پاک کردن لکه زرد چوبه /پاک کردن لکه زرد چوبه از روی ناخن و لباس

لکه زردچوبه رو از روی لباس و ناخن چجوری پاکش کنم؟ اینجوری که میگم تند سریع لکه زرد چوبه رو از روی ناخن یا لباست پاکش کن

11:33 - 1402/03/04
برای پاک شدن لکه زردچوبه روش‌های را برای شما گردآوری کرده‌ایم با ما همراه باشید.

دیگه نگران لکه زردچوبه نباشید. روش های ساده برای پاک کردن لکه زردچوبه را در این مطلب بیاموزید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با بهترین راه‌های پاک کردن لکه‌های زرد رنگ زردچوبه از ناخن، دست، لباس، فرش، کابینت و …. آشنا شوید.

پاک کردن لکه زردچوبه از روی دست و ناخن

شاید شما هم تاکنون با این مشکل مواجه شده باشید که نیاز باشد مواد غذایی را با ادویه‌ها ورز دهید و بعد از آن با رنگ زردچوبه باقی‌مانده بر سطح پوست روبه‌رو شده باشید. این مسئله برای خانم‌های خانه‌دار از دغدغه‌های بزرگ به شمار می‌رود، زیرا رنگ‌دهی این ادویه بسیار بالا بوده و با شستشوی آب رفع نمی‌شود.

جهت پاک کردن لکه زردچوبه از روی ناخن می‌توانید از آبلیمو استفاده کنید، چراکه خاصیت اسیدی و پاک‌کنندگی دارد. همچنین اگر روغن نارگیل در دسترس دارید، مقداری از آن را بر روی پنبه مالیده و بر سطح ناخن‌ها بکشید، البته این روش را باید چندین بار تکرار کنید تا تأثیر مثبت بگذارد. از شیر هم می‌توانید استفاده کنید؛ شیر به عنوان پاک‌کننده‌ای قوی عمل کرده و سلول‌های مرده را از سطح پوست حذف می‌کند که ناخودآگاه زردی زردچوبه را نیز از بین خواهد برد.

همچنین باید بدانید، پاک کردن زردچوبه از روی پوست نیز با مخلوط آبلیمو و جوش‌شیرین تا حدودی امکان‌پذیر است، اما با این حال توصیه می‌کنیم اگر دارای پوست خشک در ناحیه دست‌هایتان هستید، حتماً قبل از انجام کار از دستکش استفاده کنید.

پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس

فرض کنید هنگام آشپزی، لباسی سفید بر تن دارید که هنگام استفاده از زردچوبه، بر لباستان لکه‌هایی زرد رنگ و مقاوم ایجاد می‌شود. پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس قطعاً یکی از پرچالش‌ترین مسئله‌هایی است که خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. اگر شما هم با این مورد روبه‌رو شدید، سریعاً بدون اتلاف وقت آن قسمت از لباس را با آب سرد بشویید. توجه کنید، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آب گرم تأثیر بیشتری روی پاک‌کنندگی این لکه دارد، اما کاملاً در اشتباه هستند، زیرا دمای بالای آب باعث آسیب بیشتر به الیاف پارچه شده و لکه را تثبیت و پخش می‌کند.

بعد از شستشوی لباس با آب سرد، تکه‌ای لیمو بر روی پارچه آسیب‌دیده، قرار دهید یا چندین قطره آبلیمو بر آن بچکانید. توجه داشته باید، این کار را فقط برای از بین بردن لکه زردچوبه روی لباس سفید انجام دهید، زیرا لیمو خاصیت اسیدی داشته و ممکن است موجب تغییر رنگ در لباس‌های رنگی شود. برای شست‌وشوی لباس‌های رنگی می‌توانید از پودر لباسشویی یا مایع‌های لباسشویی حاوی آنزیم سافتلن موجود در بازار استفاده کنید تا کیفیت پارچه را تحت‌الشعاع قرار ندهید.

