این ادویه ای که یادت میدم درست کن بریز توی خوراک مرغ ات تا زبونزد فک و فامیل شی

09:30 - 1402/02/18
ادویه ای مخصوص برای خوراک مرغ در ادامه آورده ایم که با ریختن آن در خوراک مرغ از طعم جذاب آن شگفت زده خواهید شد.

همه افراد علاقه دارند که غذایشان عطر و طعم بی‌نظیری داشته ‌باشد. یکی از مواردی که به غذا عطر و طعم خاصی را می‌دهد چاشنی‌ها و ادویه‌جات هستند. با استفاده از ادویه‌های مختلف می‌توان طعم‌های متفاوت و دلنشینی داشته ‌باشید. یکی از انواع گوشت های پرطرفدار به خصوص در ایران، گوشت مرغ است. گوشت مرغ را می‌توان در انواع غذاهای متفاوت استفاده‌ کرد. اما همه می‌دانیم که مرغ دارای بوی خاصی است که سعی می‌کنیم آن را از بین ببریم. برای این کار باید از ادویه مرغ استفاده ‌کرد. همچنین استفاده از آن به مرغ عطر عالی و طعم ویژه‌ای می‌دهد. در ادامه چندین روش طرز تهیه ادویه مرغ آمده است.

روش آماده کردن ۲ نوع ادویه مرغ

این ادویه دارای مواد بسیار مختلفی است و شما می‌توانید متناسب با ذائقه شخصی خود، مواد موجود در آن را دست‌کاری کنید. ولی لازم است بدانید که این ترکیب مواد بهترین عطر را به غذای شما خواهد داد.

مواد لازم ادویه مرغ

تخم گشنیز ۵ واحد

زیره سبز و فلفل قرمز هرکدام ۲ واحد

پودر سیر، زنجبیل و نمک هرکدام ۱ واحد

فلفل سیاه نیم واحد

زردچوبه ۲ پنجم واحد

پودر پیاز و دارچین هرکدام یک پنجم واحد

هل ۲ یا ۳ عدد

به‌ازای هر واحد بهتر است از قاشق سوپ‌خوری یا قاشق چای‌خوری استفاده ‌کنید.

طرز تهیه ادویه مرغ

اول باید بگذارید عطری که هر ادویه دارد رها شود. به این منظور تخم گشنیز، چوب دارچین، زیره، هل و فلفل سیاه را داخل تابه‌ای ریخته و روی شعله می‌گذارید و آنها ار تفت می‌دهید. بهتر است شعله ملایم باشد. حواستان باشد ادویه‌ها را به‌طور یکسان هم بزنید که مواد نسوزند. صبر کنید تا زیره کمی تغییر رنگ کند.

زمان آن رسیده که مواد را پودر کنید. برای این کار از آسیاب برقی و هاون می‌توان استفاده‌ کرد. مواد دیگری که حالت پودری داشتند را به اینها اضافه می‌کنید و به‌خوبی مخلوطشان کنید. حالا همه ترکیب را داخل طرف شیشه‌ای ریخته و درب آن را حسابی سفت کنید. این‌گونه هوا به آن نمی‌رسد و عطر آن باقی می‌ماند.

ادویه مرغ نوع دوم

در این نوع از سبزیجات معطر بیشتری استفاده شده ‌است. این سبزیجات بوی خاص و دلنشینی به غذا می‌دهند. در این ادویه سبزی‌هایی وجود دارد که به‌صورت خشک در بازار قابل تهیه هستند و شما می‌توانید آنها را به‌صورت پودر آماده بخرید. ولی بهتر است شما سبزی‌های مورد استفاده را تازه تهیه کرده و در خانه خود خشک‌شان کنید. زیرا ممکن است پودر سبزی در مغازه طولانی مدت مانده باشد و عطر خود را از دست داده باشد.

