سبزی خوردن | سبزی خوردن خانگی | کاشت سبزی خوردن در خانه

با این روش که میگم سبزی خوردن را در گلدان خودت بکار تا هر روز سبزی خوردن تازه داشته باشی

10:14 - 1402/03/20
ما در اینجا نحوه کاشت سبزی خوردن در گلدان را به شما آموزش دهیم.
کاشت سبزی خوردن در گلدان

کاشت سبزی خوردن در خانه ایده ای فوق العاده برای کسانی است که دوست دارند در تمام فصول سال به انواع سبزی تازه دسترسی داشته باشند. هر یک از سبزیجات خواص خاص خود را دارند، اما حتماً درباره سبزیجات برگ تیره از جمله اسفناج یا جعفری و در کل انواع سبزی خوردن تعاریف زیادی شنیده اید. اگرچه سبزی خوردن همیشه یک پای ثابت سفره‌های ما بود، اما این روزها به دلیل گران شدن طرفداران کمتری دارد. هر چند این مشکل هم راه حل خاص خود را دارد.

با این روش که میگم سبزی خوردن را در گلدان خودت بکار تا هر روز سبزی خوردن تازه داشته باشی 8

با کاشت سبزی خوردن در منزل یا آپارتمان خود می‌توانید نه تنها در تمام طول سال از داشتن سبزی تازه لذت ببرید و از خواص آن بهره مند شوید، بلکه در هزینه‌های خرید سبزی هم صرفه جویی زیادی کنید. در این مطلب قرار است نحوه کاشت سبزی خوردن در گلدان را به شکلی کاملاً ساده و عملی به شما آموزش دهیم. پس این فرصت بی نظیر را از دست ندهید.

روش های کاشت سبزی خوردن در گلدان

کاشت سبزی خوردن در آپارتمان هم بر خلاف تصور بسیاری از افراد کار ساده ای است. شما می‌توانید با استفاده از گلدان یا چند تشت پلاستیکی، انواع و اقسام سبزی خوردن از تره و شاهی گرفته تا جعفری، گشنیز، ریحان و حتی مرزه را خودتان بکارید و محصول خوش عطر و طعم خود را به صورت تازه برداشت کنید. در ادامه به صورت تفکیک شده نحوه کاشت سبزیجات مختلف را به شما آموزش می‌دهیم.

کاشت سبزی خوردن تره در گلدان

برای کاشت این سبزی کار چندان سختی پیش رو ندارید. تنها باید گلدان مناسب را انتخاب و خاک گلدان را مهیا کنید. توجه داشته باشید که گلدان شما حداقل ۱۵ و یا ۲۰ سانتی متر طول داشته باشید. در مورد خاک مناسب هم در بخش نکات مهم آموزش‌های لازم را به شما خواهیم داد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بذر تره را در فاصله کوتاهی از سطح خاک، درون گلدان قرار دهید. سپس مقداری خاک روی آن بپاشید.

توجه داشته باشید که تره برای رشد هم به نور خورشید و هم سایه احتیاج دارد. پس گلدان را در مکانی که کمی سایه دارد، قرار دهید و به صورت مرتب آن را آبیاری کنید. میزان و تعداد دفعات آبیاری نباید به قدری باشد که خاک درون گلدان خشک یا بیش از اندازه خیس شود. در صورت رویش تره باید دقت کنید که هنگام برداشت، تمامی برگ‌های یک ساقه را از آن جدا نکنید.

کاشت سبزی خوردن ریحان در گلدان

ریحان یکی از پرطرفدارترین سبزی‌های خوردن است که نسبت به سایر سبزیجات هم رشد خوبی دارد. یعنی شما نسبت به میزان بذری که می‌کارید، می‌توانید انتظار برداشت قابل توجهی داشته باشید. برای کاشت ریحان باید یک ظرف پلاستیکی یا گلدانی را انتخاب کنید که حداقل پهنای آن حدود ۱۰ سانتی متر باشد. به عبارتی هر چه پهنای ظرف بیشتر باشد، سبزی شما فضای بهتری برای رشد خواهد داشت.

