امین تارخ آقا معلم ستاره های سینمای ایران این روزها با نقش حاج رضا تهرانی در سریال آقازاده مثل همیشه هرنمایی می کند و بازی درخشان وی را می توان کلاس بازیگری دانست. زندگی امین تارخ را بخوانید.
استاد مسلم بازیگری در عرصه تئاتر سینما و تلویزیون که ستاره های زیادی را به عرصه هنر ایران معرفی کرده است این روزها با سریال آقازاده هنرنمایی می کند. وی یکی از هنرمندان صاحب سبک در ایران است که توانسته در صدر برترین بازیگران ایرانی قرار گیرد. در ادامه مروری داریم بر زندگی امین تارخ از ازدواج هنری وی تا شهرت وی در عرصه های ایرانی و خارجی با پرشین وی همراه شوید.
زندگی امین تارخ
امین تارخ (متولد ۱۳۳۲) در سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۶ از دانشکدهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشتهٔ مدیریت فرهنگی به پایان برد.
زندگی امین تارخ
ازدواج هنری امین تارخ
همسر امین تارخ منصوره شادمنش متولد سال ۱۳۳۳ در تهران است او دختر پری امیر حمزه و خواهر فرخنده شاد منش بازیگر است. منصوره شادمنش لیسانس بازیگری خود را از دانشکده هنرهای زیبای تهران در سال ۱۳۵۷ دریافت کرد.
امین تارخ و همسرش
مادرزن او پری امیرحمزه است پریدخت امیرحمزه (متولد ۱۳۱۴) بازیگر ایرانی، متولد شهر تهران است. وی همسر سابق حسن خیاط باشی (بازیگر) و مادر فرخنده و منصوره شادمنش (بازیگر) است. فرخنده همسر مسعود کرامتی و منصوره همسر امین تارخ هستند. به عبارت دیگر مسعود کرامتی باجناق امین تارخ به حساب میآید.
امین تارخ سه پسر به نامهای نیما، مانی و نامی دارد که هر سه در حوزه هنر فعالیت دارند.
امین حیایی و پسرانش
بازیگری صاحب سبک
تارخ بازیگری صاحب سبک است و به عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت میپردازد. او نقشهای ژمختلف و مهمی را در فیلمها، سریالهای تلویزیونی و تئاتر ایفا کردهاست. وی هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیئت داوری در جشنوارههای ملی مختلف و همینطور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشتهاست. تارخ همچنین به عنوان میهمان به جشنوارههای مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شده است.
امین تارخ و نوه اش مانیسا
حضور در آثار برجسته که برخی از آنان به آثاری ماندگار در سینما و تلویزیون ایران بدل شدند، بخشی از کارنامه هنری تاریخ را تشکیل میدهند؛ مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی ۱۳۶۰)، پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده ۱۳۶۵)، مادر (علی حاتمی ۱۳۶۸)، دلشدگان (علی حاتمی ۱۳۷۰)، سارا (داریوش مهرجویی ۱۳۷۱)، ساغر (سیروس الوند ۱۳۷۶)، رئیس (مسعود کیمیایی ۱۳۸۵) بخشی از آثار سینمایی تارخ است که حضور وی را در کارهای برجسته و همکاری با اسامی بزرگ سینمای ایران نشان میدهد.
پری امیرحمزه مادر زن امین تارخ
همچنین بازی در سریال های سربداران (۱۳۶۰-۶۲)، بوعلی سینا (۱۳۶۴)، آپارتمان (۱۳۷۱-۷۲)، شیخ مفید (۱۳۷۳)، سفر سبز (۱۳۸۰)، معصومیت از دست رفته (۱۳۸۱) و اغما (۱۳۸۶) که بعضا حضور در نقشهای با پیرنگ تاریخی، عرفانی و دینی بودند از تارخ چهرهای مشخص با بازی متفاوتی را به ذهن علاقمندان سینما و تلویزیون متبادر میسازد.
تارخ از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از چهرههای برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد و در هجدهمین جشنوارهٔ تئاتر و فیلم فجر هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردانهای هنری حضور یافت. امین تارخ در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت لوح افتخار «هنرمند ملی» شد.
