آشپزی /خورش قورمه سبزی / غذاهای سنتی خوشمزه

تا حالا این سبز معطر رو تو قورمه سبزی استفاده کردی ؟ این سبزی معطر رو که میگم بریز تو خورشت که عطر و بوش همه رو دیونه کنه

15:57 - 1402/01/24
سبزی معطری که میگم بریز تو خورشت که عطر و بوش همه رو دیونه کنه

آیا می‌دانید چه سبزی قورمه سبزی را خوشمزه و خوش عطر می کند؟ قورمه سبزی یک غذای خانگی اصیل، مجلسی و تاریخی برای ایرانیان است و یکی از محبوب ترین غذاها برای ما ایرانی هاست. مهم ترین ماده تشکیل دهنده این غذای خانگی لذیذ ، سبزی و ادویه است و کل طعم آن مربوط به سبزیجات استفاده شده است که می توان در شهرها و قومیت های مختلف و بر اساس ذائقه افراد کمی متفاوت باشد.

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

برای اینکه بدانیم این سبزیجات حاوی چه چیزهایی است باید گفت که پای ثابت سبزیجات مورد استفاده در قورمه سبزی ترکیبی از تره ، گشنیز، جعفری، شنبلیله و اسفناج است. با این وجود همانطور که گفتیم بر حسب ذائقه افراد می توان از سبزی های دیگری در این غذا استفاده کرد که وجود آن ها بر خوشمزگی و عطر غذا می افزاید. به این دلیل در برخی شهرها ممکن است این ترکیب سبزیجات کمی متفاوت باشد و مقداری سبزیجات اضافه یا کم شود. در زیر به برخی از این سبزیجات اشاره می کنیم.

ترکیب سبزی قورمه سبزی چیست؟

همانطور که قبلا گفتیم ترکیب سبزی های خورش قورمه سبزی بسته به هر شهر و دستور پخت در این شهر برای تهیه خورش سبزی متفاوت است. در واقع می توان گفت که به تعداد هر قومیت و سبزیجات کاشت آن منطقه می توان خورش های قورمه سبزی با عطر و طعم های متفاوت را امتحان کرد. اما اصلی ترین ترکیبات سبزی این غذای خانگی عباتند از :

  1. گشنیز

گشنیز سبزی معطری است که شباهت زیادی به برگ جعفری دارد، اما تفاوت آن در این است که برگ گشنیز نرمتر از برگ جعفری است. گشنیز می تواند به عنوان یک عامل ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی قوی عمل کند. گشنیز خواص و فواید بسیاری دارد که یکی از آنها این است که می تواند به عنوان یک عامل ضد میکروبی قوی عمل کند و از انتشار بیماری در بدن جلوگیری کند. از دیگر خواص این سبزی با طبع سرد و خشک می توان به رفع اسیدیته صفرا، رفع ورم معده و افزایش اشتها اشاره کرد و می تواند قورمه سبزی خانگی شما را خوش عطر و خوشمزه کندـ

  1. تره

تره طعم متعادل تری نسبت به پیاز و پیازچه دارد و به همین دلیل بسیار محبوب است و در اکثر خورش های خانگی استفاده می شود . این سبزی حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی است که از مهمترین آنها می توان به آهن اشاره کرد. از خواص تره می توان به خوشبو کردن دهان و دندان ها ، درمان بواسیر، افزایش قوای جنسی، بهبود هضم غذا و بهبود مشکلات گوارشی اشاره کرد. این سبزی هم با طبع گرم و خشک پای ثابت سبزی های خورش قورمه سبزی خانگی است.

  1. جعفری

جعفری یک سبزی بسیار محبوب است که در بسیاری از غذاها استفاده می شود. جعفری حاوی آنتی اکسیدانی به نام لوتئین است و دارای ویتامین هایی مانند ویتامین A و C و K است که علاوه بر افزایش عطر و طعم غذاهای خانگی ، خواص آن را نیز افزایش می دهد. جعفری در تقویت کبد و رفع انسداد آن، پاکسازی مثانه و احشای داخلی مؤثر است.

  1. شنبلیله

شنبلیله سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، مس و غیره است. به علاوه ویتامین ها و خواص زیادی دارد که از جمله آن می توان به تقویت ریه، تقویت قوای جنسی، دفع خلط، رفع نفخ و بهبود کارکرد گوارشی اشاره کرد.

  1. اسفناج

اسفناج سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و افزودن آن به دستور غذا های خانگی برای سلامتی شما بسیار مفید است. از خواص اسفناج می توان به درمان دیابت، کاهش وزن، رفع تشنگی و رفع التهاب اشاره کرد.

سبزی های معطر شمالی برای عطر و طعم قورمه سبزی

یکی از روش های بهتر کردن عطر و طعم قورمه سبزی اضافه کردن سبزیجات تازه محلی به آن است. از محبوب ترین سبزیجات محلی به‌خصوص در مناطق شمال کشور ، استفاده از سبزیجات چوچاق و خالواش است. همچنین سبزیجات اناریجه و سرسم وهم برای خوش عطر و طعم کردن قورمه سبزی خانگی استفاده می شود.

فراموش نکنید که مقدار استفاده شده از این سبزیجات در قورمه سبزی خیلی کم باشد تا ذائقه افراد را تحریک نکند. برای اینکار مجموع تمام سبزی های معطر اضافه شده را در حد خیلی کم و به اندازه سهم شنبلیله در نظر بگیرید.

در ادامه به معرفی دو نوع از محبوب ترین سبزیجات معطر که در پخت غذاهای خانگی استفاده می شود اشاره می کنیم.

چوچاق یا زولنگ

چوچاق سبزی محلی است که در شمال ایران به ویژه گیلان می روید. این گیاه محلی دارای خواص درمانی فراوان و طبع گرم است. به سبزی چوچاق زولنگ نیز می گویند. این سبزی را می توان به مقدار بسیار کم در خورش قورمه سبزی استفاده کرد که آن را خوشمزه تر و خوش عطرتر می کند. این سبزی که گیاهی معطر و تلخ مزه است به عنوان سبزی محبوبی برای ذائقه های تلخ پسند در خورش های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و به‌خصوص در بین شمالی ها طرفداران زیادی داردـ

خالواش و کوتکوتو

برخی از مردم شمال از نوعی سبزی به نام خالواش برای درست کردن قورمه سبزی استفاده می کنند و از مقدار کمی چوچاق نیز برای تکمیل عطر و طعم غذا بهره می برند.خالواش که همان پونه ی فارسی است گیاهی بسیار معطر و مورد استفاده در غذاهای خانگی شمالی است.

علاوه بر خورش ، خشک شده ی این سبزی را خرد کرده به صورت پودر در می آورند و در ماست و دوغ استفاده می کنند. خالواش خواص دارویی نیز دارد و به عنوان بادشکن و ضد نفخ و تعدیل کننده صفرا به عنوان عرق گیاهی استفاده می شود.

در پایان اشاره می کنیم که روش پخت و سایر ترکیبات خورش قورمه سبزی نیز سهم بسزایی در خوش عطر و طعم شدن آن دارد که نباید از این مورد هم غافل شد. ارائه دهنده سبزیجات معطر نواحی شمال کشور است. شما عزیزان می توانید سبزی قورمه سبزی و همچنین سبزی چوچاق گیلان را به صورت بسته بندی دلخواه خود از سراسر کشور سفارش دهید.