بذر را درون خاک زهکشی شده در فاصله کمی از سطح خاک قرار دهید. دقت داشته باشید که ریحان بر خلاف تره علاقه زیادی به نور خورشید و البته گرمای آن دارد. بنابراین شما حداقل باید در طول روز ۶ ساعت نور خورشید را برای گلدان ریحان فراهم کنید. این سبزی را هم باید به صورت روزانه آبیاری کنید، خصوصاً زمانی که دمای هوا بالاست.

برگ‌های ریحان را باید زمانی برداشت کنید که شاخه آن حدود ۵ سانتی متر رشد کرده باشد. توجه داشته باشید که هرس کردن شاخه‌ها حتی منجر به افزایش باردهی آنها می‌شود. اما درست مانند تره نباید تمامی برگ‌های یک شاخه ریحان را از آن جدا کنید.

نحوه کاشت گشنیز در گلدان

از دیگر سبزی‌های پر خاصیت و پر مصرف می‌توانیم به گشنیز اشاره کنیم. برای کاشت گشنیز در گلدان به ظرفی پلاستیکی با عمق حداقل ۲۰ سانتی متر یا بیشتر نیاز دارید. نحوه کاشت گشنیز با ریحان و تره کمی متفاوت است. به این صورت که پس از پر کردن گلدان از خاک زهکشی شده و مناسب، باید ۳ تا ۴ سانتی متر از آن را برای کاشت بذرها خالی بگذارید. سپس تخم گشنیز را درون خاک بکارید و به آن آب بدهید.

پس از اتمام این مرحله باید فضایی شبیه به گلخانه روی آن ایجاد کنید. برای این کار باید یک پلاستیک را به کمک یک نخ یا بهتر از آن به کمک یک کش روی گلدان بکشید. پلاستیک را تا زمانی که سبزی گشنیز جوانه زد و جوانه‌ها سر از خاک بیرون آوردند، روی گلدان نگه دارید. بعد از آن باید پلاستیک را از روی گلدان جدا کنید و گشنیزها را به صورت معمول آبیاری کنید. توجه داشته باشید که گشنیز هم به نور مناسب خورشید نیاز دارد، پس آن را در سایه یا جای بدون نور قرار ندهید.

نحوه کاشت پیازچه در گلدان

روش کاشت پیازچه در آپارتمان و به کمک گلدان با سایر سبزیجاتی که ذکر کردیم کمی متفاوت است. به عبارتی شما برای برداشت پیازچه به بذر این سبزی نیازی ندارید. سعی کنید یک لیوان یا ظرف استوانه ای مناسبی را انتخاب کنید. پس از آن چند عدد پیازچه را انتخاب و قسمت انتهایی نزدیک به ریشۀ آن‌ها را به کمک یک کش ببندید.

لیوان یا گلدان را با کمی آب پر کنید و پیازچه‌ها را درون آن بگذارید. دقت داشته باشید که حجم آب باید تا حدود ۶ سانتی متر از سطح لیوان بالا بیاید. نگهداری پیازچه‌ها را تا زمان جوانه زدن آن‌ها ادامه دهید. این زمان ممکن است بین یک هفته تا ۱۰ روز طول بکشد. پس از گذشت این مدت، باید پیازچه‌ها را درون یک گلدان پر از خاک مناسب منتقل کنید. توجه داشته باشید که عمق گلدان یا ظرفی که انتخاب می‌کنید برای این کار مناسب باشد.

ظرف یا گلدان حاوی پیازچه باید نور خورشید را به اندازه کافی دریافت کند. خاک این سبزی هم نباید به صورت کامل خشک شود، پس حتماً قبل از خشک شدن کامل آن را آبیاری کنید. برای برداشت پیازچه هم نباید ساقه‌های آن را تا ته بچینید و باید چند سانتی متر از ساقه را روی خاک حفظ کنید. اگر دوست دارید پیاز این سبزی را برداشت کنید، باید اجازه دهید ساقه آن به حداقل ۱۵ سانتی متر برسد.