زندگی امین تارخ
آموزشگاه بازیگری امین تارخ
در سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تاسیس کرد و فارغ التحصیلان زیادی را به جامعه هنری ایران معرفی کرد که از مطرحترین بازیگران سینمای ایران هستند.
امین تارخ به مدت بیش از ۳۰ سال است که به عنوان بازیگر به فعالیت میپردازد اما این همه فعالیت هنری او در طی این سالها نبوده است. او در سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری مدرن را در ایران به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که هنوز هم یکی از مؤسسات معتبر آموزش بازیگری سینما در ایران به حساب می آید.
امین تارخ و عزت الله انتظامی
بسیاری از فارغالتحصیلان کارگاه آزاد بازیگری جذب سینما، تئاتر و تلویزیون شدند و تعدادی از آنها نیز به بازیگران مهم و مشهوری تبدیل شدند. از فارغ التحصیلان این مؤسسه که وارد عرصه های بازیگری شده اند میتوان به این بازیگران اشاره کرد
از جمله حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان، مجید واشقانی ، پوریا پورسرخ ، حبیبی رضایی و گلاره عباسی در کلاس های وی حضور داشتند.
امین تارخ و پسرانش
علاقهمندی های امین تارخ
او هم مثل هر نوجوان ایرانی علاقهمندیاش به هنر بازیگری از رفتن به سینما و فیلمدیدن شروع شد و محمدعلی فردین یکی از آن تأثیرگذارها بود که قبل از فیلمهای فردین، فیلمهای وسترن و هرکول تا تاریخی را میدید. همه به دنبال این بودند که این فیلمها را ببینند و وقتی به گذشته برمیگردد، تقریبا همه تئاترهایی که کار کرده، تاریخی و کلاسیک بوده که در آنها موفق هم بوده است.
جشن تولد امین تارخ در کنار شاگردانش
به نظر تارخ، دو شهرستان در دهه ۴۰ در زمینه تئاتر با هم رقابت داشتند؛ یعنی مشهد و شیراز. یادش هست بهعنوان بهترین بازیگر تئاتر شیراز به اردوی رامسر برای مسابقه رفت که گروههای قدر در آنجا مشهدیها بودند. محیالدین لایق، در آن زمان مسئول تئاتر دانشآموزی شیراز بود که همه به او اقتدا میکردند و سمت استادی بر همه داشت.
«ولپن» بن جانسون را در محضرش بازی کرد. از دبیرستان که تئاتر را شروع کرد، با مجید افشاریان، حمید مظفری، جمشید اسماعیلخانی و مجید جعفری کار کرد.
بازیگران آقازاده
زندگی امین تارخ در آقازاده
سریال آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی حامد عنقا از سریال های پربیننده نمایش خانگی است. این سریال که اولین تجربه بهرنگ توفیقی در نمایش خانگی است با حضور برخی از بازیگران سریال پدر مقابل دوربین رفت و سینا مهراد هم در این سریال به مانند پدر ایفاگر نقش حامد است.
حامد، آقازاده معروفی است که زندگی ساده و آلایشی دارد و به دین و مذهب بسیار پایبند است و ورود راضیه دختری که طرف نیما مامور است تا آبروی او را ببرد به زندگی او باعث اتفاقات زیادی میشود. امین تارخ حاج رضا تهرانی در نقش پدر حامد هنرنمایی می کند.
پدر و پسر سریال آقازاده
امین تارخ، امیر آقایی، سینا مهراد، مهدی سلطانی، پردیس پورعابدینی، ثریا قاسمی ، لعیا زنگنه، نیکی کریمی، کامبیز دیرباز، محمدحسین لطیفی، جمشید هاشم پور، امین حیایی، مهدی کوشکی، کاوه خداشناس، دیبا زاهدی، سامیه لک، مسعود فروتن، سعید داخ، روزبه معینی و…. بازیگران سریال آقازاده هستند.
چرا امین تارخ در سریال «آقازاده» بازی کرد؟
امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون در مورد شرایط این روزهای زندگی خود افزود: این روزها مشغول کاری نیستم؛ البته تا این اواخر مشغول سریال آقازاده بودم که به پایان رسید.
