راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم

11:32 - 1399/09/28
چگونگی نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم را در مطلب زیر بخوانید

با فرارسیدن فصل سرما یکی از محبوب‌ترین پوشش‌های زمستانه، مربوط به کت و کاپشن‌های چرمی است که علاقمندان و طرفداران بسیار زیادی دارد. این نوع البسه زمستانی اگرچه ظاهری بسیار جذاب و با شکوه به فرد می‌دهد، اما به طور عمومی به علت جنسی که دارد، هزینه به مراتب بالاتری نسبت به دیگر محصولات باید صرف آن کرد. با این حال، هزینه بالای پوشاک چرمی همچون کت و کاپشن، تنها مشکل آن نیست و دردسر بزرگتر، چگونگی نگهداری از این محصولات است چراکه به علت جنس خاصی که دارند ممکن است به سرعت ترک برداشته و یا به اصطلاح پوست پوست شوند که در این صورت هزینه‌ای را که صرف آن کردیم را از دست خواهیم داد. اما آیا روش‌هایی برای چگونگی نگهداری و مراقب از کت و کاپش چرمی وجود دارد که بتواند این پوشاک را برای مدت طولانی تری سالم و زیبا نگه دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه شوید تا اطلاعات جامعی را در خصوص چگونگی نگهداری و مراقبت از کت و کاپشن چرم در اختیار شما قرار دهیم.

راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم14

انواع کت و کاپشن چرم

به گزارش فرارو، چرم متریالی است که همواره مورد توجه طراحان مد و لباس قرار گرفته و خریداران و مشتریان خاصی نیز دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که محصولات چرمی هیچ گاه از مد نمی‌افتند و همیشه طرفداران خاص خود را دارند. محصولات چرم علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی دارند، جزو متریال‌های لوکس و گران قیمت نیز محسوب می‌شوند و این سبب شده است که تولیدکنندگان صنعت مد نیز توجه ویژه‌ای به این متریال داشته باشند. چرم علاوه بر اینکه در تولید کیف و کفش بسیار پرکاربرد می‌باشد، در تولید لباس‌های زنانه و مردانه هم قابل استفاده است. حتی در تولید لباس‌های کودکان هم از چرم، مخصوصا به صورت تکه دوزی، استفاده می‌شود. از جمله مهمترین محصولات تولید شده با چرم، می‌توان به کت و کاپشن اشاره کرد که خصوصاً با فرا رسیدن فصل سرما، بسیاری از افراد جذب ظاهر زیبا و شیک این نوع محصولات می‌شوند. با این حال اگرچه این محصولات اغلب چرمی نامیده می‌شوند، اما باید توجه داشت که جنس چرمی هر یک از این کت‌ها و کاپشن ها، با هم تفاوت دارد که دانستن این تفاوت در نوع چرم، در زمینه شیوه نگهداری از آن بسیار مهم است. انواع کت و کاپشن چرمی، براساس جنس عبارتند از:

۱. کت و کاپش چرم فول گرین:

این رایج‌ترین نوع چرم است که معمولا در دوخت کت و کاپشن چرم به کار می‌رود. چرم فول گرین این مزیت را دارد که ظاهر خوب خود را همیشه حفظ می‌کند و لکه‌ها و خراش‌ها به راحتی روی آن نمایان نمی‌شود و همیشه ظاهر نوی خود را حفظ می‌کند. این نوع چرم را از ظاهر کاملا طبیعی آن می‌توانید تشخیص دهید، چرم فول گرین معمولا رویه‌ای طبیعی و ساییده نشده دارد. اگر پول زیادی را برای خرید کاپشن چرم کنار گذاشته‌اید می‌توانید یک کاپشن چرم فول گرین یا کت چرم شیک پیدا کنید که سال‌ها ماندگاری و زیبایی‌اش را حفظ می‌کند و البته ظاهری شیک به لباس‌های دیگر شما هم می‌دهد.

راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم4

۲. کت و کاپشن چرم جیر:

جیر یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها در کاپشن مردانه است. در واقع جیر طبیعی نوعی چرم و معمولا چرم گوسفند است که سطح آن پرداخت شده و لطافت بالایی دارد. پارچه جیر کمی از چرم سنگین‌تر است چراکه استفاده از مواد شیمیایی در پرداخت و دباغی آن کمی به وزن این نوع چرم می‌افزاید. به دلیل ساختار پرداخت شده جیر، کاپشن جیر مردانه انتخاب مناسبی برای روز‌های به شدت بارانی نیست. در واقع آب می‌تواند کت جیر یا کاپشن جیر شما را خراب کند و لکه‌های آب روی آن باقی بماند. پس بهتر است وقتی کت یا کاپشن جیر به تن دارید احتیاط بیشتر به خرج دهید که خیس نشود. البته شما می‌توانید برای جیر از برخی اسپری‌های مخصوص ضد آب کردن چرم و جیر استفاده کنید، اما پیش از هر اقدامی لیبل روی کاپشن چرم یا جیر خود را بخوانید تا به آن آسیب نزنیدو پیش از استفاده از این اسپری‌های روی تمام سطح کت یا کاپش آن را در بخش‌هایی که کمتر توی دید است مثل زیر یقه تست کنید.

