چه جوری لکه چای و قهوه را از روی فرش پاک کنم؟ | بیا اینجا تا بهت یاد بدم چه جوری فرشت رو تو سه سوت تمیز کنی

21:32 - 1402/03/07
چه جوری لکه چای و قهوه را از روی فرش پاک کنیم با ما همراه باشید.

فرش زینت بخش هر خانه ای ست و با وجود کفپوش های متنوعی مثل چوب، لمینت، سرامیک، کفپوش PVC و پارکت هنوز هم حرف اول را در خانه های ایرانی میزند. ما بر روی فرش ها راه می رویم، میوه و غذا می خوریم، تلویزیون تماشا می کنیم و … به همین خاطر با وجود تمام مراقبت های خانوم خانه، فرش در معرض بیشترین کثیفی و آلودگی قرار دارد. روش های زیادی برای لکه گیری و برق انداختن فرش وجود دارد و شما می توانید با استفاده از مواد مختلفی این کار را به آسانی انجام دهید. در ادامه روش هایی برای از بین بردن لکه های مختلف به خصوص لکه چای و قهوه از روی فرش جمع آوری کرده ایم که می توانید مطالعه کنید.

شستن فرش در اتاق با استفاده از شامپو فرش

نکته اول

فرش را می توانید به شکل سنتی با شلنگ آب یا به صورت خانگی و آپارتمانی با استفاده از شامپو فرش بشویید. قبل از شستن فرش نکاتی وجود دارد که باید به آن ها دقت کنید. برای این منظور ابتدا فرش را با استفاده از جاروبرقی تمیز کرده و جارو بکشید تا گرد و غبارهای انباشته شده در تار و پود آن از بین برود و بعد از شستن و تمیز شدن، چرک تاب نشود. بهتر است کیسه جارو برقی تان را خالی کنید تا مکش آن به بالاترین سطح برسد و هیچ گرد و غیاری باقی نماند.

نکته دوم

استفاده از آب خیلی گرم یا خیلی سرد برای شستشوی فرش مناسب نیست و بهتر است محلول شوینده را با آب ولرم درست کنید. از هر شوینده ای برای فرش خود استفاده نکنید زیرا می تواند به تاروپود آن صدمه وارد کند، بهترین شوینده برای فرش، شامپو فرش است و ترکیبات مناسبی برای این کار دارد.

نکته سوم

برای شامپو فرش کشیدن از برس های سیمی و ضخیم استفاده نکنید و فقط برس هایی که بافتی نرم و لطیف دارند را به کار ببرید. قبل از شروع شستشو به یک سطل آب ولرم، قوطی اسپری پلاستیکی، برس و شامپو فرش نیاز دارید. به جای شامپو فرش می توانید از ترکیب مایع ظرفشویی با مقدار بسیار کمی جوش شیرین هم استفاده کنید.

نکته چهارم

شامپو فرش را با مقداری آب ولرم مخلوط کرده سپس درون اسپری بریزید. بعد از جارو کشیدن، محلول شامپو را بر روی همه سطح فرش اسپری کنید سپس با استفاده از برس نرمی بر روی آن بکشید تا لکه ها از بین رفته و فرش تمیز شود. به جای برس فرش، می توانید از مسواک هم استفاده کنید.

نکته پنجم

روش دیگر به این شکل است که آب ولرم را درون تشت کوچکی ریخته و شامپو فرش را به آن اضافه کنید. یک اسفنج یا لیف حمام را به کف به دست آمده آغشته کرده سپس بر روی سطح فرش بکشید. دقت داشته باشید که باید فقط از کف شامپو فرش استفاده کرده و آب محلول را روی فرش نریزید. کف بعد از حدود نیم ساعت از بین میرود اما رطوبت میتواند به ریشه های فرش صدمه زده و با چند بار شستشوی اشتباه موجب پوسیدگی آن شود. بعد از شامپو کشیدن، بر روی فرش راه نروید و اجازه دهید فرش در مجاورت با هوا و به آرامی خشک شود.

پاک کردن لکه چای و قهوه از روی فرش

اگر بخواهیم لکه های به وجود آمده بر روی فرش را دسته بندی کنیم، قطعا لکه چای و قهوه بیشترین رتبه را خواهد آورد. امروزه در کمتر خانه ای مبل وجود ندارد اما بسیاری هنوز هم ترجیح میدهند چای را بر روی فرش میل کنند. خیس بودن زیر لیوان چای یا چپه شدن آن می تواند ظاهر فرش شما را زشت کرده و لکه هایی زرد رنگ و تیره بر روی آن به وجود بیاورد.

نکته اول

در هنگام ریختن چای یا قهوه، سرعت العمل بالایی داشته باشید. چای را نمیتوان جمع کرد اما در هنگام چپه شدن فهوه، پودر آن بر روی فرش می ماند پس سریعا قاشقی آورده و آن را از روی سطح فرش جمع کنید.برای این روش به مایع ظرفشویی و پارچه سفید نیاز دارید. مقداری مایع ظرفشویی را با کمی آب سرد رقیق کنید. پارچه سفید را درون این ترکیب قرار داده و به آن آغشته کنید. دستمال سفید را بر روی لکه به وجود آمده کشیده و بالا پایین ببرید.

نکته دوم

این کار را چند مرتبه انجام دهید سپس مجددا با استفاده از یک پارچه خشک و ترجیحا سفید روی سطح خیس شده را تمیز کرده و خشک نمایید. در اکثر موارد با این کار فرش لکه گیری می شود اما اگر لکه سرجای خود باقی مانده و از بین نرفته بود، از سرکه که یک پاک کننده قدرتمند است کمک بگیرید.

نکته سوم

مقداری سرکه سفید را با آب سرد ترکیب کرده و درون بطری اسپری بریزید. محلول آب و سرکه را بر روی لکه اسپری کرده و اجازه دهید چند دقیقه ای بماند. بعد از حدود ۱۰ دقیقه روی محل مورد نظر را با استفاده از پارچه سفید تمیز کنید.

نکته چهارم

ماده دیگری که می توانید از آن برای پاک کردن لکه چای استفاده کنید، نمک است. نمک چای را به سرعت جذب کرده و می تواند از نفوذ لکه بر روی الیاف فرش جلوگیری کنید. برای این منظور سریعا نمک آورده و بر روی لکه بپاشید سپس با استفاده از یک دستمال نمدار و مرطوب محل موردنظر را تمیز کنید.

نکته پنجم

ماست یکی دیگر از موادی ست که به پاک کردن لکه چای کمک می کند به خصوص اگر این لکه بر روی فرش کرم رنگ افتاده باشد. برای این منظور مقداری ماست را بر روی لکه چای قرار دهید و اجازه دهید دقایقی روی آن بماند سپس ماست را با قاشق جمع کنید و یک دستمال نمدار بر روی فرش بکشید.

چه جوری لکه چای و قهوه را از روی فرش پاک کنم؟ | بیا اینجا تا بهت یاد بدم چه جوری فرشت رو تو سه سوت تمیز کنی11