آشپزی / ماش پلو غذاهای سنتی خوشمزه

تا حالا ماش پلو درست کردی ؟ پس بیا تا بهت بگم چطوری باید این پلوی خوشمزه رو درست کنی و با سالاد شیرازی سروش کنی

20:11 - 1402/01/27
ماش پلو غذای خوشمزه که زود آماده میشه

ماش پلو یک غذای سنتی ایرانی است که کسانی که به عدس پلو علاقه مند هستند حتما از این غذا هم استقبال خواهند کرد. خیلی سریع آماده می شود و برای زمانیکه مهمان سر زده دارید بسیار گزینه خوبی خواهد بود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ماش پلو در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماش ۲ پیمانه
برنج ۲ پیمانه
پیاز ۲ عدد بزرگ
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
سیر ۴ حبه
زردچوبه و روغن به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه ماش پلو

مرحله اول

برای تهیه ماش پلو ابتدا ماش را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و تا سطح روی آن آب می گیریم و اجازه می دهیم تا به مدت ۱۲ ساعت خیس بخورد. در این مدت چندین بار آب آن را تعویض می کنیم تا نفخ موجود در آن خارج شود.

مرحله دوم

حالا ماش های خیس خورده را داخل آبکش ریخته و با آب آنها را می شوییم و داخل قابلمه ی ریزیم و ۲ پیمانه آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا با حرارت ملایم به مدت ۳۰ الی ۵۰ دقیقه بسته به نوع ماش خوب مغز پخت شود.

مرحله سوم

آنوقت تا ماش بپزد باقی مواد را آماده می کنیم. گوشت چرخ کرده را داخل کاسه ای می ریزیم و زردچوبه، فلفل سیاه و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و خوب آنها را ورز می دهیم تا گوشت کاملا با ادویه ها آغشته شود.

مرحله چهارم

بعد روی کاسه محتوی گوشت را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند. پیازها و سیرها را پوست می گیریم و می شوییم. پیازها را روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و سیرها را رنده ریز کرده و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

سپس تابه ای را روی حرارت ملایم می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و پیازها را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا سبک شوند. بعد ماش را بررسی می کنیم بعد از گذشت ۵۰ دقیقه دیگر باید پخته باشد، آنرا داخل آبکشی می ریزیم و چنیدن بار تکانش می دهیم تا آب اضافه ماش ها خارج شود.

مرحله ششم

بعد سیرها را به پیاز می افزاییم و وقتی بوی آن بلند شد، ماش ها را اضافه می کنیم و بلافاصله زردچوبه، فلفل سیاه و کمی نمک روی آن می پاشیم و همگی مواد را خوب زیر و رو می کنیم و تابه را از روی شعله بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

آنگاه قابلمه ای را تا نیمه آب می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. صبر می کینم تا آب به جوش بیاید و نمک را به آن اضافه می کنیم و آب موجود در برنج خیس خورده را بیرون می ریزیم و برنج را داخل قابلمه می ریزیم و تامل می کنیم تا برنج تقریبا نرم شود و مغز آن کمی سفت باشد.

مرحله هشتم

زمانیکه برنج نرم شد و مغز آن کمی سفت بود آن را سریعا آبکش می کنیم. قابلمه مورد نظر را روی حرارت ملایم می گذاریم و کف آن روغن می ریزیم و ته دیگ مورد نظر که نان یا سیب زمینی می تواند باشد را کف قابلمه می چینیم و یک الی دو کفگیر از برنج را داخل قابلمه می ریزیم و کمی از مخلوط ماش را روی آن می ریزیم و به همین صورت لایه به لایه از مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله نهم

تقریبا ۴۵ دقیقه زمان می برد تا برنج دم بکشد. گوشت طعم دار شده را از داخل یخچال بیرون می آوریم و کمی ورز می دهیم و به اندازه فندق از گوشت بر می داریم و با دست به آن حالت دایره می دهیم و در بشقابی آن ها را می چینیم.

مرحله دهم

حالا تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و گوشت های قلقلی شده را داخل تابه می چینیم و مداوم آنها را زیر و رو می کنیم تا کاملا رنگ آنها تغییر کند و بعد مداوم آنها را آرام تفت می دهیم تا خوب سرخ شوند.

مرحله یازدهم

وقتی پلو دم کشید آن را خوب زیر و رو می کنیم تا کاملا ماش با برنج مخلوط شود و بعد در دیس می کشیم و گوشت های قلقلی سرخ شده را روی آن می چینیم. ماش پلو آماده شده را نوش جان کنید.