لوبیا پلو/ آشپزی

یه لوبیا پلوی خوشمزه بدون گوشت رو اینجوری که میگم درست کن و طعم بهش بده که خودت از خوشمزگیش کیف میکنی

11:53 - 1402/02/29
لوبیا پلو بدون گوشت یه پلوی خوشمزه هست که طرفداران زیادی دارد. این غذای لذیذ، در میان افراد مختلف بسیار محبوب است و خیلی راحت و سریع آماده می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای ۲ تا ۳ نفر
لوبیا سبز نیم کیلو
گوجه فرنگی پوره شده ۳ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
سیب زمینی سرخ کرده ۱ عدد
هویج به دلخواه ۱ عدد
برنج ۲ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق چای خوری

نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه و دارچین ۱ قاشق چای خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت

مرحله اول

ابتدا مقداری لوبیا سبز را تمیز کنید و بشورید و در اندازه‌های کوچک خرد کنید، بعد لوبیاها را داخل یک قابلمه بریزید و روی آن مقداری آب بگیرید و روی حرارت متوسط قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا لوبیاها خوب آب پز شوند.

مرحله دوم

بعد یک هویج را پوست بگیرید و بشورید و نگینی خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و بگذارید تا داغ شود، سپس هویج‌ها را در آن بریزید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند، اضافه کردن هویج اختیاری است و به ذائقه خودتان بستگی دارد.

مرحله سوم

سپس یک سیب زمینی را پوست بگیرید و بشورید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید و در تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد سیب زمینی‌ها را در آن بریزید و سرخ کنید تا همه قسمت‌های آن طلایی شود.

مرحله چهارم

بعد پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود و بعد پیازها را در آن تفت دهید تا سبک شوند و بعد لوبیاهای آب پز شده را که آبکشی کرده‌اید و خشک شده‌اند به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله پنجم

لوبیاها را کمی تفت دهید و بعد هویج و سیب زمینی‌های سرخ شده را به ترکیب مواد، اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید، سپس نمک و زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها در مخلوط مواد پخش شود.

مرحله ششم

بعد رب گوجه فرنگی را در تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ رب باز شود و بوی خامی آن گرفته شود، سپس گوجه فرنگی‌ها را که از قبل شسته‌اید و با رنده ریز رنده کرده‌اید و یا با میکسر به شکل پوره و میکس شده درآورده‌اید را به مواد اضافه کنید.

لوبیا چشم بلبلی پلو یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی درست…

مرحله هفتم

پوره گوجه‌ها را خوب تفت دهید تا آب گوجه‌ها کشیده شود و رنگ آن‌ها کمی تغییر کند و بعد همه مواد را با هم مخلوط کنید و درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت با هم بپزند و همه مواد خوب جا بیفتند و از روی حرارت بردارید.

مرحله هشتم

سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد وقتی که آب شروع به جوشیدن کرد برنج‌ها را که از شب قبل خیس کرده‌اید در قابلمه بریزید و کمی نمک و مقداری روغن هم به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله نهم

اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشند و بعد آن‌ها را آبکشی کنید و کنار بگذارید و بعد در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید و کف و اطراف آن را کاملا چرب کنید و برای ته دیگ چند حلقه سیب زمینی برش داده شده قرار دهید.

مرحله دهم

سپس روی سیب زمینی‌ها یک لایه برنج بریزید و سطح آن را صاف کنید و بعد یک لایه از مخلوط مواد میانی بریزید و دوباره یک لایه دیگر برنج بریزید و یک لایه مواد میانی بریزید و همینطور به شکل لایه لایه مواد و برنج‌ها را بریزید تا تمام شوند.

مرحله یازدهم

برای لایه آخر می‌توانید مقداری از برنج را با مقداری از مواد میانی مخلوط کنید و روی همه مواد بریزید و بعد مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ را که از قبل درست کرده‌اید روی برنج‌ها بریزید و درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله دوازدهم

بعد به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان دهید تا برنج‌ها دم بکشند و عطر و طعم همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند، بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید و در یک ظرف مناسب برگردانید تا برنج به شکل قالبی از قابلمه خارج شود.

مرحله سیزدهم

سپس لوبیا پلو بدون گوشت را برش بزنید و با چند برگ نعناع و ریحان و گشنیز تزئین کنید و این غذای خوش طعم و با عطر فوق العاده را همراه با سالاد، ترشی، زیتون پرورده، ماست موسیر و انواع دورچین برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.