گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا رو چطور قلمه بزنیم؟ | اگه میخوای سانسوریات رو تکثیر کنی بیا اینجا تا یادت بدم

01:32 - 1402/03/17
اگر دوست داری سانسوریا یا گیاه خانگی ات رو تکثیر کنی پس در ادامه مطلب با ما همراه باش.
گیاه سانسوریا

پاتوق آنلاین: اگر دوست داری سانسوریا یا گیاه خانگی ات رو تکثیر کنی پس در ادامه مطلب با ما همراه باش.

تکثیر و قلمه زدن سانسوریا

یکی از قسمت های جذاب پرورش گیاه سانسوریا، تکثیر آن است. تکثیر گیاه سانسوریا بسیار آسان است و هر فرد مبتدی می تواند آن را انجام دهد. اینکه چه فصلی برای قلمه زدن گیاه سانسوریا مناسب است؟ بهترین زمان برای قلمه زدن سانسوریا، در فصل بهار است. روش های تکثیر سانسوریا به صورت های زیر است و در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

  • تکثیر از طریق قلمه زدن گیاه سانسوریا در خاک
  • تکثیر از طریق قلمه زدن گیاه سانسوریا در آب
  • تکثیر از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم های گیاه سانسوریا
  • تکثیر با استفاده از پاجوش های گیاه سانسوریا

قلمه زدن سانسوریا در خاک

بهترین روش تکثیر سانسوریا، قلمه زدن در خاک است. جهت قلمه زدن گیاه سانسوریا، ابتدا یک برگ سالم را از پایین ترین قسمت گیاه با یک کاتر تیز و استریل ببرید و آن را به تکه های ۸ الی ۱۰ سانتیمتری تقسیم کنید. جهت تکثیر سانسوریا ابلق در خاک، برای اینکه گیاه ابلق بماند؛ قسمت پایین تکه های بریده شده را به شکل عدد 8 برش بدهید.

تکه های جدا شده را به مدت دو الی سه روز در هوای آزاد نگهداری کنید تا انتهای آن کمی پینه ببندد و سپس برگ های بریده شده را به صورت عمودی در ظرفی با عمق کم که داخل آن ترکیب مساوی از ماسه و پرلیت است قرار دهید؛ دقت کنید که سر و ته قسمت‌های بریده شده را داخل خاک نگذارید.

در قدم بعد، سطح روی خاک را با اسپری آب پاشی کنید و سپس بر روی آن را با پلاستیک بپوشانید. آبیاری را به صورت هفتگی انجام دهید، با این روش 3 الی 4 هفته طول می‌کشد تا قلمه ها ریشه دار شود و سپس آن را در گلدان جداگانه بکارید تا پاجوش ها کنار آنها رشد کند. می توانید انتهای هر کدوم از این تکه های جدا شده را قبل از کاشت آغشته به هورمون ریشه زایی کنید.

گیاه سانسوریا رو چطور قلمه بزنیم؟ | اگه میخوای سانسوریات رو تکثیر کنی بیا اینجا تا یادت بدم4

قلمه زدن سانسوریا در آب

قلمه زدن سانسوریا در آب به این طریق است که یک برگ جوان و بالغ سانسوریا را انتخاب کنید و با چاقو به تکه های هشت الی ده سانتی متری تقسیم کنید، قسمت پایین تکه های بریده شده را به صورت هشتی شکل ببرید و به مدت دو روز در معرض هوا قرار دهید تا کمی خشک شود و پینه ببندد. سپس به کمک گیره، آن را داخل آب قرار دهید.

بهتر است در داخل آب کمی هورمون ریشه زایی بریزید و حل کنید و مقداری سنگ در انتهای ظرف آب قرار دهید. روش تکثیر سانسوریا با قلمه زدن در آب، مدتی طول می کشد تا ریشه بزند.

تکثیر از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم های گیاه سانسوریا

یکی دیگر از روش های تکثیر گیاه سانسوریا، استفاده از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم های آن می باشد. برای تکثیر سانسوریا با کمک این روش، باید زمانی که برگ ها بلند شد و گلدان از برگ پرشد نشان دهنده این است که که ریزوم تمام گلدان را اشغال کرده است. در این موقع گیاه مادری را از خاک به آرامی خارج کنید و با کمک قیچی باغبانی، قسمت زیر زمینی گیاه سانسوریا را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت شامل ریزوم باشد.

سپس هرتکه را داخل گلدان قرار داده و با محلول ریشه زایی آبیاری کنید. در این روش برای تکثیر گیاه سانسوریا ابلق استفاده می شود وگیاه به شکل ابلق رشد خواهد کرد.

تکثیر با استفاده از پاجوش های گیاه سانسوریا

برای این کار پاجوش ها را به آرامی از گیاه مادری جدا کنید و در گلدان مجزا و به صورت ایستاده بکارید و سپس آن را آبیاری کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا گیاه ریشه عمیق بدهد. بهتر است این کار را هنگام تعویض گلدان و یا تعویض خاک گلدان انجام دهید. برای داشتن پاجوش های بیشتر از گیاه سانسوریا، بهتر است از گلدانی استفاده کنید که یک سایز از سایز مناسب کوچکتر باشد. گلدانی کوچکتر باعث می شود گیاه سانسوریا به سرعت در همه جای گلدان ریشه دهد و بقیه انرژی آن صرف پاجوش زدن شود. بهتر است گلدانی با زهکشی مناسب انتخاب کنید.

گیاه سانسوریا رو چطور قلمه بزنیم؟ | اگه میخوای سانسوریات رو تکثیر کنی بیا اینجا تا یادت بدم5