برفک یخچال

یخچالم برفک میزنه چیکار کنم؟ | به این روش برفک یخچالت رو از بین ببریم

10:23 - 1402/03/22
برفک یخچال رو چه طوری از بیم ببرم؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.
برفک یخچال

یخچال از مهم ترین اعضای آشپزخانه در هر خانه ایست. اینکه بتوانید یخچالی سالم و بدون مشکل داشته باشید نیز مهم است. در این راستا آیا می‌دانید علت برفک زدن یخچال چیست؟ برفک یخچال همان چیز آزاردهنده ایست که در یخچال‌های قدیمی بیشتر دیده می‌شود. برفک قسمت یخزده ای از یخچال است که انگار آب ریخته و یخ زده باشد. برای از بین بردن برفک زدن یخچال باید چاره ای اندیشید. برای اینکه بدانید برفک یخچال به چه علت به وجود می‌آید و راهکار آن چیست این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

توجه نشان ندادن به برفک زدن یخچال و رها کردن آن باعث ایجاد برفک بیشتر می‌شود. برفک در یخچال راندمان موتور آن را پایین می‌آورد. همچنین باعث افت قدرت خنک کنندگی می‌شود. در نهایت این مشکل می‌تواند موجب خرابی یخچال بشود. اما علت این موجود مزاحم در یخچال چیست؟ گویند هر چیز که باعث تقابل سرمای درون یخچال و گرمای بیرون آن بشود باعث برفک زدن یخچال می‌شود. این تقابل علت‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد. در ادامه این مقاله به علت‌های اصلی برفک زدگی در یخچال می‌پردازیم.

با مهم ترین دلایل برفک زدن یخچال آشنا شوید

از مهم ترین علت‌های به وجود آوردن برفک در یخچال هرچیزی است که باعث برخورد هوای سرد یخچال با هوای گرم بیرون آن بشود. که در ادامه به انواع دلایل آن آشنا می‌شویم.

۱. لاستیک درب یخچال پوسیده علت برفک زدن یخچال

از علت‌های روتین برفک زدن یخچال، این است که هوا به درون یخچال نفوذ کند. چه نوع یخچال‌هایی بیشتر دچار نفوذ هوا می‌شوند؟ یخچال‌هایی که از واشر دچار خرابی هستند. واشر‌ها پس از مدت زمانی پوسیده می‌شوند و دیگر قابلین کیپ نگهداشتن یخچال و درب به یکدیگر را به خوبی قبل ندارند. به همین طریق شما باید به فکر تعویض واشر یخچال خود باشید. برای اینکه بتوانید جلوی برفک زدن یخچال خود را بگیرید هر چند مدت یکبار واشر یخچال خود را تعویض کنید.

یخچالم برفک میزنه چیکار کنم؟ | به این روش برفک یخچالت رو از بین ببریم5 تعویض واشر یخچال

۲. محل یخچال نامناسب است

استفاده نامناسب از یخچال در جاهای نامناسب موجب ایجاد برفک می‌شود. در بین کاهارهایی که نباید حین استفاده از یخچال انجام دهید در جای نامناسب قرار ندادن یخچال نیز به چشم می‌خورد. شما باید مراقب باشید که یخچال را در جای نزدیک به وسایل گرمازا مثل گاز و سماور قرار ندهید. اگر در کنار اینگونه وسایل یخچال قرار داشته باشد، احتمال برفک زدن یخچال با هر باز و بسته شدن درب آن بالا تر می‌رود. هر بار باز شدن درب یخچال مساوی ورود میزان زیادی هوای گرم به داخل یخچال و برفک زدن بیشتر یخچال می‌شود.

