چگونه بوی رنگ خانه را از بین ببریم؟ + ترفند

10:54 - 1399/10/12
زمانی که منزل خود را رنگ می زنید، ممکن است تا چندین ماه بوی رنگ همچنان در خانه باقی بماند که با راهکار هایی مانند استفاده از جوش شیرین، پیاز، آبلیمو، ذغال و ... این مشکل را برطرف کنید.
بوی رنگ

ترفند هایی برای رهایی از بوی رنگ در خانه

زمانی که خانه را رنگ می کنید تا مدت ها بوی رنگ را استشمام می کنید . فرقی ندارد که رنگ از چه جنسی باشد . گاهی اوقات رنگ کردن لوازم خانه نیز موجب ایجاد چنین بویی می شود. متاسفانه این بوها آزار دهنده هستند. وارد شدن هوای تازه به داخل منزل یکی از بهترین راه ها برای کاهش قدرت این بوها می باشد.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که در و پنجره ها را باز بگذارید اما باز گذاشتن در و پنجره همیشه ممکن نیست ؛ مخصوصا اگر در فصل زمستان باشید

مواد طبیعی و خانگی هستند که می توانند به راحتی بوی رنگ را به خودشان جذب کنند . پس نباید بیش از حد منتظر باشید تا بوی رنگ خود به خود از بین برود و باید دست به کار شوید.

راهکارهای از بین بردن بوی رنگ از خانه

جوش شیرین

همان طور که می دانید جوش شیرین می تواند بوی یخچال و ماشین لباسشویی را نیز از بین ببرد . بنابراین برای بوی رنگ در خانه نیز مناسب است . مقدار کمی پودر جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و آن را در اطراف خانه قرار دهید.

زمانی که کار رنگ خانه تمام شد ، دوباره همین کار را انجام دهید. اگر هنوز هم بوی رنگ را در خانه استشمام می کنید ، کمی پودر جوش شیرین روی فرش بپاشید و آن را به لوازم منزل بزنید و اجازه دهید که شب تا صبح باقی بماند . صبح روز بعد پودر جوش شیرین را از روی فرش جارو کنید.

پیاز

در مطلب خواص و کاربردهای پیاز در خانه داری در بخش های قبلی نمناک گفتیم که پیاز بوی بسیار قوی دارد اما استشمام بوی پیاز از بوی رنگ بهتر است و خاصیت های زیادی هم برای بدن شما دارد و هیچ گونه سمی وارد ریه های شما نمی کند.

حداقل دو عدد پیاز متوسط را خرد کنید و آن ها را داخل نعلبکی گذاشته و در قسمت های مختلف خانه قرار دهید . زمانی که پیاز را برای از بین بردن بو استفاده می کنید ، نباید هرگز آن ها را مصرف کنید زیرا سموم داخل خانه را به خود جذب می کنند.

چگونه بوی رنگ خانه را از بین ببریم؟ + ترفند3

ذغال

ذغال غیر فعال یک جاذب عالی بو می باشد . می توانید مقدار کمی از آن ها را خریداری کنید و آن ها را داخل کاسه گذاشته و در اطراف خانه قرار دهید . باقی مانده آن را داخل کفش هایتان بریزید تا بوی بد کفش را به خود جذب کند.

آب لیمو

آب به تنهایی می تواند سموم را به خودش جذب کند اما اضافه کردن کمی لیمو قطعاً اثر بیشتری دارد. زیرا آب مرکبات به شدت در جذب بو موثر هستند . می توانید چند عدد برگ لیمو و یا آبلیمو را داخل یک کاسه قرار دهید و اجازه دهید که صبح تا شب داخل منزل باقی بمانند.

سرکه

یک کاسه کوچک را به اندازه یک فنجان سرکه سیب پر کنید . همچنین می توانید سرکه سفید هم استفاده کنید . این دو ماده به شدت بوها را به خودشان جذب می کنند و هیچ سمی هم ندارند. در هر گوشه از خانه یک عدد از این کاسه ها را قرار دهید.

ترکیب طبیعی وانیل و فلفل

دو تا از بهترین عصاره های طبیعی برای از بین بردن بوی رنگ و تازه کردن محیط خانه ، وانیل و فلفل می باشد . به سادگی چند قطره از عصاره را به یک پد آغشته کنید و آن ها را در یک کاسه کوچک قرار دهید و اطراف خانه بگذارید . بعضی از متخصصان نیز چند قطره از این عصاره ها را وارد قوطی رنگ می کنند و بعد آن را استفاده می کنند تا هیچ گونه بوی رنگی به جای نگذارند.