مواد مورد نیاز

پودر پیاز و پودر سیر هر کدام ۱ واحد

رزماری و فلفل پاپریکا هر کدام ۱ واحد

ریحان و آویشن هر کدام ۱ واحد

جعفری، فلفل قرمز و فلفل سیاه هر کدام نیم واحد

نمک ۱ واحد

طرز تهیه ادویه مرغ

روش آماده کردن این ادویه بسیار آسان است. فقط نیاز است که شما همه مواد را با هم ترکیب کنید. همه سبزی‌های بالا باید کاملاً خشک شده و پودر آنها تماماً یکدست باشد. ترکیب را در طرف شیشه‌ای بریزید و درب آن را به‌خوبی سفت کنید.

چند مدل ادویه مرغ دیگر وجود دارد؟

همان‌طور که گفته شد مرغ در غذاهای بسیاری کاربرد دارد. چند مدل از غذاهای تهیه شده با مرغ شامل مرغ ترش، مرغ زعفرانی، مرغ‌سوخاری، جوجه‌کباب، مرغ بریان، مرغ خورشی و… هستند. متناسب با هر غذا باید از ادویه مخصوص آن استفاده ‌کرد. در اینجا به ۲ مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

مرغ پرطرفدار سوخاری

تقریباً همه افراد مرغ‌سوخاری را دوست دارند. چه چیزی آن را این‌قدر محبوب کرده است؟ البته که ادویه به آن طعم دلنشین را داده که مزه فوق‌العاده‌ای و عطر خوبی دارد. برای ادویه مرغ‌سوخاری از ریحان، آویشن، کرفس، خردل، زنجبیل، فلفل سفید هرکدام یک قاشق مرباخوری استفاده می‌کنید. همچنین پونه کوهی نصف قاشق مرباخوری و پودر سیر و پاپریکا هر کدام ۲ قاشق مرباخوری و فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری نیاز است. دقت کنید که همه مواد باید به‌صورت پودر شده باشند. مواد گفته شده را با آرد مخلوط می‌کنید. متناسب با سلیقه خود می‌توانید از ادویه‌هایی که می‌خواهید بیشتر استفاده ‌کنید.

ادویه برای مرغ زعفرانی

همان‌طور که از اسم آن مشخص است چاشنی اصلی این غذا زعفران است. مرغ زعفرانی از غذاهایی است که محبوبیت بسیاری دارد. پس بهتر است بدانید برای این غذای خوش عطر و طعم چه ادویه‌هایی استفاده می‌شود. ادویه مناسب برای مرغ زعفرانی، پودر سیر، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر لیمو، دارچین و نمک است. می‌توانید متناسب با ذائقه خود از ترکیب این مواد استفاده‌ کنید. زمان مناسب برای افزودن این مواد، تقریباً نیم ساعت بعد از اضافه کردن مرغ به پیاز درون قابلمه است. زعفران هم بهتر است یک ربع، بیست دقیقه آخر به آن اضافه شود تا بو و رنگ خاص خود را نشان دهد.

با بوی زهم مرغ چه کنیم؟

مرغ بوی زهم بسیاری دارد که بعضی مواقع باعث ناخوشایندی غذا می‌شود. برای رفع این بو علاوه بر ادویه مرغ که بسیار کمک می‌کند، کارهای دیگری هم می‌توان انجام داد. مرغ به‌خوبی شسته شود. ترکیب آبلیموی تازه و پیاز هم در گرفتن بوی مرغ تأثیر زیادی دارند.

زمان مناسب افزودن ادویه مرغ

متناسب با غذایی که در حال آماده کردن هستید، زمان افزودن ادویه فرق می‌کند. برای مثال در مورد سوخاری، بریان و جوجه ادویه باید قبل از پخت به مرغ اضافه شود. البته برای سوخاری دقیقاً قبل از داخل شدن به تابه ادویه لازم است. برای جوجه و مرغ بریان بهتر است مرغ را از چند ساعت قبل در مواد بخوابانید. در بعضی دیگر از غذاها هم باید ادویه را هنگام پخت به غذا اضافه‌کرد. مثلاً برای مرغ ترش و خورش زرشک‌پلو، ادویه‌ها را در هنگام پخت به غذا می‌افزایند. همان‌طور که گفته شد زمان افزودن ادویه متناسب با مدل غذایی است که می‌خواهید بپزید.