نخود فرنگی پلوی / آشپزی/ خانه داری

نخود فرنگی پلوی خوشمزه به سبک شهر استانبول ترکیه رو به این دو مدل که میگم درست کن تا عزیزانت از طعم و مزه آن لذت ببرن

15:57 - 1402/02/12
اگر دوست داری تو این فصل نخود فرنگی پلوی خوشمزه درست کنی با دو مدل میتونی این غذای خوشمزه رو درست کنی و از طعم آن لذت ببری

نخود پلو یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی است که اصالت آن به کشور ترکیه و شهر استانبول بر می‌گردد. در زبان ترکی استانبولی به نخود پلو “نوهوتلو پیلاو” می‌گویند. نخود را معمولا با گوشت مرغ درست می‌‎کنند اما می توان در تهیه آن از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کرد.

پختن نخود پلو نیاز به مهارت خاصی ندارد و به سادگی تهیه می‌شود. در شمال کشور نیز غذایی مشابه نخود پلوی ترکی وجود دارد که به آن نخود پلو با کشمش می‌گویند. در ادامه شما را با طرز تهیه نخود پلو با گوشت مرغ و گوشت چرخ کرده آشنا خواهیم کرد.

نخودپلو با مرغ

با طرز تهیه نخود پلو با مرغ همراه باشید.

نخود ۱ پیمانه
برنج ۳ پیمانه

مواد لازم برای تهیه نخود پلو

:

:

مرغ: ۵۰۰ گرم

کره: به میزان لازم

روغن مایع: به میزان لازم

نمک: به مقدار لازم

دستور تهیه نخود پلو با گوشت مرغ

نخود فرنگی پلوی خوشمزه به سبک شهر استانبول ترکیه رو به این دو مدل که میگم درست کن تا عزیزانت از طعم و مزه آن لذت ببرن6

در مرحله اول برنج را پاک کنید و بشویید. سپس آن را در یک کاسه بریزید و به آن مقداری آب گرم اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم ساعت خیس بخورد.

در مرحله بعد یک قابلمه را تهیه کنید و مقداری کره در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا کره ذوب و داغ شود.

برنج را آبکش کنید و در یک صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس بعد از ذوب شدن کره، برنج را به قابلمه اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید تا برنج کاملا به کره آغشته شود.

بعد از مخلوط کردن کره با برنج نوبت به اضافه کردن آب به قابلمه می باشد. اگر آب مرغ در دسترس شما باشد گزینه بسیار بهتری می باشد. آب مرغ بسیار مزه نخود پلو را بهتر خواهد کرد.

اگر از کنسرو نخود استفاده می کنید آن را بپزید و اگر از نخود غیر آماده استفاده می کنید آن را از شب قبل در مقداری آب بگذارید تا خیس بخورد. این کار باعث می شود که هم نفخ آن برطرف شود و هم زودتر پخته شود. سپس نخود را آبکشی کنید و در یک قابلمه با مقداری آب، بر روی اجاق گاز بگذارید تا پخته شود.

بعد از اینکه نخود پخته شد، آن را به قابلمه برنج اضافه کنید و بگذارید نخود و برنج در حرارت ملایم اجاق گاز پخته شوند. بهتر می باشد که از دم کنی استفاده کنید.

در هنگام اضافه کردن نخود به برنج به دو نکته توجه کنید. نکته اول این می باشد که اگر از کنسرو نخود استفاده می کنید آب آن را به برنج اضافه نکنید و نکته دوم نخود را وقتی به برنج اضافه کنید که آب برنج کاملا جوشیده شده باشد.

برای پختن نخود پلو به حدود ۴۵ دقیقه وقت لازم است، البته این زمان کاملا نسبی می باشد و به جنس برنج و نخود بستگی دارد.

برای اضافه کردن مرغ، آن را آب پز کنید و سپس استخوان های آن را جدا کنید و به صورت ریش ریش در بیاورید. . و به دو روش می توانید آن را در نخود پلو استفاده کنید.

روش اول به این صورت می باشد که مرغ ریش ریش شده را در قابلمه روی برنج بریزید و بگذارید همراه آن بپزد. در روش دوم می توانید در کنار بشقاب نخود پلو بریزید.

بعد از آماده شدن نخود پلو آن را در یک ظرف زیبا بکشید و در کنار سالاد، سیب زمینی سرخ شده و دوغ سر کنید.

نخود پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه نخود پلو با گوشت

  • نخود فرنگی: ۲ پیمانه
  • برنج: ۳ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیب زمینی: ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذا خوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل: به مقدار لازم

دستور تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده

نخود فرنگی پلوی خوشمزه به سبک شهر استانبول ترکیه رو به این دو مدل که میگم درست کن تا عزیزانت از طعم و مزه آن لذت ببرن15

در مرحله اول برای تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده، برنج را پاک کنید و بشویید. و با مقداری نمک و آب در یک ظرف به مدت ۲ ساعت قرار دهید.

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را که در آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید. بعد از اینکه رنگ پیاز ها طلایی شد، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. و بوی ضخم آن از بین برود. سپس مقداری نمک و زردچوبه به مواد اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. در ادامه به تابه برنج اضافه کنید و آن را تفت دهید تا طعم خامی آن از بین برود و سرخ شود.

نخود فرنگی را اگر به صورت کنسرو می باشد آن را در آب قرار دهید و بجوشانید. و اگر به صورت کنسرو آماده نبود آن را بپزید و در این مرحله به مواد داخل تابه اضافه کنید. و همه ی مواد را با هم مخلوط کنید.

برای آماده کردن برنج یک قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و به درون آن چند پیمانه آب و نمک اضافه کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب به آن برنج را که آبکشی کرده اید را اضافه کنید. بعد از گذشت حدود ۱۰ دقیقه کمی برنج باید پخته شود. البته این زمان نسبی است و به جنس برنج بستگی دارد. دانه های برنج را امتحان کنید. در صورتی که اطراف آن پخته بود و مغز آن هنوز کمی سفت بود، نوبت آبکشی است.