جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس

14:26 - 1402/02/01
شیک ترین مدل اپن آشپز خونه که ترند شده امسال را در پاتوق آنلاین مشاهد کنید

از آنجایی که آشپزخانه به عنوان قلب خانه در نظر گرفته می‌شود، طراحی اپن آشپزخانه موجب می‌شود تا دکوراسیون داخلی منزل به چشم بیاید. طراحی اپن آشپزخانه موجب می‌شود تا پذیرایی و آشپزخانه از یکدیگر جدا شوند.

به همین دلیل هرچه طراحی اپن آشپزخانه جذاب‌تر باشد، جلوه خاص و ویژه‌ای را به منزل شما می‌دهد. همچنین با توجه به اینکه پذیرایی و گاهی اوقات اتاق نشیمن از فضای داخلی آشپزخانه قابل مشاهده است، هرچه در طراحی آشپزخانه دقت بیشتری شود خانه شما زیباتر به نظر خواهد رسید. در ادامه انواع مدل اپن آشپزخانه مانند‌ام دی اف، کناف، جزیره، اپن ال و گچی توضیح داده خواهد شد. اگر قصد دارید تا با انواع مدل اپن آشپزخانه بیشتر آشنا شوید و جذاب‌ترین آن را انتخاب کنید، ادامه مطالب را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس6

اپن آشپزخانه چیست؟

اپن در آشپزخانه موجب می‌شود تا محیط آشپزخانه از پذیرایی کاملاً جدا شود و در بهینه‌سازی فضای آپارتمان بسیار مؤثر است. اپن آشپزخانه به انگلیسی به صورت “Open Kitchen” نوشته می‌شود و اجرای آن در خانه باعث می‌شود تا فضای خانه بزرگ‌تر دیده شود. معمولاً اپن از یک یا دو طرف به دیوار خانه متصل است که امروزه طراحی‌های بسیار مناسب و جذابی به منظور زیباتر شدن فضای آشپزخانه برای اپن انجام می‌شود.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس20

بسیاری از افرادی که طراحی آشپزخانه اپن را انجام می دهند بر این باور هستند که باید به گونه آشپزخانه و اپن آن را طراحی کنند تا با دیگر قسمتهای خانه هماهنگی های لازم را داشته باشد.

اپن آشپزخانه جزیره چیست؟

اگر بخواهید در ارتباط با طراحی مدرن‌ترین اپن آشپزخانه بدانید، می‌توان به جزیره آشپزخانه اشاره کرد. همان طور که از نام جزیره آشپزخانه مشخص است، معمولاً در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد که باعث یکپارچه شدن فضای آشپزخانه می‌شود. جزیره، کانتر معلق است و طرحی شبیه به کابینت دارد. البته دقت داشته باشید که جزیره آشپزخانه چون طراحی بسیار زیبایی دارد، معمولاً پرهزینه‌تر از اپن‌های معمولی است.

لازم به ذکر است؛ از مزایای جزیره در آشپزخانه می‌توان این موارد را نام برد که هم به عنوان میز ناهارخوری قابل استفاده است و حتی می‌توان اجاق گاز رومیزی را نیز بر روی آن اجرا کرد. دقت داشته باشید که جزیره آشپزخانه با توجه به نوع طراحی آن می‌تواند به صورت متحرک نیز اجرا شود و مانند اپن آشپزخانه ثابت نیست. این مزیت موجب می‌شود تا همواره شما بتوانید طراحی آشپزخانه را تغییر دهید.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس20

دقت داشته باشید که برخی از افراد تصور می‌کنند که وجود جزیره در آشپزخانه موجب می‌شود که فضای بیشتری در آشپزخانه اشغال شود، اما این تصور درست نیست، زیرا که جزیره موجب به وجود آمدن فضای بیشتری داخل آشپزخانه می‌شود و با افزودن گاز، صندلی یا سینک ظرف‌شویی به جزیره، این بخش مرکز توسعه آشپزخانه خواهد شد، از این رو معمولاً طراحان اپن آشپزخانه، استفاده از جزیره را در اپن آشپزخانه کوچک توصیه می‌کنند.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس10

انواع اپن آشپزخانه

زمانی که به آشپزخانه نگاه می‌کنید، اولین چیزی که به چشم می‌آید طراحی اپن آشپزخانه است. از این رو استفاده از جذاب‌ترین مدل اپن آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. طرح اپن آشپزخانه می‌تواند کلاسیک (ساده) و مدرن باشد که در ادامه جذاب‌ترین طرح‌های اپن آشپزخانه بیان خواهد شد.

