سرطان معده | علائم سرطان معده

هشدار | اگر این علائم را دارید در معرض ابتلا به "سرطان معده" هستید

22:25 - 1402/03/07
آیا از علائم سرطان معده با خبرید؟ اگر نه پس ادامه مطلب را از دست ندهید. و در صورت داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنید.
علائم سرطان معده

علائم سرطان معده عبارت‌اند از: سوزش و درد معده، حالت تهوع و استفراغ، وجود خون در مدفوع، زردی پوست، احساس نفخ پس از خوردن غذا و احساس پر بودن معده پیش از خوردن غذا. سرطان معده از طریق آندوسکوپی و نمونه‌برداری، سی تی اسکن و آزمایش خون قابل تشخیص است. افراد مبتلا به سرطان معده از طریق شیمی درمانی و پرتودرمانی، جراحی و گاهی اوقات دارو درمان می‌شوند.

هشدار | اگر این علائم را دارید در معرض ابتلا به

آیا می‌دانید سرطان معده چیست و چه علائمی دارد؟ وقتی رشد سلول‌های بدن از حالت طبیعی خارج شوند، سلول‌های سرطانی شروع به رشد می‌کنند و تشکیل تومور می‌دهند. این تومورها با حمله به بافت‌های طبیعی، به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌شوند و اندام‌های دیگر را نیز آلوده می‌کنند. در این مقاله به علائم سرطان معده، دلایل به‌وجود آمدن، راه‌های تشخیص و درمان آن خواهیم پرداخت. اگر چند دقیقه از زمانتان را صرف خواندن مطلب پیش‌رو کنید، اطلاعات بسیار ارزشمندی به‌دست خواهید آورد.

رایج‌ترین علائم سرطان معده پیشرفته و ساده

اگر علائم اولیه سرطان معده سریع تشخیص داده شوند، احتمال سرایت بیماری به سایر قسمت‌های بدن کاهش پیدا می‌کند و روند درمان با سرعت بالاتری پیش خواهد رفت. برخی از رایج‌ترین علائم سرطان معده عبارتند از:

  • سوزش و درد معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس نفخ پس از خوردن غذا
  • زردی پوست
  • وجود خون در مدفوع
  • احساس پر بودن معده پیش از خوردن غذا

علائم سرطان معده در جوانان و سالمندان مشابه یکدیگر است و باید هنگام بروز هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. البته هیچکدام از این دلایل قطعی نیستند و نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد. تجویز داروهای سرطان یا عمل جراحی، تاثیر بسیاری در بهبود بیماران مبتلا به سرطان معده دارد.

هشدار | اگر این علائم را دارید در معرض ابتلا به

با دلایل ایجاد سرطان معده آشنا شوید

اغلب سرطان‌ها هم‌چون سرطان معده، دلیل شناخته شده‌ای ندارند؛ اما برخی عوامل داخلی و خارجی، خطر ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. با دوری از این فاکتورها که به رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌توانید زندگی سالم‌تری داشته باشید و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید.

  • چاقی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • استعمال دخانیات
  • سابقه خانوادگی سرطان معده
  • التهاب و ورم معده
  • عفونت معده

لازم به ذکر است که این عوامل نشانه‌های قطعی سرطان معده نیستند؛ اما ترک عادت‌ها و ویژگی‌های مخرب هم‌چون چاقی از بروز بسیاری از بیماری‌های جلوگیری می‌کند. برای مثال بسیاری از افراد چاق که رژیم غذایی مناسبی ندارند، به دیابت مبتلا می‌شوند و باید با استفاده از دارو، ورزش و پرهیز غذایی، بیماری خود را کنترل کنند. یکی از قرص‌های موثر در کنترل دیابت نوع دو، گلورنتا است که سطح قند خون بیمار را کاهش می‌دهد. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که استفاده از هرنوع دارو باید با مشورت پزشک متخصص انجام شود.

هشدار | اگر این علائم را دارید در معرض ابتلا به

سرطان معده از چه روش‌هایی تشخیص داده می‌شود؟

روش‌های متعددی برای تشخیص سرطان معده وجود دارد. افرادی که مشکوک به این بیماری هستند باید در ابتدا به پزشک مراجعه کنند و سپس طبق دستور متخصص، اقدامات لازم را انجام دهند.

