ترشی لیته مخلوط/ترشی بادمجان شکم پر / ترشی بندری/ شور

طرز درست کردن ترشی بندری/ ترشی بندری تند و خوشمزه رو اینجوری که میگم درست و کنار غذا بخور و کیف کن

12:51 - 1402/03/04
ترشی بندری یکی از ترشی های خوشمزه و قدیمی ایرانی است که با مواد متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ترشی بندری در اینجا با ما همراه باشید.
مواد لازم ترشی بندری
گل کلم ۵۰۰ گرم
خیار بوته ای ۳۰۰ گرم
هویج ۳۰۰ گرم
سیر ۱ بوته
فلفل سبز و قرمز ۴ عدد
پیاز قرمز ۱ عدد
بادمجان ۲ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
سرکه ۲ لیوان
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه از هرکدام ۱ قاشق مرباخوری
فلفل قرمز، سیاهدانه و پودر تخم گشنیز از هرکدام ۱ قاشق مرباخوری
ترخون و مرزه خشک از هرکدام ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه ترشی بندری

مرحله اول

برای تهیه ترشی بندری خوشمزه در ابتدای کار گل کلم را به همراه هویج، فلفل سبز، خیار بوته ای، پیاز قرمز، بادمجان و فلفل قرمز را می شویم سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود.

مرحله دوم

حالا پوست هویج را جدا می کنیم و به همراه گل کلم، بادمجان، پیاز قرمز، سیر، فلفل قرمز، فلفل سبز و خیار بوته ای به صورت نگینی ریز خرد کرده، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

حالا بادمجان خرد شده را به همراه مقداری سرکه به قابلمه می افزاییم، سپس اجازه می دهیم بادمجان به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون سرکه بجوشد تا بافت آن نرم شود. پس از گذشت این زمان هویج و گل کلم به قابلمه اضافه می کنیم.

ترشی آلبالو یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پرطرفدار است که با رسپی های مختلفی درست می شود

مرحله چهارم

به دلیل آنکه هویج و گل کلم نسبت به باقی سبزیجات بافت سفت تری دارند اجازه می دهیم کمی پخته شده تا نرم شوند. حالا رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری سرکه مخلوط کرده تا رب گوجه فرنگی رقیق شود.

مرحله پنجم

در ادامه رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده، سپس اجازه می دهیم سبزیجات به مدت ۴ تا ۵ دقیقه بپزند. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم ترشی به مدت ۲ ساعت کاملا خنک شود.

مرحله ششم

زمانی که ترشی خنک شد، پیاز خرد شده را به همراه خیار، فلفل قرمز و سبز، سیر، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، سیاهدانه، پودر تخم گشنیز، ترخون و مرزه خشک را به قابلمه می‌ افزاییم و به خوبی مخلوط می کنیم.

ترشی گوجه سبز یکی از انواع ترشی های خوشمزه و قدیمی ایرانی است که طرفدارهای زیادی دارد

مرحله هفتم

حالا پس از مخلوط کردن، یک ظرف درب دار شیشه ای انتخاب می کنیم و درون آنرا با یک پارچه خشک تمیز می کنیم. در ادامه ترشی را درون ظرف ریخته، سپس درب آنرا محکم می بندیم تا از ورود هوا جلوگیری شود.

مرحله هشتم

ادامه ترشی را به مدت ۲۴ ساعت در دمای محیط قرار می دهیم تا استراحت کند. پس از گذشت این زمان ترشی را به مدت ۷ الی ۸ روز درون یخچال قرار می دهیم تا ترشی برسد، سپس سرو می کنیم. نوش جان.