عوارض جانبی مصرف قند و شکر

12:20 - 1399/10/04
مصرف بیش از اندازه قند و شکر، باعث دیابت، افسردگی شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
قند و شکر

تقریباً در هر چیزی که می‌خورید، شکر یافت می‌شود. حتی غذا‌هایی با برچسب‌های بدون کالری و بدون چربی، حاوی مقدار مشخصی قند هستند. در حقیقت، حتی میوه‌هایی مانند موز و گوجه فرنگی نیز حاوی فروکتوز هستند؛ که نوعی قند طبیعی است.

مصرف قند، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر متابولیسم و عملکرد‌های بدن بگذارد. کالری موجود در شکر به سوخت بدن کمک می‌کند، در حالی که اسید گلیکولیک آن به سلامت پوست و بدون لک بودن پوست کمک می‌کند.

اما همه قند‌ها برابر نیستند. برای مثال، قند‌های موجود در نوشیدنی‌های گازدار مانند قند‌های موجود در موز یا توت نیستند. قند‌های طبیعی مانند فروکتوز و لاکتوز اغلب در غذا‌های ارگانیک و فرآوری نشده یافت می‌شوند. قند‌های طبیعی همچنین دارای کالری و سدیم کمی هستند. از طرف دیگر، قند‌های تصفیه شده اغلب در غذا‌های فرآوری شده و مصنوعی مانند نوشیدنی‌های گازدار، آب نبات و نوشیدنی‌های انرژی زا یافت می‌شوند.

مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد قند‌های تصفیه شده منجر به چاقی می‌شود. با این حال، مصرف قند همیشه باعث افزایش وزن نمی‌شود. در برخی موارد، اثرات مصرف بیش از حد قند به عنوان اختلالات جدی و سایر عوارض برای سلامتی آشکار می‌شود.

شکر می‌تواند باعث دیابت نوع ۲ شود

خوردن زیاد قند و شکر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. این اختلال متابولیک مزمن زمانی تحریک می‌شود که بدن نتواند به درستی به سیگنال‌های ارسال شده توسط انسولین، هورمون مسئول تنظیم سطح گلوکز خون، پاسخ دهد. برای مطابقت با سطح بالای قند خون، پانکراس سعی در تولید انسولین بیشتر خواهد داشت. اگر این روند ادامه یابد، در نهایت پانکراس تلاش خواهد کرد تا با افزایش سطح قند خون همگام شود. هنگامی که انسولین دیگر نتواند قند خون را در سطح طبیعی و سالم نگه دارد، فرد می‌تواند به دیابت نوع ۲ مبتلا شود.

خوردن زیاد قند و شکر نه تنها منجر به افزایش وزن می‌شود، بلکه خطر ابتلا به فشار خون را نیز افزایش می‌دهد. اگر فشار خون خیلی زیاد باشد، می‌تواند به رگ‌های خونی شما آسیب برساند. این اتفاق، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد. برای اینکه فشار خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید، از مصرف زیاد غذا‌های شیرین و چرب خودداری کنید.

شکر می‌تواند منجر به افسردگی شود

یک مطالعه منتشر شده در مجله روانپزشکی انگلیس نشان داد که افرادی که به طور منظم از غذا‌های فرآوری شده مانند دسر‌های شیرین، غلات تصفیه شده و لبنیات پرچرب استفاده می‌کنند، بیشتر از افرادی که رژیم غذایی کامل مملو از میوه سبزیجات و ماهی دارند، مبتلا به افسردگی می‌شوند، علاوه بر این، مصرف مرتب شیرینی می‌تواند به وابستگی به قند منجر شود که می‌تواند افراد را به شدت در معرض پرخوری و فشارخون قرار دهد.

مقدار زیاد قند در جریان خون می‌تواند باعث انسداد عروق شود و در نتیجه جریان خون غنی از اکسیژن به قلب شما را مختل کند. به همین دلیل، افرادی که مقدار زیادی غذای شیرین و فرآوری شده می‌خورند، نسبت به افرادی که مقادیر کم تا متوسط قند مصرف می‌کنند، در معرض حمله قلبی و سکته مغزی هستند.

خوردن شکر به خودی خود مضر نیست. مصرف بیش از آنچه بدن شما نیاز دارد، می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از اثرات مضر قند، غذا‌های سالم را نسبت به غذا‌های فرآوری شده بیشتر استفاده کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.