  • اپن آشپزخانه MDF

اپن آشپزخانه‌ام دی اف با استفاده از چوب‌های‌ام دی اف براق یا مات در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف قابل اجرا و پیاده‌سازی است. دقت داشته باشید که مدل اپن آشپزخانه‌ام دی اف یکی از پرسفارش‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع کابینت آشپزخانه است که توسط مشتریان سفارش داده می‌شود.

این طراحی در اپن آشپزخانه معمولاً به دلیل تنوع زیادی که در طرح و رنگ و نوع روکش‌ام دی اف وجود دارد و همچنین قیمت مناسب و زیبایی که دارد، پرطرف‌دار است. بسیاری از‌ام دی اف‌ها در برابر آب مقاوم هستند و این نکته موجب می‌شود تا بسیاری از خانم‌های ایرانی در آشپزخانه از طراحی MDF برای اپن و کابینت‌ها استفاده کنند. همچنین‌ام دی اف معایب بسیار کمتری به نسبت سایر اجناس و متریال‌ها دارد و در کنار زیبایی که دارد، همه‌پسند نیز هستند.

  • اپن آشپزخانه کناف

یکی دیگر از پراستفاده‌ترین طرح‌های اپن آشپزخانه، استفاده از طرح‌های جدید اپن کناف است که زیبایی خاصی را به دکوراسیون آشپزخانه شما می‌بخشد. بهتر است بدانید که بیشترین کاربرد آرک آشپزخانه اپن کناف، در آشپزخانه خانم‌های ایرانی است. در گذشته طراحی اپن آشپزخانه‌ها با گچ‌بری‌ها انجام می‌شد، اما با گذشت چندین سال محبوبیت گچ‌بری‌ها کاهش پیدا کرد و جای خود را به آرک آشپزخانه اپن کناف و‌ام دی اف داده است و می‌توان گفت آرک آشپزخانه اپن کناف در کنار‌ام دی اف از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه مدرن به شمار می‌رود.

دقت داشته باشید که طرح آرک آشپزخانه کناف باید با توجه به اندازه و ابعاد آشپزخانه شما طراحی شود تا نتیجه مطلوب به دست آید، زیرا اگر اندازه آن بسیار بزرگ یا کوچک باشد، ممکن است جلوه زیبایی نداشته باشد. دقت داشته باشید که کناف اپن به زیبایی آشپزخانه کمک بسیاری می‌کند. همچنین استفاده از کناف در سقف می‌تواند به نورپردازی آشپزخانه کمک بسزایی نماید. یکی از مزیت‌های استفاده از متریال کناف به جای‌ام دی اف این است که تنوع مدل کناف اپن آشپزخانه بسیار زیاد است و هر چیزی که به ذهنتان برسد، در این مدل قابلیت اجرا شدن دارد، از این رو استفاده بیش‌تری نیز دارد.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس3

  • اپن آشپزخانه گچی

طرح اپن آشپزخانه با گچ معمولاً در گذشته کاربرد بیشتری داشت، اما امروزه با توجه به اینکه اپن‌های طرح‌ام دی اف و کناف محبوبیت بیشتری دارند، از نوع گچی کمتر استفاده می‌شود و معمولاً در آشپزخانه‌هایی که ستونی در وسط اپن وجود دارد، از اپن گچی استفاده می‌شود. البته برخی طراحی‌های خلاقانه با گچ از زیبایی خاصی برخوردار است که طرف‌داران خود را دارد.

دقت داشته باشید که از مهم‌ترین مزیت به کار‌گیری گچ در اپن آشپزخانه می‌توان به زیبایی فوق‌العاده و هزینه مقرون به صرفه آن اشاره کرد. اگر به فکر تغییراتی در دکور اپن آشپزخانه خود هستید، حتماً به عکس اپن آشپزخانه و مدل گچ‌بری‌ها توجه فرمایید. از انواع گچ‌بری اپن آشپزخانه می‌توان به مدل‌های مدرن و سنتی اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند جلوه زیبایی را به وجود آورند. حتماً توجه فرمایید که در مدل گچ‌بری برای اپن، طرح به کار رفته در گچ‌بری سقف را نیز مورد ارزیابی قرار دهید تا هماهنگی کامل بین اپن و سقف به وجود آید.

البته دقت داشته باشید که هزینه گچ‌بری اپن آشپزخانه جدید را نمی‌توان به صورت تخمینی بیان کرد، زیرا هزینه با توجه به میزان گچ و سایر پارامتر‌ها می‌تواند تغییر پیدا کند. از پارامتر‌های مهم در هزینه گچ‌بری می‌توان به طرح دلخواه، کیفیت، تجهیزات اضافی، فضای انتخابی و رنگ‌آمیزی اشاره کرد. اپن آشپزخانه گچی ساده می‌تواند در بازه زمانی بسیار کوتاه اجرا شود و هزینه شما را نیز کاهش چشمگیری دهد. همچنین در گچ‌بری‌های جدید از نور مخفی نیز استفاده می‌شود تا نورپردازی در آشپزخانه را به حداکثر برساند.