پاک کردن لکه زردچوبه از روی کابینت

امروزه همه افراد به زیبایی منزل خود، به‌خصوص آشپزخانه توجه بسیار دارند و پاکیزه نگه‌داشتن این بخش از خانه جزء کارهای روزمره و پر زحمت خانم‌ها به شمار می‌رود. معمولاً هنگام آشپزی لکه‌های زیادی بر سطح کابینت‌ها ایجاد می‌شود که ناشی از پاشیدن روغن و ادویه‌های مختلف و از جمله زردچوبه است. برای تمیز کردن سطوح و کابینت‌ها و پاک کردن لکه زردچوبه از روی کابینت، از محلول‌های ترکیب شده با سرکه مانند: آبلیمو به‌علاوه سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. نکته مهم این است که همان ابتدای پخش شدن ادویه بر سطح کابینت، سریعاً آن را با دستمال نمناک تمیز کنید و اجازه ندهید ادویه به مناطق دیگر پخش شود.

پاک کردن لکه زردچوبه از روی ظروف

یکی از بهترین ترفند‌های خانگی برای پاک کردن زردچوبه از روی ظروف استفاده از مایع سفیدکننده است. قبل از شروع به کار، باید توجه داشته باشید جنس ظروف شما چیست؟ ظرف‌هایی که از جنس سرامیکی هستند، با استفاده از مایع‌های شوینده ظروف به خوبی از این لکه‌های زرد پاک می‌شوند؛ اما اگر جنس ظروف از پلاستیک باشد، مسئله کمی متفاوت است. برای پاک کردن آسان رنگ زردچوبه از سطح ظروف، از ترکیب مایع سفیدکننده و آب استفاده کنید. در صورتی که مایع شوینده در دسترس نداشتید، می‌توانید از سرکه به عنوان جایگزین استفاده کنید.

پاک کردن لکه زردچوبه از روی فرش و مبل

بانوان عزیز توجه داشته باشید، اگر مقداری از زردچوبه یا هر ادویه دیگری بر روی فرش ریخت، حتماً آن را سریعاً با جاروبرقی جمع کرده و با استفاده از پارچه‌ای مرطوب سطح فرش را تمیز کنید. به هیچ وجه نباید برای از بین بردن لکه زردچوبه از روی فرش و مبل با دستمال مرطوب، دستمال را روی سطح فشار دهید، زیرا لکه زردچوبه به الیاف‌های داخلی فرش انتقال پیدا می‌کند و پاک کردن آن دشوارتر خواهد شد. همچنین یکی از راه‌های دیگر این است که بعد از جمع‌آوری پودر ادویه، چندین قطره مایع ظرفشویی بر دستمال مرطوبی ریخته و بر سطح آسیب‌دیده به آرامی حدود چند ثانیه بمالید، سپس با دستمال نمناک دیگری محل موردنظر را تمیز کنید.

با چه موادی می‌توان لکه زرد چوبه را پاک کرد؟

برای پاک کردن لکه زردچوبه از سطوح مختلف مانند دست، ناخن، لباس و … از مواد خانگی و شیمیایی متعددی می‌توان استفاده کرد که هرکدام به نوبه خود تأثیرگذار هستند. اما نکته قابل‌توجه این است که نباید بیهوده زمان را تلف کنید که لکه‌های تازه به لکه‌هایی قدیمی و کهنه تبدیل شوند، چراکه در این صورت از بین بردن آن‌ها دشوارتر می‌شود. مواد خشکی مانند نمک، آرد و نشاسته در جذب رنگ زردچوبه از سطح لباس مؤثر هستند اما حتماً بعد از استفاده از این مواد، لباس را با آب سرد بشویید.

پاک کردن لکه زردچوبه با جوش شیرین

همان قدر که زردچوبه دارای رنگ‌دهی سختی است، درست به همان اندازه جوش شیرین خاصیت پاک‌کنندگی قوی دارد. شاید برایتان سؤال باشد که چگونه باید از جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌های زردچوبه استفاده کرد؟ مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده تا ماده‌ای خمیری درست شود؛ سپس خمیر را با برسی کوچک، مانند مسواک بر سطح لک شده بمالید و پس از 15 دقیقه آن را به خوبی بشویید. نتیجه فوق‌العاده این تکنیک، قطعاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر شما برای پاک کردن لکه‌ها تنها یک‌بار از جوش شیرین استفاده کنید، متوجه ضرورت وجود این ماده در خانه خواهید شد.

