سانسوریا/طرزنگهداری از سانسوریا/ گیاه سانسوریا

3 ترفندعالی برای پهن شدن برگ سانسوریا | چرا گاهی برگ سانسوریا لوله میشه؟

16:19 - 1402/03/05
اگر شما هم علاقه‌مند به گیاه سانسوریا هستید و نمی‌دانید برای پهن شدن برگ آن چه باید کرد تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

سانسوریا جزو گیاهان مورد علاقه بسیاری از ما است؛ چرا که از زیبایی خاصی برخوردار است و علاوه بر آن در محیط آپارتمان به خوبی رشد می‌کند. شرایط نگهداری گل سانسوریا در منزل بسیار راحت است و نیاز به رعایت چند نکته دارد؛ اما در بعضی مواقع شاهد آن هستیم با وجود نگهداری از این گل اما برگ‌های آن شادابی گذشته را ندارند؛ در اینجا این سوال برای ما به وجود می‌آید که برای پهن شدن برگ سانسوریا چه باید کرد ؟

برای پاسخ به این سوال و پی بردن به راز پهن شدن برگ سانسوریا ، راه‌های متفاوتی وجود دارد که امروز در این مطلب از به آن‌ها می‌پردازیم.

برای پهن شدن برگ سانسوریا چه باید کرد؟

با توجه به اینکه گیاه سانسوریا جزو گیاهان مقاوم آپارتمانی به شمار می‌آید؛ بنابراین با چند تغییر کوچک در ظاهر برگ آن‌ها می‌توانید متوجه این موضوع شوید که شرایط مناسبی را برای این گیاه فراهم نکرده‌اید و هرچه زودتر باید مشکل را برطرف کنید. اگر برگ سانسوریا خم شده است انواع و دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

علت لوله شدن برگ سانسوریا چیست؟

مهم‌ترین دلیل لوله شدن برگ سانسوریا می‌تواند آبیاری نامناسب و یا دما و نور دریافتی گیاه کم و زیاد است. لول شدن برگ سانسوریا انواع مختلفی دارد که با مشاهده هریک از آن‌ها می‌توانید مشکل گیاه را تشخیص دهید و به پهن شدن برگ سانسوریا خود کمک کنید. انواع لوله شدن برگ سانسوریا عبارتند از:

برگ سانسوریا خم شده به سمت پایین

هنگامی که برگ‌های گیاه در قسمت نوک پیچ می‌خورند، نشان دهنده این است که گیاه در تلاش برای حفظ رطوبت است و شما باید میزان آبیاری یا تغذیه گیاه را بررسی کنید.

برای حل این مشکل بهترین زمان برای آبیاری گیاه سانسوریا، هنگامی است که یک سوم از سطح خاک آن خشک شده است. اگر میزان آبیاری گیاه خیلی کم باشد، ریشه‌ها به مرور توانایی انتقال مواد مغذی را از دست می‌دهند. در چنین شرایط شما باید سانسوریا را به مدت ۲۰ دقیقه درون تشت آب قرار دهید تا ریشه‌ها از پایین شروع به جذب آب کنند. در مقابل اگر آبیاری گیاه نیز زیاد باشد به مرور زمان برگ‌ سانسوریا زرد شده و به سمت پایین پیچ می‌خورند.

برگ سانسوریا به سمت بالا پیچ خورده است

این مشکل زمانی برای گیاه اتفاق می‌افتد که شرایط محیطی نامناسب باشد به این معنا که ساسنوریا در معرض نور زیاد و مستقیم، تنش دمایی، کم بودن گردش هوا، دمای بسیار بالا و هوای خشک قرار گرفته است. در نتیجه برای حل این مشکل و پهن شدن برگ سانسوریا لازم است شرایط محیطی مناسب را برای آن فراهم کنید.

برای حل این مشکل کافی است گیاه را در محیطی قرار دهید تا نور کافی را دریافت کند و چنانچه نور خانه شما به قدر کافی مناسب نیست، حتما از نور رشد برای این کار استفاده کنید. اگر نور محیط کافی بود اما باهم شما شاهد پیچ خوردن برگ‌ها به سمت بالا بودید، لازم است که دمای محیط را بررسی کنید. برای پهن شدن برگ سانسوریا ، بهترین دما 18 تا 22 درجه سانتی‌گراد است؛ در نتیجه با افزایش دما شما هم باید میزان رطوبت گیاه را با استفاده از غبارپاشی بالا ببرید.

لوله شدن کنار برگ‌ها

وقتی حاشیه برگ به سمت پایین پیچ می‌خورد نشان دهنده این است که ریشه گیاه دچار مشکل شده است که یکی از دلایل آن می‌تواند کوددهی نامنظم باشد. بهترین زمان کوددهی به گیاه سانسوریا، ابتدای بهار تا انتهای تابستان است و به هیچ وجه نباید در فصل زمستان به آن کود داد. مناسب‌ترین کود برای پهن شدن برگ سانسوریا ، کودهای N-P-K است که حاوی مقدار زیادی فسفات هستند و می‌توانید از آن‌ها برای تولید ریشه استفاده کنید.