نحوه کاشت جعفری در گلدان

جعفری از آن دست سبزیجاتی است که هم به نور خورشید و هم به سایه احتیاج دارد. برای کاشت این نوع سبزی خوردن هم می‌توانید روی باغچۀ خانه حساب باز کنید، هم بذرها را درون یک گلدان یا تشت پلاستیکی بکارید و تا رسیدن به نتیجه، از کاشته‌های خود مراقبت کنید. جعفری در هوای متعادل و حدوداً ۲۵ درجه‌ ای رشد پیدا می‌کند. پس باید شرایط را برای آن مهیا کنید و از یخ زدگی یا قرار دادن آن در معرض گرمای شدید خورشید، خودداری کنید.

اگر قصد دارید بذرهای جعفری را درون باغچه خانه بکارید، بهتر است از شب قبل آنها را درون آب غوطه ور کنید. سپس آن‌ها را درون خاک از قبل آماده و زهکشی شده بکارید. فقط این نکته را به یاد داشته باشید که اگر جعفری را در گلدان بکارید، می‌توانید در تمام فصول سال از آن سبزی تازه برداشت کنید. ضمن اینکه عمق کاشت دانه‌ها را نیز باید رعایت کنید. این اندازه بین ۲ تا ۳ سانتی متر متغیر خواهد بود.

ابزار مورد نیاز برای کاشت سبزی خوردن در خانه

چه بخواهید سبزی خوردن را در منزل حیاط دار و چه در آپارتمان بکارید، داشتن تجهیزات لازم می‌توانند نتیجه بهتری را به دنبال داشته باشند. برای مثال یکی از مهم ترین چیزهایی که نیاز دارید، بذر مناسب و به اندازه کافی است. داشتن گلدان مناسب، آبپاش، بیلچه، الک و دستکش هم می‌تواند روند کار شما را تسریع کند. هرچند همانطور که گفتیم به جای گلدان حتی می‌توانید از تشت پلاستیکی استفاده کنید. با کمک تشت برداشت سبزی شما بیشتر هم خواهد شد. اما یکی از مواردی که باید هنگام کاشت سبزی خوردن در آپارتمان یا در باغچه به آن توجه کنید، خاک زیر کشت است.

نکات مهم درباره خاک مناسب کاشت سبزی خوردن

  • خاک مناسب برای سبزی خوردن باید عاری از هر گونه چمن، علف هرز، سنگریزه یا مواد اضافی دیگر باشد.
  • از غنی بودن خاک خود اطمینان حاصل کنید.
  • میزان خاک رس و شن خاک را تنظیم کنید تا باعث بیش از حد خشک یا مرطوب شدن آن نشوید.
  • هنگام ریختن خاک در گلدان یا آماده سازی آن در باغچه منزل مراقب هر گونه توده اضافی باشید. هر چیز اضافی موجود در خاک می‌تواند مانع از رشد ریشه‌های سبزیجات شود.
  • خاک مناسب برای کاشت سبزی باید به صورت متوسط (PH) 6 یا 7 داشته باشد.
  • برای تقویت خاک گلدان از ترکیب کودهای دامی، کمپوست یا مالچ استفاده کنید. شاید بهتر باشد برای این کار از صاحب یک گلخانه یا فروشنده خاک‌های مخصوص کاشت سبزیجات کمک بگیرید.

نکات مهم در کاشت سبزی خوردن

  • برای کاشت انواع سبزی خوردن حتماً به فصل مناسب آن توجه کنید. کاشت بذر در زمان نامناسب می‌تواند روی کیفیت و طعم دانه اثرگذار باشد.
  • تره از جمله گیاهانی است که حساسیت زیادی به خشک بودن و آبیاری کم دارد. بنابراین باید به طور مرتب آن را آبیاری کرد تا پروسه رشد خود را به صورت درست تکمیل کند.
  • قبل از کاشت بذر سبزی خوردن حتماً خاک را شخم زده و آن را با کود یا کمپوست مناسب غنی کنید.
  • در انتخاب بذر مناسب دقت کنید. بذر خود را از جای معتبر خریداری کنید و از کهنه نبودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار حتماً تاریخ روی جعبه را بررسی کنید.
  • اگر سبزیجات را در حجم گسترده می‌کارید، بهتر است برای جلوگیری از بیماری آن‌ها، از آفت کش‌های مناسب، بدون ضرر و البته خانگی استفاده کنید.
  • برای کاشت مناسب و دقیق هر بذر حتماً دستور العمل‌های ذکر شده روی جعبه آن را مطالعه و پیگیری کنید.