمام اشتباهاتی که در گذشته در حق شما کرده است را بخشیده اید و خیال راحتی را در وجودش ایجاد کنید و از او نیز بخواهید که متقابلا شما را ببخشد.

حتی اگر از خانواده و یا بستگان نزدیک بیمار هستید و از گذشته اش اطلاع دارید می توانید افرادی را که با بیمار اختلاف داشته اند را نزد بیمار حاضر کنید تا هر آنچه حس بد بینشان هست را حل کنند. چرا که هر گونه احساس جبران خطاهای گذشته باعث می شود بیمار به آرامش خاطر خاصی برسد.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ3

ایجاد حس ارزشمندی در وجود بیمار

باید بدانید قسمتی از احساسات منفی واپسین لحظات زندگی فرد بیمار مربوط به این است که:مدام با خود فکر میکند که "آنگونه که باید زندگی نکرده " بدین منظور شما با یاداوری کارهای مثبتی که فرد بیمار در زندگی اش انجام داده است حس ارزشمندی به او منتقل کرده و حتی از او تشکر و قدردانی کنید تا حال خوب و مثبتی پیدا کند. جملاتی همچون "بابت تمام خوبی هایت از تو ممنونم" جمله بسیار تاثیرگذاری است.

جمله دوستت دارم را تکرار کنید

بدانید که هیچ وقت برای ابراز عشق و علاقه دیر نیست حتی چنانچه در زمان گذشته عشق و محبت کمی برایش خرج کرده اید پس چنانچه نمناک توصیه می کند در روزهای پایانی این را از او دریغ نکنید و آرامش و حس رضایت به او بدهید.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ14

لمس و نوازش بیمار حین صحبت

ممکن است حرف زدن با بیمار بالاخص بیمارانی که دچار بیماری های دشواری همچون سرطان شده اند راحت نباشد و ارتباط کلامی بخاطر احساسی بودن امکان پذیر نباشد بنابر این در این لحظات سعی کنید با نوازش کردن یا گرفتن دست بیمار ارتباط فیزیکی با او برقرار کنید چراکه اینکار تاثیر به سزایی در تبادل احساسات دارد.شما می توانید برای برقراری هر چه بهتر ارتباط با بیمار مقاله رفتار با بیمار سرطانی را مطالعه کنید.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ1

یادآوری خاطرات ماندگار و خوب

از آنجایی که مرور خاطرات خوب حتی در روزهای عادی باعث نشاط هر کسی می شود.یادآوری و تکرار خاطره های خوب گذشته و حال در نزد بیمار کار بسیار پسندیده ای است و حال خوب و ذوق و شوق بیمار را به همراه دارد.تکرار خاطرات کوچکی همچون تهیه غذایی در یک شب خاص یا پخش یک آهنگ که متصل به روزهای خوب بوده در روح و روان فرد بیمار نقش بسیار پررنگی دارد.

کلام آخر

در اینکه زندگی یکی از بزرگترین نعمات الهی هست شکی نیست و به همین خاطر است که انسان ها به آن بشدت وابستگی پیدا کرده اند و آگاهی از پایان آن و نزدیکی به مرگ برایشان دردناک است و این یک امر طبیعی و انکار ناپذیر است. شاید علت بزرگ پنهان کردن مرگ انسان ها، در امان بودن همین احساسات اندوهناک و غم انگیز است.

نحوه برخورد با بیمار در حال مرگ11

اما باید پذیرفت که به هیچ شیوه ای نمیتوان این اندوه را ریشه کن کرد و واقعیت این است که با شاد کردن فرد بیمار می توان قدمی در جهت به آرامش رسیدن او برداشت و با لبخندی رهسپارش کرد. با تمام این تفاسیر چنانچه با بکار بردن این راه ها نتوانستید ارتباط صحیحی با شخصی که در حال احتضار است برقرار کنید پیشنهاد میکنیم از یک مشاور و متخصص در این باره کمک و راهنمایی بگیرید.