  • اپن آشپزخانه چوبی

یکی از بهترین متریال برای طراحی اپن آشپزخانه، استفاده از چوب است؛ زیرا چوب علاوه بر استحکام بالایی که دارد، جزء زیباترین و جذاب‌ترین طراحی اپن‌ها به شمار می‌رود. اپن چوبی می‌تواند گرمای خاصی را به منزل شما بیاورد تا حس صمیمیت و راحتی در آشپزخانه ایجاد شود که استفاده از آن برای افراد توصیه می‌شود. همچنین از آنجایی که اپن چوبی می‌تواند به عنوان میز ناهارخوری نیز در آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرد، حس خوبی را در افراد ایجاد می‌کند و برای طراحی اپن آشپزخانه چوبی به افراد توصیه می‌شود.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس12

مزایای طراحی آشپزخانه اپن چوبی این است که موجب بزرگ‌تر نشان داده شدن آشپزخانه در منزل می‌شود و از این جهت برای فضای کوچک بسیار مناسب است. طراحی اپن برای خانواده‌هایی که فرزندان کوچک نیز دارند دارای اهمیت است، زیرا از آنجایی که پذیرایی از آشپزخانه مشخص است، می‌توانید کودکان را زیر نظر داشته باشید و در صورت بروز هرگونه مشکلی، آن را به راحتی را حل نمایید.

همچنین ارتباط بین میزبان و می‌همان در این روش طراحی بسیار راحت است که هم‌زمان با پخت غذا می‌توانید با مهمان‌ها نیز معاشرت کنید. به طور کلی می‌توان مهم‌ترین ویژگی طراحی آشپزخانه اپن را داشتن یک نمای کامل از خانه از داخل آشپزخانه نام برد؛ زیرا اگر در حال آشپزی هستید، می‌توانید همواره موارد دیگر را نیز تحت کنترل داشته باشید. همچنین اپن آشپزخانه ال نیز می‌تواند از جنس چوبی باشد.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس10

  • آویز اپن آشپزخانه

استفاده از آویز اپن آشپزخانه می‌تواند در طراحی اپن بسیار مهم باشد. معمولاً در آشپزخانه‌ها لوستر‌ها و آویز‌های متنوعی را مورد استفاده قرار می‌دهند که در قیمت‌های متنوع می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. دقت نمایید که آویز‌های آشپزخانه نسبت به برخی از لوستر‌ها، قیمت پایین‌تری دارند، اما استفاده از آن‌ها در اپن آشپزخانه به زیبایی خانه شما کمک شایانی می‌کند و در اپن آشپزخانه ال شکل نیز کاربرد دارد.

به طور مثال، اگر آشپزخانه شما دارای کابینت‌هایی با متریال‌ام دی اف است و رنگ آشپزخانه هم تیره است، می‌توانید برای زیبایی بیشتر از آویز آشپزخانه چوبی استفاده کنید.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس11

  • راویز کاری اپن آشپزخانه

به کار بردن راویز کاری اپن آشپزخانه نیز مانند استفاده از آویز‌ها با هدف ایجاد تنوع ظاهری در زیباسازی اپن آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما می‌توانید با صرف هزینه پایین این طراحی زیبا را در خانه خود تجربه کنید. البته در سقف کاذب، در ساخت تندیس‌ها، کانال کولر و سقف‌های کاذب نیز استفاده می‌شود.

نکات مهم در مورد طراحی آشپزخانه اپن

در خصوص طراحی آشپزخانه به صورت اپن بهتر است به نکاتی که در ادامه آن‌ها را برایتان بازگو می‌کنیم هم توجه کنید:

  • استفاده از متریال مناسب

همان طور که توضیح داده شد، شما می‌توانید از متریال‌هایی مانند‌ام دی اف، گچ و سایر موارد برای طراحی آشپزخانه بهره‌مند شوید. به طور کلی هدف از طراحی آشپزخانه اپن، اشراف به پذیرایی یا اتاق نشیمن است. به همین دلیل باید این مورد را مورد توجه قرار دهید.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس16

  • انسجام میان آشپزخانه و فضای بیرون

در طراحی آشپزخانه باید هماهنگی بین فضای بیرون از آشپزخانه و داخل آشپزخانه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، توجه نمایید که رنگ اتاق نشیمن با آشپزخانه هماهنگ باشد یا وسایلی که در اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار دارند، هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند.