دانه قهوه

یک کاسه دانه قهوه نه تنها بوی رنگ را از بین می برد ، بلکه تازگی و سلامت بیشتری به شما می بخشد . بعد از استفاده حتما باید دانه های قهوه را دور بریزید.

چگونه بوی رنگ خانه را از بین ببریم؟ + ترفند11

وانیل و روغن نعنا

هم وانیل و هم روغن نعناع قابلیت خاصی در رفع بوهای بد از خانه دارند پس با ترکیب این دو می توانید بوهای تندی مثل بوی رنگ را به سادگی از خانه رفع کنید ، کافیست ید مقداری پنبه توپکی شکل اماده کرده و آن را به محلول یعنی ترکیب وانیل و روغن نعناع آغشته کنید و در اتاق ها بگذارید تا بوی رنگ و مواد را به خود جذب کند. برای اثر گذاری بیشتر همچنین می توانید چند قطره از این محلول را داخل کاسه آب ریخته و نزدیک دیوار رنگ آمیزی شده، قرار دهید.

شمع

شعله شمع به شدت می تواند سموم موجود در هوا را از بین ببرد اما باید در انتخاب نوع شمع دقت کنید. پارافین موجود در شمع ممکن است که سم های هوا را از بین ببرد . باید شمعی را انتخاب کنید که بر پایه مواد طبیعی مثل سویا باشد تا تنفس شما دچار مشکل نشود . همچنین باید مراقب کودکان نیز باشید تا به شمع های روشن دسترسی نداشته باشند.

سطل آب

به سادگی چند عدد سطل آب را داخل منزل نگه دارید . آب به شدت بخار سمی را به خودش جذب می کند و بوی قوی رنگ و نفت را نیز از بین می برد . هر چقدر که سطل های آب نزدیک به دیوار های رنگ شده بیشتر باشند ، پروسه از بین بردن بوی رنگ سریع تر انجام می شود.

سوزاندن پوست خشک نارگیل

پوسته خارجی و خشک نارگیل برای از بین بردن حشراتی مثل عنکبوت استفاده می شود اما می توانید همین کار را برای از بین بردن بوی رنگ نیز انجام دهید . سوزاندن پوسته های خشک نارگیل یک بوی بسیار قوی دارد که می تواند بو را از بین ببرد و همچنین بیشتر سمی هم بدن شما نرساند.

چگونه بوی رنگ خانه را از بین ببریم؟ + ترفند14

استفاده از گیاهان

گیاهانی مثل ریحان یا رزماری به شدت بوی قوی دارند و قطعاً بوی سمی رنگ را از بین می برند . البته ممکن است که این از بین بردن بوی رنگ موقتی باشد و نیاز باشد چند بار این کار را تکرار کنید.

نور مناسب خورشید

گرمای نور خورشید در از بین بردن بوی رنگ موثر است ، زیرا گرمای نور خورشید باعث می شود که رطوبت رنگ روی دیوار سریع تر خشک شود . در نتیجه بوی رنگ از بین خواهد رفت.

قبل از شروع به رنگ زدن خانه باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم ؟

  1. در کل می توانید از رنگ هایی استفاده کنید که بر پایه روغن باشند و بوی کم تری داشته باشند.
  2. مثلاً رنگ هایی هستند که از گیاه ، شیر، مواد معدنی یا سفال ساخته شده اند . در نتیجه میزان سمی بودن آن ها کم تر است.
  3. قبل از شروع به رنگ کردن حتماً آب و هوا را پیش بینی کنید.
  4. روزهایی که رطوبت هوا بالاست ، دیوار را رنگ نکنید . رطوبت بالا در هوا پروسه خشک شدن رنگ را طولانی تر می کند و در نتیجه بوی رنگ قوی تر می شود . پس باید بیشتر صبر کنید تا رنگ خشک شود.
  5. هر چقدر که پروسه خشک شدن رنگ طولانی تر شود ، قطعاً بوی آن بیشتر در منزل شما باقی می ماند . صبر کنید تا هر لایه از رنگ به طور کامل خشک شود و با لایه بعدی رنگ را روی دیوار بزنید.
  6. دیوار های مرطوب بو را در خودشان نگه می دارند و در نتیجه گاز سمی در آن ها بیشتر از همیشه نگه داشته می شود.
  7. هنگامی که منزل را رنگ می کنید ، حتماً روی باز قسمت قوطی های رنگ شده را با یک پلاستیک پوشش دهید.
  8. زمانی که یک اتاق را رنگ می کنید ، حتماً درها و پنجره های آن اتاق را باز بگذارید تا هوا وارد اتاق شود اما در های اتاق های دیگر را بسته نگه دارید تا بوی رنگ وارد آن ها نشود.