۳. کت و کاپشن چرم پشمی:

کاپشن چرم یا کتی که در آن از پشم استفاده می‌شود بسیار گرم است. پشم معمولا از گوسفند گرفته می‌شود و در لایه داخلی کاپشن چرم به کار می‌رود تا به بدن نزدیک بوده و از عبور سرما جلوگیری کند. اگر داخل کاپشن چرم شما از پشم استفاده شده باشد، لایه رویی چرم می‌تواند چرم رنگ شده یا جیر باشد. کاپشن یا کت پشمی لباس مردانه بسیار گرمی برای روز‌های سرد است، اما معمولا گران‌قیمت‌تر از دیگر مدل‌های کاپشن چرم مردانه است.

۴. کت و کاپشن چرم گاو:

به گزارش فرارو، یکی از محبوب‌ترین جنس‌های کت چرمی، پوست گاو است. این مدل کت چرمی دوام بسیار بالایی دارد. با این حال، این به این معناست که وقتی به آن دست می‌زنید، حس می‌کنید که کمی سفت و سخت است. البته یک کت چرمی از جنس چرم گاو معمولا با گذشت زمان کمی نرمتر خواهد شد. یعنی هرچقدر که بیشتر کت خود را بپوشید، بهتر می‌شود.

راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم11

سبک‌های اصلی کت و کاپشن چرمی

علاوه بر جنس کت و کاپشن‌های چرمی، این محصولات در مدل‌های مختلف نیز تولید و عرضه می‌شوند که پاسخگوی نیاز‌ها و سلایق مختلف است. مهمترین سبک‌هایی که براساس ان کت و کاپش‌های چرمی تولید می‌شود، عبارتند از:

۱. کت چرمی موتور سواران:

کت چرمی مدل موتورسواری، بر اساس مدل اصلی و کلاسیک کت چرمی یعنی مدل Perfecto طراحی شده است و در حال حاضر، محبوب‌ترین مدل کت چرمی موجود در بازار است. زیپ این مدل کت در یک سمت بدن بسته می‌شود، یعنی یک لایه کت روی یک لایه دیگر قرار می‌گیرد. به این ترتیب، هوای سرد از هیچ طریقی نمی‌تواند به درون کت نفوذ کند. همچنین، کت چرمی مدل موتورسواری یقه هم دارد. بعضی از مدل‌های این کت چرمی، جزئیات و متعلقاتی روی خود دارند که باعث می‌شوند فرم آن‌ها از حالت خشک و مردانه خارج شده، و به فرمی خانمانه تبدیل شود. به عنوان مثال، زیورآلات، برچسب‌هایی که با اتو به کت می‌چسبند، دکمه‌های خاص، و غیره.

۲. کت چرم خلبانی:

از نظر قوانین مد، این کت‌ها یکی از کاربردی‌ترین لباس‌های مردانه برای بیرون است که می‌توانید داشته باشید. می‌توان این ژاکت‌ها را به همراه شلوار جین و یک تی‌شرت سفید یا یک پیراهن کتان پوشید و می‌توان آن را جایگزین کت در کت و شلوار نمود البته نه در مراسم عروسی!

۳. کت چرم بلند:

این مدل معمولاً بلند و دارای چندین جیب و یک کمربند در قسمت کمر است. معمولاً به‌وسیله یک چاک مخفی بسته می‌شود. این سبک خصوصاً در رنگ قهوه‌ای خوب بوده و زمانی که پایین‌تر از کمر باشد بهتر از شما محافظت کرده و شما را گرم‌تر نگه می‌دارد. این مدل یک سبک زمستانی کامل است به‌ویژه اگر در روستا و اطراف شهر زندگی می‌کنید و می‌توانید آن را به همراه شلوار جین متناسب، یک بافت ضخیم و یک جفت بوت چلسی بپوشید.