تارخ تصریح کرد: سریال آقازاده در این مدت پس از شیوع ویروس کرونا تنها کاری بود که انجام دادم و در حال حاضر استراحت می کنم.
امین تارخ و مهدی سلطانی
این بازیگر سینما با اشاره به پیشنهادهایی که در این مدت برای بازی به وی شده است، خاطرنشان کرد: در این چند ماه هم فیلم سینمایی پیشنهادشده است و هم سریال که هیچکدام ترغیبم نکردند که کار کنم، قرار هست کار کنم اما نه هر کاری.
تارخ در توضیح علت حضور خود در سریال آقازاده تصریح کرد: کار خوبی بود به همین دلیل حضور در آن را پذیرفتم، ضمن این که این کار کارگردان، تهیهکننده و فیلمنامه خوبی داشت.
وی در انتها و با اشاره به مشکلاتی که این روزها وجود دارد و بعضا باعث اوج گرفتن شیوع بیماری کووید ۱۹ شده، اظهار داشت: نمیشود همه چیز را به گردن مردم انداخت زیرا برخی مشکلات ریشه در مسائل کلان دارد.
سکانس جنجالی سریال «آقازاده» درباره صیغه کردن
پخش سکانسی از سریال آقازاده که از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، در مورد صیغه کردن در شبکههای مجازی خبرساز شده است.
زندگی امین تارخ آقا معلم بازیگران سینمای ایران
امین تارخ که از حدود چهلسالگی معلمی را بر پرکاری در سینما و تلویزیون ترجیح داد. شیراز در ماههای بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ روزهای پرالتهابی را میگذراند؛ روزهایی که محمدناصرخان و برادرانش با قشون ایل قشقایی شهر را به طرفداری از دکتر مصدق محاصره کردند. امین تارخ که هشت روز قبل از کودتا در محلهی سردزک شیراز بهدنیا آمده بود و پدرش آشپز ارتش بود، سه ماه اول زندگیاش در این احوال پرآشوب گذشت.
عکس های امین تارخ
در دو دههی بعد اوضاع دیگر به این وخامت نبود و امین نوجوان فرصت داشت که در سینماهای شیراز فیلمهای روز ایرانی و خارجی را ببیند و از دبیرستان کمکم وارد عرصهی تئاتر شود آن هم با رفقایی مثل مجید افشاریان، حمید مظفری، جمشید اسماعیلخانی و مجید جعفری.
سال ۱۳۵۰ در دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و در کنار تحصیل در دانشگاه در گروه دکتر محمد کوثر در تئاتر مولوی در دو نمایش «لورنزو» و «اتللو» بهروی صحنه رفت. بازیاش در این دو نمایش مورد توجه واقع شد و در نقش اصلی سریال ۱۳ قسمتی «شهر من شیراز» (۱۳۵۴) بازی کرد.
امین تارخ در فیلم پاییزان
امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون
پس از انقلاب در مهر و آبان ۱۳۵۸، تارخ در نمایش استادش بهرام بیضایی «مرگ یزدگرد» در سالن چهارسوی تئاترشهر در نقش «سردار» بهروی صحنه رفت و وقتی بیضایی در سال ۱۳۶۰ همین نمایش را به فیلم تبدیل کرد، تارخ در همان نقش نخستین بازی سینماییاش را هم انجام داد.
دو گام بلند بعدی امین تارخ بازی در نقشهای اصلی سریال های تاریخی «سربداران» (۱۳۶۲) و «بوعلیسینا» (۱۳۶۴) بود که جایگاه او را کاملاً مستحکم کرد.
امین تارخ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی»
تارخ در دههی ۱۳۶۰ و نیمهی اول دههی ۱۳۷۰ در سینما حضوری پررنگ داشت و با کارگردانانی چون پوران درخشنده (پرندهی کوچک خوشبختی)، رسول صدرعاملی (پاییزان)، مسعود کیمیایی (سرب)، علی حاتمی (مادر) و داریوش مهرجویی (سارا) همکاری کرد.
فیلم سارا
او در سال ۱۳۷۳ «کارگاه آزاد بازیگری» را پایه گذاشت که تا به امروز بازیگران زیادی را به سینمای ایران معرفی کرده است. او بیشتر تمرکزش را بر آموزش گذاشت و گزیده کار شد به طوری که در دو دهه ی گذشته مجموعاً در حدود ۲۰ فیلم و سریال بازی کرده است.