آندوسکوپی و نمونه‌برداری: یکی از رایج‌ترین روش‌های تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است. در این روش یک دوربین کوچک از راه دهان به معده فرستاده می‌شود. درصورتی که قسمت‌های مشکوکی در معده مشاهده شود، عمل نمونه‌برداری از بافت معده برای انجام آزمایشات، الزامی است. با جواب اندوسکوپی سرطان معده، اطلاعات بسیاری در اختیار پزشک و بیمار قرار خواهد گرفت.

سی تی اسکن: انجام آزمایش‌های سی تی اسکن و رادیولوژی کمک بزرگی به تشخیص بیماری می‌کنند. البته برخی تومورهای کوچک در این آزمایشات دیده نمی‌شوند.

آزمایش خون: انجام آزمایش خون به متخصصان اجازه می‌دهد سایر اعضای بدن را بررسی کنند و درباره نحوه درمان تصمیم بگیرید. در این آزمایش مشخص می‌شود که کدام بخش‌های بدن درگیر بیماری شده‌اند.

هشدار | اگر این علائم را دارید در معرض ابتلا به

درجه بندی سرطان معده؛ از سرطان ساده تا پیشرفته

سرطان معده توسط پزشکان و متخصصان مرحله‌بندی شده است. این بیماری از مرحله صفر آغاز می‌شود و تا مرحله چهار ادامه دارد. هرچه عدد پایین‌تر باشد، سرطان کمتر در بدن گسترش پیدا کرده است و امید بالاتری برای بهبود وجود دارد. یکی از علائم سرطان معده پیشرفته، نفوذ سلول‌های سرطانی به سایر اندام‌ها و درگیری آن‌ها است. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم، میزان پیشرفت بیماری مشخص می‌شود و سپس متخصصان متناسب با آن، روش درمان را تعیین می‌کنند.

اغلب بیماری‌ها درجه‌بندی دارند و شامل انواع مختلفی می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل داروها و روش‌های درمانی هر بیماری با دیگری متفاوت است. برای مثال مرض قند یا دیابت به دو نوع یک و دو تقسیم می‌شود و قرص سینوریپا یکی از داروهای موثر برای دیابت نوع دو است و اغلب برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک تجویز نمی‌شود.

سرطان معده از چه طریقی درمان می‌شود؟

برای بسیاری از افراد که به بیماری سرطان معده مبتلا شده‌اند، این سوال به وجود می‌آید که آیا سرطان معده کشنده است یا نه؟ این بیماری ممکن است در شرایط حاد باعث مرگ بیمار شود؛ اما روش‌های درمانی بسیاری دارد و تا به حال درصد بالایی از بیماران با استفاده از راه‌کارهای پزشکی درمان شده‌اند.

دارویی: پس از تشخیص بیماری توسط پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های لازم، روش درمان مشخص می‌شود. یکی از رایج‌ترین این روش‌ها، استفاده از دارو است. در این مرحله پزشک تشخیص می‌دهد که چه داروهایی برای کنترل و درمان این بیماری در بدن ما موثر هستند. برای مثال قرص زیپتین یکی از قرص‌های کاربردی برای کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو است؛ اما کلیه پزشکان این دارو را برای بیمار خود تجویز نمی‌کنند، زیرا این قرص برای همه مناسب نیست و باید تحت نظر متخصص مصرف شود.

جراحی: در برخی بیماران، درمان دارویی پاسخگو نیست و باید طی عمل جراحی، بخشی از معده برداشته شود تا سلول‌های سرطانی فرصت پیشروی نداشته باشند.

شیمی درمانی و پرتودرمانی: شیمی درمانی نیز یک درمان دارویی به‌حساب می‌آید که اغلب با پرتودرمانی همراه است. در این روش با استفاده از داروهای بسیار قوی، سلول‌های سرطانی از بین می‌روند و سپس با استفاده از اشعه ایکس و پروتون در پرتودرمانی، توده کوچک‌تر می‌شود و از بین می‌رود.

هشدار | اگر این علائم را دارید در معرض ابتلا به

روش‌های پیشگیری از سرطان معده بشناسید

پیشگیری از سرطان معده قطعی نیست؛ اما می‌توان با انجام برخی کارها، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف دخانیات و داشتن وزن طبیعی، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان معده را کاهش می‌دهند. یکی از دشمن‌های اصلی سلامتی، چاقی است. افرادی که وزن طبیعی ندارند، در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از قبیل سرطان، دیابت و آسم قرار می‌گیرند و ملزم به استفاده دارو یا عمل‌های جراحی می شوند. اسپری سرتاید یکی از داروهای موثر برای بیماران مبتلا به آسم یا انسداد ریوی است و باید تحت نظارت متخصص استفاده شود.