ترشی لیته بادمجان

تا حالا ترشی لیته بادمجان درست کردی ؟ اینجوری که میگم درست کن تا مزه ترشیت عالی بشه

13:19 - 1402/02/13
ترشی لیته بادمجان یکی از پر طرفدارترین ترشی های خوشمزه کشورمان است برای درست کردن این ترشی با ما همراه باش
مواد لازم ترشی لیته بادمجان
بادمجان ۵ عدد قلمی
هویج ۳ عدد
فلفل دلمه ای سبز ۱ عدد
سیر ½ بوته
سرکه ۲ لیوان
گشنیز، شوید و نعنا از هر کدام ۱ قاشق مرباخوری
مرزه، ترخون و جعفری از هر کدام ۱ قاشق مرباخوری

زردچوبه، فلفل قرمز و پودر گلپر از هر کدام ۱ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز و سیاهدانه از هر کدام ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

مرحله اول

برای تهیه ترشی لیته بادمجان خوشمزه در ابتدای کار بادمجان ها را شسته و به صورت درشت خرد می کنیم، سپس به همراه سرکه آب و نمک درون یک قابلمه مناسب ریخته و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم بادمجان به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا پخته و آب اضافی اش تبخیر شود. پس از گذشت این زمان زردچوبه را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم، سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم بادمجان پخته شده کاملا خنک شود، سپس درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه هویج را شسته و پس از جدا کردن پوست آن به همراه فلفل دلمه ای سبز و سیر درون کاسه چرخ می کنیم.

مرحله چهارم

در صورت نبود چرخ گوشت می توانید سبزیجات را با دندانه های ریز رنده، رنده کنید. حالا گشنیز، شوید، نعنا، مرزه، ترخون، جعفری، فلفل قرمز، پودر گلپر، پودر تخم گشنیز و سیاهدانه را به کاسه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه در صورتی که ترشی کمی سفت بود، مجددا به آن سرکه اضافه کرده تا بافت ترشی نرم و لطیف شود، سپس ترشی را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. حالا درب ظرف را بسته و به مدت دو روز در دمای محیط نگهداری می کنیم.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان ترشی را درون یخچال قرار می دهیم. این نوع ترشی به مدت ۱ سال درون یخچال ماندگاری دارد. در نهایت ترشی را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به همراه انواع غذاهای سنتی سرو می کنیم. نوش جان.