۴. کت چرم ورزشی:

این سبک دارای حداقل برش با زیپ‌هایی روی سینه و یک یقه‌ی نواری و دکمه‌دار است. پوشیدن این مدل بسیار راحت بوده و آزادی و حرکت بدن در آن عالی است. این مورد برای افرادی که سرشانه‌های پهن و بزرگ دارند و نیز کسانی که به دنبال چرم ضخیم‌تر هستند انتخابی عالی است. این ژاکت ظاهری ساده و شیک دارد بنابراین با شلوار‌های جین و تی‌شرت‌های طرح ساده ست می‌شود.

۵. کت چرم کلاسیک:

مسلماً این کت پدر تمامی کت‌های چرمی است و همان‌طور که حدس می‌زنید این مدل برای خلبانان طراحی شده است. به‌طور سنتی این مدل کت از چرم گوسفند تهیه شده است. این کت برای تعادل گرما طراحی شده بنابراین برای خنک ماندن از پوشیدن لایه‌های اضافی خودداری کنید. ظاهر خود را ساده نگه داشته و این ژاکت را به همراه شلوار‌های ساده و یک بافت یا تی‌شرت با رنگ روشن بپوشید.

راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم3

شیوه‌های نگهداری از کت و کاپشن چرم

برای نگهداری از کت و کاپشن چرم می‌توان راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه ملاحظه خواهید کرد؛

۱. از کاپشن خود در برابر آب محافظت کنید:

به گزارش فرارو، محافظ‌های چرم زیادی یا محصولات ضدآب سازی چرم فراوانی در بازار وجود دارد، ولی قبل از خرید برچسب آن‌ها را به خوبی بخوانید. یک اسپری پلیمری سیلیکون یا یک اسپری کوپلیمر آرسلیک می‌توانند به حفظ ظاهر و براقی کاپشن چرم شما کمک کنند. استفاده از محصولاتی که برپایه روغن یا واکس ساخته شده اند حالت محافظت کنندگی بیشتری بوجود می‌آورند، ولی برای کاپشن‌ها به خاطر تاثیری که بر روی رنگ ماندگاری و بو می‌گذارند، توصیه نمی‌شوند. محصولی که می‌خواهید بخرید را به خوبی بررسی کنید تا بدانید چه میزان در برابر آب مقاومت می‌کند. به طور معمول هرچند هفته یا ماه یکبار باید از این محصولات دوباره استفاه کنید. حتی با آنکه استفاده از روش بالا باعث می‌شود کاپشن در برابر آسیب با آب مقاوم شود، ولی کاملا ضدآب نمی‌شود حتی اگر محصول به کار برده شده ادعای این چنینی داشته باشد، بنابراین هرگز کاپشن چرمی خود را در آب غوطه ور نکنید و یا در ماشین لباس شویی قرار ندهید.

۲. از نرم کننده چرم استفاده کنید:

استفاده از این نرم کننده‌ها از خشکی و شکستگی چرم جلوگیری می‌کند، اما باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از این نرم کننده ها، ممکن است باعث کنده شدن قطعات چرم شود و رنگ آن را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین در هنگام استفاده از نرم کننده‌های چرم، فقط زمانی از آن‌ها استفاده کنید که کت و یا کاپشن چرمی شما خشک شده باشد. همچنین به یاد داشته باشید که نرم کننده‌های مخصوص جنس چرم مورد نظر را استفاده کنید.

۳. در استفاده از براق کننده ها، احتیاط کنید:

اگرچه براق کردن کت و کاپشن چرمی می‌تواند ظاهری زیبا به پوشش مابدهد، اما باید در نظر داشته باشید که اغلب براق کننده‌ها سبب خشک شدن کت چرمی می‌شوند. همچنین نباید برای کت‌ها جیر از براق کننده استفاده کنید.

راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم13

روش‌های شستن کت و کاپشن چرم

کت و کاپشن چرم نیز به مانند سایر البسه ممکن است کثیف شود و نیازمند شستشو باشند، اما باید توجه داشت که شستن چرم نیازمند رعایت اصولی است که در ادامه خواهد آمد؛

۱. دستورالعمل را مطالعه کنید: تمامی کاپشن‌های چرمی که فروخته می‌شوند دارای برچسبی هستند که در آن نحوه تمیز کردن چرم توضیح داده شده است. چون انواع مختلفی از چرم وجود دارد نیاز به نوع خاصی از تمیز کردن دارند. استفاده از مراحل زیر اگر به طور کامل انجام شود به طور کلی مشکلی پیش نمی‌آورد، ولی برای هیچ روشی تضمین این وجود ندارد که بر روی تمامی چرم‌ها به خوبی جواب دهد.

