تشخصی کرونا توسط هوش مصنوعی

10:17 - 1399/08/21
این هوش مصنوعی با شنیدن صدای سرفه کرونا را تشخیص می‌دهد

مطابق خبر عجیبی که منتشر شده، پژوهشگران آمریکایی موفق شده‌اند که الگوریتم هوش مصنوعی‌ای بسازند که می‌تواند در ۹۸.۵ درصد موارد با شنیدن صدای سرفه افراد موفق می‌شود که تشخیص درست بیماری کرونا را بدهد. البته این پژوهشگران در انتظار تایید مراجع نظارتی برای توسعه این اپ هستند.

مطابق خبر عجیبی که امروز منتشر شده، پژوهشگران آمریکایی موفق شده‌اند که الگوریتم هوش مصنوعی‌ای بسازند که می‌تواند در ۹۸.۵ درصد موارد با شنیدن صدای سرفه افراد موفق می‌شود که تشخیص درست بیماری کرونا را بدهد.

تشخصی کرونا توسط هوش مصنوعی20

البته این پژوهشگران در انتظار تایید مراجع نظارتی برای توسعه این اپ هستند. آنها می‌گویند که برخی صداهای تولید شده در سرفه افراد دارای کرونا، توسط گوش انسان‌ها به صورت عادی قابل شنیدن نیست و الگوریتم به همین بخش از صدا توجه می‌کند.

این هوش مصنوعی توسط پژوهشگاه فناوری ماساچوست یا MIT ابداع شده است. نتیجه پژوهش آنها در ژورنال مهندسی پزشکی و زیست‌شناسی منتشر شده است. این مقاله می‌گوید که حتی وقتی که شما بدون علامت هستید، اگر کرونا داشته باشید، صدای سرفه‌تان تغییر می‌کند!

اما واقعا می‌شود به این الگوریتم تکیه کرد؟

مسلما برای مقاصد درمانی و تشخیصی جدی، خیر! اما خب می‌شود از آن برای غربالگری دانش‌آموزان و دانشجوها، کارگران و کلا توده مردم در اماکن نسبتا شلوغ استفاده کرد.

MIT تنها مؤسسه‌ای نیست که به این شیوه غربالگری کرونا علاقه‌مند شده و دانشمندانی از کمبریج، کارنگی ملون و استارت‌آپ انگلیسی Novoic هم به پروژه مشابهی فکر می‌کنند.

در ماه جولای، کمبریج اعلام کرد که دانشمندانش موفق شده‌اند الگوریتمی بسازند که با شنیدن صدای سرفه و تنفس افراد در ۸۰ درصد موارد بیماری کرونای آنها را تشخیص می‌دهد.

کلا شیوه کار این است که تعداد زیادی نمونه صوتی افراد بیمار و سالم به الگوریتم داده می‌شود و الگوریتم با مقایسه آنها به منطق و شیوه‌ای برای تشخیص می‌رسد!‍