پاک کردن لکه زردچوبه با سرکه

آیا می‌دانستید سرکه سفید بهترین راه‌حل برای پاک کردن لکه زردچوبه روی یخچال است؟ البته این ماده اسیدی برای پاک کردن رنگ زرد زردچوبه از بسیاری سطوح مناسب است اما بدنه یخچال بسیار حساس بوده و نمی‌توان برای نظافت سطح بدنه آن از مایع سفیدکننده استفاده کرد. توجه داشته باشید، سرکه سفید را حتماً با مقداری آب ترکیب کنید تا به بدنه یخچال یا سطوح دیگر آسیب وارد نکند.

پاک کردن لکه زردچوبه با مواد شیمیایی

اگر برای از بین بردن لکه‌های قدیمی زردچوبه در تلاش هستید، بهتری راه‌حل استفاده از مایع‌های شستشو دهنده هستند. لکه‌های کهنه زردچوبه به ندرت از سطح لباس پاک می‌شوند، به همین دلیل توصیه می‌شود اگر با این مشکل مواجه شدید، سریعاً برای پاک کردن لکه اقدام کنید. یکی از راه‌های مؤثر در پاک کردن لکه زردچوبه، مالیدن خمیردندان با استفاده از مسواکی کوچک است، اما ممکن است، با این روش به نتیجه دلخواه نرسید و لازم باشد چندین بار این کار را تکرار کنید. بنابراین، آسان‌ترین راه، بهره بردن از مایع لباسشویی حاوی آنزیم قوی سافتلن است که به عنوان بی‌ضررترین ماده شیمیایی در بازار در دسترس است.

پاک کردن لکه زردچوبه با ماست یا شیر

همان‌طور که می‌دانید، شیر و ماست دارای ماده اسید لاکتیک هستند که به عنوان پاک‌کننده‌های قوی حتی در زمینه‌های آرایشی بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پاک کردن لکه زردچوبه با آب گازدار

برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس می‌توانید آن را در ظرفی حاوی مقداری آب گازدار (Sparkling water) قرار دهید و پس از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه لباس را با آب سرد شستشو دهید. توجه داشته باشید که قرار دادن لباس بیش از زمان ذکر شده تأثیر چند برابری برای پاک کردن لکه نداشته و فقط موجب کاهش کیفیت الیاف و پارچه لباس خواهد شد.

پاک کردن لکه زردچوبه با گلیسیرین

از این روش برای از بین بردن لکه‌های ادویه پاشیده بر سطح لباس استفاده می‌کنند. برای این تکنیک شما به یک‌چهارم قاشق گلیسیرین احتیاج دارید که قبل از استفاده باید آن را با ۱ فنجان آب ترکیب کنید. سپس با یک برس نرم یا دستمال روی نقطه لکه شده مالیده و بعد لباس را با آب سرد شستشو دهید. ماده گلیسیرین در تمامی محصولات صابونی وجود دارد و از قدرت پاک‌کنندگی بالا به خصوص برای پاک کردن لکه چربی‌ها برخوردار است.

پاک کردن لکه زردچوبه با آبلیمو

قبل از به‌کارگیری این تکنیک، ابتدا باید به این نکته دقت کرد که برای از بین بردن لکه زردچوبه از چه سطح یا سطوحی قرار است از این روش استفاده کنید؟ برای مثال: برای پاک کردن زردچوبه از روی پوست نباید محلول آبلیمو را بیش از یک دقیقه بر سطح پوست بمالید، زیرا سوزش و زخم‌های آزاردهنده برای فرد به همراه دارد. اگر مایلید نتیجه از بین بردن لکه زردچوبه را سریع‌تر مشاهده کنید، به لیمو ترکیب جوش‌شیرین نیز اضافه کرده و مانند ماسک خمیری از آن استفاده کنید. این ترکیب، در واقع به شوینده‌ای ارگانیک برای از بین بردن لکه‌های کهنه و قدیمی مانند لکه زرد رنگ زردچوبه تبدیل می‌شود. بعد از استفاده از آبلیمو دقت کنید که حتماً دست‌های خود را با آب سرد بشویید تا دچار خشکی و سوزش دست نشوید.