  • ایجاد فضای منسجم

برای ایجاد فضایی منسجم و هماهنگ، یکی از بهترین راه‌ها استفاده از طیف رنگی مناسب است که موجب می‌شود تا انسجام خوبی بین اتاق نشیمن و آشپزخانه به وجود بیاید. استفاده از جزایر کوچک در آشپزخانه همان طور که در تعریف اپن جزیره آمده است، موجب می‌شود تا فضای آشپزخانه بزرگ‌تر از حالت عادی به نظر برسد. اگر شما آشپزخانه کوچکی دارید، به راحتی می‌توانید با استفاده از یک جزیره کوچک موجب بزرگ‌تر دیده شدن فضای آشپزخانه شوید.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس1

  • ایجاد فضای دنج

برای ایجاد نمودن فضای دنج معمولاً توصیه می‌شود که صندلی را برای قرار دادن در کنار اپن در نظر بگیرید و سعی کنید که مدل صندلی با مبلمان خانه هماهنگ باشند؛ زیرا تأثیر خوبی در فضای خانه دارد.

  • استفاده از رنگ مناسب

استفاده از رنگ مناسب یکی دیگر از نکات مهمی است که هنگام طراحی آشپزخانه اپن باید به آن توجه کنید. بهتر است تا رنگ اپن با سقف آشپزخانه یا سایر متریال که مورد استفاده قرار می‌گیرند، با یکدیگر همخوانی داشته باشند. معمولاً رنگ خاکستری، سفید و بژ بیشترین رنگ‌هایی هستند که در طراحی آشپزخانه اپن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از یک رنگ قالب در کنار یک رنگ ساده می‌تواند موجب شود تا تعادل فضای آشپزخانه افزایش یابد. به طور مثال؛ رنگ زرد، یکی از رنگ‌هایی است که تحت عنوان رنگ غالب مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند زیبایی منحصر به فردی را برای آشپزخانه شما به ارمغان بیاورد.

۶ مدل از جذاب‌ترین طراحی اپن آشپزخانه البته متفاوت و ترند سال 1402 + عکس15نتیجه‌گیری

طراحی مناسب اپن آشپزخانه، می‌تواند در زیبایی خانه تأثیر زیادی داشته باشد. از این رو آشنایی با انواع طرح اپن آشپزخانه حائز اهمیت است. یکی از انواع اپن آشپزخانه که در بسیاری از خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اپن‌ام دی اف است. این نوع متریال قیمت مناسبی دارد و در عین حال می‌تواند ضد آب باشد. همچنین اپن کناف در کنار MDF از جذاب‌ترین و طراحی اپن آشپزخانه مدرن به شمار می‌رود. استفاده از جزایر کوچک در آشپزخانه، موجب می‌شود تا فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد. همچنین بهتر است تا رنگ اپن با سقف آشپزخانه یا سایر متریال که مورد استفاده قرار می‌گیرند با یکدیگر همخوانی داشته باشند. در آخر نیز بابت زمانی که برای مطالعه این مقاله صرف نمودید، تشکر می‌کنیم.

سوالات متداول

اپن آشپزخانه چیست ؟

اپن در آشپزخانه موجب می‌شود تا محیط آشپزخانه از پذیرایی کاملاً جدا شود و در بهینه‌سازی فضای آپارتمان بسیار مؤثر است. اپن آشپزخانه به انگلیسی به صورت “Open Kitchen” نوشته می‌شود و اجرای آن در خانه باعث می‌شود تا فضای خانه بزرگ‌تر دیده شود. معمولاً اپن از یک یا دو طرف به دیوار خانه متصل است که امروزه طراحی‌های بسیار مناسب و جذابی به منظور زیباتر شدن فضای آشپزخانه برای اپن انجام می‌شود.

اپن آشپزخانه جزیره چیست ؟

همان طور که از نام جزیره آشپزخانه مشخص است، معمولاً در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد که باعث یکپارچه شدن فضای آشپزخانه می‌شود. جزیره، کانتر معلق است و طرحی شبیه به کابینت دارد. البته دقت داشته باشید که جزیره آشپزخانه چون طراحی بسیار زیبایی دارد، معمولاً پرهزینه‌تر از اپن‌های معمولی است.

اپن آشپزخانه به چند دسته تقسیم میشود ؟

اپن آشپزخانه MDF – اپن آشپزخانه کناف – اپن آشپزخانه گچی – اپن آشپزخانه چوبی

در طراحی اپن آشپزخانه چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

استفاده از متریال مناسب – انسجام میان آشپزخانه و فضای بیرون – ایجاد فضای منسجم – ایجاد فضای دنج – استفاده از رنگ مناسب