آثار برتر امین تارخ بازیگر سرشناس سینما
چهار اثر برتر این بازیگر هنرمند را با هم مرور میکنیم:
۴. اغما (۱۳۸۶)
سریال اغماء
این سریال ۳۰ قسمتی را که با کارگردانی سیروس مقدم در ماه رمضان سال ۱۳۸۶ از شبکه اول سیما پخش شد، می توان در ادامهی سریال های «ماورایی» صداوسیما برای ماه رمضان دانست که دو سال پیش تر با سریال «او یک فرشته بود» (۱۳۸۴) کلید خورده بود.
«اغما» هم مثل «او یک فرشته بود» با موافقتها و مخالفتهای بسیاری هم مواجه شد ازجمله عدهای که آن را ترویج خرافهپرستی میدانستند. تارخ در این سریال در نقش «دکتر طاها پژوهان» جراح مغز و اعصابی که مشهور به پنجهطلایی است بازی میکند که در شرایطی بر سر دوراهی جراحی کردن همسرش قرار میگیرد. حامد کمیلی، لعیا زنگنه، اسماعیل خلج، ناصر ممدوح، ایرج نوذری، عبدالرضا اکبری، نفیسه روشن و شیرین بینا از دیگر بازیگران این سریال هستند.
۳. سربداران (۱۳۶۲)
سریال سربداران
کیهان رهگذار که تارخ را به سریال «شهر من شیراز» معرفی کرده بود، او را به سریال «سربداران» هم معرفی کرد تا یکی از نقشهای مکمل را بازی کند اما محمدعلی نجفی، کارگردان سریال، نقش اصلی «شیخ حسن جوری» را به او داد. داستان این سریال تاریخی به زمان تسلط مغولان بر خراسان بازمیگردد که گروهی با نام «سربداران» با رهبری شیخ حسن جوری در سبزوار علیه حکومت مغول قیام میکنند.
علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، سوسن تسلیمی، فیروز بهجتمحمدی، جمشید لایق، افسانه بایگان، محمد ابهری، عنایتالله بخشی، عطاءالله زاهد، جهانگیر صمیمیفرد، سعید اویسی، فتحعلی اویسی،حسین محجوب، اسماعیل محرابی، محمدعلی ساربان، بهروز بقایی، علیرضا شجاعنوری، چنگیز وثوقی، آتش تقیپور، مینو ابریشمی، رضا کرمرضایی، شهرزاد کمالی، هاشم ارکان، حسین محباهری و حسین خانیبیک از دیگر بازیگران این سریال بودند که نخستین پروژهی سنگین تلویزیون پس از انقلاب محسوب میشود.
مجموعه های تلویزیونی ماندگار امین تارخ
۲. بوعلیسینا (۱۳۶۴)
سریال بوعلی سینا
در این سریال که برخلاف دو سریال قبلی تارخ، کیهان رهگذار فقط نویسنده نبود و کارگردانی اثر را هم خودش برعهده داشت، نقش عنوان را امین تارخ بازی کرد.
داستان از کودکی ابنسینا آغاز می شود و فصول مختلف زندگی او را بهتصویر میکشد. این سریال نخستین بار از شبکه دو سیما پخش شد. فیروز بهجتمحمدی، محمد ابهری، سعید اویسی، اسماعیل محرابی، محسن سهرابی، چنگیز وثوقی، عنایت بخشی، جمشید لایق، عزتالله مقبلی، عطاءالله زاهد، حسین محباهری و سرور نجاتاللهی از دیگر بازیگران این سریال بودند.
۱. دلشدگان (۱۳۷۰)
سریال دلشدگان
امین تارخ که پیشتر در فیلم ماندگار «مادر» (۱۳۶۸) با زندهیاد علی حاتمی همکاری کرده بود، این بار در نقش اصلی فیلم او بازی کرد. تارخ در «دلشدگان» در نقش یک خوانندهی قاجاری بازی میکند که با یک گروه موسیقی برای پر کردن صفحه به فرنگ سفر میکنند.