۲. از پارچه نم دار استفاده کنید: در شرایط زمستانی و مرطوب، باقی مانده‌های سفید نمک ممکن است روی چرم شکل بگیرند. آن‌ها را سریعا با یک دستمال خیس پاک کنید تا از ایجاد نقاط خشک و شکاف دار جلوگیری کنید. اجازه دهید که چرم در هوای آزاد خشک شود و بر روی نقاطی که این ذرات شکل گرفته اند از نرم کننده استفاده کنید. همچنین اگر کاپشن چرم شما خیلی وقت می‌شود در کمد بوده است ممکن است نیاز به غبارگیری داشته باشد. از خراشیدن و ضربه زدن به چرم خودداری کنید و از یک پارچه خشک نخی و یا برس موی سر استفاده کنید.

۳. برای جیر از اسفنج یا برس مخصوص استفاده کنید: استفاده از این برس‌های مخصوص می‌تواند باعث حذف کثیفی چرم شود، ولی ممکن است سبب خراشیدگی دیگر مواد شود. شما می‌توانید از یک اسفنج نرم یا یک گزینه ارزان‌تر استفاده کنید. از این روش برای چرم‌های غیر جیر یا چرمی که نوع آن را نمی‌دانید، استفاده نکنید.

۴. از تمیز کننده‌های مخصوص استفاده کنید: تنها محصول تمیز کننده چرمی که با نوع چرم شما مطابقت داشته باشد انتخاب کنید، به صورت ایده آل این محصول میتواند توسط همان کارخانه‌ای که کاپشن شما را تولید کرده باشد، ساخته شده باشد. همیشه در بخش‌های مخفی چرم برای بررسی از بین بردن رنگ یا آسیب زدن محصول تمیزکننده را تست کنید و اجازه دهید حداقل ۵ دقیقه از بکارگیری آن بگذرد و سپس آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید. اگر مشکلی پیش نیامده بود می‌توانید طبق دستورالعمل آن محصول استفاده کنید.

۵. استفاده از الکل یا صابون: اگر روی کاپشن چرم شما کپک قرار گرفته است که معمولا به حالت یک کرک خاکستری یا سفید است، می‌توانید مقدار یکسانی از آب و الکل را با هم مخلوط کنید و با استفاده از یک دستمال نخی که در این محلول زده شده است، آن را پاک کنید. اگر موفق به پاک شدن آن نشدید، می‌توانید از یک صابون ضدباکتری به همراه آب استفاده کنید. زمانی که کارتان تمام شد می‌توانید با یک پارچه نخی خشک مایع اضافی را پاک کنید. هیچوقت یک محصول چرمی را در ماشین لباس شویی نشویید.

راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم20

روش‌های نگهداری از کت و کاپشن چرمی

نگهداری درست از کت و کاپشن چرمی، بهترین راه برای افزایش دوام این محصولات است چرا که در صورت آسیب دیدن، تعمیر کردن آن‌ها چندان راه مناسبی نخواهد بود. برای افزایش طول عمر کت و کاپشن چرمی خود می‌توانید از روش‌های نگهداری زیر بهره بگیرید؛

۱. کت چرم را روی جالباسی آویزان کنید:

یک جالباسی پهن بهترین گزینه برای به حداقل رسانی ایجاد چروک بر روی چرم شما است.

۲. کت چرم را دور از گرما و نور خورشید قرار دهید:

تابش مستقیم نورخورشید می‌تواند رنگ چرم را از بین ببرد یا باعث ایجاد لکه‌های بی رنگ نقطه نقطه شود. گرما می‌تواند باعث شکاف‌های متعدد و خشک شدن چرم شود؛ بنابراین کاپشن را در محلی خنک و به دور از منابع حرارتی قرار دهید.

۳. کت چرم را در معرض هوا قرار دهید:

چرم اگر در معرض هوای خشک قرار بگیرد بهتر دوام می‌آورد. هرگز چرم را در کیسه‌های پلاستیکی یا زیر لفاف‌های پلاستیکی قرار ندهید. اگر کاپشن خود را در کمدی جایی گذاشته اید هرچند وقت یکبار در کمد را باز کنید تا در معرض هوا قرار گیرد.

۴. کت چرم را خشک نگه دارید:

قبل از اینکه بخواهید کاپشن چرم خود را برای مدت طولانی در جایی قرار دهید تا از آن نگهداری شود آن را خشک کنید. خشک کردن چرم باعث می‌شود که احتمال حمله آفت به کاپشن شما کم شود، ولی باز هم هرچند وقت یکبار برای بررسی وجود آفت کمد یا محل نگهداری چرم را چک کنید.

راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم20

راهکارهای نگهداری و مراقبت از کت و کاپش چرم20

منبع خبر: سایت فرارو