۳. بدنه یخچال دچار استهلاک شده است

استهلاک بدنه یخچال یکی دیگر از علت‌هایی است که باعث برفک زدن یخچال می‌شود. ضربه خوردن در هنگام جابه جایی و رطوبت زیاد در محیط اطراف یخچال می‌‌تواند موجب پوسیدگی و آسیب به بدنه دستگام شود و این پوسیدگی بدنه دستگاه نیز می‌تواند باعث خرابی بدنه و از طرف دیگر برفک زدن یخچال شما بشود.

یخچالم برفک میزنه چیکار کنم؟ | به این روش برفک یخچالت رو از بین ببریم17

چرا باید برفک یخچال را از بین ببریم

چرایی نیاز به از بین بردن برفک یخچال‌ها را بهتر است اینگونه توضیح بدهیم که اگر شما برفک یخچال را از بین نبرید، علاوه بر اینکه فضای یخچالتان گرفته شده است راندمان آن نیز پایین می‌آید. حجم برفک اگر زیاد باشد می‌تواند باعث جلوگیری از خنک شدن بخش‌های مختلف یخچال بکند. همچنین برفک زدن یخچال می‌تواند بوی بدی در فضای داخلی یخچال ایجاد بکند. با آب کردن برفک یخچال دمای دستگاه به حالت عادی برمی‌گردد. از آنجا که برفک یخچال مانع از کارکرد درست ترموستات برای تنظیم دما می‌شود با از بین بردن برفک کارکرد تموستات نیز به حالت اولیه باز می‌گردد.

یخچالم برفک میزنه چیکار کنم؟ | به این روش برفک یخچالت رو از بین ببریم0

چگونه سریع برفک یخچال را از بین ببریم؟

یک زمان‌هایی نیاز پیدا می‌کنید که برفک‌های چند ماه ماندهیخچال خود را تمیز کنید. در این زمان باید حواستان به چند نکته باشد. ۱. هرگز از وسایل تیز و برنده برای جداکردن برفک یخچال استفاده نکنید. این کار ممکن است به یخچال شما آسیب جدی وارد کند. ۲. هرگز از وسایل گرمازا برای از بین بردن برفک یخچال یا آب کردن آن مثل سشوار و آب جوش استفاده نکند. چرا که این کار باعث آسیب به قطعات داخلی یخچال شما می‌شود. ۳. اجازه بدهید برفک یخچال به صورت طبیعی و در طول زمان آب شود در انتهای آب شدن برفک یخچال می‌توانید از یک کاردک پلاستیکی برای جدا کردن برفک یخچال استفاده کنید. ۴. فراموش نکنید حتما باید یخچال خود را از برق بکشید و صبر کنید تا برفک آن آب بشود. ۵. قفسه‌ها و طبقات را پیش از شروع آب شدن برفک از یخچال بیرون بیاورید. شستشو آن‌ها پیش از قرار دادن مجدد در یخچال را فراموش نکنید. ۶. پس از آب شدن برفک داخل یخچال را با پارچه نخی و تمیز دستمال بکشید و سپس طبقات را در آن بگذارید و مجددا یخچال را به برق وصل کنید.

یخچالم برفک میزنه چیکار کنم؟ | به این روش برفک یخچالت رو از بین ببریم4 برفک زدن یخچال باعث کاهش کارکرد یخچال

چگونه جلوی برفک زدن یخچال را بگیریم

پس از هر بار که درب یخچال را باز می‌کنید چک کنید که درب را به خوبی بسته باشید. همچنین سعی کنید مواد غذایی را درون یخچال پر نکنید تا هوا درون طبقات به خوبی جریان داشته باشد. فاصله یخچال از دیوار حداقل ۱۰ سانتی متر باشد. برفک زدن یخچال یک مشکل عمده و آزاردهنده بیشتر افراد دارنده یخچال‌های قدیمی است. راه حل‌هایی برای جلوگیری از برفک زدن یخچال ارائه کردیم. در این بین در راستای از بین بردن برفک یخچال خود کوشا باشید و هر چند ماه یکبار یا در صورت نیاز ماهی یک بار به برفک زدایی یخچال خود بپردازید.