موسیقی فیلم را حسین علیزاده ساخت و استاد محمدرضا شجریان آوازها و تصانیف فیلم را خواند، اما به تارخ اجازهی لب زدن روی صدای استاد داده نشد و از اینرو هیچکدام از نماهای آوازخوانی تارخ بسته فیلمبرداری نشد.
امین تارخ در فیلم مادر
اکبر عبدی، جلال مقدم، فرامرز صدیقی، سعید پورصمیمی، حمید جبلی، محمدعلی کشاورز، فتحعلی اویسی، رقیه چهرهآزاد، جمشید هاشمپور، شهلا ریاحی، لیلا حاتمی، توران مهرزاد، علیاصغر گرمسیری، منصور والامقام و سرور نجاتاللهی دیگر بازیگران این واپسین فیلم علی حاتمی بودند.
زندگی امین تارخ و گفتگویی متفاوت با وی
امین تارخ پس از دو سال دوری از تلویزیون بار دیگر با سریال رمضانی «رهایم نکن» به تلویزیون بازگشته است. او که در سریالهای رمضانی متعددی ایفای نقش کرده است، در این زمینه می گوید: من کارم بازیگری است چه ایام رمضان باشد، چه عید و چه مناسبتهای دیگر. حال اگر به شکل تصادفی چندین کار رمضانی داشتهام به این دلیل بوده است که تلویزیون کارهای ماه رمضان را جدیتر میگیرد. تلویزیون اصولا در این مناسبت بودجه بیشتری قائل میشود و سوژههای قابل طرح را انتخاب میکند و اصولا ریسک بیشتری می کند.
امین تارخ
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون مباحثی چون دلایل دوری از تلویزیون، لزوم رعایت اصل چندصدایی در صداوسیما، حضور در تلویزیون با سریالهای رمضانی، مخاطبان از دست رفته این رسانه و گرایش آنها به سریالهای ترکیهای، شیوه نظارت بر برنامهها و مدیریتها سخن گفت.
دوری امین تارخ از تلویزیون
امین تارخ که در سریالهایی چون «معصومیت از دست رفته»، «جراحت» و «اغماء» ایفای نقش کرده است، درباره علت دوری طولانیمدت از تلویزیون، اظهار کرد: در این سالها پیشنهادهای بسیاری برای بازی در تلویزیون شده است اما بنده در شرایطی هستم که قرار نیست اشتباهات غیرقابل برگشت مرتکب شوم؛ بنابراین همکاری ام را با تلویزیون کم کردم و مثلا از ۲۰ پیشنهاد، یک پیشنهاد را انتخاب کردم.
زندگی امین تارخ
او درباره علت انتخاب سریال «رهایم نکن» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور، توضیح داد: این سریال کارگردانی دارد که صاحب قدرت لازم برای ساخت مجموعه تلویزیونی جذاب است و از طرفی پیش از این هم با همدیگر همکاری داشتهایم و البته بیش از همکار، با هم دوست هستیم. از طرفی صاحب فیلمنامه ای است که سوژه و قصه دارد و حرفی برای طرح کردن که جذابیتهای لازم را داشته باشد.
این مجموعه جزو نادر سریالهایی است که یک سناریو آماده داشته است. زمانی که شما صرفا با یک طرح روبهرو هستید، حتما آن را نمیپذیرید و اعتماد لازم به فیلمنامه ندارید.
تلویزیون کارهای رمضان را جدی تر میگیرد
این بازیگر درباره حضور پررنگ در سریالهای رمضانی، توضیح داد: من کارم بازیگری است چه ایام رمضان باشد، چه عید و چه مناسبتهای دیگر. حال اگر به شکل تصادفی چندین کار رمضانی داشتهام به این دلیل بوده است که تلویزیون کارهای ماه رمضان را جدیتر میگیرد. تلویزیون اصولا در این مناسبت بودجه بیشتری قائل میشود و سوژههای قابل طرح را انتخاب میکند و اصولا ریسک بیشتری میکند.
زندگی امین تارخ
به عنوان مثال در سریال «اغماء» خیلی بحث بود که اساسا قضیه شیطان و ابلیس مطرح شود و بالاخره این ریسک را کردند و مطرح کردند و در ماه مبارک میتوانستند این کار را بکنند و یا کار «جراحت» که یک فردی فرد دیگر را دوست دارد و پیش از محرمیت با مشکلاتی مواجه میشوند که این مساله مطرح شد و هیچ اتفاق بدی هم نیفتاد.
امیدوارم تلویزیون چندصدایی شود
امین تارخ در پاسخ به اینکه آیا رویکرد چندصدایی در تلویزیون پس از گذشت سالها دیده میشود، اظهار کرد: امیدوارم تلویزیون ما چندصدایی شود و کمی به آن شعارهایی که ۳۰، ۴۰ سال پیش میدادند و میدادیم عمل کنیم.
اینکه بعد از ۴۰ سال صداوسیما تازه به این نتیجه رسیده است که رویکرد چندصدایی داشته باشد اتفاق مبارکی است، اما من کمی ناامیدم و فکر میکنم نه فقط تلویزیون ما، بلکه فرهنگ ما در این مملکت به گونهای برنامهریزی شده است که سلیقه های مختلف میآیند و تغییرات مختلف میدهند.
مصاحبه ای جالب با استاد امین تارخ
به دلیل اینکه برای مدیریت فرهنگی این مملکت هزارصدایی است و نه چندصدایی و هر کسی ساز خودش را میزند. تلویزیون یک جور ساز میزند، سینما یک جور، تئاتر یک جور و وزارت ارشاد طور دیگری ساز میزند. اصولا مباحث فرهنگی به گونهای مدیریت میشود که همیشه یک قیچی بزرگ سانسور پشتش است و قرار است آن تصمیم بگیرد که چه صدایی پخش شود و چه صدایی پخش نشود.
این بازیگر در ادامه این سوال مطرح کرد: فکر میکنم اگر قرار است صاحب یک نظام مستحکم در جامعه باشیم، باید چندصدایی بودن که دیر هم اتفاق افتاد، هر چه زودتر اتفاق بیفتد. هر چند این مطلب را تعارف تلقی میکنم که قرار است، چندصدایی باشد.
مرحوم داود رشیدی و امین تارخ
همیشه قرار بوده و هرگز واقعا اتفاق نیفتاده است. اگر اتفاق میافتاد شاهد یکسری گلههای دست جمعی نمیبودیم. اگر ریز ریز حرفها زده شود و تبدیل به فریاد نشود، خیلی جذابتر است و نشان میدهد ما صاحب رشد، تمدن و صاحب عقل هستیم و بلد هستیم گفتوگو کنیم و مذاکره داشته باشیم. اما زمانی که جامعه ما تبدیل به تکصدایی میشود احتمالا یک فشارهایی ایجاد میشود.
جریمههایی میشویم که بعدا تصمیم میگیریم چند صدایی را انتخاب کنیم. این حرفها زیربنای محکمی ندارد چرا که مدیریت یکدستی ندارد و تصمیمگیری حسابشده و از قبل گرفتهشده وجود ندارد و همه سلیقهای است. اصولا با رفتن یک مدیر آن سلیقه و آن تفکر و تلقی هم میرود و جایش تفکر و تلقی دیگری میآید که جایش را باید از صفر شروع کند.
امیدوارم این چندصدایی که مطرح میشود در صداوسیما شوخی نباشد. ما این مملکت را دوست داریم و هر چه متعلق به مملکت باشد را دوست داریم و باید این چندصدایی را بپذیریم.
زندگی امین تارخ
کلام آخر
تارخ در بخش پایانی گفتوگوی خود مطرح کرد: ما آرزو داریم در مملکت خودمان کار کنیم و در مملکت خودمان شاهد تولیدات فرهنگی شایستهای باشیم و در دنیا هم سرمان را بالا بگیریم.
تلویزیون نیز باید خودش را اصلاح کند تا سیاست های فرهنگی ماندگاری داشته باشد و این همه مدیریت های دمدمی مزاج نداشته باشد وگرنه اهالی هنر ثابت کردند که لیاقت و شایستگی و توانش را دارند و ثابت هم کردهاند که دو سال پشت سر هم اسکار بگیرند و در جشنواره های معتبر دنیا شرکت کنند و این مدیران فرهنگی هستند که باید از این دوستان حداکثر استفاده را ببرند.